Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
Sylabus przedmiotu Analiza i ocena jakości żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza i ocena jakości żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | otrzymanie zaliczenia z chemii, biochemii oraz chemii żywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z metodami analizy i oceny jakości żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność wykonania oznaczeń podstawowego składu chemicznego żywności i analizy sensorycznej. Zdobywa orientację w metodach analizy instrumentalnej. Student posiada umiejętność sporządzenia planu badania określonego środka spożywczego i wyboru systemu zapewnienia jakości |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne (BHP w laboratorium, obsługa sprzętu laboratoryjnego) | 1 |
T-L-2 | Oznaczanie gęstości różnymi metodami | 2 |
T-L-3 | Oznaczanie kwasowości miareczkowej i pH | 2 |
T-L-4 | Oznaczanie zawartości wody | 2 |
T-L-5 | Oznaczanie zawartości białka | 2 |
T-L-6 | Oznaczanie lotnych zasad amonowych | 2 |
T-L-7 | Oznaczanie zawartości soli | 2 |
T-L-8 | Oznaczanie zawartości tłuszczu | 2 |
T-L-9 | Oznaczanie utleniania lipidów | 2 |
T-L-10 | Oznaczanie witamin | 2 |
T-L-11 | Badanie wraźliwości sensorycznej | 2 |
T-L-12 | Analiza sensoryczna wybranego produktu spożywczego | 2 |
T-L-13 | Oznaczanie zawartości sacharydów | 3 |
T-L-14 | Zaliczenie | 1 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody analizy: sensoryczne, biologiczne, chemiczne, fizyczne | 2 |
T-W-2 | Automatyzacja metod, szybkie testy, sensory, analiza instrumentalna. | 1 |
T-W-3 | Kryteria wyboru metody | 1 |
T-W-4 | Plan badania produktów żywnościowych | 1 |
T-W-5 | Oznaczanie gęstości, kwasowości i zawartości soli | 1 |
T-W-6 | Oznaczanie zawartości wody | 1 |
T-W-7 | Oznaczanie zawartości popiołu i składników mineralnych | 1 |
T-W-8 | Oznaczanie węglowodanów | 1 |
T-W-9 | Oznaczanie zawartości i wartości odżywczej białek, skład aminokwasowy, LZA | 1 |
T-W-10 | Oznaczanie zawartości i jakości lipidów | 1 |
T-W-11 | Oznaczanie jakości tłuszczów smażalniczych | 1 |
T-W-12 | Oznaczanie wartości odżywczej | 2 |
T-W-13 | Oznaczanie zawartości witamin | 2 |
T-W-14 | Jakość - koncepcje jakości, systemy zarządzania jakością. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach, samodzielne wykonywanie ćwiczeń, sporządzanie notatek laboratoryjnych | 27 |
A-L-2 | Studiowanie literatury naukowej | 20 |
A-L-3 | Konsultacje | 6 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 21 |
74 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Studiowanie literatury naukowej | 13 |
A-W-3 | Konsultacje | 12 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 30 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Oceny cząstkowe uzyskane za poszczególne ćwiczenia (odpowiedź pisemna lub ustna) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_C6_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności. | TZZ_1A_W09, TZZ_1A_W06 | — | — | C-1 | T-L-4, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-14, T-W-1, T-W-12, T-W-13, T-W-11, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_C6_U01 Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc na podstawie źródeł literaturowych. Potrafi uzyskane wyniki opracować w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej. | TZZ_1A_U01 | — | — | C-1 | T-L-8, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-10, T-L-11, T-L-13, T-L-1, T-L-7, T-L-9, T-L-12 | M-2 | S-1 |
TZZ_1A_C6_U02 Potrafi dokonać wyboru metody analizy i oceny jakości żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania. Potrafi wykryć zafałszowania żywności. | TZZ_1A_U03 | — | — | C-1 | T-L-8, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-10, T-L-11, T-L-13, T-L-1, T-L-7, T-L-9, T-L-12 | M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_C6_K01 Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności. | TZZ_1A_K02 | — | — | C-1 | T-L-8, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-10, T-L-11, T-L-13, T-L-1, T-L-7, T-L-9, T-L-12, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-14, T-W-1, T-W-12, T-W-13, T-W-11, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_C6_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności. | 2,0 | Nie zna i i nie rozumie w zaawansowanym stopniu zasad przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Nie zna Zna w zaawansowanym stopniu terminologii w zakresie analizy i oceny jakości żywności. |
3,0 | Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dostatecznym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie dostatecznym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności. | |
3,5 | Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie ponad dostatecznym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie ponad dostatecznym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności. | |
4,0 | Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności. | |
4,5 | Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności. | |
5,0 | Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie bardzo dobrym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie bardzo dobrym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_C6_U01 Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc na podstawie źródeł literaturowych. Potrafi uzyskane wyniki opracować w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej. | 2,0 | Nie potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różnych metod analizy żywnośc na podstawie źródeł literaturowych. Nie potrafi uzyskanych wyników opracować w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąć wniosków a takze nie potrafi zaprezentować rezultatów w formie pisemnej i ustnej. |
3,0 | Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc w dostatecznym stopniu na podstawie źródeł literaturowych. Potrafi uzyskane wyniki opracować w dostatecznym stopniu w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej. | |
3,5 | Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc w ponad dostatecznym stopniu na podstawie źródeł literaturowychi. Potrafi uzyskane wyniki opracować w ponad dostatecznym stopniu w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej. | |
4,0 | Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc w dobrym stopniu na podstawie źródeł literaturowych. Potrafi uzyskane wyniki opracować w dobrym stopniu w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej. | |
4,5 | Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc w ponad dobrym stopniu na podstawie źródeł literaturowych. Potrafi uzyskane wyniki opracować w ponad dobrym stopniu w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej. | |
5,0 | Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc w bardzo dobrym stopniu na podstawie źródeł literaturowych. Potrafi uzyskane wyniki opracować w bardzo dobrym stopniu w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej. | |
TZZ_1A_C6_U02 Potrafi dokonać wyboru metody analizy i oceny jakości żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania. Potrafi wykryć zafałszowania żywności. | 2,0 | Nie potrafi dokonać wyboru metody analizy i oceny jakości żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania. Nie potrafi wykryć zafałszowania żywności. |
3,0 | Potrafi dokonać wyboru metody analizy i oceny jakości żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania w dostatecznym stopniu. Potrafi w dostatecznym stopniu wykryć zafałszowania żywności. | |
3,5 | Potrafi dokonać wyboru metody analizy i oceny jakości żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania w ponad dostatecznym stopniu. Potrafi w ponad dostatecznym stopniu wykryć zafałszowania żywności. | |
4,0 | Potrafi dokonać wyboru metody analizy i oceny jakości żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania w dobrym stopniu. Potrafi w dobrym stopniu wykryć zafałszowania żywności. | |
4,5 | Potrafi dokonać wyboru metody analizy i oceny jakości żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania w ponad dobrym stopniu. Potrafi w ponad dobrym stopniu wykryć zafałszowania żywności. | |
5,0 | Potrafi dokonać wyboru metody analizy i oceny jakości żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania w bardzo dobrym stopniu. Potrafi w bardzo dobrym stopniu wykryć zafałszowania żywności. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_C6_K01 Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności. | 2,0 | Nie est gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności. |
3,0 | Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w dostatecznym stopniu. | |
3,5 | Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w ponad dostatecznym stopniu. | |
4,0 | Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w dobrym stopniu. | |
4,5 | Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w ponad dobrym stopniu. | |
5,0 | Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w bardzo dobrym stopniu. |
Literatura podstawowa
- Fortuna, Teresa Autor Redaktor Bączkowicz, Małgorzata. Autor Juszczak, Lesław. Autor Sobolewska-Zielińska, Joanna, Podstawy analizy i oceny jakości żywności : skrypt do ćwiczeń, Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego, Kraków, 2018
- Nogala-Kałucka, Małgorzata, Analiza żywności : wybrane metody oznaczeń jakościowych i ilościowych składników żywności, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2016
- Szłyk, Edward Cichosz, Marcin Jastrzębska, Aneta. Kurzawa, Marzanna Filipiak-Szok, Anna, Ćwiczenia laboratoryjne z analizy żywności, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2015
- Gronowska-Senger, Anna, Analiza żywności : zbiór ćwiczeń, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Baryłko-Pikielna, Nina Matuszewska, Irena, Sensoryczne badania żywności : podstawy, metody, zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PTTŻ, Kraków, 2015
- Journal of Food Composition and Analysis, Elsevier