Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S2)
Sylabus przedmiotu Mykologia lekarska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mykologia lekarska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biologii z zakresu szkoły średniej na poziomie rozszerzonym |
W-2 | Znajomość treści programowych zawartych w mikologii ogólnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze źródłami grzybowych zakażeń zewnętrznych i wewnętrznych ludzi i zwierząt oraz rozpoznawanie tych grzybów i symptomów przez nie wywoływanych |
C-2 | Zapoznanie studentów z trującymi metabolitami pierwotnymi i wtórnymi grzybów występujących w surowcach i produktach spożywczych |
C-3 | Zapoznanie studentów z diagnostyką i identyfikacją grzybów trujących i niejadalnych występujących w Polsce oraz objawami zatrucia tymi grzybami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Organizacja pracy i przepisy BHP obowiązujące w laboratorium mykologicznym. Podstawowe podłoża do hodowli grzybów chorobotwórczych dla ludzi. Metody pobierania, przygotowania i barwienia preparatów oraz zakładanie mikrohodowli. | 4 |
T-L-2 | Diagnostyka mikroskopowa szczepów rodzajów: Microsporum, Trichophyton, Epidermophyton, Candida, Geotrichum i Aspergillus. Różnicowanie szczepów grzybów drożdżoidalnych na podstawie właściwości biochemicznych. | 4 |
T-L-3 | Sprawdzian pisemny | 1 |
T-L-4 | Izolacja, identyfikacja i charakterystyka szczepów grzybów toksynotwórczych z rodzajów:Penicillium, Aspergillus, Fusarium, Stachybotrys, Mucor wywołujących mykotoksykozy ludzi i zwierząt | 4 |
T-L-5 | Izolacja, hodowla i identyfikacja szczepów grzybów wywołujących alergie: Cladosporium, Alternaria, Rhizopus, Fusarium, Botrytis | 4 |
T-L-6 | Macromycetes - gatunki grzybów stanowiące najczęstsze przyczyny zatruć - rozpoznawanie różnicujących cech makro- i mikroskopowych mylonych z ich "sobowtórami" jadalnymi | 4 |
T-L-7 | Diagnostyka i leczenie zatruć grzybami (postępowanie przedlekarskie, lekarskie i szpitalne) | 3 |
T-L-8 | Praktyczne rozpoznawanie grzybów mikroskopowych wpływających na zdrowie ludzi | 3 |
T-L-9 | Końcowy zaliczeniowy sprawdzian pisemny | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biologia grzybów potencjalnie chorobotwórczych dla człowieka. Naturalne rezerwuary grzybów potencjlanie chorobotwórczych dla człowieka i ich wymagania środowiskowe | 4 |
T-W-2 | Aktywność biochemiczna i cechy determinujące zoo- i antropopatogeniczność grzybów chorobotwórczych. | 2 |
T-W-3 | Zagrzybienie pomieszczeń użytkowych i mieszkalnych, normy, przyczyny i wpływ na zdrowie człowieka | 3 |
T-W-4 | Grzyby alergogenne w pomieszczeniach i w środowisku naturalnym | 2 |
T-W-5 | Dermatofity,wywoływane przez nie dermatozy, ich objawy kliniczne, zapobieganie i leczenie | 4 |
T-W-6 | Grzybice głębokie - Mycoses profundae: etiologia, rozpoznanie i leczenie aspergilozy,kandydoz, kryptokokozy, mukormykozy, histoplazmozy i monosporidiozy i in. | 4 |
T-W-7 | Mykotoksykozy ludzi i zwierząt, źródła zagrożen i symptomy zatruć metabolitami wtórnymi grzybów | 3 |
T-W-8 | Zatrucia grzybami cz.1. Gatunki grzybów wytwarzające związki toksyczne o działaniu cytotoksycznym, nefrotoksycznym, neurotoksycznym i cholinergicznym | 3 |
T-W-9 | Zatrucia grzybami cz.2. Grzyby wywołujące reakcje typu disulfiram-alkohol, gatunki grzybów o działaniu gastroenterotoksycznym i atropinopodobnym na OUN. Zagrożenia zdrowia i życia wywołane substancjami halucynogennymi grzybów. | 3 |
T-W-10 | Zaliczenie pisemne | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 7 |
37 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie piśmniennictwa | 5 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mykologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego |
M-3 | Ćwiczenia: obserwacja, szkic lub dokumentacja fotograficzna wykonana z preparatów mikroskopowych gatunków grzybów patogenicznych dla ludzi i zwierząt oraz makroskopowych gatunków grzybów trujących |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu |
S-2 | Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z praktycznym wyszukiwaniem i nazywaniem obiektów mykologicznych patogenicznych i trujacych dla ludzi i zwierząt |
S-3 | Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mykologicznych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów |
S-5 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów |
S-6 | Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja poznanych gatunków grzybów patogenicznych i chrobotwórczych dla człowiekaa także gatunków mikro- i makroskopowych wywołujących zatrucia u ludzi |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_O12-1_W01 Student zna w pogłębionym stopniu naturalne rezerwuary grzybów potencjalnie patogenicznych, toksycznych i trujących dla człowieka oraz ma pogłębioną wiedzę w zakresie zasad profilaktyki | MS_2A_W03, MS_2A_W05 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-8, T-W-2, T-W-1, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-L-5, T-L-7, T-L-4, T-L-6, T-L-2 | M-1, M-3, M-2 | S-5, S-3, S-1, S-2, S-4, S-6 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_O12-1_U02 Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie kontroli i oceny zagrożeń związanych z kontaktem człowieka z grzybami potencjalnie chorobotwórczymi oraz profesjonalnie wykonuje diagnozę taksonomiczną grzybów chorobotwórczych. | MS_2A_U03, MS_2A_U04 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-8, T-W-2, T-W-1, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-1, M-3, M-2 | S-5, S-3, S-1, S-2, S-4, S-6 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_O12-1_K01 Student jest gotów do wykorzystania i propagowania zdobytej wiedzy | MS_2A_K01 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-2, T-W-1, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-1, M-3, M-2 | S-5, S-3, S-1, S-2, S-4, S-6 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_O12-1_W01 Student zna w pogłębionym stopniu naturalne rezerwuary grzybów potencjalnie patogenicznych, toksycznych i trujących dla człowieka oraz ma pogłębioną wiedzę w zakresie zasad profilaktyki | 2,0 | |
3,0 | Student zna w stopniu dostatecznym naturalne rezerwuary grzybów potencjalnie patogenicznych, toksycznych i trujacych dla człowieka oraz zasady profilaktyki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_O12-1_U02 Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie kontroli i oceny zagrożeń związanych z kontaktem człowieka z grzybami potencjalnie chorobotwórczymi oraz profesjonalnie wykonuje diagnozę taksonomiczną grzybów chorobotwórczych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w dostatecznym stopniu ocenić źródła infekcji człowieka i zwierząt przez dermatofity, grzyby alergogenne, toksyczne i trujące, dokonać właściwej diagnozy taksonomicznej tych gatunków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_O12-1_K01 Student jest gotów do wykorzystania i propagowania zdobytej wiedzy | 2,0 | |
3,0 | Nie podlega ocenie w formie stopnia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kurnatowska A., Kurnatowski P., Mykologia medyczna, Edra Urban Partner, Wrocław, 2018, ISBN: 978-83-65835-77-2
- Adamski Z., Batura-Gabryel H., Mikologia lekarska dla lekarzy i studentów, UMP Poznań, Poznań, 2008, ISBN 978-83-60187-76-0
- Alkiewicz J., Mikologia lekarska, PZWL, Warszawa, 1966
- Burda P.R., Zatrucia ostre grzybami i roślinami wyższymi, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 1998
- Kawszyk-Gindifer Z., Sobiszewski W., Grzybice i sposoby ich zwalczania, PZWL, Warszawa, 1990
- Kowalczuk E., Ćwiczenia z mikologii lekarskiej dla studentów mikrobiologii, Wyd. UMCS, Lublin, 1998, ISBN 83-227- 1246-4
- Kurnatowska A., Przewodnik do ćwiczen z mikologii lekarskiej, PZWL, Warszawa, 1973
Literatura dodatkowa
- Baran E. (red.), Zarys mikologii lekasrskiej., Volumed, Wrocław, 1998
- Jabłońska S., Chorzelski T., Choroby skóry oraz wybrane schorzenia przenoszone drogą płciową, PZWL, Warszawa, 1981
- Misra J.K., Deshmukh S.K., Fungi from different environments, Science Publishers, Jersey Plymouth, Enfield, New Hampshire, 2009, ISBN 978-1-57808-578-1
- Muller E., Loeffler W., Zarys mikologii dla przyrodników i lekarzy, PWRiL, Warszawa, 1987
- Dziubek Z. (red.), Choroby zakazne i pasożytnicze, PZWL, Warszawa, 2003, ISBN 83-200-2748-9