Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
Sylabus przedmiotu Przetwórstwo surowców drobiowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przetwórstwo surowców drobiowych | ||
Specjalność | technologia i żywienie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Żych <Arkadiusz.Zych@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien znać podstawy ogólnej technologii żywności, charakterystykę surowców pochodzenia zwierzęcego, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności. |
W-2 | Student potrafi wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących charakterystyki gatunków i ras drobiu, zarys ich anatomii. |
C-2 | Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z podziałem tuszek, charakterystyką jakościową i przydatnością technologiczną mięsa drobiowego z uwzględnieniem kierunków zagospodarowania. |
C-3 | Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat ciągów technologicznych, technologii wytwarzania przetworów drobiowych i ich oceny. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wprowadzające, regulamin, zasady BHP. | 1 |
T-L-2 | Podział tuszek drobiowych, porównanie przeydatności technologicznej części tuszek. | 3 |
T-L-3 | Wady tuszek drobiowych. | 3 |
T-L-4 | Mięso drobiowe surowe i mrożone. porównanie jakościowe. | 3 |
T-L-5 | Wpływ różnych dodatków i obróbki cieplnej na właściwości drobiowego farszu kiełbasianego i wyrobów garmażeryjnych. | 4 |
T-L-6 | Projekty ciągów technologicznych. | 3 |
T-L-7 | Zaliczenie | 1 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne. | 2 |
T-W-2 | Charakterystyka produkcji i spożycia mięsa drobiowego, charakterystyka ras i gatunków drobiu. | 3 |
T-W-3 | Właściwości funkcjonalne, fizykochemiczne i odżywcze mięsa drobiowego. | 4 |
T-W-4 | Technologia uboju i obróbki poubojowej, jej wpływ na jakość mięsa. | 3 |
T-W-5 | Kierunki wykorzystania mięsa drobiowego. | 2 |
T-W-6 | Mięso odkostnione mechanicznie i jego wykorzystanie, wybrane technologie przetworów drobiowych. | 4 |
T-W-7 | Podstawy produkcji jaj spozywczych. | 2 |
T-W-8 | Właściwości zywieniowe i technologiczne treści jaj. | 4 |
T-W-9 | Kierunki wykorzystania jaj w przemysle spozywczym. | 3 |
27 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie do każdego ćwiczeń | 14 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń | 16 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 27 |
A-W-2 | Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu) | 14 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 5 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami. |
M-3 | Ćwiczenie projektowe - pokaz, dyskusja, metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie z przygotowanego w formie pisemnej projektu linii technologicznej wybranego produktu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D3tiz_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące charakterystyki jakościowej i technologicznej surowców drobiarskich z uwzględnieniem ich budowy, podziału i kierunków zagospodarowania. | TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W18 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-3 |
TZZ_1A_D3tiz_W02 Zna organizację produkcji, budowę linii technologicznych oraz zna i rozumie w zaawansowanym stopniu technologie wytwarzania przetworów z mięsa drobiowego i zasady ich oceny. | TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W18 | — | — | C-3 | T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D3tiz_U01 Potrafi dokonać charakterystyki ras, gatunków drobiu, potrafi dokonać podziału tuszy oraz charakterystyki jakościowo-technologicznej surowców drobiarskich. | TZZ_1A_U20, TZZ_1A_U18, TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U16 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-1 |
TZZ_1A_D3tiz_U02 Potrafi zaprojektować proces produkcyjny oraz wyprodukować podstawowe rodzaje przetworów drobiowych i dokonać ich oceny. | TZZ_1A_U22, TZZ_1A_U17, TZZ_1A_U18, TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U16 | — | — | C-3 | T-L-6, T-L-7, T-L-5 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D3tiz_K01 Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy, umiejętności. Jjest gotów do samokształcenia się, potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Zachowuje się w sposób profesjonalny, rozumie rolę społeczną absolwenta. | TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D3tiz_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące charakterystyki jakościowej i technologicznej surowców drobiarskich z uwzględnieniem ich budowy, podziału i kierunków zagospodarowania. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie charakterystyki i kierunków zagoispodarowania mięsa drobiowego. |
3,0 | Student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z charakterystyką surowca oraz kierunkami jego zagospodarowania. | |
3,5 | Student opanował większość zagadnień związanych z charakterystyką i kierunkami zagospodarowania mięsa drobiowego. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę związaną z charakterystyką i kierunkami zagospodarowania mięsa drobiowego. | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę związaną z charakterystyką i kierunkami zagospodarowania mięsa drobiowego, potrafi ją wykorzystać w celach porównawczych. | |
5,0 | Student bardzo dobrze, bez żadnych zastrzeżeń opisuje, porównuje i analizuje zdobytą wiedzę. | |
TZZ_1A_D3tiz_W02 Zna organizację produkcji, budowę linii technologicznych oraz zna i rozumie w zaawansowanym stopniu technologie wytwarzania przetworów z mięsa drobiowego i zasady ich oceny. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie technologii wytwarzania przetworów z mięsa drobiowego i ich oceny. |
3,0 | Student opanował niektóre aspekty wiedzy w zakresie technologii wytwarzania przetworów z mięsa drobiowego i ich oceny. | |
3,5 | Student opanował większość zagadnień dotyczących technologii wytwarzania przetworów z mięsa drobiowego i ich oceny. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę w zakresie technologii wytwarzania przetworów z mięsa drobiowego i ich oceny. | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę w zakresie technologii wytwarzania przetworów z mięsa drobiowego i ich oceny, potrafi ją wykorzystać w celach porównawczych. | |
5,0 | Student bardzo dobrze, bez żadnych zastrzeżeń opisuje, porównuje i analizuje zdobytą wiedzę. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D3tiz_U01 Potrafi dokonać charakterystyki ras, gatunków drobiu, potrafi dokonać podziału tuszy oraz charakterystyki jakościowo-technologicznej surowców drobiarskich. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z podziałem tuszy, charakterystyką jakościowo-technologiczną mięsa drobiowego. |
3,0 | Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z podziałem tuszy, charakterystyką jakościowo-technologiczną mięsa drobiowego. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z podziałem tuszy, charakterystyką jakościowo-technologiczną mięsa drobiowego. Potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego. | |
4,0 | Potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i opracować rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego. | |
4,5 | Potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i opracować rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego. | |
5,0 | Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje, analizuje zadane ćwiczenie w sposób bezbłędny. | |
TZZ_1A_D3tiz_U02 Potrafi zaprojektować proces produkcyjny oraz wyprodukować podstawowe rodzaje przetworów drobiowych i dokonać ich oceny. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać koniecznych zadań związanych z produkcją podstawowych przetworów drobiowych i ich oceną. |
3,0 | Student potrafi częściowo wykonać zadania związane z produkcją podstawowych przetworów drobiowych i ich oceną oraz opisuje wyniki przy dużej pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Student potrafi wykonać większość zadań związanych z produkcją podstawowych przetworów drobiowych i ich oceną oraz opisuje wyniki przy pomocy prowadzącego. | |
4,0 | Student potrafi wykonać poprawnie wszystkie zadania związane z produkcją podstawowych przetworów drobiowych i ich oceną oraz opisuje wyniki przy niewielkiej pomocy prowadzącego. | |
4,5 | Student potrafi wykonać samodzielnie prawidłowo wszystkie zadania związane z produkcją podstawowych przetworów drobiowych i ich oceną oraz opisać i przeanalizować uzyskane wyniki. | |
5,0 | Student wykonuje samodzielnie wszystkie zadania związane z produkcją i oceną przetworów drobiowych, przeprowadza analizę uzyskanych wyników w sposób bezbłędny. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D3tiz_K01 Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy, umiejętności. Jjest gotów do samokształcenia się, potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Zachowuje się w sposób profesjonalny, rozumie rolę społeczną absolwenta. | 2,0 | Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiązujących w laboratorium. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia. |
3,0 | Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizację odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko. | |
3,5 | Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów. | |
4,0 | Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów. | |
4,5 | Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów. | |
5,0 | Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstających w trakcie eksperymentów. |
Literatura podstawowa
- praca zbior. pod red. T. Grabowskiego i J. Kijowskiego, Mięso i przetwory drobiowe, WN-T, Warszawa, 2004
- praca zbiorowa pod redakcją T. Smolińskiej i W. Kopcia, Przetwórstwo mięsa drobiu - podstawy biologiczne i technologiczne, Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2009
- praca zbior. pod red. J. Pikula, Ocena technologiczna surowców i produktów przemysłu drobiarskiego, AR Poznań, Poznań, 1993
Literatura dodatkowa
- Wybrane artykuły, Polskie Drobiarstwo
- Wybrane artykuły, Poultry Science