Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S2)
Sylabus przedmiotu Przechowalnictwo z elementami mikrobiologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przechowalnictwo z elementami mikrobiologii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>, Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>, Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Katarzyna Szkolnicka <kskryplonek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu Przechowalnictwo z elemantami mikrobiologii powinien posiadać wiedzę z zakresu ogólnej technologii żywności, mikrobiologii i biochemi |
W-2 | Student potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwaś się literaturą naukową |
W-3 | Student ma opanowane podstawowe metody analityczne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych ze znajomością metod utrwalania oraz zmian fizykochemicznych zachodzących w przechowywanej żywności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wstępne, omówienie tematyki zajęć i kryteriów zaliczenia ćwiczeń, szkolenie stanowiskowe BHP | 2 |
T-L-2 | Wpływ glazurowania na stabilność przechowalniczą ryb | 2 |
T-L-3 | Kultury ochronne a cechy jakościowe mleka fermentowanego przechowywanego w warunkach chłodniczych | 4 |
T-L-4 | Wpływ modyfikowanej atmosfery na stabilność przechowalniczą żywności | 4 |
T-L-5 | Ocena aktywności wybranych grup enzymatycznych na jakość i bezpieczeństwo żywności | 6 |
T-L-6 | Mikroflora zepsucia - metody analizy mikrobiologicznej | 6 |
T-L-7 | Oznaczanie jakosci mikorbiologicznej żywności metodami referencyjnymi oraz szybkimi testami zgodnie z obowiązującymi standardami | 4 |
T-L-8 | Zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział żywności ze względu na poziom przejawów zyciowych. Klasyfikacja metod utrwalania żywności. | 2 |
T-W-2 | Utrwalanie żywności niskimi temperaturami. Metody chłodzenie, odchładzania, zamrażania i rozmrażania | 2 |
T-W-3 | Niekonwencjonalne metody utrwalania żywności. Przechowalnictwo poszczególnych grup produktów spożywczych | 2 |
T-W-4 | Przechowalnictwo poszczególnych grup produktów spożywczych c.d. | 2 |
T-W-5 | Mikroflora zepsucia | 3 |
T-W-6 | Wpływ warunków przechowywania na rozwój mikroorganizmów | 2 |
T-W-7 | Aktywność proteolityczna, amylolityczna i lipolityczna mikrooorganizmów w trakcie przechowywania żywności | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury tematu | 3 |
A-W-3 | Uczestnictwo w egzaminie | 2 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny ćwiczenia laboratoryjne w zespołach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: wykłady - egzamin pisemny ćwiczenia - pisemny sprawdzain wiadomości lub/i odpowiedź ustna |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO13-1_W01 Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zmiany mikrobiologiczne w chłodniczo przechowywanej żywności. | MS_2A_W08, MS_2A_W05 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO13-1_U01 Student potrafi dokonać oceny zmian fizyko-chemicznych i mikrobiologicznych w chłodniczo przechowywanej żywności. Potrafi zaplanować etapy oceny ryzyka mikrobiologicznego chłodniczo przechowywanej żywności. | MS_2A_U02 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO13-1_K01 Student jest gotów do ciągłego dokształcania się. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. | MS_2A_K04 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO13-1_W01 Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zmiany mikrobiologiczne w chłodniczo przechowywanej żywności. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie zmian mikrobiologicznych w chłodniczo przechowywanej żywności. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie zmiany mikrobiologiczne w chłodniczo przechowywanej żywności. | |
3,5 | ||
4,0 | Student w stopniu dobrym zna i rozumie zmiany mikrobiologiczne w chłodniczo przechowywanej żywności. | |
4,5 | ||
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie zmiany mikrobiologiczne w chłodniczo przechowywanej żywności. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO13-1_U01 Student potrafi dokonać oceny zmian fizyko-chemicznych i mikrobiologicznych w chłodniczo przechowywanej żywności. Potrafi zaplanować etapy oceny ryzyka mikrobiologicznego chłodniczo przechowywanej żywności. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi dokonać oceny zmian fizyko-chemicznych i mikrobiologicznych w chłodniczo przechowywanej żywności. Potrafi zaplanować etapy oceny ryzyka mikrobiologicznego chłodniczo przechowywanej żywności. | |
3,5 | ||
4,0 | Student w stopniu dobrym potrafi dokonać oceny zmian fizyko-chemicznych i mikrobiologicznych w chłodniczo przechowywanej żywności. Potrafi dobrze zaplanować etapy oceny ryzyka mikrobiologicznego chłodniczo przechowywanej żywności. | |
4,5 | ||
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym potrafi dokonać oceny zmian fizyko-chemicznych i mikrobiologicznych w chłodniczo przechowywanej żywności. Potrafi bardzo dobrze zaplanować etapy oceny ryzyka mikrobiologicznego chłodniczo przechowywanej żywności. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO13-1_K01 Student jest gotów do ciągłego dokształcania się. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. | 2,0 | |
3,0 | Student jest dostatecznie gotów do ciągłego dokształcania się. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student jest gotów do ciągłego dokształcania się. Potrafi myśleć i bardzo dobrze działać w sposób przedsiębiorczy. |
Literatura podstawowa
- Zin M. (red.), Utrwalanie i przechowywanie żywności, Wydawnictwo Uniwersytetyu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2008
- Kowalczyk S., Bezpieczeństwo i jakość żywności, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2022
Literatura dodatkowa
- Czasopisma on line: Przemysł Spożywczy, Przemysł Fermentacyjny i Owocowo - Warzywny, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, Chłodnictwo
- Adamicki F., Czerko Z., Przechowalnictwo warzyw, PWRiL, Warszawa, 2002
- Judith A. Evans, Frozen Food Science and Technology, Copyright © 2008 Blackwell Publishing Ltd, 2008
- Gajewska M., Przechowalnictwo warzyw, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2005