Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)
specjalność: Eksploatacja biologicznych zasobów wód

Sylabus przedmiotu Rybactwo na terenach chronionych i rekreacyjne zagospodarowanie wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rybactwo na terenach chronionych i rekreacyjne zagospodarowanie wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 45 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z przedmiotu Gospodarka rybacka na wodach otwartych
W-2Podstawowa wiedza z przedmiotu Hydrozoologia
W-3Podstawowa wiedza z przedmiotu Hydrochemia
W-4Podstawowa wiedza z przedmiotu Systematyka ryb
W-5Podstawowa wiedza z przedmiotu Hydrobotanika
W-6Podstawowa wiedza z przedmiotu Ochrona wód

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studentów do prowadzenia gospodarki rybackiej w wodach położonych na terenach chronionych
C-2Przygotowanie studentów do prowadzenie turystyki na obszarach związanych ze środowiskiem wodnym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Morfometria jeziora i wyznaczenie terenów rekreacyjnych (praca z mapami satelitarnymi).6
T-A-2Projektowanie zagospodarowania rekreacyjnego polskiego wybrzeża Bałtyku. Zajęcia terenowe.8
T-A-3Podstawowe zabiegi rybackie jako narzędzia wspierające ochronę najcenniejszych przyrodniczo zespołów ryb.4
T-A-4Metody ochrony naturalnych tarlisk i popieranie rozrodu ryb w warunkach naturalnych.6
T-A-5Połowy ryb - kontrolne i regulacyjne (metody i cele). Monitoring środowiska wodnego na obszarach Natura 2000. Zajęcia terenowe.8
T-A-6Ochrona gatunków ryb drapieżnych. Restytucja ryb cennych przyrodniczo.5
T-A-7Badanie wielkości presji i połowów wędkarskich – regulacja amatorskich połowów ryb.4
T-A-8Dokumentacja prowadzonych zabiegów rybackich i analiza ich efektów.4
45
wykłady
T-W-1Podstawowe dziedziny zagospodarowania turystycznego. Walory turystyczne, ich klasyfikacja i wskaźniki.2
T-W-2Walory (dobra) turystyczne wód, ich kształtowanie i powiększanie. Degradacja i ochrona walorów turystycznych wód. Zmiany w środowisku wodnym pod wpływem rekreacji.2
T-W-3Gospodarowanie walorami i ich przystosowanie do potrzeb ruchu turystycznego. Przydatność środowiska wodnego do turystycznych form rekreacji, analiza atrakcyjności turystycznej akwenów.4
T-W-4Zagospodarowanie wód do celów wędkarskich.4
T-W-5Materialna baza turystyki i kryteria jej podziału; urządzenia dla wodnej turystyki specjalistycznej. Wytyczanie turystycznych szlaków wodnych. Organizacja bazy turystyki wodnej. Geografia turystycznego wykorzystania wód w Polsce.4
T-W-6Monitoring środowiska wodnego na obszarach Natura 20002
T-W-7Wpływ zmian jakości wody na zmiany struktury gatunkowej odłowów ryb. Poprawa stanu ekosystemu poprzez celowe sterowanie strukturą ichtiofauny. Zachowanie różnorodności gatunkowej i restytucja ichtiofauny.4
T-W-8Ochrona ryb - czynna i bierna. Ochrona i wspomaganie gatunków wrażliwych na antropopresję, zwłaszcza rzadkich i chronionych. Połowy, zarybienia, regulacje ochronne i inne zabiegi, wspierające populacje cennych gatunków ryb.4
T-W-9Metody ograniczania liczebności ekspansywnych i mało cennych gatunków (szczególnie drobnych sortymentów ryb karpiowatych) oraz gatunków obcego pochodzenia.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach45
A-A-2Przygotowanie prac semestralnych w postaci prezentacji multimedialnych5
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda sytuacyjna
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5film
M-6ćwiczenia przedmiotowe
M-7pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęc w postaci przygotowania i przedstawienia prac semestralnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_C5_W01
Student ma pogłębioną wiedzę na temat prowadzenia gospodarki rybackiej na terenach chronionych, jest w stanie poprawnie interpretować zależności pomiędzy organizmami a środowiskiem wodnym. Posiada wiedzę na temat rekreacyjnego wykorzystania wód.
IA_2A_W03, IA_2A_W08, IA_2A_W10C-1, C-2T-A-1, T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-A-2, T-A-8, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-9, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_C5_U01
Student wykazuje się umiejętnością prowadzenia zrównoważonej gospodarki rybackiej.
IA_2A_U15, IA_2A_U10, IA_2A_U11, IA_2A_U12C-1, C-2T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-2, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-W-8M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_C5_K01
Student ma poczucie odpowiedzialności za swoją pracę oraz ma świadomość swojego wpływu na środowisko wodne.
IA_2A_K03C-1, C-2T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-W-2M-2, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_C5_W01
Student ma pogłębioną wiedzę na temat prowadzenia gospodarki rybackiej na terenach chronionych, jest w stanie poprawnie interpretować zależności pomiędzy organizmami a środowiskiem wodnym. Posiada wiedzę na temat rekreacyjnego wykorzystania wód.
2,0
3,0Student poprawnie przygotował prace semestralne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_C5_U01
Student wykazuje się umiejętnością prowadzenia zrównoważonej gospodarki rybackiej.
2,0
3,0Student poprawnie przygotował prace semestralne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_C5_K01
Student ma poczucie odpowiedzialności za swoją pracę oraz ma świadomość swojego wpływu na środowisko wodne.
2,0
3,0Student ma poczucie odpowiedzialności za swoją pracę oraz ma świadomość swojego wpływu na środowisko wodne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Filipiak J., Trzebiatowski R., Sadowski J., Gospodarka rybacka na wodach otwartych., Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 1999
  2. Szczerbowski J.A. (red.), Rybactwo śródlądowe, Wydawnictwo IRS, Olsztyn, 2008
  3. Gołembski G. (red.), Kompendium wiedzy o turystyce, PWN, Warszawa, Poznań, 2002
  4. Zdanowski B., Kamiński M., Martyniak A. (red.), Funkcjonowanie i ochrona ekosystemów wodnych na obszarach chronionych, Wydawnictwo Instytutu Rybactwa Śródlądowego, Olsztyn, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Gaworecki W.W., Turystyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2000
  2. Gołembski G. (red.), Kompendium wiedzy o turystyce, PWN, Warszawa, Poznań, 2002
  3. Miotke-Dzięgiel J., Turystyka morska, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Morfometria jeziora i wyznaczenie terenów rekreacyjnych (praca z mapami satelitarnymi).6
T-A-2Projektowanie zagospodarowania rekreacyjnego polskiego wybrzeża Bałtyku. Zajęcia terenowe.8
T-A-3Podstawowe zabiegi rybackie jako narzędzia wspierające ochronę najcenniejszych przyrodniczo zespołów ryb.4
T-A-4Metody ochrony naturalnych tarlisk i popieranie rozrodu ryb w warunkach naturalnych.6
T-A-5Połowy ryb - kontrolne i regulacyjne (metody i cele). Monitoring środowiska wodnego na obszarach Natura 2000. Zajęcia terenowe.8
T-A-6Ochrona gatunków ryb drapieżnych. Restytucja ryb cennych przyrodniczo.5
T-A-7Badanie wielkości presji i połowów wędkarskich – regulacja amatorskich połowów ryb.4
T-A-8Dokumentacja prowadzonych zabiegów rybackich i analiza ich efektów.4
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe dziedziny zagospodarowania turystycznego. Walory turystyczne, ich klasyfikacja i wskaźniki.2
T-W-2Walory (dobra) turystyczne wód, ich kształtowanie i powiększanie. Degradacja i ochrona walorów turystycznych wód. Zmiany w środowisku wodnym pod wpływem rekreacji.2
T-W-3Gospodarowanie walorami i ich przystosowanie do potrzeb ruchu turystycznego. Przydatność środowiska wodnego do turystycznych form rekreacji, analiza atrakcyjności turystycznej akwenów.4
T-W-4Zagospodarowanie wód do celów wędkarskich.4
T-W-5Materialna baza turystyki i kryteria jej podziału; urządzenia dla wodnej turystyki specjalistycznej. Wytyczanie turystycznych szlaków wodnych. Organizacja bazy turystyki wodnej. Geografia turystycznego wykorzystania wód w Polsce.4
T-W-6Monitoring środowiska wodnego na obszarach Natura 20002
T-W-7Wpływ zmian jakości wody na zmiany struktury gatunkowej odłowów ryb. Poprawa stanu ekosystemu poprzez celowe sterowanie strukturą ichtiofauny. Zachowanie różnorodności gatunkowej i restytucja ichtiofauny.4
T-W-8Ochrona ryb - czynna i bierna. Ochrona i wspomaganie gatunków wrażliwych na antropopresję, zwłaszcza rzadkich i chronionych. Połowy, zarybienia, regulacje ochronne i inne zabiegi, wspierające populacje cennych gatunków ryb.4
T-W-9Metody ograniczania liczebności ekspansywnych i mało cennych gatunków (szczególnie drobnych sortymentów ryb karpiowatych) oraz gatunków obcego pochodzenia.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach45
A-A-2Przygotowanie prac semestralnych w postaci prezentacji multimedialnych5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_C5_W01Student ma pogłębioną wiedzę na temat prowadzenia gospodarki rybackiej na terenach chronionych, jest w stanie poprawnie interpretować zależności pomiędzy organizmami a środowiskiem wodnym. Posiada wiedzę na temat rekreacyjnego wykorzystania wód.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu wymagań prawnych i technologicznych stawianych przedsiębiorstwom rybackim (portom, statkom, przedsiębiorstwom połowowym, obiektom akwakultury).
IA_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu zarządzania obszarami przybrzeżnymi i obszarami zależnymi od rybactwa oraz obszarami szczególnej ochrony przyrody.
IA_2A_W10Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu pozarybackiego wykorzystania ożywionych zasobów wodnych (rekreacyjne wykorzystanie akwenów).
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do prowadzenia gospodarki rybackiej w wodach położonych na terenach chronionych
C-2Przygotowanie studentów do prowadzenie turystyki na obszarach związanych ze środowiskiem wodnym
Treści programoweT-A-1Morfometria jeziora i wyznaczenie terenów rekreacyjnych (praca z mapami satelitarnymi).
T-A-6Ochrona gatunków ryb drapieżnych. Restytucja ryb cennych przyrodniczo.
T-A-7Badanie wielkości presji i połowów wędkarskich – regulacja amatorskich połowów ryb.
T-A-5Połowy ryb - kontrolne i regulacyjne (metody i cele). Monitoring środowiska wodnego na obszarach Natura 2000. Zajęcia terenowe.
T-A-2Projektowanie zagospodarowania rekreacyjnego polskiego wybrzeża Bałtyku. Zajęcia terenowe.
T-A-8Dokumentacja prowadzonych zabiegów rybackich i analiza ich efektów.
T-W-1Podstawowe dziedziny zagospodarowania turystycznego. Walory turystyczne, ich klasyfikacja i wskaźniki.
T-W-2Walory (dobra) turystyczne wód, ich kształtowanie i powiększanie. Degradacja i ochrona walorów turystycznych wód. Zmiany w środowisku wodnym pod wpływem rekreacji.
T-W-5Materialna baza turystyki i kryteria jej podziału; urządzenia dla wodnej turystyki specjalistycznej. Wytyczanie turystycznych szlaków wodnych. Organizacja bazy turystyki wodnej. Geografia turystycznego wykorzystania wód w Polsce.
T-W-4Zagospodarowanie wód do celów wędkarskich.
T-W-3Gospodarowanie walorami i ich przystosowanie do potrzeb ruchu turystycznego. Przydatność środowiska wodnego do turystycznych form rekreacji, analiza atrakcyjności turystycznej akwenów.
T-W-7Wpływ zmian jakości wody na zmiany struktury gatunkowej odłowów ryb. Poprawa stanu ekosystemu poprzez celowe sterowanie strukturą ichtiofauny. Zachowanie różnorodności gatunkowej i restytucja ichtiofauny.
T-W-6Monitoring środowiska wodnego na obszarach Natura 2000
T-W-9Metody ograniczania liczebności ekspansywnych i mało cennych gatunków (szczególnie drobnych sortymentów ryb karpiowatych) oraz gatunków obcego pochodzenia.
T-W-8Ochrona ryb - czynna i bierna. Ochrona i wspomaganie gatunków wrażliwych na antropopresję, zwłaszcza rzadkich i chronionych. Połowy, zarybienia, regulacje ochronne i inne zabiegi, wspierające populacje cennych gatunków ryb.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda sytuacyjna
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęc w postaci przygotowania i przedstawienia prac semestralnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie przygotował prace semestralne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_C5_U01Student wykazuje się umiejętnością prowadzenia zrównoważonej gospodarki rybackiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_U15Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, eksploatacją, produkcją rybacką a jakością środowiska wodnego uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
IA_2A_U10Potrafi pełnić funkcję ichtiologa jeziorowego, kierownika obiektu akwakultury i kierownika przedsiębiorstwa połowowego.
IA_2A_U11Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem środowiska wodnego, wielkością zasobów i wydajnością rybacką różnych akwenów.
IA_2A_U12Potrafi opracować plan ochrony i eksploatacji zasobów w oparciu o teorię zrównoważonego rybołówstwa.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do prowadzenia gospodarki rybackiej w wodach położonych na terenach chronionych
C-2Przygotowanie studentów do prowadzenie turystyki na obszarach związanych ze środowiskiem wodnym
Treści programoweT-A-3Podstawowe zabiegi rybackie jako narzędzia wspierające ochronę najcenniejszych przyrodniczo zespołów ryb.
T-A-4Metody ochrony naturalnych tarlisk i popieranie rozrodu ryb w warunkach naturalnych.
T-A-6Ochrona gatunków ryb drapieżnych. Restytucja ryb cennych przyrodniczo.
T-A-2Projektowanie zagospodarowania rekreacyjnego polskiego wybrzeża Bałtyku. Zajęcia terenowe.
T-W-4Zagospodarowanie wód do celów wędkarskich.
T-W-3Gospodarowanie walorami i ich przystosowanie do potrzeb ruchu turystycznego. Przydatność środowiska wodnego do turystycznych form rekreacji, analiza atrakcyjności turystycznej akwenów.
T-W-6Monitoring środowiska wodnego na obszarach Natura 2000
T-W-9Metody ograniczania liczebności ekspansywnych i mało cennych gatunków (szczególnie drobnych sortymentów ryb karpiowatych) oraz gatunków obcego pochodzenia.
T-W-8Ochrona ryb - czynna i bierna. Ochrona i wspomaganie gatunków wrażliwych na antropopresję, zwłaszcza rzadkich i chronionych. Połowy, zarybienia, regulacje ochronne i inne zabiegi, wspierające populacje cennych gatunków ryb.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3metoda sytuacyjna
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5film
M-6ćwiczenia przedmiotowe
M-7pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęc w postaci przygotowania i przedstawienia prac semestralnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie przygotował prace semestralne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_C5_K01Student ma poczucie odpowiedzialności za swoją pracę oraz ma świadomość swojego wpływu na środowisko wodne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_K03Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za pracę własną, podporządkowania się zasadom pracy w zespole, pełnienia roli lidera i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do prowadzenia gospodarki rybackiej w wodach położonych na terenach chronionych
C-2Przygotowanie studentów do prowadzenie turystyki na obszarach związanych ze środowiskiem wodnym
Treści programoweT-A-6Ochrona gatunków ryb drapieżnych. Restytucja ryb cennych przyrodniczo.
T-A-7Badanie wielkości presji i połowów wędkarskich – regulacja amatorskich połowów ryb.
T-A-5Połowy ryb - kontrolne i regulacyjne (metody i cele). Monitoring środowiska wodnego na obszarach Natura 2000. Zajęcia terenowe.
T-W-2Walory (dobra) turystyczne wód, ich kształtowanie i powiększanie. Degradacja i ochrona walorów turystycznych wód. Zmiany w środowisku wodnym pod wpływem rekreacji.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęc w postaci przygotowania i przedstawienia prac semestralnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma poczucie odpowiedzialności za swoją pracę oraz ma świadomość swojego wpływu na środowisko wodne.
3,5
4,0
4,5
5,0