Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Centrum Bioimmobilizacji i Innowacyjnych Materiałów Opakowaniowych
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Bartkowiak <Artur-Bartkowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Mizielińska <Malgorzata.Mizielinska@zut.edu.pl>, Magdalena Zdanowicz <magdalena.zdanowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza podstawowa z zakresu chemii, biologii i fizyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu chemii żywności, czynników chemicznych i fizycznych wpływajacych na składniki żywności podczas ich przetwarzania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Organizacja pracy w laboratorium, zasady utylizacji odpadów chemicznych oraz ogólne zasady udzielania pierwszej pomocy. Zasady opracowywania wyników z przeprowadzonych doświadczeń i formułowania wniosków.2
T-L-2Bufory - porównywanie właściwości roztworów buforowych2
T-L-3Barwniki roślinne - określanie właściwości wybranych barwników naturalnych2
T-L-4Reakcje nieenzymatycznego brunatnienia żywności - wytwarzanie oraz właściwości karmeli spożywczych2
T-L-5Enzymy w żywności - określanie właściwości i aktywności ureazy2
T-L-6Enzymy w żywności - określanie właściwości i aktywności peroksydazy2
T-L-7Hydrokoloidy w żywności - określanie podstawowych właściwości,żelowanie, otrzymywanie i oznaczanie właściwości układów emulsyjnych i koloidalnych3
T-L-8Kolokwium I1
T-L-9Oznaczanie zawartości wody w produktach spożywczych2
T-L-10Oznaczanie kwasowości produktów spożywczych2
T-L-11Skrobia - reakcje charakterystyczne, kleikowanie3
T-L-12Ekstrakcja tłuszczów, emulsje i zmydlanie tłuszczów2
T-L-13Spulchniacze - rozkład chemiczny i termiczny2
T-L-14Zielone barwniki roślinne2
T-L-15Kolokwium II1
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie - podstawowe definicje, budowa i główne składniki żywności - ich znaczenie i najważniejsze przemiany chemiczne w żywności1
T-W-2Woda i związki mineralne - własności fizyczne i chemiczne oraz funkcje wody, metody jej oznaczania w żywności, aktywność wody; makro- i mikroelementy wystepujące w żywności (bioelementy, niezbędne pierwiastki śladowe, równowaga kwasowo-zasadowa).2
T-W-3Sacharydy - podział, klasyfikacja, struktura, izomeria, własciwości chemiczne i funkcjonalne, metody oznaczania, najważniejsze reakcje chemiczne.2
T-W-4Lipidy - podział, nomenklatura najważniejszych kwasów tłuszczowych, budowa a właściwości fizyko- chemiczne, reakcje charakterystyczne, metody oznaczania ilościowego i jakościowego lipidów.2
T-W-5Białka - nomenklatura i podział, struktura, budowa chemiczna, własciwości, najważniejsze aminokwasy, bialka żywności i ich właściwości funkcjonalne, chemiczne przemiany białek, metody oznaczania ilościowe i jakościowe.2
T-W-6Koloidy i emusje - oddziaływania pomiędzy różnymi składnikami żywności.2
T-W-7Niebiałkowe związki azotowe występujące w żywności - wolne aminokwasy, aminy i ich pochodne. Podstawowe reakcje chemiczne w żywności (reakcje Mailarda itp.).4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do kolokwium15
A-L-3Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń5
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu2
A-W-3Samodzielnie powtarzanie i uzupełnianie wiedzy z tematyki przedmiotu2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu z wykładów4
A-W-5Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-2Ocena formująca: Kolokwia (dwa w semestrze)
S-3Ocena formująca: Obserwacja aktywności podczas zajęć laboratoryjnych (sprawozdania z doświadczeń laboratoryjnych)
S-4Ocena formująca: Nie podlega ocenie w formie stopnia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C3_W01
Student zna grupy związków chemicznych występujących w żywności, rozumie i opisuje najważniejsze typy przemian w produktach żywnościowych
TZZ_1A_W03C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-1, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-7, T-L-3, T-L-13, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobrać metody określania składu chemicznego żywności oraz określić zależności pomiędzy składnikami żywności
TZZ_1A_U03C-1T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-7, T-L-3, T-L-13, T-L-5M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C3_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie gotów do przyjęcia następujących postaw: chętny do współpracy w grupie zgodnie z przyjętymi zasadami, dbałość o formę realizowanych zadań, kreatywność w rozwiązywaniu zadań, zdeterminowany, zdolność do podejmowania samodzielnych decyzji, zorientowanie na praktyczne rozwiązywanie zadań.
TZZ_1A_K01C-1T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-1, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-7, T-L-3, T-L-13, T-L-5M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C3_W01
Student zna grupy związków chemicznych występujących w żywności, rozumie i opisuje najważniejsze typy przemian w produktach żywnościowych
2,0W: 0 - 50; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
3,0W: 51 - 60; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
3,5W: 61 - 70; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
4,0W: 71 - 80; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
4,5W: 81 - 90; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
5,0W: 91 - 100; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobrać metody określania składu chemicznego żywności oraz określić zależności pomiędzy składnikami żywności
2,0
3,0Zaakceptowane przez prowadzącego sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych (wykonane przez zespół) oraz pozytywna ocena z dwóch kolokwiów w formie testu, niższa niż 3,25.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C3_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie gotów do przyjęcia następujących postaw: chętny do współpracy w grupie zgodnie z przyjętymi zasadami, dbałość o formę realizowanych zadań, kreatywność w rozwiązywaniu zadań, zdeterminowany, zdolność do podejmowania samodzielnych decyzji, zorientowanie na praktyczne rozwiązywanie zadań.
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sikorski Zdzisław E., Chemia żywności, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne WT, Warszawa, 2000, wydanie III
  2. Sikorski Zdzisław E., Chemia żywności tom I - składniki żywności, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne WT, Warszawa, 2007, V
  3. Sikorski Zdzisław E., Chemia Żywności tom II - Sacharydy, lipidy białka, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne WT, Warszawa, 2007, V
  4. Sikorski Zdzisław E., Chemia żywności tom III - Odżywcze i zdrowotne właściwości skłądników odżywczych, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne WT, Warszawa, 2007, V

Literatura dodatkowa

  1. Food Chemistry, Science Direct/Elsevier

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Organizacja pracy w laboratorium, zasady utylizacji odpadów chemicznych oraz ogólne zasady udzielania pierwszej pomocy. Zasady opracowywania wyników z przeprowadzonych doświadczeń i formułowania wniosków.2
T-L-2Bufory - porównywanie właściwości roztworów buforowych2
T-L-3Barwniki roślinne - określanie właściwości wybranych barwników naturalnych2
T-L-4Reakcje nieenzymatycznego brunatnienia żywności - wytwarzanie oraz właściwości karmeli spożywczych2
T-L-5Enzymy w żywności - określanie właściwości i aktywności ureazy2
T-L-6Enzymy w żywności - określanie właściwości i aktywności peroksydazy2
T-L-7Hydrokoloidy w żywności - określanie podstawowych właściwości,żelowanie, otrzymywanie i oznaczanie właściwości układów emulsyjnych i koloidalnych3
T-L-8Kolokwium I1
T-L-9Oznaczanie zawartości wody w produktach spożywczych2
T-L-10Oznaczanie kwasowości produktów spożywczych2
T-L-11Skrobia - reakcje charakterystyczne, kleikowanie3
T-L-12Ekstrakcja tłuszczów, emulsje i zmydlanie tłuszczów2
T-L-13Spulchniacze - rozkład chemiczny i termiczny2
T-L-14Zielone barwniki roślinne2
T-L-15Kolokwium II1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie - podstawowe definicje, budowa i główne składniki żywności - ich znaczenie i najważniejsze przemiany chemiczne w żywności1
T-W-2Woda i związki mineralne - własności fizyczne i chemiczne oraz funkcje wody, metody jej oznaczania w żywności, aktywność wody; makro- i mikroelementy wystepujące w żywności (bioelementy, niezbędne pierwiastki śladowe, równowaga kwasowo-zasadowa).2
T-W-3Sacharydy - podział, klasyfikacja, struktura, izomeria, własciwości chemiczne i funkcjonalne, metody oznaczania, najważniejsze reakcje chemiczne.2
T-W-4Lipidy - podział, nomenklatura najważniejszych kwasów tłuszczowych, budowa a właściwości fizyko- chemiczne, reakcje charakterystyczne, metody oznaczania ilościowego i jakościowego lipidów.2
T-W-5Białka - nomenklatura i podział, struktura, budowa chemiczna, własciwości, najważniejsze aminokwasy, bialka żywności i ich właściwości funkcjonalne, chemiczne przemiany białek, metody oznaczania ilościowe i jakościowe.2
T-W-6Koloidy i emusje - oddziaływania pomiędzy różnymi składnikami żywności.2
T-W-7Niebiałkowe związki azotowe występujące w żywności - wolne aminokwasy, aminy i ich pochodne. Podstawowe reakcje chemiczne w żywności (reakcje Mailarda itp.).4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do kolokwium15
A-L-3Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu2
A-W-3Samodzielnie powtarzanie i uzupełnianie wiedzy z tematyki przedmiotu2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu z wykładów4
A-W-5Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C3_W01Student zna grupy związków chemicznych występujących w żywności, rozumie i opisuje najważniejsze typy przemian w produktach żywnościowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W03Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia dotyczące składników żywności, przemian i oddziaływań między nimi. Zna i rozumie główne przemiany biochemiczne.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu chemii żywności, czynników chemicznych i fizycznych wpływajacych na składniki żywności podczas ich przetwarzania.
Treści programoweT-W-2Woda i związki mineralne - własności fizyczne i chemiczne oraz funkcje wody, metody jej oznaczania w żywności, aktywność wody; makro- i mikroelementy wystepujące w żywności (bioelementy, niezbędne pierwiastki śladowe, równowaga kwasowo-zasadowa).
T-W-3Sacharydy - podział, klasyfikacja, struktura, izomeria, własciwości chemiczne i funkcjonalne, metody oznaczania, najważniejsze reakcje chemiczne.
T-W-4Lipidy - podział, nomenklatura najważniejszych kwasów tłuszczowych, budowa a właściwości fizyko- chemiczne, reakcje charakterystyczne, metody oznaczania ilościowego i jakościowego lipidów.
T-W-5Białka - nomenklatura i podział, struktura, budowa chemiczna, własciwości, najważniejsze aminokwasy, bialka żywności i ich właściwości funkcjonalne, chemiczne przemiany białek, metody oznaczania ilościowe i jakościowe.
T-W-6Koloidy i emusje - oddziaływania pomiędzy różnymi składnikami żywności.
T-W-1Wprowadzenie - podstawowe definicje, budowa i główne składniki żywności - ich znaczenie i najważniejsze przemiany chemiczne w żywności
T-W-7Niebiałkowe związki azotowe występujące w żywności - wolne aminokwasy, aminy i ich pochodne. Podstawowe reakcje chemiczne w żywności (reakcje Mailarda itp.).
T-L-9Oznaczanie zawartości wody w produktach spożywczych
T-L-10Oznaczanie kwasowości produktów spożywczych
T-L-11Skrobia - reakcje charakterystyczne, kleikowanie
T-L-12Ekstrakcja tłuszczów, emulsje i zmydlanie tłuszczów
T-L-1Organizacja pracy w laboratorium, zasady utylizacji odpadów chemicznych oraz ogólne zasady udzielania pierwszej pomocy. Zasady opracowywania wyników z przeprowadzonych doświadczeń i formułowania wniosków.
T-L-6Enzymy w żywności - określanie właściwości i aktywności peroksydazy
T-L-4Reakcje nieenzymatycznego brunatnienia żywności - wytwarzanie oraz właściwości karmeli spożywczych
T-L-2Bufory - porównywanie właściwości roztworów buforowych
T-L-7Hydrokoloidy w żywności - określanie podstawowych właściwości,żelowanie, otrzymywanie i oznaczanie właściwości układów emulsyjnych i koloidalnych
T-L-3Barwniki roślinne - określanie właściwości wybranych barwników naturalnych
T-L-13Spulchniacze - rozkład chemiczny i termiczny
T-L-5Enzymy w żywności - określanie właściwości i aktywności ureazy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-2Ocena formująca: Kolokwia (dwa w semestrze)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W: 0 - 50; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
3,0W: 51 - 60; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
3,5W: 61 - 70; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
4,0W: 71 - 80; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
4,5W: 81 - 90; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
5,0W: 91 - 100; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C3_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobrać metody określania składu chemicznego żywności oraz określić zależności pomiędzy składnikami żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U03Potrafi wykonać eksperyment laboratoryjny, dobrać właściwe procedury i metody analityczne do identyfikacji związków chemicznych oraz oceny jakości i bezpieczeństwa żywności i przebiegu procesu technologicznego, potrafi określić wiarygodność analiz.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu chemii żywności, czynników chemicznych i fizycznych wpływajacych na składniki żywności podczas ich przetwarzania.
Treści programoweT-L-9Oznaczanie zawartości wody w produktach spożywczych
T-L-10Oznaczanie kwasowości produktów spożywczych
T-L-11Skrobia - reakcje charakterystyczne, kleikowanie
T-L-12Ekstrakcja tłuszczów, emulsje i zmydlanie tłuszczów
T-L-6Enzymy w żywności - określanie właściwości i aktywności peroksydazy
T-L-4Reakcje nieenzymatycznego brunatnienia żywności - wytwarzanie oraz właściwości karmeli spożywczych
T-L-2Bufory - porównywanie właściwości roztworów buforowych
T-L-7Hydrokoloidy w żywności - określanie podstawowych właściwości,żelowanie, otrzymywanie i oznaczanie właściwości układów emulsyjnych i koloidalnych
T-L-3Barwniki roślinne - określanie właściwości wybranych barwników naturalnych
T-L-13Spulchniacze - rozkład chemiczny i termiczny
T-L-5Enzymy w żywności - określanie właściwości i aktywności ureazy
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwia (dwa w semestrze)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaakceptowane przez prowadzącego sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych (wykonane przez zespół) oraz pozytywna ocena z dwóch kolokwiów w formie testu, niższa niż 3,25.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C3_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie gotów do przyjęcia następujących postaw: chętny do współpracy w grupie zgodnie z przyjętymi zasadami, dbałość o formę realizowanych zadań, kreatywność w rozwiązywaniu zadań, zdeterminowany, zdolność do podejmowania samodzielnych decyzji, zorientowanie na praktyczne rozwiązywanie zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu chemii żywności, czynników chemicznych i fizycznych wpływajacych na składniki żywności podczas ich przetwarzania.
Treści programoweT-L-9Oznaczanie zawartości wody w produktach spożywczych
T-L-10Oznaczanie kwasowości produktów spożywczych
T-L-11Skrobia - reakcje charakterystyczne, kleikowanie
T-L-12Ekstrakcja tłuszczów, emulsje i zmydlanie tłuszczów
T-L-1Organizacja pracy w laboratorium, zasady utylizacji odpadów chemicznych oraz ogólne zasady udzielania pierwszej pomocy. Zasady opracowywania wyników z przeprowadzonych doświadczeń i formułowania wniosków.
T-L-6Enzymy w żywności - określanie właściwości i aktywności peroksydazy
T-L-4Reakcje nieenzymatycznego brunatnienia żywności - wytwarzanie oraz właściwości karmeli spożywczych
T-L-2Bufory - porównywanie właściwości roztworów buforowych
T-L-7Hydrokoloidy w żywności - określanie podstawowych właściwości,żelowanie, otrzymywanie i oznaczanie właściwości układów emulsyjnych i koloidalnych
T-L-3Barwniki roślinne - określanie właściwości wybranych barwników naturalnych
T-L-13Spulchniacze - rozkład chemiczny i termiczny
T-L-5Enzymy w żywności - określanie właściwości i aktywności ureazy
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Obserwacja aktywności podczas zajęć laboratoryjnych (sprawozdania z doświadczeń laboratoryjnych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia.
3,5
4,0
4,5
5,0