Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Technika połowów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technika połowów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 3,00,50zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przedmiot obejmuje swym programem wiedzę z dziedziny budowy, eksploatacji narzędzi połowu i pojęć zwązanych z ryboówstwem

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z materiałami do budowy narzędzi połowu, ich budowa, sposobami posługiwania się nimi oraz pojęciami związanymi z rybołówstwem

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wiadomości o węzłach, wiązanie węzłów1
T-L-2Sploty lin włókiennych i stalowych1
T-L-3Rozpoznawanie i właściwości grup surowców włókienniczych1
T-L-4Skręty i wytrzymałość materiałów sieciowych1
T-L-5Własności przędzy sieciowej i jadra1
T-L-6Krojenie jadra i łączenie elementów2
T-L-7Osadzanie i powierzchnia jadra1
T-L-8Obliczanie materiałów sieciowych1
T-L-9Szycie narzędzi połowu20
T-L-10Ogólne prawa modelowania narzędzi połowu1
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu2
T-W-2Wybrane zagadnienia z materiałoznawstwa sieciowego2
T-W-3Wybrane pojecia dotyczace rybołówstwa2
T-W-4Kryteria i podział narzedzi połowu2
T-W-5Omawianie budowy i eksploatacji poszczególnych grup narzedzi połowu14
T-W-6Badania modelowe narzedzi połowu i modelowanie narzędzi poówu6
T-W-7Kolokwium2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1studiowanie wskazanej literatury30
A-L-2obliczenia wyników badań10
A-L-3obliczenia projektowe18
A-L-4konsultacje2
A-L-5przygotowanie do zaliczenia projektu15
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajeciach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Konsultacje1
A-W-4Przygotowanie do kolokwium15
51

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład, film, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe i projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian ustny
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian ustny i pisemny (kolokwium)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_C9_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma zaawansowaną wiedze na temat budowy i nazewnictwa rybackich narzędzi połowu
IA_1A_W14, IA_1A_W19C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_C9_U01
Student potrafi w sposób zaawansowany wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu montarzu i eksploatacji narzędzi połowu oraz ma umiejętność posługiwania się pojęciami związanymi z rybołówstwem
IA_1A_U02, IA_1A_U09C-1T-L-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-W-4, T-W-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_C9_K01
Student nabędzie świadomości różnorodności sposobów pozyskiwania zasobów mórz i oceanów i wrażliwosci na zachowanie tych zasobów dla przyszłych pokoleń
IA_1A_K03, IA_1A_K04C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_C9_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma zaawansowaną wiedze na temat budowy i nazewnictwa rybackich narzędzi połowu
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_C9_U01
Student potrafi w sposób zaawansowany wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu montarzu i eksploatacji narzędzi połowu oraz ma umiejętność posługiwania się pojęciami związanymi z rybołówstwem
2,0
3,0Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 50% maksymalnych wymagań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_C9_K01
Student nabędzie świadomości różnorodności sposobów pozyskiwania zasobów mórz i oceanów i wrażliwosci na zachowanie tych zasobów dla przyszłych pokoleń
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Świniarski J, Rybackie narzedzia połowu (podział, nazwy, oznaczenia), AR, Szczecin, 1975
  2. Świniarski J., Technika połowu ryb, PWN, Warszawa, 1970
  3. Świniarski J., Narzędzia i metody połowu ryb, WSR, Szczecin, 1971
  4. Świniarski J., Cetinic P., Technologia połowu organizmów morskich, Wyd. Morskie, Gdynia, 1993
  5. Alexander V. Zale, Donna L. Parrish, and Trent M. Sutton, Fisheries Techniques, Third Edition, American Fisheries Society, 2013, 3
  6. Otto Gabriel, Klaus Lange, Erdmann Dahm, Thomas Wendt, Fish Catching Methods of the World, Fourth Edition, Blackwell Publishing Ltd, 2005, 4, DOI:10.1002/9780470995648
  7. T. Sparano, Complete Guide to Fresh and Saltwater Fishing: Conventional Tackle. Fly Fishing. Spinning. Ice Fishing. Lures. Flies. Natural Baits. Knots. Filleting. Cooking. Game Fish Species. Boating, Universe, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Świniarski J., Krępa J., Teoria łowności i projektowanie narzędzi połowu, PWN, Warszawa, 1975
  2. Krępa J., Stengel H., Fridman A., Narzędzia połowu rybołówstwa morskiego, Wyd. Morskie, Gdynia, 1987

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wiadomości o węzłach, wiązanie węzłów1
T-L-2Sploty lin włókiennych i stalowych1
T-L-3Rozpoznawanie i właściwości grup surowców włókienniczych1
T-L-4Skręty i wytrzymałość materiałów sieciowych1
T-L-5Własności przędzy sieciowej i jadra1
T-L-6Krojenie jadra i łączenie elementów2
T-L-7Osadzanie i powierzchnia jadra1
T-L-8Obliczanie materiałów sieciowych1
T-L-9Szycie narzędzi połowu20
T-L-10Ogólne prawa modelowania narzędzi połowu1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu2
T-W-2Wybrane zagadnienia z materiałoznawstwa sieciowego2
T-W-3Wybrane pojecia dotyczace rybołówstwa2
T-W-4Kryteria i podział narzedzi połowu2
T-W-5Omawianie budowy i eksploatacji poszczególnych grup narzedzi połowu14
T-W-6Badania modelowe narzedzi połowu i modelowanie narzędzi poówu6
T-W-7Kolokwium2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1studiowanie wskazanej literatury30
A-L-2obliczenia wyników badań10
A-L-3obliczenia projektowe18
A-L-4konsultacje2
A-L-5przygotowanie do zaliczenia projektu15
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajeciach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Konsultacje1
A-W-4Przygotowanie do kolokwium15
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_C9_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma zaawansowaną wiedze na temat budowy i nazewnictwa rybackich narzędzi połowu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_W14Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu technik rybołówstwa stosowanych w rybołówstwie morskim i śródlądowym oraz zasad budowy i eksploatacji statków rybackich.
IA_1A_W19Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu rozmieszczenia i wielkości biologicznych zasobów wód w tym o metodach szacowania i ocenie ich wielkości.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z materiałami do budowy narzędzi połowu, ich budowa, sposobami posługiwania się nimi oraz pojęciami związanymi z rybołówstwem
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu
T-W-2Wybrane zagadnienia z materiałoznawstwa sieciowego
T-W-3Wybrane pojecia dotyczace rybołówstwa
T-W-4Kryteria i podział narzedzi połowu
T-W-5Omawianie budowy i eksploatacji poszczególnych grup narzedzi połowu
T-W-6Badania modelowe narzedzi połowu i modelowanie narzędzi poówu
Metody nauczaniaM-1wykład, film, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe i projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian ustny
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian ustny i pisemny (kolokwium)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_C9_U01Student potrafi w sposób zaawansowany wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu montarzu i eksploatacji narzędzi połowu oraz ma umiejętność posługiwania się pojęciami związanymi z rybołówstwem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia.
IA_1A_U09Potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją różnych narzędzi połowowych. Potrafi wykonać narzędzia rybackie.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z materiałami do budowy narzędzi połowu, ich budowa, sposobami posługiwania się nimi oraz pojęciami związanymi z rybołówstwem
Treści programoweT-L-10Ogólne prawa modelowania narzędzi połowu
T-L-1Wiadomości o węzłach, wiązanie węzłów
T-L-2Sploty lin włókiennych i stalowych
T-L-3Rozpoznawanie i właściwości grup surowców włókienniczych
T-L-4Skręty i wytrzymałość materiałów sieciowych
T-L-5Własności przędzy sieciowej i jadra
T-L-8Obliczanie materiałów sieciowych
T-L-6Krojenie jadra i łączenie elementów
T-L-7Osadzanie i powierzchnia jadra
T-L-9Szycie narzędzi połowu
T-W-4Kryteria i podział narzedzi połowu
T-W-5Omawianie budowy i eksploatacji poszczególnych grup narzedzi połowu
Metody nauczaniaM-1wykład, film, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe i projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian ustny
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian ustny i pisemny (kolokwium)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 50% maksymalnych wymagań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_C9_K01Student nabędzie świadomości różnorodności sposobów pozyskiwania zasobów mórz i oceanów i wrażliwosci na zachowanie tych zasobów dla przyszłych pokoleń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_K03Jest gotów do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
IA_1A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego wykonywania zadań zawodowych w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z materiałami do budowy narzędzi połowu, ich budowa, sposobami posługiwania się nimi oraz pojęciami związanymi z rybołówstwem
Treści programoweT-W-3Wybrane pojecia dotyczace rybołówstwa
T-W-4Kryteria i podział narzedzi połowu
T-W-5Omawianie budowy i eksploatacji poszczególnych grup narzedzi połowu
T-W-6Badania modelowe narzedzi połowu i modelowanie narzędzi poówu
Metody nauczaniaM-1wykład, film, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe i projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian ustny
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian ustny i pisemny (kolokwium)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0