Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Genetyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 3,00,50zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedz z biologii i chemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami genetycznymi, typami dziedziczenia, funkcjonowaniem mechanizmów genetycznych w komórce oraz możliwością wykorzystania głównych technik genetycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pozyskiwanie prób do analiz genetycznych. Przechowywanie i archiwizowanie prób.4
T-L-2Proces izolowania DNA i RNA z tkanek.4
T-L-3Techniki namnażania kopii genów w laboratorium. Hodowle komórkowe, hodowle tkankowe, PCR.4
T-L-4Technika sekwencjonowania.4
T-L-5Technika elektroforezy żelowej i poliakrylamidowej.2
T-L-6Metody analizy genomu.6
T-L-7Podstawowe testy genetyczne.2
T-L-8Przegląd baz internetowych z dostępem do danych molekularnych - możliwości ich wykorzystania.3
T-L-9Zaliczenie pisemne1
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do genetyki jako nauki. Chronologia ważniejszych odkryć naukowych w genetyce. Podstawowe pojęcia.2
T-W-2Genetyka mendlowska.2
T-W-3Mutacje strukturalne i genowe. Podziały komórek somatycznych i generatywnych.2
T-W-4Budowa i funkcja DNA i RNA. DNA pozajądrowy.2
T-W-5Genotyp i fenotyp. Determinacja płci.2
T-W-6Kod genetyczny. Fizyczna organizacja genomu.2
T-W-7Podstawy genetyki populacyjnej.2
T-W-8Transgeneza.2
T-W-9Podstawy ewolucjonizmu.1
T-W-10Wybrane zespoły aberracji chromosomowych.2
T-W-11Badania molekularne - przegląd metod i technik.2
T-W-12Inżynieria genomowa w akwakulturze.2
T-W-13Powstawanie nowych gatunków. Różnicowanie populacji i gatunków na poziomie molekularnym.2
T-W-14Zastosowanie metod molekularnych w rekonstrukcji filogenezy.2
T-W-15GMO - problemy natury etycznej. Wpływ GMO na środowisko naturalne człowieka.2
T-W-16Kolokwium1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Konsultacje z prowadzącym.2
A-L-3Studiowanie literatury wskazanej przez prowadzęcego. Korzystanie ze słowników terminów genetycznych.23
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń20
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje z prowadzącym.2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.18
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3ćwiczenia laboratoryjne; pokaz, seminaria

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_B14_W01
Student zna na poziomie zaawansowanym pojęcia i mechanizmy genetyczne z uwzględnieniem przykładów wykorzystania wybranych technik genetycznych oraz roli procesu ingerencji w materiał genetyczny.
IA_1A_W05, IA_1A_W08, IA_1A_W10C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-W-11, T-W-12, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_B14_U01
Student potrafi wykorzystać zaawansowaną wiedzę w dokonaniu wyboru trafnej metody genetycznej do realizacji tematu badawczego w tym metod molekularnego znakowania populacji i drogi tworzenia się nowych gatunków.
IA_1A_U01, IA_1A_U11C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-W-11, T-W-12, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_B14_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz mozliwości ich wykorzystania w pracy badawczej.
IA_1A_K04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-W-11, T-W-12, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_B14_W01
Student zna na poziomie zaawansowanym pojęcia i mechanizmy genetyczne z uwzględnieniem przykładów wykorzystania wybranych technik genetycznych oraz roli procesu ingerencji w materiał genetyczny.
2,0
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy z zakresu technik genetycznych.W stopniu podstawowym orientuje się w typach nożników genetycznych oraz potrafi zdefiniować populacje i podstawowe metody transgenezy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_B14_U01
Student potrafi wykorzystać zaawansowaną wiedzę w dokonaniu wyboru trafnej metody genetycznej do realizacji tematu badawczego w tym metod molekularnego znakowania populacji i drogi tworzenia się nowych gatunków.
2,0
3,0Student potrafi wybrać i zastosować odpwowiednie metody do realizacji zadania badawczego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_B14_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz mozliwości ich wykorzystania w pracy badawczej.
2,0
3,0Student potrafi wybrać i zastosować odpowiednie metody do realizacji zadania badawczego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Drewa G., Podstawy genetyki., Volumed, Wrocław, 1995, Pierwsze
  2. Charon K.M., Świtoński M., Genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2000, Pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Kong R.C., A dictionary of genetics., University Press, Oxford, 2006, Seventh Edition
  2. Drewa G., Ferenc T., Podstawy genetyki dla studentów i lekarzy, Urban & Partner, Wrocław, 1995, Drugie

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pozyskiwanie prób do analiz genetycznych. Przechowywanie i archiwizowanie prób.4
T-L-2Proces izolowania DNA i RNA z tkanek.4
T-L-3Techniki namnażania kopii genów w laboratorium. Hodowle komórkowe, hodowle tkankowe, PCR.4
T-L-4Technika sekwencjonowania.4
T-L-5Technika elektroforezy żelowej i poliakrylamidowej.2
T-L-6Metody analizy genomu.6
T-L-7Podstawowe testy genetyczne.2
T-L-8Przegląd baz internetowych z dostępem do danych molekularnych - możliwości ich wykorzystania.3
T-L-9Zaliczenie pisemne1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do genetyki jako nauki. Chronologia ważniejszych odkryć naukowych w genetyce. Podstawowe pojęcia.2
T-W-2Genetyka mendlowska.2
T-W-3Mutacje strukturalne i genowe. Podziały komórek somatycznych i generatywnych.2
T-W-4Budowa i funkcja DNA i RNA. DNA pozajądrowy.2
T-W-5Genotyp i fenotyp. Determinacja płci.2
T-W-6Kod genetyczny. Fizyczna organizacja genomu.2
T-W-7Podstawy genetyki populacyjnej.2
T-W-8Transgeneza.2
T-W-9Podstawy ewolucjonizmu.1
T-W-10Wybrane zespoły aberracji chromosomowych.2
T-W-11Badania molekularne - przegląd metod i technik.2
T-W-12Inżynieria genomowa w akwakulturze.2
T-W-13Powstawanie nowych gatunków. Różnicowanie populacji i gatunków na poziomie molekularnym.2
T-W-14Zastosowanie metod molekularnych w rekonstrukcji filogenezy.2
T-W-15GMO - problemy natury etycznej. Wpływ GMO na środowisko naturalne człowieka.2
T-W-16Kolokwium1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Konsultacje z prowadzącym.2
A-L-3Studiowanie literatury wskazanej przez prowadzęcego. Korzystanie ze słowników terminów genetycznych.23
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń20
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje z prowadzącym.2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_B14_W01Student zna na poziomie zaawansowanym pojęcia i mechanizmy genetyczne z uwzględnieniem przykładów wykorzystania wybranych technik genetycznych oraz roli procesu ingerencji w materiał genetyczny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze w rybactwie.
IA_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu stosowanych technik w akwakulturze, z uwzględnieniem biotechniki chowu wybranych gatunków ryb mających znaczenie w akwakulturze.
IA_1A_W10Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu terminologii stosowanej w genetyce oraz sposobów wykorzystania zasad inżynierii genetycznej w hodowli organizmów wodnych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami genetycznymi, typami dziedziczenia, funkcjonowaniem mechanizmów genetycznych w komórce oraz możliwością wykorzystania głównych technik genetycznych.
Treści programoweT-L-1Pozyskiwanie prób do analiz genetycznych. Przechowywanie i archiwizowanie prób.
T-L-2Proces izolowania DNA i RNA z tkanek.
T-L-3Techniki namnażania kopii genów w laboratorium. Hodowle komórkowe, hodowle tkankowe, PCR.
T-L-5Technika elektroforezy żelowej i poliakrylamidowej.
T-L-6Metody analizy genomu.
T-L-4Technika sekwencjonowania.
T-L-7Podstawowe testy genetyczne.
T-L-8Przegląd baz internetowych z dostępem do danych molekularnych - możliwości ich wykorzystania.
T-W-11Badania molekularne - przegląd metod i technik.
T-W-12Inżynieria genomowa w akwakulturze.
T-W-5Genotyp i fenotyp. Determinacja płci.
T-W-6Kod genetyczny. Fizyczna organizacja genomu.
T-W-7Podstawy genetyki populacyjnej.
T-W-8Transgeneza.
T-W-9Podstawy ewolucjonizmu.
T-W-10Wybrane zespoły aberracji chromosomowych.
T-W-1Wprowadzenie do genetyki jako nauki. Chronologia ważniejszych odkryć naukowych w genetyce. Podstawowe pojęcia.
T-W-2Genetyka mendlowska.
T-W-3Mutacje strukturalne i genowe. Podziały komórek somatycznych i generatywnych.
T-W-4Budowa i funkcja DNA i RNA. DNA pozajądrowy.
T-W-13Powstawanie nowych gatunków. Różnicowanie populacji i gatunków na poziomie molekularnym.
T-W-14Zastosowanie metod molekularnych w rekonstrukcji filogenezy.
T-W-15GMO - problemy natury etycznej. Wpływ GMO na środowisko naturalne człowieka.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3ćwiczenia laboratoryjne; pokaz, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy z zakresu technik genetycznych.W stopniu podstawowym orientuje się w typach nożników genetycznych oraz potrafi zdefiniować populacje i podstawowe metody transgenezy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_B14_U01Student potrafi wykorzystać zaawansowaną wiedzę w dokonaniu wyboru trafnej metody genetycznej do realizacji tematu badawczego w tym metod molekularnego znakowania populacji i drogi tworzenia się nowych gatunków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi formułować i uzasadniać opinie.
IA_1A_U11Potrafi zinterpretować wyniki badań genetycznych i je wykorzystać w programach hodowlanych i strategiach ochrony zasobów oraz zachowania bioróżnorodności.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami genetycznymi, typami dziedziczenia, funkcjonowaniem mechanizmów genetycznych w komórce oraz możliwością wykorzystania głównych technik genetycznych.
Treści programoweT-L-1Pozyskiwanie prób do analiz genetycznych. Przechowywanie i archiwizowanie prób.
T-L-2Proces izolowania DNA i RNA z tkanek.
T-L-3Techniki namnażania kopii genów w laboratorium. Hodowle komórkowe, hodowle tkankowe, PCR.
T-L-5Technika elektroforezy żelowej i poliakrylamidowej.
T-L-6Metody analizy genomu.
T-L-4Technika sekwencjonowania.
T-L-7Podstawowe testy genetyczne.
T-L-8Przegląd baz internetowych z dostępem do danych molekularnych - możliwości ich wykorzystania.
T-W-11Badania molekularne - przegląd metod i technik.
T-W-12Inżynieria genomowa w akwakulturze.
T-W-5Genotyp i fenotyp. Determinacja płci.
T-W-6Kod genetyczny. Fizyczna organizacja genomu.
T-W-7Podstawy genetyki populacyjnej.
T-W-8Transgeneza.
T-W-9Podstawy ewolucjonizmu.
T-W-10Wybrane zespoły aberracji chromosomowych.
T-W-1Wprowadzenie do genetyki jako nauki. Chronologia ważniejszych odkryć naukowych w genetyce. Podstawowe pojęcia.
T-W-2Genetyka mendlowska.
T-W-3Mutacje strukturalne i genowe. Podziały komórek somatycznych i generatywnych.
T-W-4Budowa i funkcja DNA i RNA. DNA pozajądrowy.
T-W-13Powstawanie nowych gatunków. Różnicowanie populacji i gatunków na poziomie molekularnym.
T-W-14Zastosowanie metod molekularnych w rekonstrukcji filogenezy.
T-W-15GMO - problemy natury etycznej. Wpływ GMO na środowisko naturalne człowieka.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3ćwiczenia laboratoryjne; pokaz, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wybrać i zastosować odpwowiednie metody do realizacji zadania badawczego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_B14_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz mozliwości ich wykorzystania w pracy badawczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego wykonywania zadań zawodowych w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami genetycznymi, typami dziedziczenia, funkcjonowaniem mechanizmów genetycznych w komórce oraz możliwością wykorzystania głównych technik genetycznych.
Treści programoweT-L-1Pozyskiwanie prób do analiz genetycznych. Przechowywanie i archiwizowanie prób.
T-L-2Proces izolowania DNA i RNA z tkanek.
T-L-3Techniki namnażania kopii genów w laboratorium. Hodowle komórkowe, hodowle tkankowe, PCR.
T-L-5Technika elektroforezy żelowej i poliakrylamidowej.
T-L-6Metody analizy genomu.
T-L-4Technika sekwencjonowania.
T-L-7Podstawowe testy genetyczne.
T-L-8Przegląd baz internetowych z dostępem do danych molekularnych - możliwości ich wykorzystania.
T-W-11Badania molekularne - przegląd metod i technik.
T-W-12Inżynieria genomowa w akwakulturze.
T-W-5Genotyp i fenotyp. Determinacja płci.
T-W-6Kod genetyczny. Fizyczna organizacja genomu.
T-W-7Podstawy genetyki populacyjnej.
T-W-8Transgeneza.
T-W-9Podstawy ewolucjonizmu.
T-W-10Wybrane zespoły aberracji chromosomowych.
T-W-1Wprowadzenie do genetyki jako nauki. Chronologia ważniejszych odkryć naukowych w genetyce. Podstawowe pojęcia.
T-W-2Genetyka mendlowska.
T-W-3Mutacje strukturalne i genowe. Podziały komórek somatycznych i generatywnych.
T-W-4Budowa i funkcja DNA i RNA. DNA pozajądrowy.
T-W-13Powstawanie nowych gatunków. Różnicowanie populacji i gatunków na poziomie molekularnym.
T-W-14Zastosowanie metod molekularnych w rekonstrukcji filogenezy.
T-W-15GMO - problemy natury etycznej. Wpływ GMO na środowisko naturalne człowieka.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wybrać i zastosować odpowiednie metody do realizacji zadania badawczego.
3,5
4,0
4,5
5,0