Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S2)
Sylabus przedmiotu Metody wykorzystywane w ocenie toksyczności skażenia środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody wykorzystywane w ocenie toksyczności skażenia środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiedzę w zakresie:Toksykologii ogólnej i Podstaw ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie metodologii badań toksyczności materiałów i środowiska, studenci uzyskają umiejętność praktycznego wykorzystania nabytej wiedzy w życiu zawodowym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Hodowla organizmów testowych, jej zasady i warunki | 5 |
T-L-2 | Wyznaczanie LC50/EC50/IC50 biocydów. Testy z użyciem roślin wykorzystywane do oceny jakości środowiska glebowego (działanie pestycydów oraz metali) | 8 |
T-L-3 | Testy oparte na wykorzystaniu roślin wodnych (na przykładzie rzęsy drobnej) oraz skorupiaków do oceny toksyczności wód i ścieków. Metody bioindykacji stanu wód | 8 |
T-L-4 | Badanie toksyczności przedmiotów użytku z zastosowaniem gotowych testów | 7 |
T-L-5 | Zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wymierające gatunki zwierząt i roślin jako bezpośrednia konsekwencja skażenia środowiska. | 4 |
T-W-2 | Biokoncentracja, biokumulacja i biomagnifikacja jako element szacowania skutków skażenia środowiska. Czynniki decydujące o przebiegu tych procesów. | 4 |
T-W-3 | Cyjanotoksyny, toksyczność zakwitów sinicowych i zagrożenia dla ekosystemu wodnego oraz człowieka. | 3 |
T-W-4 | Biologiczne testy toksyczności z wykorzystaniem zwierząt lądowych i wodnych oraz innych organizmów. Testy alternatywne. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie się do zajęć | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-L-4 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 4 |
A-W-4 | Uczestnictwo w egzaminie | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | dyskusja związana z wykładem i ćwiczeniami |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć i opanowanie materiału |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO2-1_W01 Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagrożenia występujące w środowisku, zna testy biologiczne przydatne w badaniach skażeń środowiska. | MS_2A_W12 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO2-1_U01 Sudent potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i interpretować informacje, potrafi zorganizować i przeprowadzić badania laboratoryjne,opracować wyniki z zastosowaniem metod statystycznych. Na podstawie badań z zastosowaniem metod biologicznych potrafi ocenić zagrożenia dla środowiska i człowieka. | MS_2A_U03 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO2-1_K01 Student jest gotów do podnoszenia swoich kompetencji zawodowych, odpowiedzialności za pracę własną i zespołową. | MS_2A_K02 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO2-1_W01 Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagrożenia występujące w środowisku, zna testy biologiczne przydatne w badaniach skażeń środowiska. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy o biologicznych metodach w ocenie materiałów i toksyczności środowiska |
3,0 | Student zna i rozumie w dostatecznym stopniu jak stosować biologiczne metody w ocenie materiałów i toksyczności środowiska | |
3,5 | Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem środowiska oraz potrafi wybrać odpowiednie metody do jego badania | |
4,0 | Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem środowiska oraz potrafi wybrać odpowiednie metody do jego badania, zna typowe rodzaje zagrożeń | |
4,5 | Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem środowiska, zna typowe rodzaje zagrożeń oraz potrafi uzasadnić wybór metod do ich badania | |
5,0 | Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem środowiska, zna typowe rodzaje zagrożeń oraz potrafi uzasadnić wybór metod do ich badania i na ich podstawie oszacować zagrożenie oraz wskazać sposoby jego likwidacji |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO2-1_U01 Sudent potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i interpretować informacje, potrafi zorganizować i przeprowadzić badania laboratoryjne,opracować wyniki z zastosowaniem metod statystycznych. Na podstawie badań z zastosowaniem metod biologicznych potrafi ocenić zagrożenia dla środowiska i człowieka. | 2,0 | Student nie potrafi wyszukiwać i prezentować informacji literaturowych oraz wyników swoich badań |
3,0 | Student potrafi w dostatecznym stopniu wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań | |
3,5 | Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań oraz posiada umiejętność ich efektywnej analizy | |
4,0 | Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań, posiada umiejętność ich efektywnej analizy, umie także dyskutować o osiągniętych wynikach | |
4,5 | Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań, posiada umiejętność ich efektywnej analizy, umie dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować zagrożenia | |
5,0 | Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań, posiada umiejętność ich efektywnej analizy, umie dyskutować o osiągniętych wynikach, oszacować zagrożenia oraz zaproponować metody ich likwidacji |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO2-1_K01 Student jest gotów do podnoszenia swoich kompetencji zawodowych, odpowiedzialności za pracę własną i zespołową. | 2,0 | Nie spełnia warunków |
3,0 | Jest gotów do podnoszenia swoich kompetencji zawodowych w dostatecznym stopniu | |
3,5 | Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji | |
4,0 | Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, jest kreatywny | |
4,5 | Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu | |
5,0 | Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu, przeanalizować błędy i jako lider podjąć środki zaradcze |
Literatura podstawowa
- Walker C.H., S.P. Hopkin, R.M. Sibly, D.B. Peakall, Podstawy ekotoksykologii, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2002
- Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006, I
Literatura dodatkowa
- Letachowicz B., Klink A., Krawczyk J., Możliwość wykorzystania makrohydrofitów w bioindykacji skażeń środowiska metalami ciężkimi, Zesz. Prob.. Post. Nauk Rol. 501: 203-209, 2004
- Dzienniki Ustaw z aktualnymi Normami Unii Europejskiej dotyczącymi interpretacji poziomu skażeń przy wykorzystaniu w/w testów biologicznych
- Czasopisma: Aura; Aquatic Toxicology; Ecotoxicology; Environmental and Health Perspectives; Environmental Toxicology and Chemistry; Marine Pollution Bulletin.