Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
specjalność: mikrobiologia stosowana

Sylabus przedmiotu Chemia organiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia organiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 3,00,50egzamin
laboratoriaL2 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiada wiedzę z chemii ogólnej i nieorganicznej z zakresu programu studiowanego kierunku, posiada widzę z chemii organicznej obejmującą zakres szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poszerzenie i opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu chemii organicznej, obejmującej: istotę zwiazków organicznych; znajomość głównych grup zwiazków organicznych z ich właściwościami fizyko-chemicznycmi; znajomość typów reakcji chemicznych zwiazków organicznych z uwzględnieniem ich mechanizmu. Student opanowuje umiejętność identyfikacji wybranych grup zwiazków organicznych oraz prostych syntez organicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym, regulamin pracownii chemicznej z ukierukowaniem na związki organiczne. Sprzęt i aparatura laboratoryjna - rodzaje, działanie, obsługa. Przedstawienie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych, warunków zaliczenia przedmiotu. Podział na grupy laboratoryjne, harmonogram ćwiczeń.1
T-L-2Węglowodory - porównywanie właściwości alkanów, alkenów i alkinów. Otrzymywanie acetylenu. Zasady nazewnictwa weglowodorów. Zapis reakcji chemicznych.3
T-L-3Alkohole - badanie właściwości alkoholi, reakcje charakterystyczne, wykrywanie alkoholi I, II i III rzędowych. Zapis reakcji chemicznych.3
T-L-4Estry - podstawowe właściwości estrów, metody ich otrzymywania i wykrywania. Zapis reakcji chemicznych.3
T-L-5Aldehydy - właściwości chemiczne, reakcje charakterystyczne - próba Tollensa i Trommera. Zapis reakcji chemicznych.3
T-L-6Ketony - właściwości chemiczne i reakcje charakterystyczne ketonów.Próba Legala, Gunninga. Zapis reakcji chemicznych.3
T-L-7Kwasy karboksylowe - podstawowe właściwości i metody wykrywania kwasów karboksylowych. Zapis reakcji chemicznych.3
T-L-8Aminokwasy - podstawowe właściwości i reakcje charakterystyczne aminokwasów. Podział i metody wykrywania aminokwasów.3
T-L-9Peptydy i białka - właściwości fizykochemiczne, reakcje charakterystyczne na wykrywanie białek: reakcja biuretowa, ksantoproteinowa, ninhydrynowa, cystynowa. Budowa i podział białek.3
T-L-10Otrzymywanie kwasu acetylosalicylowego, wydajność procesu. Charakterystyka i właściwości kwasów aromatycznych.3
T-L-11Kolokwia zaliczeniowe.2
30
wykłady
T-W-1Informacje wprowadzające. Konfiguracja elektronowa atomu węgla i typy hybrydyzacji. Odmiany alotropowe węgla. Źródła zwiazków organicznych (ropa naftowa, węgiel kamienny, gaz ziemny).Definiowanie kwasów i zasad zwiazków organicznych.4
T-W-2Grupy funkcyjne związków organicznych. Budowa, nazewnictwo i właściwości węglowodorów nasyconych.4
T-W-3Stereochemia alkanów i cykloalkanów. Reakcje chemiczne związków organicznych (reakcje addycji, eliminacji, substytucji, przegrupowania). Mechanizmy reakcji organicznych (reakcje rodnikowe i polarne).5
T-W-4Alkeny i alkiny - budowa, reaktywność, zastosowanie. Reguła Markownikowa. Polimery i reakcje polimeryzacji.4
T-W-5Benzen i aromatyczność związków organicznych. Źródła i reakcje charakterystyczne dla związków aromatycznych.4
T-W-6Nazewnictwo, otrzymywanie i właściwośći fizyko-chemiczne alkoholi, fenoli, amin oraz karbonylowych związków organicznych.4
T-W-7Podstawowe zagadnienia z chemii biocząsteczek (węglowodany, aminokwasy, peptydy, białka).5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do wejściówek13
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium10
A-L-4Opracowanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych10
A-L-5Studiowanie wskazanej literatury10
A-L-6Godziny kontaktowe z nauczycielem2
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-4Samodzielne opracowywanie zadanych zagadnień10
A-W-5Utrwalanie i uzupełnianie wiadomości z tematyki bieżących wykładów6
A-W-6Przygotowanie do egzaminu pisemnego z wykładów10
A-W-7Uczestnictwo w egzaminie2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora mulitimedialnego
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające: objaśnienie, opis

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z części wykładowej
S-2Ocena formująca: Ocena za wejściówki z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwia z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć dydaktycznych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_B4_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym istotę chemii organicznej. Zna w stopniu pogłębionym zasady nomentkaltury poszczególnych grup związków organicznych. Zna teorie wyjaśniajace złożone zależności reakcji chemicznych w chemii organicznej. Zna źródla, procesy otrzymywania i reakcji chemicznych charakterystycznych dla poszczególnych grup związków organicznych. Zna w właściwości wybranych związków organicznych.
MS_1A_W01C-1T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_B4_U01
Student potrafi w stopniu zaawansowanym posługiwać się poprawną nomenklaturą związków organicznych. Potrafi zidentyfikować poszczególne grupy związków organicznych, wskazać ich otrzymywanie i podstawowe właściwości fizyko-chemiczne. Potrafi zaproponować przebieg reakcji chemicznych ze wskazaniem na ich mechanizm. Student potrafi samodzielnie przeprowadzić reakcje chemiczne pozwalające zidentyfikować główne grupy związków organicznych oraz potrafi przeprowadzić syntezy organiczne zastoswaniem dobranej aparatury. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń potrafi przygotować sprawozdanie z ich realizacji.
MS_1A_U02C-1T-L-1, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-5M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_B4_K01
Student jest gotów do aktywnej postawy w procesie nauki, do pracy w zespole, do osiągania prawidłowych wyników prowadzonych eksperymentów, do postępowania zgodnie z zasadami bezpieczeństwa pracy w laboratorium chemicznym i do ochrony środowiska
MS_1A_K01, MS_1A_K03C-1T-L-1, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-5M-2, M-1, M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_B4_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym istotę chemii organicznej. Zna w stopniu pogłębionym zasady nomentkaltury poszczególnych grup związków organicznych. Zna teorie wyjaśniajace złożone zależności reakcji chemicznych w chemii organicznej. Zna źródla, procesy otrzymywania i reakcji chemicznych charakterystycznych dla poszczególnych grup związków organicznych. Zna w właściwości wybranych związków organicznych.
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_B4_U01
Student potrafi w stopniu zaawansowanym posługiwać się poprawną nomenklaturą związków organicznych. Potrafi zidentyfikować poszczególne grupy związków organicznych, wskazać ich otrzymywanie i podstawowe właściwości fizyko-chemiczne. Potrafi zaproponować przebieg reakcji chemicznych ze wskazaniem na ich mechanizm. Student potrafi samodzielnie przeprowadzić reakcje chemiczne pozwalające zidentyfikować główne grupy związków organicznych oraz potrafi przeprowadzić syntezy organiczne zastoswaniem dobranej aparatury. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń potrafi przygotować sprawozdanie z ich realizacji.
2,0
3,0Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie 50% maksymalnych wymagań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_B4_K01
Student jest gotów do aktywnej postawy w procesie nauki, do pracy w zespole, do osiągania prawidłowych wyników prowadzonych eksperymentów, do postępowania zgodnie z zasadami bezpieczeństwa pracy w laboratorium chemicznym i do ochrony środowiska
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. McMurry J., Chemia organiczna tom 1-5, PWN, Warszawa, 2010
  2. Morrison R. T., Boyd R. N., Chemia organiczna tom 1, 2, PWN, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Patrick G., Chemia organiczna- krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2008
  2. Masztalerz P., Chemia organiczna, Chemiczne, Wrocław, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym, regulamin pracownii chemicznej z ukierukowaniem na związki organiczne. Sprzęt i aparatura laboratoryjna - rodzaje, działanie, obsługa. Przedstawienie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych, warunków zaliczenia przedmiotu. Podział na grupy laboratoryjne, harmonogram ćwiczeń.1
T-L-2Węglowodory - porównywanie właściwości alkanów, alkenów i alkinów. Otrzymywanie acetylenu. Zasady nazewnictwa weglowodorów. Zapis reakcji chemicznych.3
T-L-3Alkohole - badanie właściwości alkoholi, reakcje charakterystyczne, wykrywanie alkoholi I, II i III rzędowych. Zapis reakcji chemicznych.3
T-L-4Estry - podstawowe właściwości estrów, metody ich otrzymywania i wykrywania. Zapis reakcji chemicznych.3
T-L-5Aldehydy - właściwości chemiczne, reakcje charakterystyczne - próba Tollensa i Trommera. Zapis reakcji chemicznych.3
T-L-6Ketony - właściwości chemiczne i reakcje charakterystyczne ketonów.Próba Legala, Gunninga. Zapis reakcji chemicznych.3
T-L-7Kwasy karboksylowe - podstawowe właściwości i metody wykrywania kwasów karboksylowych. Zapis reakcji chemicznych.3
T-L-8Aminokwasy - podstawowe właściwości i reakcje charakterystyczne aminokwasów. Podział i metody wykrywania aminokwasów.3
T-L-9Peptydy i białka - właściwości fizykochemiczne, reakcje charakterystyczne na wykrywanie białek: reakcja biuretowa, ksantoproteinowa, ninhydrynowa, cystynowa. Budowa i podział białek.3
T-L-10Otrzymywanie kwasu acetylosalicylowego, wydajność procesu. Charakterystyka i właściwości kwasów aromatycznych.3
T-L-11Kolokwia zaliczeniowe.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Informacje wprowadzające. Konfiguracja elektronowa atomu węgla i typy hybrydyzacji. Odmiany alotropowe węgla. Źródła zwiazków organicznych (ropa naftowa, węgiel kamienny, gaz ziemny).Definiowanie kwasów i zasad zwiazków organicznych.4
T-W-2Grupy funkcyjne związków organicznych. Budowa, nazewnictwo i właściwości węglowodorów nasyconych.4
T-W-3Stereochemia alkanów i cykloalkanów. Reakcje chemiczne związków organicznych (reakcje addycji, eliminacji, substytucji, przegrupowania). Mechanizmy reakcji organicznych (reakcje rodnikowe i polarne).5
T-W-4Alkeny i alkiny - budowa, reaktywność, zastosowanie. Reguła Markownikowa. Polimery i reakcje polimeryzacji.4
T-W-5Benzen i aromatyczność związków organicznych. Źródła i reakcje charakterystyczne dla związków aromatycznych.4
T-W-6Nazewnictwo, otrzymywanie i właściwośći fizyko-chemiczne alkoholi, fenoli, amin oraz karbonylowych związków organicznych.4
T-W-7Podstawowe zagadnienia z chemii biocząsteczek (węglowodany, aminokwasy, peptydy, białka).5
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do wejściówek13
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium10
A-L-4Opracowanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych10
A-L-5Studiowanie wskazanej literatury10
A-L-6Godziny kontaktowe z nauczycielem2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-4Samodzielne opracowywanie zadanych zagadnień10
A-W-5Utrwalanie i uzupełnianie wiadomości z tematyki bieżących wykładów6
A-W-6Przygotowanie do egzaminu pisemnego z wykładów10
A-W-7Uczestnictwo w egzaminie2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_B4_W01Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym istotę chemii organicznej. Zna w stopniu pogłębionym zasady nomentkaltury poszczególnych grup związków organicznych. Zna teorie wyjaśniajace złożone zależności reakcji chemicznych w chemii organicznej. Zna źródla, procesy otrzymywania i reakcji chemicznych charakterystycznych dla poszczególnych grup związków organicznych. Zna w właściwości wybranych związków organicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu chemii, matematyki, statystyki, fizyki i nauk pokrewnych.
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie i opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu chemii organicznej, obejmującej: istotę zwiazków organicznych; znajomość głównych grup zwiazków organicznych z ich właściwościami fizyko-chemicznycmi; znajomość typów reakcji chemicznych zwiazków organicznych z uwzględnieniem ich mechanizmu. Student opanowuje umiejętność identyfikacji wybranych grup zwiazków organicznych oraz prostych syntez organicznych.
Treści programoweT-W-1Informacje wprowadzające. Konfiguracja elektronowa atomu węgla i typy hybrydyzacji. Odmiany alotropowe węgla. Źródła zwiazków organicznych (ropa naftowa, węgiel kamienny, gaz ziemny).Definiowanie kwasów i zasad zwiazków organicznych.
T-W-3Stereochemia alkanów i cykloalkanów. Reakcje chemiczne związków organicznych (reakcje addycji, eliminacji, substytucji, przegrupowania). Mechanizmy reakcji organicznych (reakcje rodnikowe i polarne).
T-W-7Podstawowe zagadnienia z chemii biocząsteczek (węglowodany, aminokwasy, peptydy, białka).
T-W-6Nazewnictwo, otrzymywanie i właściwośći fizyko-chemiczne alkoholi, fenoli, amin oraz karbonylowych związków organicznych.
T-W-4Alkeny i alkiny - budowa, reaktywność, zastosowanie. Reguła Markownikowa. Polimery i reakcje polimeryzacji.
T-W-2Grupy funkcyjne związków organicznych. Budowa, nazewnictwo i właściwości węglowodorów nasyconych.
T-W-5Benzen i aromatyczność związków organicznych. Źródła i reakcje charakterystyczne dla związków aromatycznych.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metody podające - wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora mulitimedialnego
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwia z ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z części wykładowej
S-2Ocena formująca: Ocena za wejściówki z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_B4_U01Student potrafi w stopniu zaawansowanym posługiwać się poprawną nomenklaturą związków organicznych. Potrafi zidentyfikować poszczególne grupy związków organicznych, wskazać ich otrzymywanie i podstawowe właściwości fizyko-chemiczne. Potrafi zaproponować przebieg reakcji chemicznych ze wskazaniem na ich mechanizm. Student potrafi samodzielnie przeprowadzić reakcje chemiczne pozwalające zidentyfikować główne grupy związków organicznych oraz potrafi przeprowadzić syntezy organiczne zastoswaniem dobranej aparatury. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń potrafi przygotować sprawozdanie z ich realizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U02Potrafi posługiwać się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie i opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu chemii organicznej, obejmującej: istotę zwiazków organicznych; znajomość głównych grup zwiazków organicznych z ich właściwościami fizyko-chemicznycmi; znajomość typów reakcji chemicznych zwiazków organicznych z uwzględnieniem ich mechanizmu. Student opanowuje umiejętność identyfikacji wybranych grup zwiazków organicznych oraz prostych syntez organicznych.
Treści programoweT-L-1BHP w laboratorium chemicznym, regulamin pracownii chemicznej z ukierukowaniem na związki organiczne. Sprzęt i aparatura laboratoryjna - rodzaje, działanie, obsługa. Przedstawienie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych, warunków zaliczenia przedmiotu. Podział na grupy laboratoryjne, harmonogram ćwiczeń.
T-L-7Kwasy karboksylowe - podstawowe właściwości i metody wykrywania kwasów karboksylowych. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-2Węglowodory - porównywanie właściwości alkanów, alkenów i alkinów. Otrzymywanie acetylenu. Zasady nazewnictwa weglowodorów. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-3Alkohole - badanie właściwości alkoholi, reakcje charakterystyczne, wykrywanie alkoholi I, II i III rzędowych. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-4Estry - podstawowe właściwości estrów, metody ich otrzymywania i wykrywania. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-6Ketony - właściwości chemiczne i reakcje charakterystyczne ketonów.Próba Legala, Gunninga. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-8Aminokwasy - podstawowe właściwości i reakcje charakterystyczne aminokwasów. Podział i metody wykrywania aminokwasów.
T-L-9Peptydy i białka - właściwości fizykochemiczne, reakcje charakterystyczne na wykrywanie białek: reakcja biuretowa, ksantoproteinowa, ninhydrynowa, cystynowa. Budowa i podział białek.
T-L-10Otrzymywanie kwasu acetylosalicylowego, wydajność procesu. Charakterystyka i właściwości kwasów aromatycznych.
T-L-5Aldehydy - właściwości chemiczne, reakcje charakterystyczne - próba Tollensa i Trommera. Zapis reakcji chemicznych.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metody podające - wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora mulitimedialnego
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwia z ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z części wykładowej
S-2Ocena formująca: Ocena za wejściówki z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie 50% maksymalnych wymagań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_B4_K01Student jest gotów do aktywnej postawy w procesie nauki, do pracy w zespole, do osiągania prawidłowych wyników prowadzonych eksperymentów, do postępowania zgodnie z zasadami bezpieczeństwa pracy w laboratorium chemicznym i do ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Jest gotów do dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Jest gotów wyznaczyć kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
MS_1A_K03Jest gotów ponieść odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie i opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu chemii organicznej, obejmującej: istotę zwiazków organicznych; znajomość głównych grup zwiazków organicznych z ich właściwościami fizyko-chemicznycmi; znajomość typów reakcji chemicznych zwiazków organicznych z uwzględnieniem ich mechanizmu. Student opanowuje umiejętność identyfikacji wybranych grup zwiazków organicznych oraz prostych syntez organicznych.
Treści programoweT-L-1BHP w laboratorium chemicznym, regulamin pracownii chemicznej z ukierukowaniem na związki organiczne. Sprzęt i aparatura laboratoryjna - rodzaje, działanie, obsługa. Przedstawienie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych, warunków zaliczenia przedmiotu. Podział na grupy laboratoryjne, harmonogram ćwiczeń.
T-L-7Kwasy karboksylowe - podstawowe właściwości i metody wykrywania kwasów karboksylowych. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-2Węglowodory - porównywanie właściwości alkanów, alkenów i alkinów. Otrzymywanie acetylenu. Zasady nazewnictwa weglowodorów. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-3Alkohole - badanie właściwości alkoholi, reakcje charakterystyczne, wykrywanie alkoholi I, II i III rzędowych. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-4Estry - podstawowe właściwości estrów, metody ich otrzymywania i wykrywania. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-6Ketony - właściwości chemiczne i reakcje charakterystyczne ketonów.Próba Legala, Gunninga. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-8Aminokwasy - podstawowe właściwości i reakcje charakterystyczne aminokwasów. Podział i metody wykrywania aminokwasów.
T-L-9Peptydy i białka - właściwości fizykochemiczne, reakcje charakterystyczne na wykrywanie białek: reakcja biuretowa, ksantoproteinowa, ninhydrynowa, cystynowa. Budowa i podział białek.
T-L-10Otrzymywanie kwasu acetylosalicylowego, wydajność procesu. Charakterystyka i właściwości kwasów aromatycznych.
T-L-5Aldehydy - właściwości chemiczne, reakcje charakterystyczne - próba Tollensa i Trommera. Zapis reakcji chemicznych.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metody podające - wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora mulitimedialnego
M-3Metody podające: objaśnienie, opis
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć dydaktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia.
3,5
4,0
4,5
5,0