Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S2)

Sylabus przedmiotu Komunikacja społeczna i techniki negocjacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komunikacja społeczna i techniki negocjacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy psychologii i socjologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie sprawności w komunikacji interpersonalnej na podstawie wiedzy z zakresu psychologii społecznej.
C-2Teoretyczne i praktyczne rozpoznawanie oddziaływań perswazyjnych jako formy wywierania wpływu na ludzi.
C-3Umiejętność zastosowania w negocjacjach reguł oddziaływania perswazyjnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawy komunikacji społecznej, jej cele i uwarunkowania. Analiza transakcyjna Bernea, typy i typowe zachowania komunikacyjne.5
T-W-2Pojęcie negocjacji, sytuacja negocjacyjna, kryteria oceny negocjacji. Fazy negocjacji. Styl rzeczowy, jego odmiany. Styl rywalizacyjny.5
T-W-3Negocjator - zespół cech i umiejętności.3
T-W-4Podstawy komunikacji perswazyjnej, negocjacje jako perswazja. Komunikacja werbalna - nadawca, przekaz, kanał, odbiorca.6
T-W-5Podstawowe umiejętności w kontaktach interpersonalnych. Zasady poprawnej konwersacji.5
T-W-6Techniki autoprezentacji i przygotowania publicznych wystąpień.5
T-W-7Komunikacja niewerbalna, mimika, gesty, zachowania przestrzenne.4
T-W-8Podstawowe umiejętności pomagające w radzeniu sobie w sytuacjach stresowych i podczas prowadzenia negocjacji.6
T-W-9Negocjacje jako metoda rozwiązywania konfliktów.4
T-W-10Zaliczenie zajęć2
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2przygotowanie do wykładu konwersatoryjnego.5
A-W-3przygotowanie merytoryczne do zaliczenia.23
A-W-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2wykład konwersatoryjny.
M-3prezentacja multimedialna.
M-4gry dydaktyczne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności merytorycznej podczas wykładu konwersatoryjnego
S-2Ocena podsumowująca: ocena przygotowanej prezentacji, inscenizacji lub innej aktywnej formy potwierdzającej praktyczne umiejętności i kompetencje studenta.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_A3-4_W01
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu reguły funcjonowania komunikacji perswazyjnej.
MS_2A_W06C-1, C-2T-W-3, T-W-8, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-9, T-W-5M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_A3-4_U01
Student potrafi rozpoznawać komunikaty perswazyjne oraz stosować reguły perswazyjne w negocjacjach.
MS_2A_U01C-2, C-3T-W-3, T-W-8, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-9, T-W-5M-4, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_A3-4_K01
Student jest gotów pogłębiać swoje umiejętności menadżerskie.
MS_2A_K01C-2, C-3T-W-3, T-W-8, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-9, T-W-5M-4, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_A3-4_W01
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu reguły funcjonowania komunikacji perswazyjnej.
2,0
3,0Student zna i rozumie w stopniu dostatecznym reguły funcjonowania i obszary stosowania komunikacji perswazyjnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_A3-4_U01
Student potrafi rozpoznawać komunikaty perswazyjne oraz stosować reguły perswazyjne w negocjacjach.
2,0
3,0Student potrafi dostatecznie rozpoznawać komunikaty perswazyjne wśród innych oraz stosować reguły perswazyjne w negocjacjach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_A3-4_K01
Student jest gotów pogłębiać swoje umiejętności menadżerskie.
2,0
3,0Student jest gotów w dostatecznym stopniu stosować techniki kompetencje negocjacyjno-perswazyjne, które zwiększają jego umiejętności menadżerskie i sprawność na rynku pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa, 2014
  2. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, teoria i praktyka, GWP, Gdańsk, 2009
  3. Hogan K., Psychologia perswazji, Wydawnictwo Czarna Owca, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Thiel E., Mowa ciała zdradzi więcej niż tysiąc słów, Astrum, Wrocław, 2007
  2. Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji., GWP, Gdańsk, 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy komunikacji społecznej, jej cele i uwarunkowania. Analiza transakcyjna Bernea, typy i typowe zachowania komunikacyjne.5
T-W-2Pojęcie negocjacji, sytuacja negocjacyjna, kryteria oceny negocjacji. Fazy negocjacji. Styl rzeczowy, jego odmiany. Styl rywalizacyjny.5
T-W-3Negocjator - zespół cech i umiejętności.3
T-W-4Podstawy komunikacji perswazyjnej, negocjacje jako perswazja. Komunikacja werbalna - nadawca, przekaz, kanał, odbiorca.6
T-W-5Podstawowe umiejętności w kontaktach interpersonalnych. Zasady poprawnej konwersacji.5
T-W-6Techniki autoprezentacji i przygotowania publicznych wystąpień.5
T-W-7Komunikacja niewerbalna, mimika, gesty, zachowania przestrzenne.4
T-W-8Podstawowe umiejętności pomagające w radzeniu sobie w sytuacjach stresowych i podczas prowadzenia negocjacji.6
T-W-9Negocjacje jako metoda rozwiązywania konfliktów.4
T-W-10Zaliczenie zajęć2
45

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2przygotowanie do wykładu konwersatoryjnego.5
A-W-3przygotowanie merytoryczne do zaliczenia.23
A-W-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_A3-4_W01Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu reguły funcjonowania komunikacji perswazyjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu słownictwo fachowe w języku obcym na poziomie B2+ w danej dziedzinie.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie sprawności w komunikacji interpersonalnej na podstawie wiedzy z zakresu psychologii społecznej.
C-2Teoretyczne i praktyczne rozpoznawanie oddziaływań perswazyjnych jako formy wywierania wpływu na ludzi.
Treści programoweT-W-3Negocjator - zespół cech i umiejętności.
T-W-8Podstawowe umiejętności pomagające w radzeniu sobie w sytuacjach stresowych i podczas prowadzenia negocjacji.
T-W-2Pojęcie negocjacji, sytuacja negocjacyjna, kryteria oceny negocjacji. Fazy negocjacji. Styl rzeczowy, jego odmiany. Styl rywalizacyjny.
T-W-7Komunikacja niewerbalna, mimika, gesty, zachowania przestrzenne.
T-W-1Podstawy komunikacji społecznej, jej cele i uwarunkowania. Analiza transakcyjna Bernea, typy i typowe zachowania komunikacyjne.
T-W-6Techniki autoprezentacji i przygotowania publicznych wystąpień.
T-W-4Podstawy komunikacji perswazyjnej, negocjacje jako perswazja. Komunikacja werbalna - nadawca, przekaz, kanał, odbiorca.
T-W-9Negocjacje jako metoda rozwiązywania konfliktów.
T-W-5Podstawowe umiejętności w kontaktach interpersonalnych. Zasady poprawnej konwersacji.
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny.
M-3prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena przygotowanej prezentacji, inscenizacji lub innej aktywnej formy potwierdzającej praktyczne umiejętności i kompetencje studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie w stopniu dostatecznym reguły funcjonowania i obszary stosowania komunikacji perswazyjnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_A3-4_U01Student potrafi rozpoznawać komunikaty perswazyjne oraz stosować reguły perswazyjne w negocjacjach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U01Potrafi wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-2Teoretyczne i praktyczne rozpoznawanie oddziaływań perswazyjnych jako formy wywierania wpływu na ludzi.
C-3Umiejętność zastosowania w negocjacjach reguł oddziaływania perswazyjnego.
Treści programoweT-W-3Negocjator - zespół cech i umiejętności.
T-W-8Podstawowe umiejętności pomagające w radzeniu sobie w sytuacjach stresowych i podczas prowadzenia negocjacji.
T-W-2Pojęcie negocjacji, sytuacja negocjacyjna, kryteria oceny negocjacji. Fazy negocjacji. Styl rzeczowy, jego odmiany. Styl rywalizacyjny.
T-W-7Komunikacja niewerbalna, mimika, gesty, zachowania przestrzenne.
T-W-1Podstawy komunikacji społecznej, jej cele i uwarunkowania. Analiza transakcyjna Bernea, typy i typowe zachowania komunikacyjne.
T-W-6Techniki autoprezentacji i przygotowania publicznych wystąpień.
T-W-4Podstawy komunikacji perswazyjnej, negocjacje jako perswazja. Komunikacja werbalna - nadawca, przekaz, kanał, odbiorca.
T-W-9Negocjacje jako metoda rozwiązywania konfliktów.
T-W-5Podstawowe umiejętności w kontaktach interpersonalnych. Zasady poprawnej konwersacji.
Metody nauczaniaM-4gry dydaktyczne.
M-2wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności merytorycznej podczas wykładu konwersatoryjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dostatecznie rozpoznawać komunikaty perswazyjne wśród innych oraz stosować reguły perswazyjne w negocjacjach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_A3-4_K01Student jest gotów pogłębiać swoje umiejętności menadżerskie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Jest gotowy do ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Cel przedmiotuC-2Teoretyczne i praktyczne rozpoznawanie oddziaływań perswazyjnych jako formy wywierania wpływu na ludzi.
C-3Umiejętność zastosowania w negocjacjach reguł oddziaływania perswazyjnego.
Treści programoweT-W-3Negocjator - zespół cech i umiejętności.
T-W-8Podstawowe umiejętności pomagające w radzeniu sobie w sytuacjach stresowych i podczas prowadzenia negocjacji.
T-W-2Pojęcie negocjacji, sytuacja negocjacyjna, kryteria oceny negocjacji. Fazy negocjacji. Styl rzeczowy, jego odmiany. Styl rywalizacyjny.
T-W-7Komunikacja niewerbalna, mimika, gesty, zachowania przestrzenne.
T-W-1Podstawy komunikacji społecznej, jej cele i uwarunkowania. Analiza transakcyjna Bernea, typy i typowe zachowania komunikacyjne.
T-W-6Techniki autoprezentacji i przygotowania publicznych wystąpień.
T-W-4Podstawy komunikacji perswazyjnej, negocjacje jako perswazja. Komunikacja werbalna - nadawca, przekaz, kanał, odbiorca.
T-W-9Negocjacje jako metoda rozwiązywania konfliktów.
T-W-5Podstawowe umiejętności w kontaktach interpersonalnych. Zasady poprawnej konwersacji.
Metody nauczaniaM-4gry dydaktyczne.
M-2wykład konwersatoryjny.
M-3prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena przygotowanej prezentacji, inscenizacji lub innej aktywnej formy potwierdzającej praktyczne umiejętności i kompetencje studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów w dostatecznym stopniu stosować techniki kompetencje negocjacyjno-perswazyjne, które zwiększają jego umiejętności menadżerskie i sprawność na rynku pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0