Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)

Sylabus przedmiotu Żywienie kliniczne i dietoterapia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywienie kliniczne i dietoterapia
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 18 1,50,50egzamin
laboratoriaL1 18 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: biochemia, chemia żywności, mikrobiologia żywności, ogólna technologia żywności, żywienie człowieka, budowa ustroju ludzkiego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Dieta lekkostrawna i podstawowa - układanie diet.2
T-L-2Układanie diet odchudzających.2
T-L-3Diety eliminacyjne w alergiach i nietolerancjach pokarmowych. Układanie diet w alergiach na wybrane skłaniki żywności.2
T-L-4Dieta w cukrzycy typu 2. Układanie jadłospisu dekadowego.2
T-L-5Dieta w nadciśnieniu tętniczym. Układanie jadłospisu dekadowego.2
T-L-6Dieta w niewydolności układu krążenia. Przygotowanie diet wg zasad diety śródziemnomorskiej.2
T-L-7Dieta w osteoporozie, opracowanie jadłospisu dekadowego.2
T-L-8Dieta w marskości wątroby , układanie tygodniowego jadłospisu.2
T-L-9Dieta w chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy, układanie tygodniowego jadłospisu. Zaliczenie.2
18
wykłady
T-W-1Niedożywienie pacjentów. Dieta łatwostrawna. Żywienie ludzi starszych wiekiem.2
T-W-2Otyłość chorobą cywilizacji.2
T-W-3Alergie pokarmowe- podstawy, preparaty mlekozastępcze.2
T-W-4Nietolerancje pokarmowe- fenyloketonuria i inne zaburzenia biochemiczne.2
T-W-5Żywienie w cukrzycy.2
T-W-6Charakterystyka diety śródziemnomorskiej.2
T-W-7Dieta w chorobach wątroby2
T-W-8Diety ze zmienioną ilością białek (nerki).2
T-W-9Składniki żywności a leki.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Studiowanie literatury10
A-L-3Przygotowanie do zajęć8
A-L-4przygotowanie do zaliczenia2
38
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Egzamin2
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3ćwiczenia laboratoryjne - opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D2zc_W02
Student zana i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat charakterystyki choroby. Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym potrzeby żywieniowe człowieka chorego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu chorego. Zna mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
TZZ_2A_W08, TZZ_2A_W07C-2, C-1T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-9, T-W-1, T-W-2M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D2zc_U02
Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący zalecenia żywieniowe i diety, dla osób w wybranych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_2A_U10, TZZ_2A_U11C-2, C-1T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-1, T-L-8, T-L-7, T-L-9, T-L-3, T-L-2M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D2zc_K02
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_2A_K04C-2, C-1T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-1, T-L-8, T-L-7, T-L-9, T-L-3, T-L-2M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D2zc_W02
Student zana i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat charakterystyki choroby. Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym potrzeby żywieniowe człowieka chorego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu chorego. Zna mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
2,0Student nie opanował zagadnień z zakresu dietetyki w wybranych chorobach. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D2zc_U02
Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący zalecenia żywieniowe i diety, dla osób w wybranych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D2zc_K02
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Sobotka L. (red), Podstawy żywienia klinicznego, Wyd PZWL, W-wa, 2004
  2. Elżbieta Poniewierka, DIETETYKA KLINICZNA, Uniwersytet Medyczny Wrocław, 2016
  3. Grzymisławski M., Dietetyka kliniczna, PZWL, W-wa, 2019
  4. Jarosz M., Praktyczny podręcznik dietetyki., Wyd. IŻŻ, W-wa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. czasopismo, Współczesna dietetyka, https://www.wspolczesnadietetyka.pl/
  2. czasopismo, JOURNAL OF THE ACADEMY OF NUTRITION AND DIETETICS, https://jandonline.org/

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Dieta lekkostrawna i podstawowa - układanie diet.2
T-L-2Układanie diet odchudzających.2
T-L-3Diety eliminacyjne w alergiach i nietolerancjach pokarmowych. Układanie diet w alergiach na wybrane skłaniki żywności.2
T-L-4Dieta w cukrzycy typu 2. Układanie jadłospisu dekadowego.2
T-L-5Dieta w nadciśnieniu tętniczym. Układanie jadłospisu dekadowego.2
T-L-6Dieta w niewydolności układu krążenia. Przygotowanie diet wg zasad diety śródziemnomorskiej.2
T-L-7Dieta w osteoporozie, opracowanie jadłospisu dekadowego.2
T-L-8Dieta w marskości wątroby , układanie tygodniowego jadłospisu.2
T-L-9Dieta w chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy, układanie tygodniowego jadłospisu. Zaliczenie.2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Niedożywienie pacjentów. Dieta łatwostrawna. Żywienie ludzi starszych wiekiem.2
T-W-2Otyłość chorobą cywilizacji.2
T-W-3Alergie pokarmowe- podstawy, preparaty mlekozastępcze.2
T-W-4Nietolerancje pokarmowe- fenyloketonuria i inne zaburzenia biochemiczne.2
T-W-5Żywienie w cukrzycy.2
T-W-6Charakterystyka diety śródziemnomorskiej.2
T-W-7Dieta w chorobach wątroby2
T-W-8Diety ze zmienioną ilością białek (nerki).2
T-W-9Składniki żywności a leki.2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Studiowanie literatury10
A-L-3Przygotowanie do zajęć8
A-L-4przygotowanie do zaliczenia2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Egzamin2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D2zc_W02Student zana i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat charakterystyki choroby. Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym potrzeby żywieniowe człowieka chorego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu chorego. Zna mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące współczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych. Zna systemy i mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
TZZ_2A_W07Zna i rozumie w pogłębionym stopniu potrzeby żywieniowe człowieka, rolę składników diety oraz zasad racjonalnego żywienia osób zdrowych i chorych.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
Treści programoweT-W-5Żywienie w cukrzycy.
T-W-3Alergie pokarmowe- podstawy, preparaty mlekozastępcze.
T-W-6Charakterystyka diety śródziemnomorskiej.
T-W-7Dieta w chorobach wątroby
T-W-8Diety ze zmienioną ilością białek (nerki).
T-W-4Nietolerancje pokarmowe- fenyloketonuria i inne zaburzenia biochemiczne.
T-W-9Składniki żywności a leki.
T-W-1Niedożywienie pacjentów. Dieta łatwostrawna. Żywienie ludzi starszych wiekiem.
T-W-2Otyłość chorobą cywilizacji.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zagadnień z zakresu dietetyki w wybranych chorobach. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D2zc_U02Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący zalecenia żywieniowe i diety, dla osób w wybranych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U10Potrafi ocenić sposób i stan odżywiania osób zdrowych lub chorych. Potrafi samodzielnie zaplanować jadłospisy lub diety dla różnych grup ludności w układzie indywidualnego i zbiorowego żywienia.
TZZ_2A_U11Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korektę wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi w rożnym stanie fizjologicznym.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
Treści programoweT-L-5Dieta w nadciśnieniu tętniczym. Układanie jadłospisu dekadowego.
T-L-6Dieta w niewydolności układu krążenia. Przygotowanie diet wg zasad diety śródziemnomorskiej.
T-L-4Dieta w cukrzycy typu 2. Układanie jadłospisu dekadowego.
T-L-1Dieta lekkostrawna i podstawowa - układanie diet.
T-L-8Dieta w marskości wątroby , układanie tygodniowego jadłospisu.
T-L-7Dieta w osteoporozie, opracowanie jadłospisu dekadowego.
T-L-9Dieta w chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy, układanie tygodniowego jadłospisu. Zaliczenie.
T-L-3Diety eliminacyjne w alergiach i nietolerancjach pokarmowych. Układanie diet w alergiach na wybrane skłaniki żywności.
T-L-2Układanie diet odchudzających.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D2zc_K02Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
Treści programoweT-W-5Żywienie w cukrzycy.
T-W-3Alergie pokarmowe- podstawy, preparaty mlekozastępcze.
T-W-6Charakterystyka diety śródziemnomorskiej.
T-W-7Dieta w chorobach wątroby
T-W-8Diety ze zmienioną ilością białek (nerki).
T-W-4Nietolerancje pokarmowe- fenyloketonuria i inne zaburzenia biochemiczne.
T-W-9Składniki żywności a leki.
T-W-1Niedożywienie pacjentów. Dieta łatwostrawna. Żywienie ludzi starszych wiekiem.
T-W-2Otyłość chorobą cywilizacji.
T-L-5Dieta w nadciśnieniu tętniczym. Układanie jadłospisu dekadowego.
T-L-6Dieta w niewydolności układu krążenia. Przygotowanie diet wg zasad diety śródziemnomorskiej.
T-L-4Dieta w cukrzycy typu 2. Układanie jadłospisu dekadowego.
T-L-1Dieta lekkostrawna i podstawowa - układanie diet.
T-L-8Dieta w marskości wątroby , układanie tygodniowego jadłospisu.
T-L-7Dieta w osteoporozie, opracowanie jadłospisu dekadowego.
T-L-9Dieta w chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy, układanie tygodniowego jadłospisu. Zaliczenie.
T-L-3Diety eliminacyjne w alergiach i nietolerancjach pokarmowych. Układanie diet w alergiach na wybrane skłaniki żywności.
T-L-2Układanie diet odchudzających.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.