Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura
Sylabus przedmiotu Technika połowów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technika połowów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przedmiot obejmuje swym programem wiedzę z dziedziny budowy, eksploatacji narzędzi połowu i pojęć zwązanych z ryboówstwem |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z materiałami do budowy narzędzi połowu, ich budowa, sposobami posługiwania się nimi oraz pojęciami związanymi z rybołówstwem |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wiadomości o węzłach, wiązanie węzłów | 1 |
T-L-2 | Sploty lin włókiennych i stalowych | 1 |
T-L-3 | Rozpoznawanie i właściwości grup surowców włókienniczych | 1 |
T-L-4 | Skręty i wytrzymałość materiałów sieciowych | 1 |
T-L-5 | Własności przędzy sieciowej i jadra | 1 |
T-L-6 | Krojenie jadra i łączenie elementów | 2 |
T-L-7 | Osadzanie i powierzchnia jadra | 1 |
T-L-8 | Obliczanie materiałów sieciowych | 1 |
T-L-9 | Szycie narzędzi połowu | 20 |
T-L-10 | Ogólne prawa modelowania narzędzi połowu | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu | 2 |
T-W-2 | Wybrane zagadnienia z materiałoznawstwa sieciowego | 2 |
T-W-3 | Wybrane pojecia dotyczace rybołówstwa | 2 |
T-W-4 | Kryteria i podział narzedzi połowu | 2 |
T-W-5 | Omawianie budowy i eksploatacji poszczególnych grup narzedzi połowu | 14 |
T-W-6 | Badania modelowe narzedzi połowu i modelowanie narzędzi poówu | 6 |
T-W-7 | Kolokwium | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | studiowanie wskazanej literatury | 30 |
A-L-2 | obliczenia wyników badań | 10 |
A-L-3 | obliczenia projektowe | 18 |
A-L-4 | konsultacje | 2 |
A-L-5 | przygotowanie do zaliczenia projektu | 15 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-W-3 | Konsultacje | 1 |
A-W-4 | Przygotowanie do kolokwium | 15 |
51 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład, film, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe i projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian ustny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian ustny i pisemny (kolokwium) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_C9_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma zaawansowaną wiedze na temat budowy i nazewnictwa rybackich narzędzi połowu | IA_1A_W14, IA_1A_W19 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_C9_U01 Student potrafi w sposób zaawansowany wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu montarzu i eksploatacji narzędzi połowu oraz ma umiejętność posługiwania się pojęciami związanymi z rybołówstwem | IA_1A_U02, IA_1A_U09 | — | — | C-1 | T-L-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_C9_K01 Student nabędzie świadomości różnorodności sposobów pozyskiwania zasobów mórz i oceanów i wrażliwosci na zachowanie tych zasobów dla przyszłych pokoleń | IA_1A_K03, IA_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_C9_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma zaawansowaną wiedze na temat budowy i nazewnictwa rybackich narzędzi połowu | 2,0 | |
3,0 | Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_C9_U01 Student potrafi w sposób zaawansowany wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu montarzu i eksploatacji narzędzi połowu oraz ma umiejętność posługiwania się pojęciami związanymi z rybołówstwem | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 50% maksymalnych wymagań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_C9_K01 Student nabędzie świadomości różnorodności sposobów pozyskiwania zasobów mórz i oceanów i wrażliwosci na zachowanie tych zasobów dla przyszłych pokoleń | 2,0 | |
3,0 | Nie podlega ocenie w formie stopnia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Świniarski J, Rybackie narzedzia połowu (podział, nazwy, oznaczenia), AR, Szczecin, 1975
- Świniarski J., Technika połowu ryb, PWN, Warszawa, 1970
- Świniarski J., Narzędzia i metody połowu ryb, WSR, Szczecin, 1971
- Świniarski J., Cetinic P., Technologia połowu organizmów morskich, Wyd. Morskie, Gdynia, 1993
- Alexander V. Zale, Donna L. Parrish, and Trent M. Sutton, Fisheries Techniques, Third Edition, American Fisheries Society, 2013, 3
- Otto Gabriel, Klaus Lange, Erdmann Dahm, Thomas Wendt, Fish Catching Methods of the World, Fourth Edition, Blackwell Publishing Ltd, 2005, 4, DOI:10.1002/9780470995648
- T. Sparano, Complete Guide to Fresh and Saltwater Fishing: Conventional Tackle. Fly Fishing. Spinning. Ice Fishing. Lures. Flies. Natural Baits. Knots. Filleting. Cooking. Game Fish Species. Boating, Universe, 2015
Literatura dodatkowa
- Świniarski J., Krępa J., Teoria łowności i projektowanie narzędzi połowu, PWN, Warszawa, 1975
- Krępa J., Stengel H., Fridman A., Narzędzia połowu rybołówstwa morskiego, Wyd. Morskie, Gdynia, 1987