Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Zintegrowane zarządzanie obszarami przybrzeżnymi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zintegrowane zarządzanie obszarami przybrzeżnymi
Specjalność Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość gospodarki rybackiej w przybrzeżnej strefie morza, techniki połowów ryb i organizmów morskich, ekonomiki i marketingu w rybactwie, gospodarki rybackiej, biologii morza i systematyki ryb

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studentów z możliwością prawidłowego wykorzystania strefy przybrzeżnej, zapoznanie studentów z aktualnymi aktami prawnymi dotyczącymi zarządzania strefa przybrzezną, określenie możliwości i kierunków gospodarki rybackiej w strefie przybrzeżnej mórz i oceanów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Społeczno - ekonomiczne zagrożenia rozwoju świata, nierównomierny rozwój społeczno - gospodarczy, bariery i dysproporcje w handlu zagranicznym5
T-L-2Środowiskowe zagrożenia rozwoju świata, przeeksploatowanie środowiska przyrodnicznego, globalne ocieplenie, zmniejszenie bioróżnorodności5
T-L-3Wielkości i wskaźniki połowów rybackich w obszrze przybrzeznym, rybołówstwo jako źródło przygodów, rybołówstwo jako źródło żywnosci i zatrudnienia.5
T-L-4Możliwości zmiany nakładu połowowego a wielkość połowów i zatrudnienia, wygodna bandera w rybołówstwie, następstwa przełowienia i możliwości ograniczenia zjawiska przełowienia, połowy nielegalne i nieraportowane5
T-L-5Zintegrowane zarządzanie strefą przybrzezna - przepisy prawne, morskie obszary chronione, metpody i wskaźniki monitoringu wielkości stad ryb6
T-L-6Wprowadzenie metod optymalizacji połowów, przy odpowiedzialnosci połowowej, legislacja ogólna i szczegółowa odpowiedzialnego rybołówstwa, międzynarodowe regulacje prawne dotyczące wiarygodności informacji i statystyk rybackich3
T-L-7Kolokwium1
30
wykłady
T-W-1Definicje zarządzania, definicja obszarów morskich, przybrzeżnych, określenie typów wybrzeża, zasoby wodne na świecie4
T-W-2Zrównowazony rozwój, możliwości eliminacji lub ograniczenia zagrożeń, instytucjonalne ramy zrównowazonego rozwoju, wskaźniki zrównowazonego rozwoju8
T-W-3Stan rybołówstwa przybrzeznego, cele realizaowane przez rybołowstwo, zagrożenia egzogeniczne i endogeniczne, wykorzystanie surowca rybnego, produkcja i wielkosć akwakultury7
T-W-4Prawno - administracyjne uwarunkowania rybołówstwa, sfera legislacyjna odpowiedzialnego rybołowstwa, legislacja ogólan i szczegółowa5
T-W-5Sfera instytucjonalna odpowiedzialnego rybołówstwa, międzynariodowe organizacje rybackie, sfera realizacyjna odpowiedzialnego rybołówstwa, monitoring, kontrola, ekosystemowe podejście do zarządzania rybołówstem, odpowiedzialna działalnosć połowowa i popołowowa5
T-W-6Kolokwium1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczęscczanie na zajecia30
A-L-2Studiowanie literatury16
A-L-3opracowanie konspektów prac15
A-L-4opracowanie zagadnien problemowych w postaci prezentacji14
75
wykłady
A-W-1uczęszczanie na zajęcia30
A-W-2przygotowanie do zajęć10
A-W-3opracowywanie tematów wykładów10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, ćwiczenia wykłąd problemowy, prezentacje multimedialne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe pisemne
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_D1-9_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć rozszerzoną wiedzę odnośnie racjonalnego zarządzania obszarami przybrzeżnymi oraz znać aktualne akty prawnei.
IA_1A_W14, IA_1A_W19C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_D1-9_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi w sposób zaawansowany wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu wykorzystania przybrzeznej strefy w sposób racjonalny zgodny ze zrównowazonym rozwojem
IA_1A_U02, IA_1A_U03, IA_1A_U17C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_D1-9_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę świadomego i prawidłowego wykorzystania strefy przybrzeżnej pod działania gospodarki rybackiej.
IA_1A_K01, IA_1A_K03, IA_1A_K04, IA_1A_K02C-1T-L-6, T-L-4, T-L-5M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_D1-9_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć rozszerzoną wiedzę odnośnie racjonalnego zarządzania obszarami przybrzeżnymi oraz znać aktualne akty prawnei.
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_D1-9_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi w sposób zaawansowany wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu wykorzystania przybrzeznej strefy w sposób racjonalny zgodny ze zrównowazonym rozwojem
2,0
3,0Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 50% maksymalnych wymagań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_D1-9_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę świadomego i prawidłowego wykorzystania strefy przybrzeżnej pod działania gospodarki rybackiej.
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Brocki W., Odpowiedzialne rybołówstwo jako element zrównowazonego rozwoju, ZUT, Szczecin, 2009
  2. Edeson W., Freestone D., Gudmundsdottir E., Legislating for suistainable fisheries, The World Bank, Washington, 2001
  3. Deewe C, Eco-labeling an suistainable fisheries, IUCN, Washington, 1999
  4. Flawelling P, An introduction to monitoring, control and surveillance. Systems in capture fishes., FAO, Rome, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Chaston I., Marketing in fisheries and aquaculture, Fishing News Book, Oxford England, 1997
  2. Kozłowski S., Ekorozwój. Wyzwanie XX wieku, PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Społeczno - ekonomiczne zagrożenia rozwoju świata, nierównomierny rozwój społeczno - gospodarczy, bariery i dysproporcje w handlu zagranicznym5
T-L-2Środowiskowe zagrożenia rozwoju świata, przeeksploatowanie środowiska przyrodnicznego, globalne ocieplenie, zmniejszenie bioróżnorodności5
T-L-3Wielkości i wskaźniki połowów rybackich w obszrze przybrzeznym, rybołówstwo jako źródło przygodów, rybołówstwo jako źródło żywnosci i zatrudnienia.5
T-L-4Możliwości zmiany nakładu połowowego a wielkość połowów i zatrudnienia, wygodna bandera w rybołówstwie, następstwa przełowienia i możliwości ograniczenia zjawiska przełowienia, połowy nielegalne i nieraportowane5
T-L-5Zintegrowane zarządzanie strefą przybrzezna - przepisy prawne, morskie obszary chronione, metpody i wskaźniki monitoringu wielkości stad ryb6
T-L-6Wprowadzenie metod optymalizacji połowów, przy odpowiedzialnosci połowowej, legislacja ogólna i szczegółowa odpowiedzialnego rybołówstwa, międzynarodowe regulacje prawne dotyczące wiarygodności informacji i statystyk rybackich3
T-L-7Kolokwium1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje zarządzania, definicja obszarów morskich, przybrzeżnych, określenie typów wybrzeża, zasoby wodne na świecie4
T-W-2Zrównowazony rozwój, możliwości eliminacji lub ograniczenia zagrożeń, instytucjonalne ramy zrównowazonego rozwoju, wskaźniki zrównowazonego rozwoju8
T-W-3Stan rybołówstwa przybrzeznego, cele realizaowane przez rybołowstwo, zagrożenia egzogeniczne i endogeniczne, wykorzystanie surowca rybnego, produkcja i wielkosć akwakultury7
T-W-4Prawno - administracyjne uwarunkowania rybołówstwa, sfera legislacyjna odpowiedzialnego rybołowstwa, legislacja ogólan i szczegółowa5
T-W-5Sfera instytucjonalna odpowiedzialnego rybołówstwa, międzynariodowe organizacje rybackie, sfera realizacyjna odpowiedzialnego rybołówstwa, monitoring, kontrola, ekosystemowe podejście do zarządzania rybołówstem, odpowiedzialna działalnosć połowowa i popołowowa5
T-W-6Kolokwium1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczęscczanie na zajecia30
A-L-2Studiowanie literatury16
A-L-3opracowanie konspektów prac15
A-L-4opracowanie zagadnien problemowych w postaci prezentacji14
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczęszczanie na zajęcia30
A-W-2przygotowanie do zajęć10
A-W-3opracowywanie tematów wykładów10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_D1-9_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć rozszerzoną wiedzę odnośnie racjonalnego zarządzania obszarami przybrzeżnymi oraz znać aktualne akty prawnei.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_W14Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu technik rybołówstwa stosowanych w rybołówstwie morskim i śródlądowym oraz zasad budowy i eksploatacji statków rybackich.
IA_1A_W19Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu rozmieszczenia i wielkości biologicznych zasobów wód w tym o metodach szacowania i ocenie ich wielkości.
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z możliwością prawidłowego wykorzystania strefy przybrzeżnej, zapoznanie studentów z aktualnymi aktami prawnymi dotyczącymi zarządzania strefa przybrzezną, określenie możliwości i kierunków gospodarki rybackiej w strefie przybrzeżnej mórz i oceanów
Treści programoweT-W-1Definicje zarządzania, definicja obszarów morskich, przybrzeżnych, określenie typów wybrzeża, zasoby wodne na świecie
T-W-2Zrównowazony rozwój, możliwości eliminacji lub ograniczenia zagrożeń, instytucjonalne ramy zrównowazonego rozwoju, wskaźniki zrównowazonego rozwoju
T-W-3Stan rybołówstwa przybrzeznego, cele realizaowane przez rybołowstwo, zagrożenia egzogeniczne i endogeniczne, wykorzystanie surowca rybnego, produkcja i wielkosć akwakultury
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, ćwiczenia wykłąd problemowy, prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe pisemne
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_D1-9_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi w sposób zaawansowany wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu wykorzystania przybrzeznej strefy w sposób racjonalny zgodny ze zrównowazonym rozwojem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia.
IA_1A_U03Potrafi poprawnie zastosować poznane formuły obliczeniowe i techniki informatyczne.
IA_1A_U17Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne. Potrafi stosować zasady BHP i higieny pracy.
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z możliwością prawidłowego wykorzystania strefy przybrzeżnej, zapoznanie studentów z aktualnymi aktami prawnymi dotyczącymi zarządzania strefa przybrzezną, określenie możliwości i kierunków gospodarki rybackiej w strefie przybrzeżnej mórz i oceanów
Treści programoweT-L-1Społeczno - ekonomiczne zagrożenia rozwoju świata, nierównomierny rozwój społeczno - gospodarczy, bariery i dysproporcje w handlu zagranicznym
T-L-2Środowiskowe zagrożenia rozwoju świata, przeeksploatowanie środowiska przyrodnicznego, globalne ocieplenie, zmniejszenie bioróżnorodności
T-L-3Wielkości i wskaźniki połowów rybackich w obszrze przybrzeznym, rybołówstwo jako źródło przygodów, rybołówstwo jako źródło żywnosci i zatrudnienia.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, ćwiczenia wykłąd problemowy, prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 50% maksymalnych wymagań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_D1-9_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę świadomego i prawidłowego wykorzystania strefy przybrzeżnej pod działania gospodarki rybackiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i do koniecznośći dalszego i ciągłego kształcania się i samodoskonalenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
IA_1A_K03Jest gotów do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
IA_1A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego wykonywania zadań zawodowych w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
IA_1A_K02Jest gotów przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z możliwością prawidłowego wykorzystania strefy przybrzeżnej, zapoznanie studentów z aktualnymi aktami prawnymi dotyczącymi zarządzania strefa przybrzezną, określenie możliwości i kierunków gospodarki rybackiej w strefie przybrzeżnej mórz i oceanów
Treści programoweT-L-6Wprowadzenie metod optymalizacji połowów, przy odpowiedzialnosci połowowej, legislacja ogólna i szczegółowa odpowiedzialnego rybołówstwa, międzynarodowe regulacje prawne dotyczące wiarygodności informacji i statystyk rybackich
T-L-4Możliwości zmiany nakładu połowowego a wielkość połowów i zatrudnienia, wygodna bandera w rybołówstwie, następstwa przełowienia i możliwości ograniczenia zjawiska przełowienia, połowy nielegalne i nieraportowane
T-L-5Zintegrowane zarządzanie strefą przybrzezna - przepisy prawne, morskie obszary chronione, metpody i wskaźniki monitoringu wielkości stad ryb
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, ćwiczenia wykłąd problemowy, prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0