Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia ogólna i nieorganiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia ogólna i nieorganiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 30 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie wiedzy z chemii ogólnej i nieorganicznej, matematyki oraz fizyki - zakres szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu podstawowych i szczególowych praw chemicznych. Poszerzenie wiedzy z zakresu budowy atomu i cząsteczek oraz reakcji chemicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko-chemicznych wybranych pierwiastków chemicznych. Opanowanie umiejętności przeprowadzenia analiz i obliczeń chemicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawianie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń2
T-L-2Preparatyka chemiczna - otrzymywanie siarczanu (VI) amonu i glinu czyli ałunu. Obliczanie: wydajności procesu i składu procentowego związków chemicznych. Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych4
T-L-3Analiza miareczkowa (objętościowa) - alkacymetria - acydymetria czyli nastawianie miana kwasu solnego za pomocą mianowanego rozwtoru wodorotlenku sodu. Zapis reakcji zobojętniania.2
T-L-4Analiza miareczkowa (objętościowa) - alkacymetria - alkalimetria czyli nastawianie miana wodorotlenku sodu za pomocą mianowanego roztworu kwasu solnego. Zapis reakcji zobojętniania.2
T-L-5Reakcje hydrolizy - wpływ mocy kwasów, temperatury i stężenia jonów wodorowych i wodorotlenowych na hydrolizę wybranych soli. Zapis reakcji chemicznych4
T-L-6Chemia roztworów wodnych - stężenia procentowe, molowe - przygotowanie roztworów o określonym stężeniu, pomiar gestości, przeliczanie stężeń.3
T-L-7Procesy utleniania i redukcji - badanie właściwości redukujących i utleniających wybranych zwiazków chemicznych, zapis reakcji chemicznych3
T-L-8Analiza ilościowa, metody objętościowe: 1) manganometryczne oznaczanie zawartości jonów żelaza Fe (II) w badanym roztworze; 2) jodometryczne oznaczanie zawartości jonów miedzi Cu (II) w badanym roztworze4
T-L-9Analiza jakościowa - wykrywanie pojedynczych kationów i ich reakcje charakterystyczne.2
T-L-10Analiza jakościowa - wykrywanie pojedynczych anionów. Reakcje charakterystyczne wykrytych jonów.2
T-L-11Kolokwia zaliczeniowe2
30
wykłady
T-W-1Jednostki układu SI. Nazewnictwo związków nieorganicznych. Podział substancji. Podstawowe prawa chemiczne.3
T-W-2Budowa materii - cząstki elementarne. Przemiany jądrowe. Elektronowa struktura atomu (liczby kwantowe, rozpisywanie orbitali atomowych)3
T-W-3Prawidłowości w układzie okresowym pierwiastków. Budowa cząsteczki. Rozpisywanie orbitali molekularnych. Rodzaje wiązań chemicznych.3
T-W-4Stany skupienia materii. Prawa gazowe. Ciecze i roztwory. Równowago fazowe. Reguła faz Gibsa. Równowagi chemiczne. Prawo działania mas.3
T-W-5Roztwory. Rozpuszczalność i solwatacja. Prawo Raoulta. Ekstrakcja i prawo podziału Nernsta. Osmoza i ciśnienie osmotyczne. Dyfuzja.3
T-W-6Związki nieorganiczne - tlenki, wodorotlenki, kwasy, sole. Teorie kwasów i zasad wg. Arrheniusa, Bronstedta i Lewisa.3
T-W-7Hydroliza i roztwory buforowe. Równowagi jonowe. Dysocjacja elektrolityczna (stała i stopień dysocjacji). Podział elektrolitów. pH roztworów kwasów i zasad.3
T-W-8Rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności. Kinetyka reakcji chemicznych. Reakcje katalityczne. Związki kompleksowe. Koloidy i proces koagulacji.3
T-W-9Wodór i tlen - właściwości fizyczne i chemiczne, metody otrzymywania, zastosowanie. Wybrane zagadnienia dotyczące litowców i borowców.3
T-W-10Wybrane zagadnienia chemii pierwiastków pozostałych grup układu okresowego pierwiastków.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do wejściówek6
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium8
A-L-4Opracowanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych3
A-L-5Studiowanie wskazanej literatury2
A-L-6Godziny kontaktowe z nauczycielem - konsultacje1
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-4Samodzielne opracowywanie zadanych zagadnień11
A-W-5Przygotowanie do egzaminu pisemnego z wykładów20
A-W-6Uczestnictwo w egzaminie2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające: objaśnienie, opis

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z części wykładowej
S-2Ocena formująca: Ocena za wejściówki, za sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_B2_W01
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu nomenklaturę, prawa, zjawiska i procesy z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej.
TZZ_1A_W01C-1T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-5M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_B2_U01
Student potrafi w sposób zaawansowany wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu chemii w zaplanowaniu i wykonywaniu doświadczeń chemicznych i wyjaśnianiu procesów chemicznych (tj. jak np. analiza i synteza związków chemicznych, zjawiska zachodzące podczas reakcji chemicznych). Potrafi dobrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia (z zachowaniem zasad pracy i przepisów BHP) w trakcie eksperymentów laboratoryjnych.
TZZ_1A_U03C-1T-L-9, T-L-8, T-L-5, T-L-3, T-L-10, T-L-2, T-L-7, T-L-6, T-L-1, T-L-11, T-L-4M-3, M-2S-4, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_B2_K01
Student jest gotów do współpracy w grupie; przestrzegania zasad etyki zawodowej; krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; dzielenia się wiedzą i umiejętnościami; uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów związanych z zadaniami/pracami realizowanymi w trakcie zajęć dydaktycznych.
TZZ_1A_K01C-1T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-L-9, T-L-8, T-L-5, T-L-3, T-L-10, T-L-2, T-L-7, T-L-6, T-L-1, T-L-11, T-L-4M-3, M-2, M-1S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_B2_W01
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu nomenklaturę, prawa, zjawiska i procesy z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej.
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_B2_U01
Student potrafi w sposób zaawansowany wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu chemii w zaplanowaniu i wykonywaniu doświadczeń chemicznych i wyjaśnianiu procesów chemicznych (tj. jak np. analiza i synteza związków chemicznych, zjawiska zachodzące podczas reakcji chemicznych). Potrafi dobrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia (z zachowaniem zasad pracy i przepisów BHP) w trakcie eksperymentów laboratoryjnych.
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_B2_K01
Student jest gotów do współpracy w grupie; przestrzegania zasad etyki zawodowej; krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; dzielenia się wiedzą i umiejętnościami; uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów związanych z zadaniami/pracami realizowanymi w trakcie zajęć dydaktycznych.
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pajdowski L., Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 2002, IX
  2. Jones L., Atkins P., Chemia ogólna. Cząsteczki, materia, reakcje, PWN, Warszawa, 2006, I
  3. Bielański A., Podstawy chemii nieorganicznej, tom 1, 2, PWN, Warszawa, 2010, VI
  4. Jones L., Atkins P., Laverman L., Chemia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020

Literatura dodatkowa

  1. APHA, Standard methods for examination of water and wastewater, American Public Health Association, Washington D.C., 1999, 19, SBN 978-0875532356
  2. Cox P.A., Krótkie wykłady. Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawianie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń2
T-L-2Preparatyka chemiczna - otrzymywanie siarczanu (VI) amonu i glinu czyli ałunu. Obliczanie: wydajności procesu i składu procentowego związków chemicznych. Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych4
T-L-3Analiza miareczkowa (objętościowa) - alkacymetria - acydymetria czyli nastawianie miana kwasu solnego za pomocą mianowanego rozwtoru wodorotlenku sodu. Zapis reakcji zobojętniania.2
T-L-4Analiza miareczkowa (objętościowa) - alkacymetria - alkalimetria czyli nastawianie miana wodorotlenku sodu za pomocą mianowanego roztworu kwasu solnego. Zapis reakcji zobojętniania.2
T-L-5Reakcje hydrolizy - wpływ mocy kwasów, temperatury i stężenia jonów wodorowych i wodorotlenowych na hydrolizę wybranych soli. Zapis reakcji chemicznych4
T-L-6Chemia roztworów wodnych - stężenia procentowe, molowe - przygotowanie roztworów o określonym stężeniu, pomiar gestości, przeliczanie stężeń.3
T-L-7Procesy utleniania i redukcji - badanie właściwości redukujących i utleniających wybranych zwiazków chemicznych, zapis reakcji chemicznych3
T-L-8Analiza ilościowa, metody objętościowe: 1) manganometryczne oznaczanie zawartości jonów żelaza Fe (II) w badanym roztworze; 2) jodometryczne oznaczanie zawartości jonów miedzi Cu (II) w badanym roztworze4
T-L-9Analiza jakościowa - wykrywanie pojedynczych kationów i ich reakcje charakterystyczne.2
T-L-10Analiza jakościowa - wykrywanie pojedynczych anionów. Reakcje charakterystyczne wykrytych jonów.2
T-L-11Kolokwia zaliczeniowe2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Jednostki układu SI. Nazewnictwo związków nieorganicznych. Podział substancji. Podstawowe prawa chemiczne.3
T-W-2Budowa materii - cząstki elementarne. Przemiany jądrowe. Elektronowa struktura atomu (liczby kwantowe, rozpisywanie orbitali atomowych)3
T-W-3Prawidłowości w układzie okresowym pierwiastków. Budowa cząsteczki. Rozpisywanie orbitali molekularnych. Rodzaje wiązań chemicznych.3
T-W-4Stany skupienia materii. Prawa gazowe. Ciecze i roztwory. Równowago fazowe. Reguła faz Gibsa. Równowagi chemiczne. Prawo działania mas.3
T-W-5Roztwory. Rozpuszczalność i solwatacja. Prawo Raoulta. Ekstrakcja i prawo podziału Nernsta. Osmoza i ciśnienie osmotyczne. Dyfuzja.3
T-W-6Związki nieorganiczne - tlenki, wodorotlenki, kwasy, sole. Teorie kwasów i zasad wg. Arrheniusa, Bronstedta i Lewisa.3
T-W-7Hydroliza i roztwory buforowe. Równowagi jonowe. Dysocjacja elektrolityczna (stała i stopień dysocjacji). Podział elektrolitów. pH roztworów kwasów i zasad.3
T-W-8Rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności. Kinetyka reakcji chemicznych. Reakcje katalityczne. Związki kompleksowe. Koloidy i proces koagulacji.3
T-W-9Wodór i tlen - właściwości fizyczne i chemiczne, metody otrzymywania, zastosowanie. Wybrane zagadnienia dotyczące litowców i borowców.3
T-W-10Wybrane zagadnienia chemii pierwiastków pozostałych grup układu okresowego pierwiastków.3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do wejściówek6
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium8
A-L-4Opracowanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych3
A-L-5Studiowanie wskazanej literatury2
A-L-6Godziny kontaktowe z nauczycielem - konsultacje1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-4Samodzielne opracowywanie zadanych zagadnień11
A-W-5Przygotowanie do egzaminu pisemnego z wykładów20
A-W-6Uczestnictwo w egzaminie2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B2_W01Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu nomenklaturę, prawa, zjawiska i procesy z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W01Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej oraz chemii organicznej niezbędne dla kierunku studiów.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu podstawowych i szczególowych praw chemicznych. Poszerzenie wiedzy z zakresu budowy atomu i cząsteczek oraz reakcji chemicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko-chemicznych wybranych pierwiastków chemicznych. Opanowanie umiejętności przeprowadzenia analiz i obliczeń chemicznych.
Treści programoweT-W-8Rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności. Kinetyka reakcji chemicznych. Reakcje katalityczne. Związki kompleksowe. Koloidy i proces koagulacji.
T-W-9Wodór i tlen - właściwości fizyczne i chemiczne, metody otrzymywania, zastosowanie. Wybrane zagadnienia dotyczące litowców i borowców.
T-W-10Wybrane zagadnienia chemii pierwiastków pozostałych grup układu okresowego pierwiastków.
T-W-7Hydroliza i roztwory buforowe. Równowagi jonowe. Dysocjacja elektrolityczna (stała i stopień dysocjacji). Podział elektrolitów. pH roztworów kwasów i zasad.
T-W-4Stany skupienia materii. Prawa gazowe. Ciecze i roztwory. Równowago fazowe. Reguła faz Gibsa. Równowagi chemiczne. Prawo działania mas.
T-W-2Budowa materii - cząstki elementarne. Przemiany jądrowe. Elektronowa struktura atomu (liczby kwantowe, rozpisywanie orbitali atomowych)
T-W-1Jednostki układu SI. Nazewnictwo związków nieorganicznych. Podział substancji. Podstawowe prawa chemiczne.
T-W-3Prawidłowości w układzie okresowym pierwiastków. Budowa cząsteczki. Rozpisywanie orbitali molekularnych. Rodzaje wiązań chemicznych.
T-W-6Związki nieorganiczne - tlenki, wodorotlenki, kwasy, sole. Teorie kwasów i zasad wg. Arrheniusa, Bronstedta i Lewisa.
T-W-5Roztwory. Rozpuszczalność i solwatacja. Prawo Raoulta. Ekstrakcja i prawo podziału Nernsta. Osmoza i ciśnienie osmotyczne. Dyfuzja.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena za wejściówki, za sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z części wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B2_U01Student potrafi w sposób zaawansowany wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu chemii w zaplanowaniu i wykonywaniu doświadczeń chemicznych i wyjaśnianiu procesów chemicznych (tj. jak np. analiza i synteza związków chemicznych, zjawiska zachodzące podczas reakcji chemicznych). Potrafi dobrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia (z zachowaniem zasad pracy i przepisów BHP) w trakcie eksperymentów laboratoryjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U03Potrafi wykonać eksperyment laboratoryjny, dobrać właściwe procedury i metody analityczne do identyfikacji związków chemicznych oraz oceny jakości i bezpieczeństwa żywności i przebiegu procesu technologicznego, potrafi określić wiarygodność analiz.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu podstawowych i szczególowych praw chemicznych. Poszerzenie wiedzy z zakresu budowy atomu i cząsteczek oraz reakcji chemicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko-chemicznych wybranych pierwiastków chemicznych. Opanowanie umiejętności przeprowadzenia analiz i obliczeń chemicznych.
Treści programoweT-L-9Analiza jakościowa - wykrywanie pojedynczych kationów i ich reakcje charakterystyczne.
T-L-8Analiza ilościowa, metody objętościowe: 1) manganometryczne oznaczanie zawartości jonów żelaza Fe (II) w badanym roztworze; 2) jodometryczne oznaczanie zawartości jonów miedzi Cu (II) w badanym roztworze
T-L-5Reakcje hydrolizy - wpływ mocy kwasów, temperatury i stężenia jonów wodorowych i wodorotlenowych na hydrolizę wybranych soli. Zapis reakcji chemicznych
T-L-3Analiza miareczkowa (objętościowa) - alkacymetria - acydymetria czyli nastawianie miana kwasu solnego za pomocą mianowanego rozwtoru wodorotlenku sodu. Zapis reakcji zobojętniania.
T-L-10Analiza jakościowa - wykrywanie pojedynczych anionów. Reakcje charakterystyczne wykrytych jonów.
T-L-2Preparatyka chemiczna - otrzymywanie siarczanu (VI) amonu i glinu czyli ałunu. Obliczanie: wydajności procesu i składu procentowego związków chemicznych. Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych
T-L-7Procesy utleniania i redukcji - badanie właściwości redukujących i utleniających wybranych zwiazków chemicznych, zapis reakcji chemicznych
T-L-6Chemia roztworów wodnych - stężenia procentowe, molowe - przygotowanie roztworów o określonym stężeniu, pomiar gestości, przeliczanie stężeń.
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawianie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń
T-L-11Kolokwia zaliczeniowe
T-L-4Analiza miareczkowa (objętościowa) - alkacymetria - alkalimetria czyli nastawianie miana wodorotlenku sodu za pomocą mianowanego roztworu kwasu solnego. Zapis reakcji zobojętniania.
Metody nauczaniaM-3Metody podające: objaśnienie, opis
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium
S-2Ocena formująca: Ocena za wejściówki, za sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B2_K01Student jest gotów do współpracy w grupie; przestrzegania zasad etyki zawodowej; krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; dzielenia się wiedzą i umiejętnościami; uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów związanych z zadaniami/pracami realizowanymi w trakcie zajęć dydaktycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu podstawowych i szczególowych praw chemicznych. Poszerzenie wiedzy z zakresu budowy atomu i cząsteczek oraz reakcji chemicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko-chemicznych wybranych pierwiastków chemicznych. Opanowanie umiejętności przeprowadzenia analiz i obliczeń chemicznych.
Treści programoweT-W-8Rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności. Kinetyka reakcji chemicznych. Reakcje katalityczne. Związki kompleksowe. Koloidy i proces koagulacji.
T-W-9Wodór i tlen - właściwości fizyczne i chemiczne, metody otrzymywania, zastosowanie. Wybrane zagadnienia dotyczące litowców i borowców.
T-W-10Wybrane zagadnienia chemii pierwiastków pozostałych grup układu okresowego pierwiastków.
T-W-7Hydroliza i roztwory buforowe. Równowagi jonowe. Dysocjacja elektrolityczna (stała i stopień dysocjacji). Podział elektrolitów. pH roztworów kwasów i zasad.
T-W-4Stany skupienia materii. Prawa gazowe. Ciecze i roztwory. Równowago fazowe. Reguła faz Gibsa. Równowagi chemiczne. Prawo działania mas.
T-W-2Budowa materii - cząstki elementarne. Przemiany jądrowe. Elektronowa struktura atomu (liczby kwantowe, rozpisywanie orbitali atomowych)
T-W-1Jednostki układu SI. Nazewnictwo związków nieorganicznych. Podział substancji. Podstawowe prawa chemiczne.
T-W-3Prawidłowości w układzie okresowym pierwiastków. Budowa cząsteczki. Rozpisywanie orbitali molekularnych. Rodzaje wiązań chemicznych.
T-W-6Związki nieorganiczne - tlenki, wodorotlenki, kwasy, sole. Teorie kwasów i zasad wg. Arrheniusa, Bronstedta i Lewisa.
T-W-5Roztwory. Rozpuszczalność i solwatacja. Prawo Raoulta. Ekstrakcja i prawo podziału Nernsta. Osmoza i ciśnienie osmotyczne. Dyfuzja.
T-L-9Analiza jakościowa - wykrywanie pojedynczych kationów i ich reakcje charakterystyczne.
T-L-8Analiza ilościowa, metody objętościowe: 1) manganometryczne oznaczanie zawartości jonów żelaza Fe (II) w badanym roztworze; 2) jodometryczne oznaczanie zawartości jonów miedzi Cu (II) w badanym roztworze
T-L-5Reakcje hydrolizy - wpływ mocy kwasów, temperatury i stężenia jonów wodorowych i wodorotlenowych na hydrolizę wybranych soli. Zapis reakcji chemicznych
T-L-3Analiza miareczkowa (objętościowa) - alkacymetria - acydymetria czyli nastawianie miana kwasu solnego za pomocą mianowanego rozwtoru wodorotlenku sodu. Zapis reakcji zobojętniania.
T-L-10Analiza jakościowa - wykrywanie pojedynczych anionów. Reakcje charakterystyczne wykrytych jonów.
T-L-2Preparatyka chemiczna - otrzymywanie siarczanu (VI) amonu i glinu czyli ałunu. Obliczanie: wydajności procesu i składu procentowego związków chemicznych. Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych
T-L-7Procesy utleniania i redukcji - badanie właściwości redukujących i utleniających wybranych zwiazków chemicznych, zapis reakcji chemicznych
T-L-6Chemia roztworów wodnych - stężenia procentowe, molowe - przygotowanie roztworów o określonym stężeniu, pomiar gestości, przeliczanie stężeń.
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawianie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń
T-L-11Kolokwia zaliczeniowe
T-L-4Analiza miareczkowa (objętościowa) - alkacymetria - alkalimetria czyli nastawianie miana wodorotlenku sodu za pomocą mianowanego roztworu kwasu solnego. Zapis reakcji zobojętniania.
Metody nauczaniaM-3Metody podające: objaśnienie, opis
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia.
3,5
4,0
4,5
5,0