Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Chemia organiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia organiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie wiedzy z chemii ogólnej, nieorganicznej i organicznej oraz matematyki i fizyki w zakresie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poszerzenie wiedzy z zakresu chemii organicznej i reakcji chemicznych zwiazków organicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko-chemicznych wybranych związków organicznych. Opanowanie umiejętności pracy w laboratoium chemicznym związanych z przeprowadzaniem prostych analiz chemicznych i syntez organicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym. Regulamin pracowni chemicznej z ukierunkowaniem na zwiazki organiczne. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Tematyka ćwiczeń laboratoryjnych, warunki uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne.1
T-L-2Węglowodory - porównywanie właściwości alkanów, alkenów i alkinów. Otrzymywanie acetylenu. Zapis reakcji chemicznych. Zasady nazewnictwa weglowodorów.3
T-L-3Alkohole - badanie właściwości alkoholi, reakcje charakterystyczne, wykrywanie alkoholi I, II i III rzędowych. Zapis reakcji chemicznych.3
T-L-4Estry - podstawowe właściwości, metody otrzymywania i wykrywania. Zapis reakcji chemicznych.3
T-L-5Aldehydy - właściwości chemiczne, reakcje charakterystyczne. Zapis reakcji chemicznych.3
T-L-6Ketony - właściwości chemiczne i reakcje charakterystyczne ketonów. Zapis reakcji chemicznych.3
T-L-7Kwasy karboksylowe - podstawowe właściwosci i metody wykrywania kwasów karboksylowych. Zapis reakcji chemicznych.3
T-L-8Aminokwasy - właściwości fizykochemiczne, reakcje charakterystyczne.3
T-L-9Peptydy i białka - właściwośći fizykochemiczne, reakcje charakterystyczne. Budowa i podział białek.3
T-L-10Otrzymywanie kwasu acetylosalicylowego. Wydajność procesu. Charakterystyka i właściwości kwasów aromatycznych.3
T-L-11Uczestnictwo w kolokwiach zaliczeniowych.2
30
wykłady
T-W-1Konfiguracja elektronowa atomu węgla i typy hybrydyzacji. Alotpropowe odmiany węgla. Źródła zwiazków organicznych (ropa naftowa, węgiel kamienny, gaz ziemny). Definicje kwasów i zasad zwiazków organicznych.4
T-W-2Grupy funkcyjne związków organicznych. Budowa, nazewnictwo i właściwości węglowodorów nasyconych.4
T-W-3Stereochemia alkanów i cykloalkanów. Reakcje chemiczne związków organicznych (reakcje addycji, eliminacji, substytucji, przegrupowania). Mechanizmy reakcji organicznych (reakcje rodnikowe i polarne).5
T-W-4Alkeny i alkiny - budowa, reaktywność, zastosowanie. Reguła Markownikowa. Polimery i reakcje polimeryzacji.4
T-W-5Benzen i aromatyczność związków organicznych. Źródła i reakcje charakterystyczne dla związków aromatycznych.4
T-W-6Nazewnictwo, otrzymywanie i właściwośći fizyko-chemiczne alkoholi, fenoli, amin oraz karbonylowych związków organicznych.4
T-W-7Podstawowe zagadnienia z chemii biocząsteczek (węglowodany, aminokwasy, peptydy, białka).5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do wejściówek6
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium7
A-L-4Opracowanie wyników i sprawozdania z laboratorium2
A-L-5Studiowanie wskazanej literatury3
A-L-6Godziny kontaktowe z nauczycielem - konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Udział w konsultacjach1
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu i utrwalanie wiadomości z bieżących wykładów4
A-W-4Samodzielne opracowywanie zadanych zagadnień3
A-W-5Przygotowanie da zaliczenia przedmiotu (kolokwia)10
A-W-6Uczestnictwo w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające: objaśnienie, opis

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z części wykładowej
S-2Ocena formująca: Ocena za wejściówki, za sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium
S-5Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć dydaktycznych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_B2-2_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym istotę chemii organicznej. Zna zasady nomenklatury poszczególnych grup związków organicznych. Zna teorie wyjaśniające złożone zależności reakcji chemicznych w chemii organicznej. Zna źródła, procesy otrzymywania i reakcje chemiczne charakterystycze dla poszczególnych grup związków organicznych. Zna właściwości wybranych związków organicznych.
IA_1A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-5, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_B2-2_U01
Student potrafi w stopniu zaawansowanym posługiwać się poprawną nomenklaturą związków organicznych. Potrafi zidentyfikować poszczególne grupy związków organicznych, wskazać ich otrzymywanie i podstawowe właściwości fizyko-chemiczne. Potrafi zaproponować przebieg reakcji chemicznych ze wskazaniem na ich mechanizm. Student potrafi samodzielnie przeprowadzić reakcje chemiczne pozwalające zidentyfikować główne grupy związków organicznych oraz potrafi przeprowadzić syntezy organiczne z zastosowaniem dobranej aparatury. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń potrafi przygotować sprawozdanie z ich realizacji.
IA_1A_U02, IA_1A_U01C-1T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-8, T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-2, M-3, M-1S-2, S-5, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_B2-2_K01
Student jest gotów do aktywnej postawy w procesie nauki, do pracy w zespole, do osiągania prawidłowych wyników prowadzonych eksperymentów, do postępowania zgodnie z zasadami bezpieczeństwa pracy w laboratorium chemicznym i do ochrony środowiska.
IA_1A_K01, IA_1A_K03C-1T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-8, T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-11M-3S-5, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_B2-2_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym istotę chemii organicznej. Zna zasady nomenklatury poszczególnych grup związków organicznych. Zna teorie wyjaśniające złożone zależności reakcji chemicznych w chemii organicznej. Zna źródła, procesy otrzymywania i reakcje chemiczne charakterystycze dla poszczególnych grup związków organicznych. Zna właściwości wybranych związków organicznych.
2,0Student nie opanował obowiązującego materiału w stopniu przekraczającym 50% zrealizowanych treści programowych.
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych.
4,0Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych.
4,5Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych.
5,0Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_B2-2_U01
Student potrafi w stopniu zaawansowanym posługiwać się poprawną nomenklaturą związków organicznych. Potrafi zidentyfikować poszczególne grupy związków organicznych, wskazać ich otrzymywanie i podstawowe właściwości fizyko-chemiczne. Potrafi zaproponować przebieg reakcji chemicznych ze wskazaniem na ich mechanizm. Student potrafi samodzielnie przeprowadzić reakcje chemiczne pozwalające zidentyfikować główne grupy związków organicznych oraz potrafi przeprowadzić syntezy organiczne z zastosowaniem dobranej aparatury. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń potrafi przygotować sprawozdanie z ich realizacji.
2,0Student nie opanował obowiązującego materiału dydaktycznego na poziomie co najmniej 50% wymagań maksymalnych.
3,0Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 50% maksymalnych wymagań.
3,5Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 60% maksymalnych wymagań.
4,0Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 70% maksymalnych wymagań.
4,5Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 80% maksymalnych wymagań.
5,0Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 90% maksymalnych wymagań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_B2-2_K01
Student jest gotów do aktywnej postawy w procesie nauki, do pracy w zespole, do osiągania prawidłowych wyników prowadzonych eksperymentów, do postępowania zgodnie z zasadami bezpieczeństwa pracy w laboratorium chemicznym i do ochrony środowiska.
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. McMurry J., Chemia organiczna tom 1-5, PWN, Warszawa, 2010
  2. Morrison R. T., Boyd R., Chemia organiczna tom 1-2, PWN, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Patrick G., Chemia organiczna- krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym. Regulamin pracowni chemicznej z ukierunkowaniem na zwiazki organiczne. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Tematyka ćwiczeń laboratoryjnych, warunki uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne.1
T-L-2Węglowodory - porównywanie właściwości alkanów, alkenów i alkinów. Otrzymywanie acetylenu. Zapis reakcji chemicznych. Zasady nazewnictwa weglowodorów.3
T-L-3Alkohole - badanie właściwości alkoholi, reakcje charakterystyczne, wykrywanie alkoholi I, II i III rzędowych. Zapis reakcji chemicznych.3
T-L-4Estry - podstawowe właściwości, metody otrzymywania i wykrywania. Zapis reakcji chemicznych.3
T-L-5Aldehydy - właściwości chemiczne, reakcje charakterystyczne. Zapis reakcji chemicznych.3
T-L-6Ketony - właściwości chemiczne i reakcje charakterystyczne ketonów. Zapis reakcji chemicznych.3
T-L-7Kwasy karboksylowe - podstawowe właściwosci i metody wykrywania kwasów karboksylowych. Zapis reakcji chemicznych.3
T-L-8Aminokwasy - właściwości fizykochemiczne, reakcje charakterystyczne.3
T-L-9Peptydy i białka - właściwośći fizykochemiczne, reakcje charakterystyczne. Budowa i podział białek.3
T-L-10Otrzymywanie kwasu acetylosalicylowego. Wydajność procesu. Charakterystyka i właściwości kwasów aromatycznych.3
T-L-11Uczestnictwo w kolokwiach zaliczeniowych.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Konfiguracja elektronowa atomu węgla i typy hybrydyzacji. Alotpropowe odmiany węgla. Źródła zwiazków organicznych (ropa naftowa, węgiel kamienny, gaz ziemny). Definicje kwasów i zasad zwiazków organicznych.4
T-W-2Grupy funkcyjne związków organicznych. Budowa, nazewnictwo i właściwości węglowodorów nasyconych.4
T-W-3Stereochemia alkanów i cykloalkanów. Reakcje chemiczne związków organicznych (reakcje addycji, eliminacji, substytucji, przegrupowania). Mechanizmy reakcji organicznych (reakcje rodnikowe i polarne).5
T-W-4Alkeny i alkiny - budowa, reaktywność, zastosowanie. Reguła Markownikowa. Polimery i reakcje polimeryzacji.4
T-W-5Benzen i aromatyczność związków organicznych. Źródła i reakcje charakterystyczne dla związków aromatycznych.4
T-W-6Nazewnictwo, otrzymywanie i właściwośći fizyko-chemiczne alkoholi, fenoli, amin oraz karbonylowych związków organicznych.4
T-W-7Podstawowe zagadnienia z chemii biocząsteczek (węglowodany, aminokwasy, peptydy, białka).5
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do wejściówek6
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium7
A-L-4Opracowanie wyników i sprawozdania z laboratorium2
A-L-5Studiowanie wskazanej literatury3
A-L-6Godziny kontaktowe z nauczycielem - konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Udział w konsultacjach1
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu i utrwalanie wiadomości z bieżących wykładów4
A-W-4Samodzielne opracowywanie zadanych zagadnień3
A-W-5Przygotowanie da zaliczenia przedmiotu (kolokwia)10
A-W-6Uczestnictwo w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_B2-2_W01Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym istotę chemii organicznej. Zna zasady nomenklatury poszczególnych grup związków organicznych. Zna teorie wyjaśniające złożone zależności reakcji chemicznych w chemii organicznej. Zna źródła, procesy otrzymywania i reakcje chemiczne charakterystycze dla poszczególnych grup związków organicznych. Zna właściwości wybranych związków organicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu chemii, matematyki i fizyki.
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie wiedzy z zakresu chemii organicznej i reakcji chemicznych zwiazków organicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko-chemicznych wybranych związków organicznych. Opanowanie umiejętności pracy w laboratoium chemicznym związanych z przeprowadzaniem prostych analiz chemicznych i syntez organicznych.
Treści programoweT-W-1Konfiguracja elektronowa atomu węgla i typy hybrydyzacji. Alotpropowe odmiany węgla. Źródła zwiazków organicznych (ropa naftowa, węgiel kamienny, gaz ziemny). Definicje kwasów i zasad zwiazków organicznych.
T-W-2Grupy funkcyjne związków organicznych. Budowa, nazewnictwo i właściwości węglowodorów nasyconych.
T-W-3Stereochemia alkanów i cykloalkanów. Reakcje chemiczne związków organicznych (reakcje addycji, eliminacji, substytucji, przegrupowania). Mechanizmy reakcji organicznych (reakcje rodnikowe i polarne).
T-W-4Alkeny i alkiny - budowa, reaktywność, zastosowanie. Reguła Markownikowa. Polimery i reakcje polimeryzacji.
T-W-5Benzen i aromatyczność związków organicznych. Źródła i reakcje charakterystyczne dla związków aromatycznych.
T-W-6Nazewnictwo, otrzymywanie i właściwośći fizyko-chemiczne alkoholi, fenoli, amin oraz karbonylowych związków organicznych.
T-W-7Podstawowe zagadnienia z chemii biocząsteczek (węglowodany, aminokwasy, peptydy, białka).
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć dydaktycznych
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z części wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował obowiązującego materiału w stopniu przekraczającym 50% zrealizowanych treści programowych.
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych.
4,0Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych.
4,5Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych.
5,0Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_B2-2_U01Student potrafi w stopniu zaawansowanym posługiwać się poprawną nomenklaturą związków organicznych. Potrafi zidentyfikować poszczególne grupy związków organicznych, wskazać ich otrzymywanie i podstawowe właściwości fizyko-chemiczne. Potrafi zaproponować przebieg reakcji chemicznych ze wskazaniem na ich mechanizm. Student potrafi samodzielnie przeprowadzić reakcje chemiczne pozwalające zidentyfikować główne grupy związków organicznych oraz potrafi przeprowadzić syntezy organiczne z zastosowaniem dobranej aparatury. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń potrafi przygotować sprawozdanie z ich realizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia.
IA_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie wiedzy z zakresu chemii organicznej i reakcji chemicznych zwiazków organicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko-chemicznych wybranych związków organicznych. Opanowanie umiejętności pracy w laboratoium chemicznym związanych z przeprowadzaniem prostych analiz chemicznych i syntez organicznych.
Treści programoweT-L-2Węglowodory - porównywanie właściwości alkanów, alkenów i alkinów. Otrzymywanie acetylenu. Zapis reakcji chemicznych. Zasady nazewnictwa weglowodorów.
T-L-3Alkohole - badanie właściwości alkoholi, reakcje charakterystyczne, wykrywanie alkoholi I, II i III rzędowych. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-5Aldehydy - właściwości chemiczne, reakcje charakterystyczne. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-4Estry - podstawowe właściwości, metody otrzymywania i wykrywania. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-8Aminokwasy - właściwości fizykochemiczne, reakcje charakterystyczne.
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym. Regulamin pracowni chemicznej z ukierunkowaniem na zwiazki organiczne. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Tematyka ćwiczeń laboratoryjnych, warunki uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne.
T-L-6Ketony - właściwości chemiczne i reakcje charakterystyczne ketonów. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-7Kwasy karboksylowe - podstawowe właściwosci i metody wykrywania kwasów karboksylowych. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-9Peptydy i białka - właściwośći fizykochemiczne, reakcje charakterystyczne. Budowa i podział białek.
T-L-10Otrzymywanie kwasu acetylosalicylowego. Wydajność procesu. Charakterystyka i właściwości kwasów aromatycznych.
T-L-11Uczestnictwo w kolokwiach zaliczeniowych.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające: objaśnienie, opis
M-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena za wejściówki, za sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć dydaktycznych
S-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował obowiązującego materiału dydaktycznego na poziomie co najmniej 50% wymagań maksymalnych.
3,0Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 50% maksymalnych wymagań.
3,5Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 60% maksymalnych wymagań.
4,0Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 70% maksymalnych wymagań.
4,5Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 80% maksymalnych wymagań.
5,0Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 90% maksymalnych wymagań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_B2-2_K01Student jest gotów do aktywnej postawy w procesie nauki, do pracy w zespole, do osiągania prawidłowych wyników prowadzonych eksperymentów, do postępowania zgodnie z zasadami bezpieczeństwa pracy w laboratorium chemicznym i do ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i do koniecznośći dalszego i ciągłego kształcania się i samodoskonalenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
IA_1A_K03Jest gotów do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie wiedzy z zakresu chemii organicznej i reakcji chemicznych zwiazków organicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko-chemicznych wybranych związków organicznych. Opanowanie umiejętności pracy w laboratoium chemicznym związanych z przeprowadzaniem prostych analiz chemicznych i syntez organicznych.
Treści programoweT-L-2Węglowodory - porównywanie właściwości alkanów, alkenów i alkinów. Otrzymywanie acetylenu. Zapis reakcji chemicznych. Zasady nazewnictwa weglowodorów.
T-L-3Alkohole - badanie właściwości alkoholi, reakcje charakterystyczne, wykrywanie alkoholi I, II i III rzędowych. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-5Aldehydy - właściwości chemiczne, reakcje charakterystyczne. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-4Estry - podstawowe właściwości, metody otrzymywania i wykrywania. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-8Aminokwasy - właściwości fizykochemiczne, reakcje charakterystyczne.
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym. Regulamin pracowni chemicznej z ukierunkowaniem na zwiazki organiczne. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Tematyka ćwiczeń laboratoryjnych, warunki uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne.
T-L-6Ketony - właściwości chemiczne i reakcje charakterystyczne ketonów. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-7Kwasy karboksylowe - podstawowe właściwosci i metody wykrywania kwasów karboksylowych. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-9Peptydy i białka - właściwośći fizykochemiczne, reakcje charakterystyczne. Budowa i podział białek.
T-L-10Otrzymywanie kwasu acetylosalicylowego. Wydajność procesu. Charakterystyka i właściwości kwasów aromatycznych.
T-W-1Konfiguracja elektronowa atomu węgla i typy hybrydyzacji. Alotpropowe odmiany węgla. Źródła zwiazków organicznych (ropa naftowa, węgiel kamienny, gaz ziemny). Definicje kwasów i zasad zwiazków organicznych.
T-W-2Grupy funkcyjne związków organicznych. Budowa, nazewnictwo i właściwości węglowodorów nasyconych.
T-W-3Stereochemia alkanów i cykloalkanów. Reakcje chemiczne związków organicznych (reakcje addycji, eliminacji, substytucji, przegrupowania). Mechanizmy reakcji organicznych (reakcje rodnikowe i polarne).
T-W-4Alkeny i alkiny - budowa, reaktywność, zastosowanie. Reguła Markownikowa. Polimery i reakcje polimeryzacji.
T-W-5Benzen i aromatyczność związków organicznych. Źródła i reakcje charakterystyczne dla związków aromatycznych.
T-W-6Nazewnictwo, otrzymywanie i właściwośći fizyko-chemiczne alkoholi, fenoli, amin oraz karbonylowych związków organicznych.
T-W-7Podstawowe zagadnienia z chemii biocząsteczek (węglowodany, aminokwasy, peptydy, białka).
T-L-11Uczestnictwo w kolokwiach zaliczeniowych.
Metody nauczaniaM-3Metody podające: objaśnienie, opis
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć dydaktycznych
S-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0