Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia informacyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Uprawa winorośli i winiarstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia informacyjna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>, Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa umiejętność obsługi komputera.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności trafnego wyszukiwania informacji w Internecie wraz z oceną ich wiarygodności
C-2Nabycie umiejętności odpowiedniego przetwarzania informacji źródłowych w celu wykorzystania we własnych dokumentach.
C-3Opanowanie sztuki profesjonalnego opracowania różnych typów dokumentów elektronicznych: tekstowych, graficznych, prezentacyjnych oraz przenośnych (pdf) przy użyciu poszczególnych modułów pakietu Open Office.
C-4Nabycie umiejętności tworzenia własnych stron internetowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z usługami informatycznymi dostępnymi dla studentów ZUT. Przetwarzanie tekstów i zasady jego redagowania. Tworzenie grafik, tabel i wzorów matematycznych w tekście. Projektowanie arkuszy kalkulacyjnych. Zasady przygotowania danych do analizy. Konsolidowanie danych zawartych w źródłach zewnętrznych (arkuszach, plikach, folderach) i wykonywanie ich transformacji. Zasady obowiązujące przy dokonywaniu na dużych zbiorach danych. Analiza danych. Tworzenie raportów umożliwiających modelowanie i wizualizowanie danych w czasie rzeczywistym. Zasady tworzenia makropoleceń. Przykłady wykorzystania arkusza kalkulacyjnego w życiu codziennym i prowadzeniu biznesu (symulacja kredytów, tworzenie baz danych i list produktów, planowanie wydatków). Tworzenie prezentacji – zasady, zawartość, animacje. Zasady projektowania i tworzenia cyfrowych formularzy i ankiet a także dokonywania analizy i podsumowania wyników / odpowiedzi. Relacyjne bazy danych – tabele, relacje kwerendy.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych w pracowni dydaktycznej.30
A-L-2Praca własna studenta polegająca na wykonaniu ćwiczeń dodatkowych przy wykorzystaniu platformy zdalnej e-edukacja.zut.edu.pl43
A-L-3konsultacje2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody programowane z użyciem komputera.
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Oceny wystawione za wybrane dokumenty elektroniczne.
S-2Ocena podsumowująca: Oceny ze sprawdzianów z umiejętności praktycznych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_A01_W01
Student ma wiedzę na temat usług informatycznych w Uczelni, potrafi samodzielnie wskazać wiarygodne informacje na zadany temat.
UWW_1A_W05C-2, C-1T-L-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_A01_U01
Student potrafi opracować dokument elektroniczny przy wykorzystaniu właściwie dobranych źródeł internetowych.
UWW_1A_U18C-2, C-4, C-3, C-1T-L-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_A01_K01
Student ma świadomość konieczności stosowania narzędzi informatycznych oraz ciągłego doskonalenia się w tym zakresie ze względu na szybki rozwój technologii informacyjnej.
UWW_1A_K02C-2, C-4, C-3T-L-1M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
UWW_1A_A01_W01
Student ma wiedzę na temat usług informatycznych w Uczelni, potrafi samodzielnie wskazać wiarygodne informacje na zadany temat.
2,0Student nie osiągnął efektu kształcenia.
3,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dostatecznym.
3,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dość dobrym.
4,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dobrym.
4,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu ponad dobrym.
5,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
UWW_1A_A01_U01
Student potrafi opracować dokument elektroniczny przy wykorzystaniu właściwie dobranych źródeł internetowych.
2,0Student nie osiągnął efektu kształcenia.
3,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dostatecznym.
3,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dość dobrym.
4,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dobrym.
4,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu ponad dobrym.
5,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
UWW_1A_A01_K01
Student ma świadomość konieczności stosowania narzędzi informatycznych oraz ciągłego doskonalenia się w tym zakresie ze względu na szybki rozwój technologii informacyjnej.
2,0Student nie osiągnął efektu kształcenia.
3,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dostatecznym.
3,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dość dobrym.
4,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dobrym.
4,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu ponad dobrym.
5,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu bardzo dobrym.

Literatura podstawowa

  1. Witold Wrotek, Office 2019 PL Kurs, Helion, Gliwice, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Curtis Frye, Joan Lambert, Joyce Cox, Microsoft Office 2019 Krok po kroku, Promise, Warszawa, 2019

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z usługami informatycznymi dostępnymi dla studentów ZUT. Przetwarzanie tekstów i zasady jego redagowania. Tworzenie grafik, tabel i wzorów matematycznych w tekście. Projektowanie arkuszy kalkulacyjnych. Zasady przygotowania danych do analizy. Konsolidowanie danych zawartych w źródłach zewnętrznych (arkuszach, plikach, folderach) i wykonywanie ich transformacji. Zasady obowiązujące przy dokonywaniu na dużych zbiorach danych. Analiza danych. Tworzenie raportów umożliwiających modelowanie i wizualizowanie danych w czasie rzeczywistym. Zasady tworzenia makropoleceń. Przykłady wykorzystania arkusza kalkulacyjnego w życiu codziennym i prowadzeniu biznesu (symulacja kredytów, tworzenie baz danych i list produktów, planowanie wydatków). Tworzenie prezentacji – zasady, zawartość, animacje. Zasady projektowania i tworzenia cyfrowych formularzy i ankiet a także dokonywania analizy i podsumowania wyników / odpowiedzi. Relacyjne bazy danych – tabele, relacje kwerendy.30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych w pracowni dydaktycznej.30
A-L-2Praca własna studenta polegająca na wykonaniu ćwiczeń dodatkowych przy wykorzystaniu platformy zdalnej e-edukacja.zut.edu.pl43
A-L-3konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięUWW_1A_A01_W01Student ma wiedzę na temat usług informatycznych w Uczelni, potrafi samodzielnie wskazać wiarygodne informacje na zadany temat.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_W05student ma wiedzę z zakresu technologii informacyjnej, z uwzględnieniem pozyskiwania oraz przetwarzania informacji i tekstów, konstrukcji i wykorzystywania arkuszy kalkulacyjnych, baz danych
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności odpowiedniego przetwarzania informacji źródłowych w celu wykorzystania we własnych dokumentach.
C-1Nabycie umiejętności trafnego wyszukiwania informacji w Internecie wraz z oceną ich wiarygodności
Treści programoweT-L-1Zapoznanie z usługami informatycznymi dostępnymi dla studentów ZUT. Przetwarzanie tekstów i zasady jego redagowania. Tworzenie grafik, tabel i wzorów matematycznych w tekście. Projektowanie arkuszy kalkulacyjnych. Zasady przygotowania danych do analizy. Konsolidowanie danych zawartych w źródłach zewnętrznych (arkuszach, plikach, folderach) i wykonywanie ich transformacji. Zasady obowiązujące przy dokonywaniu na dużych zbiorach danych. Analiza danych. Tworzenie raportów umożliwiających modelowanie i wizualizowanie danych w czasie rzeczywistym. Zasady tworzenia makropoleceń. Przykłady wykorzystania arkusza kalkulacyjnego w życiu codziennym i prowadzeniu biznesu (symulacja kredytów, tworzenie baz danych i list produktów, planowanie wydatków). Tworzenie prezentacji – zasady, zawartość, animacje. Zasady projektowania i tworzenia cyfrowych formularzy i ankiet a także dokonywania analizy i podsumowania wyników / odpowiedzi. Relacyjne bazy danych – tabele, relacje kwerendy.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne.
M-1Metody programowane z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Oceny wystawione za wybrane dokumenty elektroniczne.
S-2Ocena podsumowująca: Oceny ze sprawdzianów z umiejętności praktycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie osiągnął efektu kształcenia.
3,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dostatecznym.
3,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dość dobrym.
4,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dobrym.
4,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu ponad dobrym.
5,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięUWW_1A_A01_U01Student potrafi opracować dokument elektroniczny przy wykorzystaniu właściwie dobranych źródeł internetowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_U18student posiada umiejętność wyszukiwania i analizy potrzebnych informacji w celu sporządzania prostych opracowań naukowych
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności odpowiedniego przetwarzania informacji źródłowych w celu wykorzystania we własnych dokumentach.
C-4Nabycie umiejętności tworzenia własnych stron internetowych.
C-3Opanowanie sztuki profesjonalnego opracowania różnych typów dokumentów elektronicznych: tekstowych, graficznych, prezentacyjnych oraz przenośnych (pdf) przy użyciu poszczególnych modułów pakietu Open Office.
C-1Nabycie umiejętności trafnego wyszukiwania informacji w Internecie wraz z oceną ich wiarygodności
Treści programoweT-L-1Zapoznanie z usługami informatycznymi dostępnymi dla studentów ZUT. Przetwarzanie tekstów i zasady jego redagowania. Tworzenie grafik, tabel i wzorów matematycznych w tekście. Projektowanie arkuszy kalkulacyjnych. Zasady przygotowania danych do analizy. Konsolidowanie danych zawartych w źródłach zewnętrznych (arkuszach, plikach, folderach) i wykonywanie ich transformacji. Zasady obowiązujące przy dokonywaniu na dużych zbiorach danych. Analiza danych. Tworzenie raportów umożliwiających modelowanie i wizualizowanie danych w czasie rzeczywistym. Zasady tworzenia makropoleceń. Przykłady wykorzystania arkusza kalkulacyjnego w życiu codziennym i prowadzeniu biznesu (symulacja kredytów, tworzenie baz danych i list produktów, planowanie wydatków). Tworzenie prezentacji – zasady, zawartość, animacje. Zasady projektowania i tworzenia cyfrowych formularzy i ankiet a także dokonywania analizy i podsumowania wyników / odpowiedzi. Relacyjne bazy danych – tabele, relacje kwerendy.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne.
M-1Metody programowane z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Oceny wystawione za wybrane dokumenty elektroniczne.
S-2Ocena podsumowująca: Oceny ze sprawdzianów z umiejętności praktycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie osiągnął efektu kształcenia.
3,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dostatecznym.
3,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dość dobrym.
4,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dobrym.
4,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu ponad dobrym.
5,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięUWW_1A_A01_K01Student ma świadomość konieczności stosowania narzędzi informatycznych oraz ciągłego doskonalenia się w tym zakresie ze względu na szybki rozwój technologii informacyjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_K02Student jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności odpowiedniego przetwarzania informacji źródłowych w celu wykorzystania we własnych dokumentach.
C-4Nabycie umiejętności tworzenia własnych stron internetowych.
C-3Opanowanie sztuki profesjonalnego opracowania różnych typów dokumentów elektronicznych: tekstowych, graficznych, prezentacyjnych oraz przenośnych (pdf) przy użyciu poszczególnych modułów pakietu Open Office.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie z usługami informatycznymi dostępnymi dla studentów ZUT. Przetwarzanie tekstów i zasady jego redagowania. Tworzenie grafik, tabel i wzorów matematycznych w tekście. Projektowanie arkuszy kalkulacyjnych. Zasady przygotowania danych do analizy. Konsolidowanie danych zawartych w źródłach zewnętrznych (arkuszach, plikach, folderach) i wykonywanie ich transformacji. Zasady obowiązujące przy dokonywaniu na dużych zbiorach danych. Analiza danych. Tworzenie raportów umożliwiających modelowanie i wizualizowanie danych w czasie rzeczywistym. Zasady tworzenia makropoleceń. Przykłady wykorzystania arkusza kalkulacyjnego w życiu codziennym i prowadzeniu biznesu (symulacja kredytów, tworzenie baz danych i list produktów, planowanie wydatków). Tworzenie prezentacji – zasady, zawartość, animacje. Zasady projektowania i tworzenia cyfrowych formularzy i ankiet a także dokonywania analizy i podsumowania wyników / odpowiedzi. Relacyjne bazy danych – tabele, relacje kwerendy.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne.
M-1Metody programowane z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Oceny wystawione za wybrane dokumenty elektroniczne.
S-2Ocena podsumowująca: Oceny ze sprawdzianów z umiejętności praktycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie osiągnął efektu kształcenia.
3,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dostatecznym.
3,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dość dobrym.
4,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dobrym.
4,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu ponad dobrym.
5,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu bardzo dobrym.