Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
specjalność: mikrobiologia stosowana

Sylabus przedmiotu Bioenergetyka komórki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioenergetyka komórki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii, chemii i fizyki, w tym biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu bioenergetyki komórki oraz z przebiegiem podstawowych mechanizmów umożliwiających pozyskanie energii przez komórkę.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Czynniki środowiskowe zaburzające prawidłową energetykę organizmów.4
T-A-2Zależności między zapotrzebowaniem energetycznym a żywieniem4
T-A-3Chemiczne składniki komórek3
T-A-4Cząsteczki w komórkach.2
T-A-5Kataliza i wykorzystanie energii przez komórki.3
T-A-6Przekształcanie energii w mitochondriach i chloroplastach4
T-A-7Przedziały wewnątrzkomórkowe i transport2
T-A-8Sygnalizacja miedzykomórkowa2
T-A-9Transport przez błony2
T-A-10Uniwersalne nośniki energii. Metabolizm4
30
wykłady
T-W-1Podstawowa terninologia z zakresu energetyki fizjologicznej. Prawidłowa gospodarka energetyczna komórki.4
T-W-2Pozyskiwane energii przez komórkę.4
T-W-3Przekształcanie energii w mitochondriach i chloroplastach.2
T-W-4Mechanizmy transformacji energii w organizmach żywych.4
T-W-5Teoria chemiosmotyczna.2
T-W-6Transport w komórkach. Sygnalizacja międzykomórkowa.2
T-W-7Kontrola cyklu komórkowego. Niekontrolowane namnażanie się komórek. Smierć komórki.2
T-W-8Regulacja metabolizmu.4
T-W-9Możliwości wydatkowania energii (naprawa DNA).2
T-W-10Funkcje enzymów i ich rola w procesie wykorzystywania energii przez komórki2
T-W-11Magazynowanie energii w komórkach.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń18
A-A-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia pisemnego18
A-W-3Konsultacje z prowadzącym i studiowanie literatury2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, objasnienia, wyjaśnienia
M-2Wykład problemowy
M-3Cwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O4-2_W01
Student zna i rozumie pojęcia i mechanizmy z zakresu bioenergetyki komórki. Zna metody pozyskiwania energii przez komórkę oraz drogi jej dystrybucjji.
MS_1A_W11C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O4-2_U01
Student potrafi w zakresie ogólnym przedstawić ścieżki pozyskiwania i dystrybucji energii w komórce, potrafi przedstawić teorię chemiosmotyczną oraz potrafi wyjaśnić mechanizm śmierci komórki.
MS_1A_U03, MS_1A_U02C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O4-2_K01
Student jest gotów w dostatecznym stopniu do wykorzystania swojej wiedzy i umiejetności w pracy badawczej. Jest gotów do ciągłego dokształcania
MS_1A_K01C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O4-2_W01
Student zna i rozumie pojęcia i mechanizmy z zakresu bioenergetyki komórki. Zna metody pozyskiwania energii przez komórkę oraz drogi jej dystrybucjji.
2,0Student nie posiada wymaganej wiedzy.
3,0Student posiada zasób wiedzy w stopniu dostatecznym
3,5Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki.
4,0Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki. Zna i potrafi opisać podstawowe mechanizmy transformacji energii.
4,5Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki. Zna i potrafi opisać podstawowe mechanizmy transformacji energii. Potrafi okreslić możliwości porozumiewania się komórek (proces sygnalizacji miedzykomórkowej).
5,0Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki. Zna i potrafi opisać podstawowe mechanizmy transformacji energii. Potrafi okreslić możliwości porozumiewania się komórek (proces sygnalizacji miedzykomórkowej). Podejmuje próbęwykorzystnaia danych w ocenie kondycji poszczególnych komórek/tkanek.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O4-2_U01
Student potrafi w zakresie ogólnym przedstawić ścieżki pozyskiwania i dystrybucji energii w komórce, potrafi przedstawić teorię chemiosmotyczną oraz potrafi wyjaśnić mechanizm śmierci komórki.
2,0Student nie potrafi wykorzystać umiejętności przekazanych na zajęciach.
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi wykorzystać praktycznie wiedzę przekazaną na zajęciach.
3,5Student w zakresie ogólnym potrafi zastosować metody oceny stanu fizjologicznego komórki.
4,0Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody oceny kondycji komórek.
4,5Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody oceny kondycji komórek. otrafi wskazać parametry środowiska zaburzające prawidłową energetyke komórek.
5,0Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody oceny kondycji komórek. otrafi wskazać parametry środowiska zaburzające prawidłową energetyke komórek. Korzysta swobodnie z literatury naukowej w jezyku polskim a w stopniu podstawowym również w języku angielskim.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O4-2_K01
Student jest gotów w dostatecznym stopniu do wykorzystania swojej wiedzy i umiejetności w pracy badawczej. Jest gotów do ciągłego dokształcania
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia się.
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy , jednak nie widzi potrzeby samokształcenia się.
3,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się, nie potrafi jednak ocenić zysków, które wynikają z możliwości oceny kondycji komórek/tkanek.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi ocenić zyski, które wynikają z możliwości oceny kondycji komórek/tkanek.
4,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi krytycznie ocenić kondycję komórek/tkanek a także zinterpretować podstawowe dane metaboliczne.
5,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi krytycznie ocenić kondycję komórek/tkanek a także zinterpretować podstawowe dane metaboliczne. Podejmuje próbę poprowadzenia dyskusji merytorycznej na wybrany temat.

Literatura podstawowa

  1. Tzagoloff A., Mitochondria, Plenum Press, New York, 1982, Pierwsze
  2. Alberts. B. i inni, Podstawy biologii komórki., PWN, Warszawa, 2005, Drugie
  3. NICHOLLS DAVID G, BIOENERGETYKA, PWN, Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Dykens J.A., Will Y., Drug-induced mitochondrial dysfunction., Wiley and Sons, Inc., Hoboken, New Jersey, 2008
  2. Wojtczak L., Siedemdziesiąt lat badań nad oksydacyjna fosforylacją, czyli od koncepcji chemicznego sprzężenia do wirującej ATP-azy, Kosmos 49, 467-479., 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Czynniki środowiskowe zaburzające prawidłową energetykę organizmów.4
T-A-2Zależności między zapotrzebowaniem energetycznym a żywieniem4
T-A-3Chemiczne składniki komórek3
T-A-4Cząsteczki w komórkach.2
T-A-5Kataliza i wykorzystanie energii przez komórki.3
T-A-6Przekształcanie energii w mitochondriach i chloroplastach4
T-A-7Przedziały wewnątrzkomórkowe i transport2
T-A-8Sygnalizacja miedzykomórkowa2
T-A-9Transport przez błony2
T-A-10Uniwersalne nośniki energii. Metabolizm4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowa terninologia z zakresu energetyki fizjologicznej. Prawidłowa gospodarka energetyczna komórki.4
T-W-2Pozyskiwane energii przez komórkę.4
T-W-3Przekształcanie energii w mitochondriach i chloroplastach.2
T-W-4Mechanizmy transformacji energii w organizmach żywych.4
T-W-5Teoria chemiosmotyczna.2
T-W-6Transport w komórkach. Sygnalizacja międzykomórkowa.2
T-W-7Kontrola cyklu komórkowego. Niekontrolowane namnażanie się komórek. Smierć komórki.2
T-W-8Regulacja metabolizmu.4
T-W-9Możliwości wydatkowania energii (naprawa DNA).2
T-W-10Funkcje enzymów i ich rola w procesie wykorzystywania energii przez komórki2
T-W-11Magazynowanie energii w komórkach.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń18
A-A-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia pisemnego18
A-W-3Konsultacje z prowadzącym i studiowanie literatury2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O4-2_W01Student zna i rozumie pojęcia i mechanizmy z zakresu bioenergetyki komórki. Zna metody pozyskiwania energii przez komórkę oraz drogi jej dystrybucjji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W11Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z biologii organizmów prokariotycznych i eukariotycznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu bioenergetyki komórki oraz z przebiegiem podstawowych mechanizmów umożliwiających pozyskanie energii przez komórkę.
Treści programoweT-W-1Podstawowa terninologia z zakresu energetyki fizjologicznej. Prawidłowa gospodarka energetyczna komórki.
T-W-3Przekształcanie energii w mitochondriach i chloroplastach.
T-W-5Teoria chemiosmotyczna.
T-W-6Transport w komórkach. Sygnalizacja międzykomórkowa.
T-W-2Pozyskiwane energii przez komórkę.
T-W-7Kontrola cyklu komórkowego. Niekontrolowane namnażanie się komórek. Smierć komórki.
T-W-4Mechanizmy transformacji energii w organizmach żywych.
T-A-1Czynniki środowiskowe zaburzające prawidłową energetykę organizmów.
T-A-2Zależności między zapotrzebowaniem energetycznym a żywieniem
T-A-3Chemiczne składniki komórek
T-A-4Cząsteczki w komórkach.
T-A-5Kataliza i wykorzystanie energii przez komórki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objasnienia, wyjaśnienia
M-2Wykład problemowy
M-3Cwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wymaganej wiedzy.
3,0Student posiada zasób wiedzy w stopniu dostatecznym
3,5Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki.
4,0Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki. Zna i potrafi opisać podstawowe mechanizmy transformacji energii.
4,5Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki. Zna i potrafi opisać podstawowe mechanizmy transformacji energii. Potrafi okreslić możliwości porozumiewania się komórek (proces sygnalizacji miedzykomórkowej).
5,0Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki. Zna i potrafi opisać podstawowe mechanizmy transformacji energii. Potrafi okreslić możliwości porozumiewania się komórek (proces sygnalizacji miedzykomórkowej). Podejmuje próbęwykorzystnaia danych w ocenie kondycji poszczególnych komórek/tkanek.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O4-2_U01Student potrafi w zakresie ogólnym przedstawić ścieżki pozyskiwania i dystrybucji energii w komórce, potrafi przedstawić teorię chemiosmotyczną oraz potrafi wyjaśnić mechanizm śmierci komórki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U03Potrafi rozpoznać podstawowe struktury organizmów żywych, ich lokalizację oraz rozumie zależności między budową a czynnościami oraz wyjaśnia odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu.
MS_1A_U02Potrafi posługiwać się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu bioenergetyki komórki oraz z przebiegiem podstawowych mechanizmów umożliwiających pozyskanie energii przez komórkę.
Treści programoweT-W-1Podstawowa terninologia z zakresu energetyki fizjologicznej. Prawidłowa gospodarka energetyczna komórki.
T-W-3Przekształcanie energii w mitochondriach i chloroplastach.
T-W-5Teoria chemiosmotyczna.
T-W-6Transport w komórkach. Sygnalizacja międzykomórkowa.
T-W-2Pozyskiwane energii przez komórkę.
T-W-7Kontrola cyklu komórkowego. Niekontrolowane namnażanie się komórek. Smierć komórki.
T-W-4Mechanizmy transformacji energii w organizmach żywych.
T-A-1Czynniki środowiskowe zaburzające prawidłową energetykę organizmów.
T-A-2Zależności między zapotrzebowaniem energetycznym a żywieniem
T-A-3Chemiczne składniki komórek
T-A-4Cząsteczki w komórkach.
T-A-5Kataliza i wykorzystanie energii przez komórki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objasnienia, wyjaśnienia
M-2Wykład problemowy
M-3Cwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać umiejętności przekazanych na zajęciach.
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi wykorzystać praktycznie wiedzę przekazaną na zajęciach.
3,5Student w zakresie ogólnym potrafi zastosować metody oceny stanu fizjologicznego komórki.
4,0Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody oceny kondycji komórek.
4,5Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody oceny kondycji komórek. otrafi wskazać parametry środowiska zaburzające prawidłową energetyke komórek.
5,0Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody oceny kondycji komórek. otrafi wskazać parametry środowiska zaburzające prawidłową energetyke komórek. Korzysta swobodnie z literatury naukowej w jezyku polskim a w stopniu podstawowym również w języku angielskim.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O4-2_K01Student jest gotów w dostatecznym stopniu do wykorzystania swojej wiedzy i umiejetności w pracy badawczej. Jest gotów do ciągłego dokształcania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Jest gotów do dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Jest gotów wyznaczyć kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu bioenergetyki komórki oraz z przebiegiem podstawowych mechanizmów umożliwiających pozyskanie energii przez komórkę.
Treści programoweT-W-1Podstawowa terninologia z zakresu energetyki fizjologicznej. Prawidłowa gospodarka energetyczna komórki.
T-W-3Przekształcanie energii w mitochondriach i chloroplastach.
T-W-5Teoria chemiosmotyczna.
T-W-6Transport w komórkach. Sygnalizacja międzykomórkowa.
T-W-2Pozyskiwane energii przez komórkę.
T-W-7Kontrola cyklu komórkowego. Niekontrolowane namnażanie się komórek. Smierć komórki.
T-W-4Mechanizmy transformacji energii w organizmach żywych.
T-A-1Czynniki środowiskowe zaburzające prawidłową energetykę organizmów.
T-A-2Zależności między zapotrzebowaniem energetycznym a żywieniem
T-A-3Chemiczne składniki komórek
T-A-4Cząsteczki w komórkach.
T-A-5Kataliza i wykorzystanie energii przez komórki.
Metody nauczaniaM-3Cwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia się.
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy , jednak nie widzi potrzeby samokształcenia się.
3,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się, nie potrafi jednak ocenić zysków, które wynikają z możliwości oceny kondycji komórek/tkanek.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi ocenić zyski, które wynikają z możliwości oceny kondycji komórek/tkanek.
4,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi krytycznie ocenić kondycję komórek/tkanek a także zinterpretować podstawowe dane metaboliczne.
5,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi krytycznie ocenić kondycję komórek/tkanek a także zinterpretować podstawowe dane metaboliczne. Podejmuje próbę poprowadzenia dyskusji merytorycznej na wybrany temat.