Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura
Sylabus przedmiotu Toksykologia rybacka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Toksykologia rybacka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość Ekologii, Hydrobiologii, Anatomii i embriologii ryb, Biochemii, Fizjologii ryb, Systematyki ryb |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem jest wprowadzenie studentów w problematykę zagrożenia ekosystemów wodnych i ichtiofauny ksenobiotykami oraz zapoznać z metodami badania, wykrywania źródeł intoksykacji oraz szacowania zagrożenia ekosystemów wodnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady BHP i organizacja ćwiczeń. Reakcja hydrobiontów na związki toksyczne zawarte w wodzie. | 2 |
T-L-2 | Metodologia badania przypadków zatruć środowiska wodnego. | 15 |
T-L-3 | Badanie stężeń wybranych ksenobiotyków w abiotycznych i biotycznych elementach ekosystemów wodnych metodami analizy chemicznej i instrumentalnej. | 11 |
T-L-4 | Szacowanie biokumulacji i biomagnifikacji. Testy toksyczności. Metody wyznaczania CM i LC50. | 15 |
T-L-5 | Zaliczenie | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Powstanie i zadania toksykologii wodnej. Zagadnienia związane z zanieczyszczeniem hydrosfery i jego oddziaływaniem na organizmy wodne. | 2 |
T-W-2 | Klasyfikacja i charakterystyka trucizn. Zatrucia i ich przebieg (reakcje hydrobiontów i objawy zatruć). | 6 |
T-W-3 | Zależność między abiotycznymi i biologicznymi czynnikami, a efektem toksycznym. Wykorzystanie chemicznych i biologicznych metod określania stopnia zagrożenia ekosystemów wodnych. | 6 |
T-W-4 | Wchłanianie, przemiany, bioakumulacja, detoksykacja i wydalanie ksenobiotyków. Adaptacja organizmów do zanieczyszczeń. | 6 |
T-W-5 | Toksyczność metali ciężkich, radionuklidów, pestycydów, ropopochodnych, substancji powierzchniowoczynnych, PCB, PCT, dioksyn oraz innych związków organicznych i nieorganicznych. | 10 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | przygotowanie się do zajęć | 10 |
A-L-3 | konsultacje | 2 |
A-L-4 | przygotowanie pracy kontrolnej | 9 |
A-L-5 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 9 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury - praca własna studenta | 8 |
A-W-3 | przygotowanie się do egzaminu | 10 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | ćwiczemia laboratoryjne |
M-3 | dyskusja związana z wykładem |
M-4 | metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału |
S-3 | Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_C7_W01 Student ma wiedzę w zakresie toksykologii rybackiej jest w stanie: definiować podstawowe pojęcia, scharakteryzować substancje niebezpieczne obecne w środowisku wodnym, opisać ich obieg i wpływ na hydrobionty, zdefiniować problem, dobrać odpowiednie metody badawcze, na podstawie wyników badań oszacować zagrożenie dla biocenoz wodnych i zaproponować sposób rozwiązania problemu | IA_1A_W03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-L-5 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_C7_U01 Student umie wyszukać, analizować i interpretować dostępne informacje, potrafi zaplanować i wykonać badania samodzielnie lub w zespole, potrafi opracować ich wyniki stosując techniki informatyczne, umie przedstawić je w formie ustnej i pisemnej, w języku polskim i obcym, stosując poprawną nomenklaturę, potrafi ocenić zagrożenie, zaproponować i uzasadnić sposoby przeciwdziałania w celu zapewnienia dobrostanu hydrobiontów | IA_1A_U02, IA_1A_U01, IA_1A_U07 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_C7_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia, wyznacza cele i je realizuje, w pracy sosuje zasady etyki, ma świadomość ryzyka i odpowiedzialności za realizowane zadania, jest kreatywny i potrafi popularyzować nabytą wiedzę | IA_1A_K01, IA_1A_K03, IA_1A_K06, IA_1A_K04, IA_1A_K05, IA_1A_K02 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_C7_W01 Student ma wiedzę w zakresie toksykologii rybackiej jest w stanie: definiować podstawowe pojęcia, scharakteryzować substancje niebezpieczne obecne w środowisku wodnym, opisać ich obieg i wpływ na hydrobionty, zdefiniować problem, dobrać odpowiednie metody badawcze, na podstawie wyników badań oszacować zagrożenie dla biocenoz wodnych i zaproponować sposób rozwiązania problemu | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu toksykologii rybackiej |
3,0 | Student posiada ogólną wiedzę w zakresie pojęć stosowanych w toksykologii rybackiej | |
3,5 | Student jest w stanie sformułować problem związany z obecnością substancji niebezpiecznych w środowisku wodnym | |
4,0 | Student jest w stanie sformułować problem związany z obecnością substancji niebezpiecznych w środowisku wodnym, potrafi scharakteryzować główne grupy tych substancji i ich wpływ na hydrobionty | |
4,5 | Student jest w stanie sformułować problem związany z obecnością substancji niebezpiecznych w środowisku wodnym, potrafi scharakteryzować główne grupy tych substancji opisać ich losy i przemiany w ekosystemach wodnych oraz wpływ na hydrobionty, wybrać metody i wykonać badania | |
5,0 | Student jest w stanie sformułować problem związany z obecnością substancji niebezpiecznych w środowisku wodnym, potrafi scharakteryzować główne grupy tych substancji opisać ich losy i przemiany w ekosystemach, wybrać metody i wykonać badania, oszacować zagrożenie dla hydrobiontów i zaproponować sposób jego usunięcia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_C7_U01 Student umie wyszukać, analizować i interpretować dostępne informacje, potrafi zaplanować i wykonać badania samodzielnie lub w zespole, potrafi opracować ich wyniki stosując techniki informatyczne, umie przedstawić je w formie ustnej i pisemnej, w języku polskim i obcym, stosując poprawną nomenklaturę, potrafi ocenić zagrożenie, zaproponować i uzasadnić sposoby przeciwdziałania w celu zapewnienia dobrostanu hydrobiontów | 2,0 | Student nie potrafi wyszukiwać i prezentować informacji literaturowych oraz wyników swoich badań |
3,0 | Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań, ale bez umiejętności ich efektywnej analizy | |
3,5 | Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań z umiejętnością ich efektywnej analizy | |
4,0 | Student efektywnie wyszukuje i prezentuje informacje oraz wyniki swoich badań, umie przeprowadzić ich analizę, potrafi też prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować zdobyte informacje, umie analizować wyniki badań i dyskutować na ich temat, potrafi też oszacować zagrożenia | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować zdobyte informacje, umie analizować wyniki badań i dyskutować na ich temat, potrafi oszacować zagrożenia oraz zaproponować i uzasadnić sposób rozwiązania problemu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_C7_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia, wyznacza cele i je realizuje, w pracy sosuje zasady etyki, ma świadomość ryzyka i odpowiedzialności za realizowane zadania, jest kreatywny i potrafi popularyzować nabytą wiedzę | 2,0 | Nie spełnia warunków |
3,0 | Spełnia niektóre wymagania w zakresie kompetencji | |
3,5 | Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji | |
4,0 | Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, jest kreatywny | |
4,5 | Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu | |
5,0 | Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu, przeanalizować błędy i jako lider podjąć środki zaradcze |
Literatura podstawowa
- Łukjanienko W.J, Toksykologia ryb, PWRiL, Warszawa, 1974
- Stanley E. Manahan, Toksykologia środowiska. Aspekty chemiczne i biochemiczne., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008, I, Tytuł oryginalny: Toxicological Chemistry and Biochemistry - tłum. Boczoń W., H. Koroniak ISBN: 978-83-01-14841-6
- Seńczuk W.(red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006, I
Literatura dodatkowa
- Jara Z., A. Chodyniecki, Ichtiopatologia, Wyd. AR we Wrocławiu, Wrocław, 1999, I
- Prost M., Choroby ryb, Pol. Tow. Nauk Wet., Lublin, 1994
- Różański L.: Przemiany pestycydów w organizmach żywych i środowisku, Przemiany pestycydów w organizmach żywych i środowisku, PWRiL, Warszawa, 1992