Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia ogólna i nieorganiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia ogólna i nieorganiczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie wiedzy z chemii ogólnej i nieorganicznej, matematyki oraz fizyki - zakres szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu podstawowych i szczególowych praw chemicznych. Poszerzenie wiedzy z zakresu budowy atomu i cząsteczek oraz reakcji chemicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko-chemicznych wybranych pierwiastków chemicznych. Opanowanie umiejętności przeprowadzenia analiz i obliczeń chemicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | BHP w laboratorium chemicznym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawianie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń | 2 |
T-L-2 | Preparatyka chemiczna - otrzymywanie siarczanu (VI) amonu i glinu czyli ałunu. Obliczanie: wydajności procesu i składu procentowego związków chemicznych. Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych | 4 |
T-L-3 | Analiza miareczkowa (objętościowa) - alkacymetria - acydymetria czyli nastawianie miana kwasu solnego za pomocą mianowanego rozwtoru wodorotlenku sodu. Zapis reakcji zobojętniania. | 2 |
T-L-4 | Analiza miareczkowa (objętościowa) - alkacymetria - alkalimetria czyli nastawianie miana wodorotlenku sodu za pomocą mianowanego roztworu kwasu solnego. Zapis reakcji zobojętniania. | 2 |
T-L-5 | Reakcje hydrolizy - wpływ mocy kwasów, temperatury i stężenia jonów wodorowych i wodorotlenowych na hydrolizę wybranych soli. Zapis reakcji chemicznych | 4 |
T-L-6 | Chemia roztworów wodnych - stężenia procentowe, molowe - przygotowanie roztworów o określonym stężeniu, pomiar gestości, przeliczanie stężeń. | 3 |
T-L-7 | Procesy utleniania i redukcji - badanie właściwości redukujących i utleniających wybranych zwiazków chemicznych, zapis reakcji chemicznych | 3 |
T-L-8 | Analiza ilościowa, metody objętościowe: 1) manganometryczne oznaczanie zawartości jonów żelaza Fe (II) w badanym roztworze; 2) jodometryczne oznaczanie zawartości jonów miedzi Cu (II) w badanym roztworze | 4 |
T-L-9 | Analiza jakościowa - wykrywanie pojedynczych kationów i ich reakcje charakterystyczne. | 2 |
T-L-10 | Analiza jakościowa - wykrywanie pojedynczych anionów. Reakcje charakterystyczne wykrytych jonów. | 2 |
T-L-11 | Kolokwia zaliczeniowe | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Jednostki układu SI. Nazewnictwo związków nieorganicznych. Podział substancji. Podstawowe prawa chemiczne. | 3 |
T-W-2 | Budowa materii - cząstki elementarne. Przemiany jądrowe. Elektronowa struktura atomu (liczby kwantowe, rozpisywanie orbitali atomowych) | 3 |
T-W-3 | Prawidłowości w układzie okresowym pierwiastków. Budowa cząsteczki. Rozpisywanie orbitali molekularnych. Rodzaje wiązań chemicznych. | 3 |
T-W-4 | Stany skupienia materii. Prawa gazowe. Ciecze i roztwory. Równowago fazowe. Reguła faz Gibsa. Równowagi chemiczne. Prawo działania mas. | 3 |
T-W-5 | Roztwory. Rozpuszczalność i solwatacja. Prawo Raoulta. Ekstrakcja i prawo podziału Nernsta. Osmoza i ciśnienie osmotyczne. Dyfuzja. | 3 |
T-W-6 | Związki nieorganiczne - tlenki, wodorotlenki, kwasy, sole. Teorie kwasów i zasad wg. Arrheniusa, Bronstedta i Lewisa. | 3 |
T-W-7 | Hydroliza i roztwory buforowe. Równowagi jonowe. Dysocjacja elektrolityczna (stała i stopień dysocjacji). Podział elektrolitów. pH roztworów kwasów i zasad. | 3 |
T-W-8 | Rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności. Kinetyka reakcji chemicznych. Reakcje katalityczne. Związki kompleksowe. Koloidy i proces koagulacji. | 3 |
T-W-9 | Wodór i tlen - właściwości fizyczne i chemiczne, metody otrzymywania, zastosowanie. Wybrane zagadnienia dotyczące litowców i borowców. | 3 |
T-W-10 | Wybrane zagadnienia chemii pierwiastków pozostałych grup układu okresowego pierwiastków. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do wejściówek | 6 |
A-L-3 | Przygotowanie się do kolokwium | 8 |
A-L-4 | Opracowanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych | 3 |
A-L-5 | Studiowanie wskazanej literatury | 2 |
A-L-6 | Godziny kontaktowe z nauczycielem - konsultacje | 1 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-4 | Samodzielne opracowywanie zadanych zagadnień | 11 |
A-W-5 | Przygotowanie do egzaminu pisemnego z wykładów | 20 |
A-W-6 | Uczestnictwo w egzaminie | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metody podające: objaśnienie, opis |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z części wykładowej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena za wejściówki, za sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-4 | Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_B2_W01 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu nomenklaturę, prawa, zjawiska i procesy z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej. | TZZ_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-5 | M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_B2_U01 Student potrafi w sposób zaawansowany wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu chemii w zaplanowaniu i wykonywaniu doświadczeń chemicznych i wyjaśnianiu procesów chemicznych (tj. jak np. analiza i synteza związków chemicznych, zjawiska zachodzące podczas reakcji chemicznych). Potrafi dobrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia (z zachowaniem zasad pracy i przepisów BHP) w trakcie eksperymentów laboratoryjnych. | TZZ_1A_U03 | — | — | C-1 | T-L-9, T-L-8, T-L-5, T-L-3, T-L-10, T-L-2, T-L-7, T-L-6, T-L-1, T-L-11, T-L-4 | M-3, M-2 | S-4, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_B2_K01 Student jest gotów do współpracy w grupie; przestrzegania zasad etyki zawodowej; krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; dzielenia się wiedzą i umiejętnościami; uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów związanych z zadaniami/pracami realizowanymi w trakcie zajęć dydaktycznych. | TZZ_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-L-9, T-L-8, T-L-5, T-L-3, T-L-10, T-L-2, T-L-7, T-L-6, T-L-1, T-L-11, T-L-4 | M-3, M-2, M-1 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_B2_W01 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu nomenklaturę, prawa, zjawiska i procesy z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_B2_U01 Student potrafi w sposób zaawansowany wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu chemii w zaplanowaniu i wykonywaniu doświadczeń chemicznych i wyjaśnianiu procesów chemicznych (tj. jak np. analiza i synteza związków chemicznych, zjawiska zachodzące podczas reakcji chemicznych). Potrafi dobrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia (z zachowaniem zasad pracy i przepisów BHP) w trakcie eksperymentów laboratoryjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_B2_K01 Student jest gotów do współpracy w grupie; przestrzegania zasad etyki zawodowej; krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; dzielenia się wiedzą i umiejętnościami; uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów związanych z zadaniami/pracami realizowanymi w trakcie zajęć dydaktycznych. | 2,0 | |
3,0 | Nie podlega ocenie w formie stopnia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pajdowski L., Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 2002, IX
- Jones L., Atkins P., Chemia ogólna. Cząsteczki, materia, reakcje, PWN, Warszawa, 2006, I
- Bielański A., Podstawy chemii nieorganicznej, tom 1, 2, PWN, Warszawa, 2010, VI
- Jones L., Atkins P., Laverman L., Chemia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020
Literatura dodatkowa
- APHA, Standard methods for examination of water and wastewater, American Public Health Association, Washington D.C., 1999, 19, SBN 978-0875532356
- Cox P.A., Krótkie wykłady. Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 2006