Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Aquaculture and Fisheries (S1)

Sylabus przedmiotu Matematics with basics of statistics:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Aquaculture and Fisheries
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematics with basics of statistics
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Basic knowledge of mathematics
W-2Basic knowledge of probability calculus

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Acquiring knowledge in basics of mathematics and statistics
C-2Practical use of mathematical and statistical concepts

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rational numbers, Geometrical representations, Irrational number, Real number represented as point on aline — Linear Continuum. Acquaintance with basic properties of real number4
T-A-2Derivative - its geometrical and physical interpretation. Sign of derivative-Monotonic increasing and de-creasing functions. Relation between continuity and derivability. Differential - application in findingapproximation.4
T-A-3Evaluation of definite integrals. Working knowledge of double integral.4
T-A-4Basic statistic2
T-A-5Probability4
T-A-6Testing of normality of data distribution2
T-A-7Parametric and non-parametric testing of hypotheses4
T-A-8Pearson's correltion, Spearman's rank correlation2
T-A-9Linear regression analysis4
30
wykłady
T-W-1Differential calculus4
T-W-2Geometrical application of differential calculus2
T-W-3Integral Calculus4
T-W-4Multiple Integrals4
T-W-5Probability and theoretical distributions4
T-W-6Testing of hypothesis6
T-W-7Correlation and regression4
T-W-8Statistical quality control2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Classes attendance30
A-A-2Literature study15
A-A-3Consultation with lecturer14
59
wykłady
A-W-1Participation during lectures30
A-W-2Individual literature studies5
A-W-3Preparation to an exam20
A-W-4Development of knowledge5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Interactive lecture
M-2Interactive auditory classes

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Inter-term exams (2)
S-2Ocena podsumowująca: Exam

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AQF_1A_B06_W01
Basics of advanced math and statistics
AQF_1A_W01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AQF_1A_B06_U01
Ability to perform statistical analyses on experimental data
AQF_1A_U08, AQF_1A_U22C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-5M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AQF_1A_B06_K01
Student is able to analyze results of statistical data
AQF_1A_K04, AQF_1A_K05, AQF_1A_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AQF_1A_B06_W01
Basics of advanced math and statistics
2,0
3,0Basic knowlegde of math and statistics
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AQF_1A_B06_U01
Ability to perform statistical analyses on experimental data
2,0
3,0Ability to perform basic mathematical calculations and statistical analyses
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AQF_1A_B06_K01
Student is able to analyze results of statistical data
2,0
3,0Basic ability to analyze mathematical and statistical calculations
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Robert Nisbet, John Elder IV, Gary Miner, Statistical analysis and data ining application, Elsevier, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Tim Garry, Ibrahim Wazir, Mathematics Analysis and Approaches for the IB Diploma Standard Level, 2019

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rational numbers, Geometrical representations, Irrational number, Real number represented as point on aline — Linear Continuum. Acquaintance with basic properties of real number4
T-A-2Derivative - its geometrical and physical interpretation. Sign of derivative-Monotonic increasing and de-creasing functions. Relation between continuity and derivability. Differential - application in findingapproximation.4
T-A-3Evaluation of definite integrals. Working knowledge of double integral.4
T-A-4Basic statistic2
T-A-5Probability4
T-A-6Testing of normality of data distribution2
T-A-7Parametric and non-parametric testing of hypotheses4
T-A-8Pearson's correltion, Spearman's rank correlation2
T-A-9Linear regression analysis4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Differential calculus4
T-W-2Geometrical application of differential calculus2
T-W-3Integral Calculus4
T-W-4Multiple Integrals4
T-W-5Probability and theoretical distributions4
T-W-6Testing of hypothesis6
T-W-7Correlation and regression4
T-W-8Statistical quality control2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Classes attendance30
A-A-2Literature study15
A-A-3Consultation with lecturer14
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Participation during lectures30
A-W-2Individual literature studies5
A-W-3Preparation to an exam20
A-W-4Development of knowledge5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAQF_1A_B06_W01Basics of advanced math and statistics
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAQF_1A_W01Student has a basic knowledge in the field of chemistry, biochemistry, hydrochemistry, mathematics, statistics and physics.
Cel przedmiotuC-1Acquiring knowledge in basics of mathematics and statistics
C-2Practical use of mathematical and statistical concepts
Treści programoweT-W-1Differential calculus
T-W-2Geometrical application of differential calculus
T-W-3Integral Calculus
T-W-4Multiple Integrals
T-W-5Probability and theoretical distributions
T-W-8Statistical quality control
T-W-7Correlation and regression
T-W-6Testing of hypothesis
T-A-1Rational numbers, Geometrical representations, Irrational number, Real number represented as point on aline — Linear Continuum. Acquaintance with basic properties of real number
T-A-2Derivative - its geometrical and physical interpretation. Sign of derivative-Monotonic increasing and de-creasing functions. Relation between continuity and derivability. Differential - application in findingapproximation.
T-A-3Evaluation of definite integrals. Working knowledge of double integral.
T-A-4Basic statistic
T-A-7Parametric and non-parametric testing of hypotheses
T-A-6Testing of normality of data distribution
T-A-8Pearson's correltion, Spearman's rank correlation
T-A-9Linear regression analysis
T-A-5Probability
Metody nauczaniaM-1Interactive lecture
M-2Interactive auditory classes
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Inter-term exams (2)
S-2Ocena podsumowująca: Exam
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Basic knowlegde of math and statistics
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAQF_1A_B06_U01Ability to perform statistical analyses on experimental data
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAQF_1A_U08Student is able to plan and conduct process experiments, including measurements and computer simulations, as well as to interpret the obtained results and draw conclusions.
AQF_1A_U22Student can organize an aquatic activity and is able to analyze underwater data, make the underwater monitoring report and work as a team member.
Cel przedmiotuC-2Practical use of mathematical and statistical concepts
Treści programoweT-W-1Differential calculus
T-W-2Geometrical application of differential calculus
T-W-3Integral Calculus
T-W-4Multiple Integrals
T-W-5Probability and theoretical distributions
T-W-8Statistical quality control
T-W-7Correlation and regression
T-W-6Testing of hypothesis
T-A-1Rational numbers, Geometrical representations, Irrational number, Real number represented as point on aline — Linear Continuum. Acquaintance with basic properties of real number
T-A-2Derivative - its geometrical and physical interpretation. Sign of derivative-Monotonic increasing and de-creasing functions. Relation between continuity and derivability. Differential - application in findingapproximation.
T-A-3Evaluation of definite integrals. Working knowledge of double integral.
T-A-4Basic statistic
T-A-7Parametric and non-parametric testing of hypotheses
T-A-6Testing of normality of data distribution
T-A-8Pearson's correltion, Spearman's rank correlation
T-A-9Linear regression analysis
T-A-5Probability
Metody nauczaniaM-1Interactive lecture
M-2Interactive auditory classes
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Exam
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ability to perform basic mathematical calculations and statistical analyses
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAQF_1A_B06_K01Student is able to analyze results of statistical data
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAQF_1A_K04Student is able to assess risks and to evaluate results of actions related to aquaculture and fisheries activities.
AQF_1A_K05Student is able to think and act in a creative, innovative and enterprising manner.
AQF_1A_K01Student is aware of self-knowledge and skills. Student understands the need and possibilities of continuous education and self-improvement. She/he establishes the opportunities of her/his own development and education (the second, third degree studies; postgraduate studies; courses).
Cel przedmiotuC-1Acquiring knowledge in basics of mathematics and statistics
C-2Practical use of mathematical and statistical concepts
Treści programoweT-W-1Differential calculus
T-W-2Geometrical application of differential calculus
T-W-3Integral Calculus
T-W-4Multiple Integrals
T-W-5Probability and theoretical distributions
T-W-8Statistical quality control
T-W-7Correlation and regression
T-W-6Testing of hypothesis
T-A-1Rational numbers, Geometrical representations, Irrational number, Real number represented as point on aline — Linear Continuum. Acquaintance with basic properties of real number
T-A-2Derivative - its geometrical and physical interpretation. Sign of derivative-Monotonic increasing and de-creasing functions. Relation between continuity and derivability. Differential - application in findingapproximation.
T-A-3Evaluation of definite integrals. Working knowledge of double integral.
T-A-4Basic statistic
T-A-7Parametric and non-parametric testing of hypotheses
T-A-6Testing of normality of data distribution
T-A-8Pearson's correltion, Spearman's rank correlation
T-A-9Linear regression analysis
T-A-5Probability
Metody nauczaniaM-1Interactive lecture
M-2Interactive auditory classes
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Inter-term exams (2)
S-2Ocena podsumowująca: Exam
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Basic ability to analyze mathematical and statistical calculations
3,5
4,0
4,5
5,0