Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
specjalność: mikrobiologia stosowana

Sylabus przedmiotu Analiza instrumentalna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza instrumentalna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z chemii ogólnej i analitycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student powinien opanować wiedzę teoretyczna dotyczącą metod analitycznych i urządzeń wykorzystywanych w analizie instrumentalnej.
C-2Student powinien zapoznać się z podstawową aparaturą analityczną wykorzystywaną w analizie zanieczyszczeń, jej budową, obsługą oraz metodyka przeprowadzania podstawowych analiz z jej wykorzystaniem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1a) Wprowadzenie (zasady BHP, organizacja ćwiczeń, wymagania); b) Zapoznanie z podstawowym sprzętem i odczynnkami wykorzystywanymi w laboratorium.2
T-L-2Opracowanie i interpretacja wyników pomiarów. Zagadnienia jakości w analizie4
T-L-3Metody elektrochemiczne w laboratorium.4
T-L-4Podstawy spektrofotometrii. Widma UV-VIS. Zbieranie widm, porównanie widm dla roztworów wybranych substancji, wybór analitycznej długosci fali.2
T-L-5Spektrometria emisyjna i absorpcyjna. Przygotowanie próbek, aparatura, sporządzanie krzywej kalibracji. Analiza ilościowa.6
T-L-6Podstawowe metody chromatograficzne w analizie zanieczyszczeń. Przygotowanie próbek i analiza6
T-L-7Ćwiczenie projektowe. Prezentacja projektów (referatów) dotyczących zadanego problemu analitycznego. (Omówienie planowanej metodyki badań, dobór aparatury, dostawcy, odczynników, szkła laboratoryjnego, wstępny kosztorys).2
T-L-8Podstawowe czyności serwisowe w aparaturze analitycznej. Budowa i bierząca konserwacja aparatury. Zaliczenie2
T-L-9Zaliczenie ćwiczeń2
30
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia, podział i zadania analizy instrumentalnej. Zagadnienia jakości w analizie.2
T-W-2Pobieranie i przygotowanie próbek do analizy. Cel, aparatura, odczynniki.3
T-W-3Podstawy elektrochemicznych metod analitycznych.2
T-W-4Metody analityczne wykorzystujące absorpcję lub emisję promieniowania. Podstawowe prawa i definicje. Zalety, wady i przeznaczenie metod.4
T-W-5Podstawowe metody chromatograficzne i ich wykorzystanie w analizie zanieczyszczeń. Zalety, wady i przeznaczenie metod.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć6
A-L-3Opracowanie sprawozdań i projektu7
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia5
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do egzaminu32
A-W-3Udział w egzaminie2
49

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja
M-4Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału lub przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena prezentowanych prac studentów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin ustny lub pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O8-1_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody instrumentalne stosowane w analizie zanieczyszczeń, zasady poboru i przygotowania próbek do analizy. Zna metody opracowania wyników pomiarów.
MS_1A_W13C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O8-1_U01
Potrafi posługiwać się katalogami sprzętu, aparatury i odczynników. Student potrafi dobrać odpowiednią metodę analizy zależnie od rodzaju próbki oraz dostępnej aparatury, Potrafi przeprowadzić analizę pod nadzorem opiekuna. Potrafi, samodzielnie opracować wyniki i formułować wnioski.
MS_1A_U08, MS_1A_U01C-2, C-1T-L-1, T-L-8, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-7, T-L-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O8-1_K01
Student jest gotów do stałego kształcenia. Potrafi pracować w zespole
MS_1A_K01C-2, C-1T-L-1, T-L-8, T-L-3, T-L-2, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O8-1_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody instrumentalne stosowane w analizie zanieczyszczeń, zasady poboru i przygotowania próbek do analizy. Zna metody opracowania wyników pomiarów.
2,0
3,0Zna i rozumie w dostatecznym stopniu metody instrumentalne stosowane w analizie zanieczyszczeń, zasady poboru i przygotowania próbek do analizy. Zna metody opracowania wyników pomiarów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O8-1_U01
Potrafi posługiwać się katalogami sprzętu, aparatury i odczynników. Student potrafi dobrać odpowiednią metodę analizy zależnie od rodzaju próbki oraz dostępnej aparatury, Potrafi przeprowadzić analizę pod nadzorem opiekuna. Potrafi, samodzielnie opracować wyniki i formułować wnioski.
2,0
3,0Potrafi w dostatecznym stopniu posługiwać się katalogami sprzętu, aparatury i odczynników, dobrać odpowiednią metodę analizy zależnie od rodzaju próbki oraz dostępnej aparatury, przeprowadzić analizę pod nadzorem opiekuna, samodzielnie opracować wyniki i formułować wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O8-1_K01
Student jest gotów do stałego kształcenia. Potrafi pracować w zespole
2,0
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu współpracować w grupie.Jest dostatecznie gotów do pogłębiania swojej wiedzy i nabywania nowych umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2007
  2. Marczenko Z., Balcerzak M., Spektrofotometryczne metody w analizie chemicznej, PWN, 1998
  3. Silverstein R.,M., Webster F., X., Kiemle D.,J, Spektroskopowe metody identyfikacji związków organicznych, PWN, 2012
  4. Ryszard Kocjan, Chemia analityczna T2 Analiza instrumentalna, PZWL, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Kealey D., Haines ., J., Chemia analityczna. Krótkie wykłady, PWN, 2009
  2. Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, Czasopismo
  3. Journal of Food Composition and Analysis, Czasopismo

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1a) Wprowadzenie (zasady BHP, organizacja ćwiczeń, wymagania); b) Zapoznanie z podstawowym sprzętem i odczynnkami wykorzystywanymi w laboratorium.2
T-L-2Opracowanie i interpretacja wyników pomiarów. Zagadnienia jakości w analizie4
T-L-3Metody elektrochemiczne w laboratorium.4
T-L-4Podstawy spektrofotometrii. Widma UV-VIS. Zbieranie widm, porównanie widm dla roztworów wybranych substancji, wybór analitycznej długosci fali.2
T-L-5Spektrometria emisyjna i absorpcyjna. Przygotowanie próbek, aparatura, sporządzanie krzywej kalibracji. Analiza ilościowa.6
T-L-6Podstawowe metody chromatograficzne w analizie zanieczyszczeń. Przygotowanie próbek i analiza6
T-L-7Ćwiczenie projektowe. Prezentacja projektów (referatów) dotyczących zadanego problemu analitycznego. (Omówienie planowanej metodyki badań, dobór aparatury, dostawcy, odczynników, szkła laboratoryjnego, wstępny kosztorys).2
T-L-8Podstawowe czyności serwisowe w aparaturze analitycznej. Budowa i bierząca konserwacja aparatury. Zaliczenie2
T-L-9Zaliczenie ćwiczeń2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia, podział i zadania analizy instrumentalnej. Zagadnienia jakości w analizie.2
T-W-2Pobieranie i przygotowanie próbek do analizy. Cel, aparatura, odczynniki.3
T-W-3Podstawy elektrochemicznych metod analitycznych.2
T-W-4Metody analityczne wykorzystujące absorpcję lub emisję promieniowania. Podstawowe prawa i definicje. Zalety, wady i przeznaczenie metod.4
T-W-5Podstawowe metody chromatograficzne i ich wykorzystanie w analizie zanieczyszczeń. Zalety, wady i przeznaczenie metod.4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć6
A-L-3Opracowanie sprawozdań i projektu7
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do egzaminu32
A-W-3Udział w egzaminie2
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O8-1_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody instrumentalne stosowane w analizie zanieczyszczeń, zasady poboru i przygotowania próbek do analizy. Zna metody opracowania wyników pomiarów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W13Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu metod analitycznych i ich wykorzystania w ocenie jakości żywności i środowiska.
Cel przedmiotuC-1Student powinien opanować wiedzę teoretyczna dotyczącą metod analitycznych i urządzeń wykorzystywanych w analizie instrumentalnej.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia, podział i zadania analizy instrumentalnej. Zagadnienia jakości w analizie.
T-W-2Pobieranie i przygotowanie próbek do analizy. Cel, aparatura, odczynniki.
T-W-4Metody analityczne wykorzystujące absorpcję lub emisję promieniowania. Podstawowe prawa i definicje. Zalety, wady i przeznaczenie metod.
T-W-3Podstawy elektrochemicznych metod analitycznych.
T-W-5Podstawowe metody chromatograficzne i ich wykorzystanie w analizie zanieczyszczeń. Zalety, wady i przeznaczenie metod.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału lub przygotowanie do zajęć
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna i rozumie w dostatecznym stopniu metody instrumentalne stosowane w analizie zanieczyszczeń, zasady poboru i przygotowania próbek do analizy. Zna metody opracowania wyników pomiarów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O8-1_U01Potrafi posługiwać się katalogami sprzętu, aparatury i odczynników. Student potrafi dobrać odpowiednią metodę analizy zależnie od rodzaju próbki oraz dostępnej aparatury, Potrafi przeprowadzić analizę pod nadzorem opiekuna. Potrafi, samodzielnie opracować wyniki i formułować wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U08Potrafi dobierać metody i wykonać analizy próbek środowiskowych i biologicznych.
MS_1A_U01Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-2Student powinien zapoznać się z podstawową aparaturą analityczną wykorzystywaną w analizie zanieczyszczeń, jej budową, obsługą oraz metodyka przeprowadzania podstawowych analiz z jej wykorzystaniem.
C-1Student powinien opanować wiedzę teoretyczna dotyczącą metod analitycznych i urządzeń wykorzystywanych w analizie instrumentalnej.
Treści programoweT-L-1a) Wprowadzenie (zasady BHP, organizacja ćwiczeń, wymagania); b) Zapoznanie z podstawowym sprzętem i odczynnkami wykorzystywanymi w laboratorium.
T-L-8Podstawowe czyności serwisowe w aparaturze analitycznej. Budowa i bierząca konserwacja aparatury. Zaliczenie
T-L-3Metody elektrochemiczne w laboratorium.
T-L-5Spektrometria emisyjna i absorpcyjna. Przygotowanie próbek, aparatura, sporządzanie krzywej kalibracji. Analiza ilościowa.
T-L-2Opracowanie i interpretacja wyników pomiarów. Zagadnienia jakości w analizie
T-L-4Podstawy spektrofotometrii. Widma UV-VIS. Zbieranie widm, porównanie widm dla roztworów wybranych substancji, wybór analitycznej długosci fali.
T-L-7Ćwiczenie projektowe. Prezentacja projektów (referatów) dotyczących zadanego problemu analitycznego. (Omówienie planowanej metodyki badań, dobór aparatury, dostawcy, odczynników, szkła laboratoryjnego, wstępny kosztorys).
T-L-6Podstawowe metody chromatograficzne w analizie zanieczyszczeń. Przygotowanie próbek i analiza
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału lub przygotowanie do zajęć
S-3Ocena formująca: Ocena prezentowanych prac studentów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi w dostatecznym stopniu posługiwać się katalogami sprzętu, aparatury i odczynników, dobrać odpowiednią metodę analizy zależnie od rodzaju próbki oraz dostępnej aparatury, przeprowadzić analizę pod nadzorem opiekuna, samodzielnie opracować wyniki i formułować wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O8-1_K01Student jest gotów do stałego kształcenia. Potrafi pracować w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Jest gotów do dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Jest gotów wyznaczyć kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Cel przedmiotuC-2Student powinien zapoznać się z podstawową aparaturą analityczną wykorzystywaną w analizie zanieczyszczeń, jej budową, obsługą oraz metodyka przeprowadzania podstawowych analiz z jej wykorzystaniem.
C-1Student powinien opanować wiedzę teoretyczna dotyczącą metod analitycznych i urządzeń wykorzystywanych w analizie instrumentalnej.
Treści programoweT-L-1a) Wprowadzenie (zasady BHP, organizacja ćwiczeń, wymagania); b) Zapoznanie z podstawowym sprzętem i odczynnkami wykorzystywanymi w laboratorium.
T-L-8Podstawowe czyności serwisowe w aparaturze analitycznej. Budowa i bierząca konserwacja aparatury. Zaliczenie
T-L-3Metody elektrochemiczne w laboratorium.
T-L-2Opracowanie i interpretacja wyników pomiarów. Zagadnienia jakości w analizie
T-L-7Ćwiczenie projektowe. Prezentacja projektów (referatów) dotyczących zadanego problemu analitycznego. (Omówienie planowanej metodyki badań, dobór aparatury, dostawcy, odczynników, szkła laboratoryjnego, wstępny kosztorys).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału lub przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu współpracować w grupie.Jest dostatecznie gotów do pogłębiania swojej wiedzy i nabywania nowych umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0