Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Hydrobotanika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydrobotanika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 45 3,00,50zaliczenie
wykładyW1 30 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość programu biologii, ze szczególnym uwzglednieniem botaniki, na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z różnorodnością gatunkową roślin słodkowodnych i morskich
C-2Zapoznanie studentów z morfologicznymi, anatomicznymi i fizjologicznymi cechami roślin na różnym poziomie ich organizacji, umożliwiajacymi adaptację do życia w środowisku wodnychm

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budowa komórki Prokaryota i Eukaryota. Przegląd wybranych morskich i słodkowodnych gatunków CYANOPHYTA.3
T-L-2Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: CHRYSOPHYTA, PYRROPHYTA i EUGLENOPHYTA.3
T-L-3Przegląd wybranych gatunków morskich i słodkowodnych glonów z gromady CHLOROPHYTA. Zróżnicowanie budowy plechy. Budowa oogonium i anteridium.3
T-L-4Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: HETERKONTOPHYTA I RHODOPHYTA. Zróżnicowanie budowy plechy. Budowa konceptaklum męskiego i żeńskiego u Fucales.3
T-L-5Sprawdzian pisemny (ćwiczenia 1-4)1
T-L-6Budowa morfologiczna i anatomiczna sporofitu i gametofitu w podgromadach: BRYOPHYTINA (mszaki), LYCOPHYTINA (widłaki) i PTEROPHYTINA (paprociowe).3
T-L-7Budowa organów wegetatywnych i generatywnych u wodnych roślin z podgromady: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klas: Magnoliopsida (dwuliścienne) i Liliopsida (jednoliścienne). Przekroje przez liście i łodygi. Części kwiatu i ich rola; rodzaje kwiatów i kwiatostanów.4
T-L-8Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów dwuliściennych (Magnoliopsida) z podklas: Magnoliidae, Ranunculidae, Caryophyliidae i Dilleniidae4
T-L-9Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów dwuliściennych (Magnoliopsida) z podklas: Rosidae, Lamiidae i Asteridae.3
T-L-10Sprawdzian pisemny (ćwiczenia 6-9)1
T-L-11Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednoliściennych (Liliopsida) z podklasy Alismatidae.3
T-L-12Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednolisciennych (Liliopsida) z podklasy Arecidae.4
T-L-13Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednoliściennych (Liliopsida) z podklasy Liliidae.4
T-L-14Sprawdzian pisemny (ćwiczenia 11-13)1
T-L-15Praktyczne rozpoznawanie glonów i makrofitów4
T-L-16Pisemne zaliczenie końcowe1
45
wykłady
T-W-1Hydrobotanika – jej działy i związki z innymi naukami biologicznymi. Zasady nomenklatury w taksonomii roślin. Bioróżnorodność w świecie roślin. Systematyczny podział świata roślin.2
T-W-2Organografia roślin cz. I. Stopnie organizacji morfologicznej w gromadach: CYANOPHYTA; PYRROPHYTA; EUGLENOPHYTA; HETEROKONTOPHYTA; RODOPHYTA; CHLOROPHYTA.2
T-W-3Organografia roślin cz. II. Typy tkanek roślinnych. Hydromorficzne cechy budowy roślin. Budowa morfologiczna i anatomiczna organów wegetatywnych hydromakrofitów z gromady TELOMOPHYTA należących do podgromad: MARCHANATIOPHYTA; BRYOPHYTA; LYCOPHYTA; POLYPODIOPHYTA; MAGNOLIOPHYTA.2
T-W-4Rozmnażanie wegetatywne roślin i organy wykorzystywane w tym procesie przez hydrofity.2
T-W-5Rozmnażanie generatywne cz. I. Budowa żeńskich i męskich organów generatywnych w gromadach glonów. Izomorficzna i hydromorficzna przemiana pokoleń u glonów.2
T-W-6Rozmnażanie generatywne cz.II. Budowa żeńskich i męskich organów generatywnych wyższych hydrofitów z gromady TELOMOPHYTA. Ewolucja rozmnażania płciowego i przemiana pokoleń w poszczególnych podgromadach roślin TELOMOPHYTA. Powstawanie i budowa nasion i owoców, ich rodzaje i sposoby rozprzestrzeniania się.2
T-W-7Specyfika procesów fizjologicznych (fotosyntezy i transpiracji) roślin wodnych. Barwniki asymilacyjne hydrofitów i rola światła w rozmieszczeniu roślinności wodnej. Strefy roślinności w jeziorach. Typy litoralu.2
T-W-8Glony słodkowodne z gromad: CYANOPHYTA, PYRROPHYTA, EUGLENOPHYTA, CHLOROPHYTA, HETEROKONTOPHYTA i RHODOPHYTA i ich znaczenie w ekosystemach wodnych.2
T-W-9Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.1. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromady: BRYOPHYTINA (mszaki), LYCOPHYTINA (widłakowe) i PTEROPHYTINA (paprociowe).2
T-W-10Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.2. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromadę: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klasę: MAGNOLIOPSIDA (dwuliścienne).2
T-W-11Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.3. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromadę: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klasę: LILIOPSIDA (jednoliścienne).2
T-W-12Flora Bałtyku i wydm nadmorskich polskiego wybrzeża.2
T-W-13Rośliny wodne jako wskaźniki trofii zbiorników wodnych.2
T-W-14Wykorzystanie hydrofitów i helofitów w różnych gałęziach gospodarki.2
T-W-15Torfowiska – typy, budowa, roślinność, znaczenie i występowanie w Polsce.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach45
A-L-2Przygotowanie do zajęć18
A-L-3Samodzielne studiowanie literatury10
A-L-4Udział w konsultacjach2
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Konsultacje z prowadzącym2
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury15
A-W-4Przygotowanie do egzaminu26
A-W-5Udział w egzaminie pisemnym2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem zywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce botanicznej identyfikacji hydrofitów mikroskopu biologicznego i stereoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie i ustnie materiał teoretyczny przygotowany w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta na zajęciach i praktyczne rozpoznawanie gatunków hydrofitów
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z praktycznym rozpoznawaniem obiektów, zaliczeniem rysunków ich diagnostycznych części oraz stosownych opisów
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin z całości materiału hydrobotaniki
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja i charakterystyka hydrofitów zebranych przez studenta i umieszczonych w zielniku

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_B6_W01
Student posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie doboru i posługiwania się specjalistyczną terminologią hydrobotaniczną w formie werbalnej, pisemnej i graficznej; nazwa, rozpoznaje i charakteryzuje gatunki glonów oraz makrofitów słodkowodnych i morskich
IA_1A_W05, IA_1A_W12C-1, C-2T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-12, T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-15, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-13, T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-3, T-W-15, T-W-13, T-W-14, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-5, S-6
IA_1A_B6_W02
Student ma zaawansowaną wiedzę dotyczącą nazywnictwa i rozpoznawania specyfiki budowy i fizjologii oraz cech adaptacyjnch do życia w środowisku wodnym podstawowych grup systematycznych glonów i hydromakrofitów
IA_1A_W05, IA_1A_W12C-1, C-2T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-12, T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-15, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-13, T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-3, T-W-15, T-W-13, T-W-14, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_B6_U01
Student posiada zaawansowane umiejętności praktycznego wyszukiwania fitohydrobiontów o różnym stopniu organizacji oraz korzystania z kluczy niezbędnych do oznaczania glonów i makrofitów
IA_1A_U06C-1, C-2T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-12, T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-15, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-13, T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-3, T-W-15, T-W-13, T-W-14, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_B6_K01
Student nabywa świadomość i otwartość na obserwację i identyfikację bioróżnorodności hydrofitów i helofitów, jest gotów do stałego rozwjania i pogłębiania swoich kompetencji
IA_1A_K01, IA_1A_K06C-1, C-2T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-12, T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-15, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-13, T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-3, T-W-15, T-W-13, T-W-14, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_B6_W01
Student posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie doboru i posługiwania się specjalistyczną terminologią hydrobotaniczną w formie werbalnej, pisemnej i graficznej; nazwa, rozpoznaje i charakteryzuje gatunki glonów oraz makrofitów słodkowodnych i morskich
2,0Student nie ma wiedzy i ne rozumie podstawowych pojęć i specjalistycznej terminologii z zakresu algologii i hydrobotaniki,
3,0Student rozumie podstawowe "suche" pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu algologii i hydrobotaniki, nie potrafi jednak dostosować ich do konkrestnych obiektów i przykładów
3,5Student rozumie podstawowe "suche" pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi je odnieść do konkrestnych, jedynie pojedynczych obiektów i przykładów. Nie potrafi ich jdnak scharakteryzować.
4,0Student rozumie i posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi podać i scharakteryzować pojedyncze , przykładowe obiekty
4,5Student rozumie i posługuje się terminologią specjalistyczną z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi wytłumaczyć, wyjaśnić i scharakteryzować większość pojęć, opierając się na licznych przykładach
5,0Student rozumie i posługuje się swobodnie terminologią specjalistyczną z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi wytłumaczyć, wyjaśnić i scharakteryzować pojęcia na licznych przykładach
IA_1A_B6_W02
Student ma zaawansowaną wiedzę dotyczącą nazywnictwa i rozpoznawania specyfiki budowy i fizjologii oraz cech adaptacyjnch do życia w środowisku wodnym podstawowych grup systematycznych glonów i hydromakrofitów
2,0Student nie potrafi wymienić i scharakteryzować żadnej z grup systematycznych glonów oraz makrofitów i helofitów, nie zna specyfiki ich budowy anatomicznej , morfologicznej oraz fizjologii
3,0Student wymienia i ogólnikowo scharakteryzuje pojedyncze grupy systematyczne glonów oraz makrofitów i helofitów (jedynie w języku plskim), nie rozróżnia specyfiki ich budowy anatomicznej , morfologicznej oraz fizjologii
3,5Student wymienia i ogólnikowo scharakteryzuje pojedyncze grupy systematyczne glonów oraz makrofitów i helofitów (jedynie w języku plskim), rozróżnia specyfikę ich budowy anatomicznej , morfologicznej oraz fizjologii
4,0Student wymienia i szczegłowo scharakteryzuje pojedyncze grupy systematyczne glonów oraz makrofitów i helofitów (jedynie w języku plskim), rozróżnia specyfikę ich budowy anatomicznej , morfologicznej oraz fizjologii
4,5Student wymienia i szczegłowo scharakteryzuje większość grup systematycznych glonów oraz makrofitów i helofitów (w języku plskim i łacińskim), rozróżnia specyfikę ich budowy anatomicznej , morfologicznej oraz fizjologii
5,0Student wymienia i szczegłowo scharakteryzuje większość grup systematycznych glonów oraz makrofitów i helofitów (w języku plskim i łacińskim), rozróżnia i opisuje specyfikę ich budowy anatomicznej , morfologicznej oraz fizjologii. Potrafi wnioskować o znaczeniu poszczególnych cech w adaptacji do srodowiska wodnego oraz wskazać cechy wspólne i różnicujace poszczególne grupy systematyczne glonów, makrofitów i helofitów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_B6_U01
Student posiada zaawansowane umiejętności praktycznego wyszukiwania fitohydrobiontów o różnym stopniu organizacji oraz korzystania z kluczy niezbędnych do oznaczania glonów i makrofitów
2,0Student nie potrafi rozpoznać i zidentyfikować różnorodności stopnia organizacji morfologicznej żadnej z grup systematycznych glonów oraz makrofitów, nie wykorzystuje specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej w posługiwaniu sie kluczami do oznaczania
3,0Student potrafi rozpoznać stopnień organizacji morfologicznej podstawowych grup systematycznych glonów oraz makrofitów, jednak nie wykorzystuje i nie łączy specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami do oznaczania gatunków
3,5Student potrafi rozpoznać stopnień organizacji morfologicznej podstawowych grup systematycznych glonów oraz makrofitów, wykorzystuje i łączy nieliczne elementy specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami do oznaczania gatunków
4,0Student potrafi rozpoznać stopnień organizacji morfologicznej większości grup systematycznych glonów oraz makrofitów, wykorzystuje i łączy nieliczne elementy specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami do oznaczania gatunków
4,5Student potrafi rozpoznać stopnień organizacji morfologicznej większości grup systematycznych glonów oraz makrofitów, wykorzystuje i łączy większość elementów specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami do prawidłowego oznaczania conajmniej kilku gatunków
5,0Student potrafi rozpoznać stopnień organizacji morfologicznej większości grup systematycznych glonów oraz makrofitów, wykorzystuje i łączy większość elementów specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami do prawidłowego oznaczania conajmniej kilkunastu gatunków; potrafi wskazać (nie tylko nazwać!) na cechy podobne i różnicujące w poszczególnych grupach systematycznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_B6_K01
Student nabywa świadomość i otwartość na obserwację i identyfikację bioróżnorodności hydrofitów i helofitów, jest gotów do stałego rozwjania i pogłębiania swoich kompetencji
2,0Student jest bierny i nie nabywa otwartości na obserwacje bioróżnorodności roślin środowiska wodnego i siedlisk wilgotnych, nie identyfikuje tych roslin i nie potrafi przekazać innym wiedzy o ich wielopłaszczyznowej roli w środowisku wodnym
3,0Student jest żądny wiedzy, otwarty oraz chetny do prowadzenia systematycznych obserwacji bioróżnorodności roślin środowiska wodnego i siedlisk wilgotnych, identyfikuje te rośliny i potrafi przekazać innym wiedzę zachęcając do aktywnego obserwowania środowiska wodnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kadłubowska J.Z., Zarys algologii., PWN, Warszawa, 1975
  2. Kawecka B., Eloranta P.V., Zarys ekologii glonów wód słodkich i środowisk lądowych., PWN, Warszawa, 1994
  3. Rutkowski L., Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004
  4. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika. Morfologia. t.1., PWN, Warszawa, 2003
  5. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika. Systematyka. t.2., PWN, Warszawa, 2003
  6. Tobolski K., Torfowiska na przykładzie Ziemi Świeckiej., Towarzystwo Przyjaciół Dolnej Wisły, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Podbielkowski Z., Podbielkowsa M., Przystosowania roślin do środowiska., Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1992
  2. Podbielkowski Z., Glony., Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa komórki Prokaryota i Eukaryota. Przegląd wybranych morskich i słodkowodnych gatunków CYANOPHYTA.3
T-L-2Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: CHRYSOPHYTA, PYRROPHYTA i EUGLENOPHYTA.3
T-L-3Przegląd wybranych gatunków morskich i słodkowodnych glonów z gromady CHLOROPHYTA. Zróżnicowanie budowy plechy. Budowa oogonium i anteridium.3
T-L-4Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: HETERKONTOPHYTA I RHODOPHYTA. Zróżnicowanie budowy plechy. Budowa konceptaklum męskiego i żeńskiego u Fucales.3
T-L-5Sprawdzian pisemny (ćwiczenia 1-4)1
T-L-6Budowa morfologiczna i anatomiczna sporofitu i gametofitu w podgromadach: BRYOPHYTINA (mszaki), LYCOPHYTINA (widłaki) i PTEROPHYTINA (paprociowe).3
T-L-7Budowa organów wegetatywnych i generatywnych u wodnych roślin z podgromady: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klas: Magnoliopsida (dwuliścienne) i Liliopsida (jednoliścienne). Przekroje przez liście i łodygi. Części kwiatu i ich rola; rodzaje kwiatów i kwiatostanów.4
T-L-8Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów dwuliściennych (Magnoliopsida) z podklas: Magnoliidae, Ranunculidae, Caryophyliidae i Dilleniidae4
T-L-9Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów dwuliściennych (Magnoliopsida) z podklas: Rosidae, Lamiidae i Asteridae.3
T-L-10Sprawdzian pisemny (ćwiczenia 6-9)1
T-L-11Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednoliściennych (Liliopsida) z podklasy Alismatidae.3
T-L-12Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednolisciennych (Liliopsida) z podklasy Arecidae.4
T-L-13Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednoliściennych (Liliopsida) z podklasy Liliidae.4
T-L-14Sprawdzian pisemny (ćwiczenia 11-13)1
T-L-15Praktyczne rozpoznawanie glonów i makrofitów4
T-L-16Pisemne zaliczenie końcowe1
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Hydrobotanika – jej działy i związki z innymi naukami biologicznymi. Zasady nomenklatury w taksonomii roślin. Bioróżnorodność w świecie roślin. Systematyczny podział świata roślin.2
T-W-2Organografia roślin cz. I. Stopnie organizacji morfologicznej w gromadach: CYANOPHYTA; PYRROPHYTA; EUGLENOPHYTA; HETEROKONTOPHYTA; RODOPHYTA; CHLOROPHYTA.2
T-W-3Organografia roślin cz. II. Typy tkanek roślinnych. Hydromorficzne cechy budowy roślin. Budowa morfologiczna i anatomiczna organów wegetatywnych hydromakrofitów z gromady TELOMOPHYTA należących do podgromad: MARCHANATIOPHYTA; BRYOPHYTA; LYCOPHYTA; POLYPODIOPHYTA; MAGNOLIOPHYTA.2
T-W-4Rozmnażanie wegetatywne roślin i organy wykorzystywane w tym procesie przez hydrofity.2
T-W-5Rozmnażanie generatywne cz. I. Budowa żeńskich i męskich organów generatywnych w gromadach glonów. Izomorficzna i hydromorficzna przemiana pokoleń u glonów.2
T-W-6Rozmnażanie generatywne cz.II. Budowa żeńskich i męskich organów generatywnych wyższych hydrofitów z gromady TELOMOPHYTA. Ewolucja rozmnażania płciowego i przemiana pokoleń w poszczególnych podgromadach roślin TELOMOPHYTA. Powstawanie i budowa nasion i owoców, ich rodzaje i sposoby rozprzestrzeniania się.2
T-W-7Specyfika procesów fizjologicznych (fotosyntezy i transpiracji) roślin wodnych. Barwniki asymilacyjne hydrofitów i rola światła w rozmieszczeniu roślinności wodnej. Strefy roślinności w jeziorach. Typy litoralu.2
T-W-8Glony słodkowodne z gromad: CYANOPHYTA, PYRROPHYTA, EUGLENOPHYTA, CHLOROPHYTA, HETEROKONTOPHYTA i RHODOPHYTA i ich znaczenie w ekosystemach wodnych.2
T-W-9Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.1. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromady: BRYOPHYTINA (mszaki), LYCOPHYTINA (widłakowe) i PTEROPHYTINA (paprociowe).2
T-W-10Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.2. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromadę: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klasę: MAGNOLIOPSIDA (dwuliścienne).2
T-W-11Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.3. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromadę: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klasę: LILIOPSIDA (jednoliścienne).2
T-W-12Flora Bałtyku i wydm nadmorskich polskiego wybrzeża.2
T-W-13Rośliny wodne jako wskaźniki trofii zbiorników wodnych.2
T-W-14Wykorzystanie hydrofitów i helofitów w różnych gałęziach gospodarki.2
T-W-15Torfowiska – typy, budowa, roślinność, znaczenie i występowanie w Polsce.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach45
A-L-2Przygotowanie do zajęć18
A-L-3Samodzielne studiowanie literatury10
A-L-4Udział w konsultacjach2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Konsultacje z prowadzącym2
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury15
A-W-4Przygotowanie do egzaminu26
A-W-5Udział w egzaminie pisemnym2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_B6_W01Student posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie doboru i posługiwania się specjalistyczną terminologią hydrobotaniczną w formie werbalnej, pisemnej i graficznej; nazwa, rozpoznaje i charakteryzuje gatunki glonów oraz makrofitów słodkowodnych i morskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze w rybactwie.
IA_1A_W12Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu budowy i funkcjonowania hydrobiontów ze szczególnym uwzględnieniem ichtiofauny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością gatunkową roślin słodkowodnych i morskich
C-2Zapoznanie studentów z morfologicznymi, anatomicznymi i fizjologicznymi cechami roślin na różnym poziomie ich organizacji, umożliwiajacymi adaptację do życia w środowisku wodnychm
Treści programoweT-L-2Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: CHRYSOPHYTA, PYRROPHYTA i EUGLENOPHYTA.
T-L-4Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: HETERKONTOPHYTA I RHODOPHYTA. Zróżnicowanie budowy plechy. Budowa konceptaklum męskiego i żeńskiego u Fucales.
T-L-6Budowa morfologiczna i anatomiczna sporofitu i gametofitu w podgromadach: BRYOPHYTINA (mszaki), LYCOPHYTINA (widłaki) i PTEROPHYTINA (paprociowe).
T-L-12Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednolisciennych (Liliopsida) z podklasy Arecidae.
T-L-3Przegląd wybranych gatunków morskich i słodkowodnych glonów z gromady CHLOROPHYTA. Zróżnicowanie budowy plechy. Budowa oogonium i anteridium.
T-L-1Budowa komórki Prokaryota i Eukaryota. Przegląd wybranych morskich i słodkowodnych gatunków CYANOPHYTA.
T-L-7Budowa organów wegetatywnych i generatywnych u wodnych roślin z podgromady: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klas: Magnoliopsida (dwuliścienne) i Liliopsida (jednoliścienne). Przekroje przez liście i łodygi. Części kwiatu i ich rola; rodzaje kwiatów i kwiatostanów.
T-L-15Praktyczne rozpoznawanie glonów i makrofitów
T-L-8Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów dwuliściennych (Magnoliopsida) z podklas: Magnoliidae, Ranunculidae, Caryophyliidae i Dilleniidae
T-L-9Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów dwuliściennych (Magnoliopsida) z podklas: Rosidae, Lamiidae i Asteridae.
T-L-11Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednoliściennych (Liliopsida) z podklasy Alismatidae.
T-L-13Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednoliściennych (Liliopsida) z podklasy Liliidae.
T-W-7Specyfika procesów fizjologicznych (fotosyntezy i transpiracji) roślin wodnych. Barwniki asymilacyjne hydrofitów i rola światła w rozmieszczeniu roślinności wodnej. Strefy roślinności w jeziorach. Typy litoralu.
T-W-10Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.2. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromadę: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klasę: MAGNOLIOPSIDA (dwuliścienne).
T-W-8Glony słodkowodne z gromad: CYANOPHYTA, PYRROPHYTA, EUGLENOPHYTA, CHLOROPHYTA, HETEROKONTOPHYTA i RHODOPHYTA i ich znaczenie w ekosystemach wodnych.
T-W-9Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.1. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromady: BRYOPHYTINA (mszaki), LYCOPHYTINA (widłakowe) i PTEROPHYTINA (paprociowe).
T-W-11Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.3. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromadę: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klasę: LILIOPSIDA (jednoliścienne).
T-W-12Flora Bałtyku i wydm nadmorskich polskiego wybrzeża.
T-W-3Organografia roślin cz. II. Typy tkanek roślinnych. Hydromorficzne cechy budowy roślin. Budowa morfologiczna i anatomiczna organów wegetatywnych hydromakrofitów z gromady TELOMOPHYTA należących do podgromad: MARCHANATIOPHYTA; BRYOPHYTA; LYCOPHYTA; POLYPODIOPHYTA; MAGNOLIOPHYTA.
T-W-15Torfowiska – typy, budowa, roślinność, znaczenie i występowanie w Polsce.
T-W-13Rośliny wodne jako wskaźniki trofii zbiorników wodnych.
T-W-14Wykorzystanie hydrofitów i helofitów w różnych gałęziach gospodarki.
T-W-4Rozmnażanie wegetatywne roślin i organy wykorzystywane w tym procesie przez hydrofity.
T-W-1Hydrobotanika – jej działy i związki z innymi naukami biologicznymi. Zasady nomenklatury w taksonomii roślin. Bioróżnorodność w świecie roślin. Systematyczny podział świata roślin.
T-W-2Organografia roślin cz. I. Stopnie organizacji morfologicznej w gromadach: CYANOPHYTA; PYRROPHYTA; EUGLENOPHYTA; HETEROKONTOPHYTA; RODOPHYTA; CHLOROPHYTA.
T-W-5Rozmnażanie generatywne cz. I. Budowa żeńskich i męskich organów generatywnych w gromadach glonów. Izomorficzna i hydromorficzna przemiana pokoleń u glonów.
T-W-6Rozmnażanie generatywne cz.II. Budowa żeńskich i męskich organów generatywnych wyższych hydrofitów z gromady TELOMOPHYTA. Ewolucja rozmnażania płciowego i przemiana pokoleń w poszczególnych podgromadach roślin TELOMOPHYTA. Powstawanie i budowa nasion i owoców, ich rodzaje i sposoby rozprzestrzeniania się.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem zywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce botanicznej identyfikacji hydrofitów mikroskopu biologicznego i stereoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie i ustnie materiał teoretyczny przygotowany w domu
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z praktycznym rozpoznawaniem obiektów, zaliczeniem rysunków ich diagnostycznych części oraz stosownych opisów
S-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin z całości materiału hydrobotaniki
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja i charakterystyka hydrofitów zebranych przez studenta i umieszczonych w zielniku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy i ne rozumie podstawowych pojęć i specjalistycznej terminologii z zakresu algologii i hydrobotaniki,
3,0Student rozumie podstawowe "suche" pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu algologii i hydrobotaniki, nie potrafi jednak dostosować ich do konkrestnych obiektów i przykładów
3,5Student rozumie podstawowe "suche" pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi je odnieść do konkrestnych, jedynie pojedynczych obiektów i przykładów. Nie potrafi ich jdnak scharakteryzować.
4,0Student rozumie i posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi podać i scharakteryzować pojedyncze , przykładowe obiekty
4,5Student rozumie i posługuje się terminologią specjalistyczną z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi wytłumaczyć, wyjaśnić i scharakteryzować większość pojęć, opierając się na licznych przykładach
5,0Student rozumie i posługuje się swobodnie terminologią specjalistyczną z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi wytłumaczyć, wyjaśnić i scharakteryzować pojęcia na licznych przykładach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_B6_W02Student ma zaawansowaną wiedzę dotyczącą nazywnictwa i rozpoznawania specyfiki budowy i fizjologii oraz cech adaptacyjnch do życia w środowisku wodnym podstawowych grup systematycznych glonów i hydromakrofitów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze w rybactwie.
IA_1A_W12Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu budowy i funkcjonowania hydrobiontów ze szczególnym uwzględnieniem ichtiofauny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością gatunkową roślin słodkowodnych i morskich
C-2Zapoznanie studentów z morfologicznymi, anatomicznymi i fizjologicznymi cechami roślin na różnym poziomie ich organizacji, umożliwiajacymi adaptację do życia w środowisku wodnychm
Treści programoweT-L-2Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: CHRYSOPHYTA, PYRROPHYTA i EUGLENOPHYTA.
T-L-4Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: HETERKONTOPHYTA I RHODOPHYTA. Zróżnicowanie budowy plechy. Budowa konceptaklum męskiego i żeńskiego u Fucales.
T-L-6Budowa morfologiczna i anatomiczna sporofitu i gametofitu w podgromadach: BRYOPHYTINA (mszaki), LYCOPHYTINA (widłaki) i PTEROPHYTINA (paprociowe).
T-L-12Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednolisciennych (Liliopsida) z podklasy Arecidae.
T-L-3Przegląd wybranych gatunków morskich i słodkowodnych glonów z gromady CHLOROPHYTA. Zróżnicowanie budowy plechy. Budowa oogonium i anteridium.
T-L-1Budowa komórki Prokaryota i Eukaryota. Przegląd wybranych morskich i słodkowodnych gatunków CYANOPHYTA.
T-L-7Budowa organów wegetatywnych i generatywnych u wodnych roślin z podgromady: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klas: Magnoliopsida (dwuliścienne) i Liliopsida (jednoliścienne). Przekroje przez liście i łodygi. Części kwiatu i ich rola; rodzaje kwiatów i kwiatostanów.
T-L-15Praktyczne rozpoznawanie glonów i makrofitów
T-L-8Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów dwuliściennych (Magnoliopsida) z podklas: Magnoliidae, Ranunculidae, Caryophyliidae i Dilleniidae
T-L-9Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów dwuliściennych (Magnoliopsida) z podklas: Rosidae, Lamiidae i Asteridae.
T-L-11Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednoliściennych (Liliopsida) z podklasy Alismatidae.
T-L-13Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednoliściennych (Liliopsida) z podklasy Liliidae.
T-W-7Specyfika procesów fizjologicznych (fotosyntezy i transpiracji) roślin wodnych. Barwniki asymilacyjne hydrofitów i rola światła w rozmieszczeniu roślinności wodnej. Strefy roślinności w jeziorach. Typy litoralu.
T-W-10Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.2. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromadę: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klasę: MAGNOLIOPSIDA (dwuliścienne).
T-W-8Glony słodkowodne z gromad: CYANOPHYTA, PYRROPHYTA, EUGLENOPHYTA, CHLOROPHYTA, HETEROKONTOPHYTA i RHODOPHYTA i ich znaczenie w ekosystemach wodnych.
T-W-9Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.1. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromady: BRYOPHYTINA (mszaki), LYCOPHYTINA (widłakowe) i PTEROPHYTINA (paprociowe).
T-W-11Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.3. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromadę: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klasę: LILIOPSIDA (jednoliścienne).
T-W-12Flora Bałtyku i wydm nadmorskich polskiego wybrzeża.
T-W-3Organografia roślin cz. II. Typy tkanek roślinnych. Hydromorficzne cechy budowy roślin. Budowa morfologiczna i anatomiczna organów wegetatywnych hydromakrofitów z gromady TELOMOPHYTA należących do podgromad: MARCHANATIOPHYTA; BRYOPHYTA; LYCOPHYTA; POLYPODIOPHYTA; MAGNOLIOPHYTA.
T-W-15Torfowiska – typy, budowa, roślinność, znaczenie i występowanie w Polsce.
T-W-13Rośliny wodne jako wskaźniki trofii zbiorników wodnych.
T-W-14Wykorzystanie hydrofitów i helofitów w różnych gałęziach gospodarki.
T-W-4Rozmnażanie wegetatywne roślin i organy wykorzystywane w tym procesie przez hydrofity.
T-W-1Hydrobotanika – jej działy i związki z innymi naukami biologicznymi. Zasady nomenklatury w taksonomii roślin. Bioróżnorodność w świecie roślin. Systematyczny podział świata roślin.
T-W-2Organografia roślin cz. I. Stopnie organizacji morfologicznej w gromadach: CYANOPHYTA; PYRROPHYTA; EUGLENOPHYTA; HETEROKONTOPHYTA; RODOPHYTA; CHLOROPHYTA.
T-W-5Rozmnażanie generatywne cz. I. Budowa żeńskich i męskich organów generatywnych w gromadach glonów. Izomorficzna i hydromorficzna przemiana pokoleń u glonów.
T-W-6Rozmnażanie generatywne cz.II. Budowa żeńskich i męskich organów generatywnych wyższych hydrofitów z gromady TELOMOPHYTA. Ewolucja rozmnażania płciowego i przemiana pokoleń w poszczególnych podgromadach roślin TELOMOPHYTA. Powstawanie i budowa nasion i owoców, ich rodzaje i sposoby rozprzestrzeniania się.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem zywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce botanicznej identyfikacji hydrofitów mikroskopu biologicznego i stereoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie i ustnie materiał teoretyczny przygotowany w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta na zajęciach i praktyczne rozpoznawanie gatunków hydrofitów
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z praktycznym rozpoznawaniem obiektów, zaliczeniem rysunków ich diagnostycznych części oraz stosownych opisów
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin z całości materiału hydrobotaniki
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja i charakterystyka hydrofitów zebranych przez studenta i umieszczonych w zielniku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić i scharakteryzować żadnej z grup systematycznych glonów oraz makrofitów i helofitów, nie zna specyfiki ich budowy anatomicznej , morfologicznej oraz fizjologii
3,0Student wymienia i ogólnikowo scharakteryzuje pojedyncze grupy systematyczne glonów oraz makrofitów i helofitów (jedynie w języku plskim), nie rozróżnia specyfiki ich budowy anatomicznej , morfologicznej oraz fizjologii
3,5Student wymienia i ogólnikowo scharakteryzuje pojedyncze grupy systematyczne glonów oraz makrofitów i helofitów (jedynie w języku plskim), rozróżnia specyfikę ich budowy anatomicznej , morfologicznej oraz fizjologii
4,0Student wymienia i szczegłowo scharakteryzuje pojedyncze grupy systematyczne glonów oraz makrofitów i helofitów (jedynie w języku plskim), rozróżnia specyfikę ich budowy anatomicznej , morfologicznej oraz fizjologii
4,5Student wymienia i szczegłowo scharakteryzuje większość grup systematycznych glonów oraz makrofitów i helofitów (w języku plskim i łacińskim), rozróżnia specyfikę ich budowy anatomicznej , morfologicznej oraz fizjologii
5,0Student wymienia i szczegłowo scharakteryzuje większość grup systematycznych glonów oraz makrofitów i helofitów (w języku plskim i łacińskim), rozróżnia i opisuje specyfikę ich budowy anatomicznej , morfologicznej oraz fizjologii. Potrafi wnioskować o znaczeniu poszczególnych cech w adaptacji do srodowiska wodnego oraz wskazać cechy wspólne i różnicujace poszczególne grupy systematyczne glonów, makrofitów i helofitów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_B6_U01Student posiada zaawansowane umiejętności praktycznego wyszukiwania fitohydrobiontów o różnym stopniu organizacji oraz korzystania z kluczy niezbędnych do oznaczania glonów i makrofitów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować wybrane fito i zoobionty środowiska wodnego, określić ich znaczenie dla rybactwa oraz potrafi wskazać możliwośći przktycznego wykorzysania hydrobionów w samooczyszczaniu środwiska wodnego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością gatunkową roślin słodkowodnych i morskich
C-2Zapoznanie studentów z morfologicznymi, anatomicznymi i fizjologicznymi cechami roślin na różnym poziomie ich organizacji, umożliwiajacymi adaptację do życia w środowisku wodnychm
Treści programoweT-L-2Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: CHRYSOPHYTA, PYRROPHYTA i EUGLENOPHYTA.
T-L-4Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: HETERKONTOPHYTA I RHODOPHYTA. Zróżnicowanie budowy plechy. Budowa konceptaklum męskiego i żeńskiego u Fucales.
T-L-6Budowa morfologiczna i anatomiczna sporofitu i gametofitu w podgromadach: BRYOPHYTINA (mszaki), LYCOPHYTINA (widłaki) i PTEROPHYTINA (paprociowe).
T-L-12Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednolisciennych (Liliopsida) z podklasy Arecidae.
T-L-3Przegląd wybranych gatunków morskich i słodkowodnych glonów z gromady CHLOROPHYTA. Zróżnicowanie budowy plechy. Budowa oogonium i anteridium.
T-L-1Budowa komórki Prokaryota i Eukaryota. Przegląd wybranych morskich i słodkowodnych gatunków CYANOPHYTA.
T-L-7Budowa organów wegetatywnych i generatywnych u wodnych roślin z podgromady: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klas: Magnoliopsida (dwuliścienne) i Liliopsida (jednoliścienne). Przekroje przez liście i łodygi. Części kwiatu i ich rola; rodzaje kwiatów i kwiatostanów.
T-L-15Praktyczne rozpoznawanie glonów i makrofitów
T-L-8Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów dwuliściennych (Magnoliopsida) z podklas: Magnoliidae, Ranunculidae, Caryophyliidae i Dilleniidae
T-L-9Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów dwuliściennych (Magnoliopsida) z podklas: Rosidae, Lamiidae i Asteridae.
T-L-11Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednoliściennych (Liliopsida) z podklasy Alismatidae.
T-L-13Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednoliściennych (Liliopsida) z podklasy Liliidae.
T-W-7Specyfika procesów fizjologicznych (fotosyntezy i transpiracji) roślin wodnych. Barwniki asymilacyjne hydrofitów i rola światła w rozmieszczeniu roślinności wodnej. Strefy roślinności w jeziorach. Typy litoralu.
T-W-10Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.2. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromadę: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klasę: MAGNOLIOPSIDA (dwuliścienne).
T-W-8Glony słodkowodne z gromad: CYANOPHYTA, PYRROPHYTA, EUGLENOPHYTA, CHLOROPHYTA, HETEROKONTOPHYTA i RHODOPHYTA i ich znaczenie w ekosystemach wodnych.
T-W-9Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.1. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromady: BRYOPHYTINA (mszaki), LYCOPHYTINA (widłakowe) i PTEROPHYTINA (paprociowe).
T-W-11Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.3. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromadę: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klasę: LILIOPSIDA (jednoliścienne).
T-W-12Flora Bałtyku i wydm nadmorskich polskiego wybrzeża.
T-W-3Organografia roślin cz. II. Typy tkanek roślinnych. Hydromorficzne cechy budowy roślin. Budowa morfologiczna i anatomiczna organów wegetatywnych hydromakrofitów z gromady TELOMOPHYTA należących do podgromad: MARCHANATIOPHYTA; BRYOPHYTA; LYCOPHYTA; POLYPODIOPHYTA; MAGNOLIOPHYTA.
T-W-15Torfowiska – typy, budowa, roślinność, znaczenie i występowanie w Polsce.
T-W-13Rośliny wodne jako wskaźniki trofii zbiorników wodnych.
T-W-14Wykorzystanie hydrofitów i helofitów w różnych gałęziach gospodarki.
T-W-4Rozmnażanie wegetatywne roślin i organy wykorzystywane w tym procesie przez hydrofity.
T-W-1Hydrobotanika – jej działy i związki z innymi naukami biologicznymi. Zasady nomenklatury w taksonomii roślin. Bioróżnorodność w świecie roślin. Systematyczny podział świata roślin.
T-W-2Organografia roślin cz. I. Stopnie organizacji morfologicznej w gromadach: CYANOPHYTA; PYRROPHYTA; EUGLENOPHYTA; HETEROKONTOPHYTA; RODOPHYTA; CHLOROPHYTA.
T-W-5Rozmnażanie generatywne cz. I. Budowa żeńskich i męskich organów generatywnych w gromadach glonów. Izomorficzna i hydromorficzna przemiana pokoleń u glonów.
T-W-6Rozmnażanie generatywne cz.II. Budowa żeńskich i męskich organów generatywnych wyższych hydrofitów z gromady TELOMOPHYTA. Ewolucja rozmnażania płciowego i przemiana pokoleń w poszczególnych podgromadach roślin TELOMOPHYTA. Powstawanie i budowa nasion i owoców, ich rodzaje i sposoby rozprzestrzeniania się.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem zywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce botanicznej identyfikacji hydrofitów mikroskopu biologicznego i stereoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie i ustnie materiał teoretyczny przygotowany w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta na zajęciach i praktyczne rozpoznawanie gatunków hydrofitów
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z praktycznym rozpoznawaniem obiektów, zaliczeniem rysunków ich diagnostycznych części oraz stosownych opisów
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin z całości materiału hydrobotaniki
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja i charakterystyka hydrofitów zebranych przez studenta i umieszczonych w zielniku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać i zidentyfikować różnorodności stopnia organizacji morfologicznej żadnej z grup systematycznych glonów oraz makrofitów, nie wykorzystuje specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej w posługiwaniu sie kluczami do oznaczania
3,0Student potrafi rozpoznać stopnień organizacji morfologicznej podstawowych grup systematycznych glonów oraz makrofitów, jednak nie wykorzystuje i nie łączy specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami do oznaczania gatunków
3,5Student potrafi rozpoznać stopnień organizacji morfologicznej podstawowych grup systematycznych glonów oraz makrofitów, wykorzystuje i łączy nieliczne elementy specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami do oznaczania gatunków
4,0Student potrafi rozpoznać stopnień organizacji morfologicznej większości grup systematycznych glonów oraz makrofitów, wykorzystuje i łączy nieliczne elementy specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami do oznaczania gatunków
4,5Student potrafi rozpoznać stopnień organizacji morfologicznej większości grup systematycznych glonów oraz makrofitów, wykorzystuje i łączy większość elementów specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami do prawidłowego oznaczania conajmniej kilku gatunków
5,0Student potrafi rozpoznać stopnień organizacji morfologicznej większości grup systematycznych glonów oraz makrofitów, wykorzystuje i łączy większość elementów specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami do prawidłowego oznaczania conajmniej kilkunastu gatunków; potrafi wskazać (nie tylko nazwać!) na cechy podobne i różnicujące w poszczególnych grupach systematycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_B6_K01Student nabywa świadomość i otwartość na obserwację i identyfikację bioróżnorodności hydrofitów i helofitów, jest gotów do stałego rozwjania i pogłębiania swoich kompetencji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i do koniecznośći dalszego i ciągłego kształcania się i samodoskonalenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
IA_1A_K06Jest gotów do popularyzacji nabytej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością gatunkową roślin słodkowodnych i morskich
C-2Zapoznanie studentów z morfologicznymi, anatomicznymi i fizjologicznymi cechami roślin na różnym poziomie ich organizacji, umożliwiajacymi adaptację do życia w środowisku wodnychm
Treści programoweT-L-2Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: CHRYSOPHYTA, PYRROPHYTA i EUGLENOPHYTA.
T-L-4Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: HETERKONTOPHYTA I RHODOPHYTA. Zróżnicowanie budowy plechy. Budowa konceptaklum męskiego i żeńskiego u Fucales.
T-L-6Budowa morfologiczna i anatomiczna sporofitu i gametofitu w podgromadach: BRYOPHYTINA (mszaki), LYCOPHYTINA (widłaki) i PTEROPHYTINA (paprociowe).
T-L-12Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednolisciennych (Liliopsida) z podklasy Arecidae.
T-L-3Przegląd wybranych gatunków morskich i słodkowodnych glonów z gromady CHLOROPHYTA. Zróżnicowanie budowy plechy. Budowa oogonium i anteridium.
T-L-1Budowa komórki Prokaryota i Eukaryota. Przegląd wybranych morskich i słodkowodnych gatunków CYANOPHYTA.
T-L-7Budowa organów wegetatywnych i generatywnych u wodnych roślin z podgromady: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klas: Magnoliopsida (dwuliścienne) i Liliopsida (jednoliścienne). Przekroje przez liście i łodygi. Części kwiatu i ich rola; rodzaje kwiatów i kwiatostanów.
T-L-15Praktyczne rozpoznawanie glonów i makrofitów
T-L-8Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów dwuliściennych (Magnoliopsida) z podklas: Magnoliidae, Ranunculidae, Caryophyliidae i Dilleniidae
T-L-9Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów dwuliściennych (Magnoliopsida) z podklas: Rosidae, Lamiidae i Asteridae.
T-L-11Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednoliściennych (Liliopsida) z podklasy Alismatidae.
T-L-13Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednoliściennych (Liliopsida) z podklasy Liliidae.
T-W-7Specyfika procesów fizjologicznych (fotosyntezy i transpiracji) roślin wodnych. Barwniki asymilacyjne hydrofitów i rola światła w rozmieszczeniu roślinności wodnej. Strefy roślinności w jeziorach. Typy litoralu.
T-W-10Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.2. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromadę: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klasę: MAGNOLIOPSIDA (dwuliścienne).
T-W-8Glony słodkowodne z gromad: CYANOPHYTA, PYRROPHYTA, EUGLENOPHYTA, CHLOROPHYTA, HETEROKONTOPHYTA i RHODOPHYTA i ich znaczenie w ekosystemach wodnych.
T-W-9Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.1. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromady: BRYOPHYTINA (mszaki), LYCOPHYTINA (widłakowe) i PTEROPHYTINA (paprociowe).
T-W-11Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.3. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromadę: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klasę: LILIOPSIDA (jednoliścienne).
T-W-12Flora Bałtyku i wydm nadmorskich polskiego wybrzeża.
T-W-3Organografia roślin cz. II. Typy tkanek roślinnych. Hydromorficzne cechy budowy roślin. Budowa morfologiczna i anatomiczna organów wegetatywnych hydromakrofitów z gromady TELOMOPHYTA należących do podgromad: MARCHANATIOPHYTA; BRYOPHYTA; LYCOPHYTA; POLYPODIOPHYTA; MAGNOLIOPHYTA.
T-W-15Torfowiska – typy, budowa, roślinność, znaczenie i występowanie w Polsce.
T-W-13Rośliny wodne jako wskaźniki trofii zbiorników wodnych.
T-W-14Wykorzystanie hydrofitów i helofitów w różnych gałęziach gospodarki.
T-W-4Rozmnażanie wegetatywne roślin i organy wykorzystywane w tym procesie przez hydrofity.
T-W-1Hydrobotanika – jej działy i związki z innymi naukami biologicznymi. Zasady nomenklatury w taksonomii roślin. Bioróżnorodność w świecie roślin. Systematyczny podział świata roślin.
T-W-2Organografia roślin cz. I. Stopnie organizacji morfologicznej w gromadach: CYANOPHYTA; PYRROPHYTA; EUGLENOPHYTA; HETEROKONTOPHYTA; RODOPHYTA; CHLOROPHYTA.
T-W-5Rozmnażanie generatywne cz. I. Budowa żeńskich i męskich organów generatywnych w gromadach glonów. Izomorficzna i hydromorficzna przemiana pokoleń u glonów.
T-W-6Rozmnażanie generatywne cz.II. Budowa żeńskich i męskich organów generatywnych wyższych hydrofitów z gromady TELOMOPHYTA. Ewolucja rozmnażania płciowego i przemiana pokoleń w poszczególnych podgromadach roślin TELOMOPHYTA. Powstawanie i budowa nasion i owoców, ich rodzaje i sposoby rozprzestrzeniania się.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem zywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce botanicznej identyfikacji hydrofitów mikroskopu biologicznego i stereoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie i ustnie materiał teoretyczny przygotowany w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta na zajęciach i praktyczne rozpoznawanie gatunków hydrofitów
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z praktycznym rozpoznawaniem obiektów, zaliczeniem rysunków ich diagnostycznych części oraz stosownych opisów
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin z całości materiału hydrobotaniki
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja i charakterystyka hydrofitów zebranych przez studenta i umieszczonych w zielniku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student jest bierny i nie nabywa otwartości na obserwacje bioróżnorodności roślin środowiska wodnego i siedlisk wilgotnych, nie identyfikuje tych roslin i nie potrafi przekazać innym wiedzy o ich wielopłaszczyznowej roli w środowisku wodnym
3,0Student jest żądny wiedzy, otwarty oraz chetny do prowadzenia systematycznych obserwacji bioróżnorodności roślin środowiska wodnego i siedlisk wilgotnych, identyfikuje te rośliny i potrafi przekazać innym wiedzę zachęcając do aktywnego obserwowania środowiska wodnego
3,5
4,0
4,5
5,0