Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)
specjalność: Akwakultura
Sylabus przedmiotu Rybackie użytkowanie wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rybackie użytkowanie wód | ||
Specjalność | Eksploatacja biologicznych zasobów wód | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zasad hydrologicznych, hydrobiologicznych i hydrochemicznych. Podstawowe wiadomości z Gospodarki rybackiej na wodach otwartych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności pracy w charakterze rybaka liniowego i ichtiologa wgospodarstwach jeziorowych, przygotowywania dokumentacji rybackiej, rozwiązywania problemów w Gospodarstwach jeziorowych. Projektowania i szycia sieci rybackich, oraz produkcji urządzeń technicznych i innego typu sprzetu rybackiego. Wiedza na temat racjonalnej , kirunkowej gospodarki rybackiej oraz biomanipulacji rybackich, a także stosowanych w jeziorach melioracji rybackich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Jeziora jako środowisko życia ryb, strefowosć jezior, posoby podziału jezior na typy, zarys form gospodarki rybackiej w jeziorach | 5 |
T-L-2 | Projektowanie składu gatunkowego ryb w jeziorze, zmiana gatunków małocennych na wyborowe, usuwanie ryb niekorzystnych dla gospodarki,wybór najkorzystniejszych gatunków, znaczenie ryb drapieżnych w ekosystemie | 10 |
T-L-3 | Rybackie zabiegi gospoadrcze i ich zastosowanie, mielioracje rybackie, biomanipulacje, utrzymywanie przepływu połączeń wodnych, walka z roślinnością wodna, zakładanie sztucznych krześlisk,zakłądanie stawków przyjeziornych, zapobieganie przyduchom, wycinanie ścieżek dla narzędzi stawnych | 5 |
T-L-4 | Pozyskiwanie tarlaków i materiału zarybieniowego, punkty pozyskania tarlaków, przerzuty materiału zarybieniowego i ryb towarowych | 10 |
T-L-5 | Urządzenia techniczne i sprzęt rybacki, magazyny i suszarine sieci, sieciarnie, urządzenia i impregnacja materiałów sieciowych, typy łodzi jeziorowych, wyposarzenie łodzi rybackich, sprzet pomocniczy: windy,baby, kołowroty, chochle, widełki, szukarki, kasarki, sanie rybackie, tyczki drewniane- typy, podzieł i zastosowanie | 5 |
T-L-6 | Materiałoznawstwo rybackie, surowce i materiały do montażu sieci, podział włókien, wyrób nici rybackiej i tkanin sieciowych, pływaki, grzęzy, prace sieciarskie, szycie, krojenie, obsadzanie, konserwacja sieci rybackich, reperacja sieci rybackich. | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wody powierzchniowe, podział wód pod względem ekologicznym i rybackim, obwody rybackie, części składowe obwodów rybackich | 5 |
T-W-2 | elementy prawne zagoapodarowania rybackiego jezior, Prawo Wodne, Ustawa o Rybactwie Śródlądowym, Ustawa o ochronie przyrody, rozporządzenia wykonawcze związane z zagospodarowaniem wód | 5 |
T-W-3 | Optymalne metody połowu ryb w jeziorach, selektywność narzedzi stosowanych w jeziorach, sieciarstwo, wydajnosć połowowa jezior, nakład połowowy | 5 |
T-W-4 | Określanie możliwości połowowych jezior, kierunkowa gospodarka rybacka w jeziorach, analizy połowów jeziorowych, racjonalna gospodarka rybacka w jeziorach | 5 |
T-W-5 | Szacowanie zasobów różnych gatunków ryb w jeziorach,metody, podział, zastosowanie. Opracowanie planu zagospodarowania jeziora | 5 |
T-W-6 | Okreslanie wymiaru i okresu ochronnego w jeziorach,ochrona ryb, ocena gospodarki rybackiej, szacowanie możliwości zarybień wybranymi gatunkami ryb, zarybianie jezior | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | opracowywanie konspektów | 1 |
46 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady multumedialne, wykłądy informacyjne, gry dydaktyczne, zajęcia praktyczne w sieciarni i nad jeziorem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdziany pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Kolokium zaliczeniowe- pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_2A_D2-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma pogłębioną wiedzę na temat charakterystyki jezior i rzek w Polsce z uwzględnieniem podziału jezior pod względem ekologicznym i rybackim. Zna podstawowe akty prawne w rybactwie. Zna metody określania możliwości połowowej jeziora. | IA_2A_W01, IA_2A_W06, IA_2A_W08, IA_2A_W12, IA_2A_W13 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_2A_D2-2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi oszacować zasoby różnych gatunków ryb w jeziorach, zna metody określania wymiaru i okresu ochronnego ryb. | IA_2A_U15, IA_2A_U01, IA_2A_U10, IA_2A_U11, IA_2A_U12, IA_2A_U07 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_2A_D2-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student w stopniu zaawansowanym nabędzie następujące postawy: Umiejętność samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabędzie umiejętności oszacowania możliwości zarybiania jezior wybranymi gatunkami ryb. | IA_2A_K02, IA_2A_K04, IA_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_2A_D2-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma pogłębioną wiedzę na temat charakterystyki jezior i rzek w Polsce z uwzględnieniem podziału jezior pod względem ekologicznym i rybackim. Zna podstawowe akty prawne w rybactwie. Zna metody określania możliwości połowowej jeziora. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_2A_D2-2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi oszacować zasoby różnych gatunków ryb w jeziorach, zna metody określania wymiaru i okresu ochronnego ryb. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 50% maksymalnych wymagań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_2A_D2-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student w stopniu zaawansowanym nabędzie następujące postawy: Umiejętność samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabędzie umiejętności oszacowania możliwości zarybiania jezior wybranymi gatunkami ryb. | 2,0 | |
3,0 | Nie podlega ocenie w formie stopnia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Rudnicki A., Poradnik rybaka jeziorowego, PWRiL, Warszawa, 1957
- Szczerbowski J. A., Rybactwo śródlądowe, IRS, Olsztyn, 1999
Literatura dodatkowa
- Szczerbowski J. A., Encyklopedia rybacko - wędkarska, IRS, Olsztyn, 1998