Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
specjalność: Rolnictwo precyzyjne
Sylabus przedmiotu Pozyskiwanie i przetwarzanie danych w systemach rolnictwa precyzyjnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pozyskiwanie i przetwarzanie danych w systemach rolnictwa precyzyjnego | ||
Specjalność | Rolnictwo precyzyjne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejętności z zakresu agronomii, fizyki, matematyki i informatyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie technologii pozyskiwania i przetwarzania danych na potrzeby rolnictwa precyzyjnego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Identyfikacja danych zawartych w protokole NMEA. Zmiany parametrów roboczych rozsiewaczy nawozów w zależności od prędkości i kierunku wiatru. Rozpoznawanie roślin na użytek pielęgnacji. Wykorzystanie zakresów światła widzialnego w ocenie stanu plantacji. Ocena stanu roślin przy użyciu detektorów NIR i SWIR. Przetwarzanie danych na potrzeby pomiaru zmienności plonu roślin. Monitorowanie zmian zagęszczenia gleby na podstawie geometrycznych parametrów koleiny. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pozycjonowanie satelitarne i lokalne. Transmisja danych na potrzeby rolnictwa precyzyjnego. Skanowanie przestrzenne z zachowaniem tekstury powierzchni. Wykorzystanie sensorów wielozakresowych do teledetekcji w świetle widzialnym i w podczerwieni. Komputerowa analiza obrazu. Modyfikowanie algorytmów widzenia maszynowego. Przykłady zastosowania teledetekcji do oceny jakości prac polowych. Monitorowanie zagęszczenia gleby spowodowanego ruchem maszyn do produkcji polowej. Ocena potrzeb nawozowych roślin uprawnych. Identyfikacja zagrożeń na użytek stosowania pielęgnacji mechanicznej i ochrony chemicznej. Algorytmy przebiegu procesów roboczych w maszynach do uprawy gleby, nawożenia, ochrony chemicznej, pielęgnacji mechanicznej oraz zbioru. Wykorzystanie dokumentacji gromadzonej w systemach informatycznych maszyn polowych do realizacji procesów roboczych w kolejnych sezonach agrotechnicznych. | 20 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Wykonanie sprawozdań z zajęć | 8 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 1 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do aktywnej dyskusji na zajęciach | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Sprawozdania |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D13_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą pozyskiwania i przetwarzania danych na potrzeby rolnictwa precyzyjnego | ROL_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D13_U01 Student posiada umiejętność pozyskiwania i przetwarzania danych na potrzeby rolnictwa precyzyjnego | ROL_2A_U02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D13_K01 Student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie pozyskiwania i przetwarzania danych w systemach rolnictwa precyzyjnego | ROL_2A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D13_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą pozyskiwania i przetwarzania danych na potrzeby rolnictwa precyzyjnego | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy dotyczącej pozyskiwania i przetwarzania danych na potrzeby rolnictwa precyzyjnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D13_U01 Student posiada umiejętność pozyskiwania i przetwarzania danych na potrzeby rolnictwa precyzyjnego | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje minimum niezbędnych umiejętności dotyczących pozyskiwania i przetwarzania danych na potrzeby rolnictwa precyzyjnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D13_K01 Student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie pozyskiwania i przetwarzania danych w systemach rolnictwa precyzyjnego | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje minimalnie aktywną i kreatywną postawę w rozwiązywaniu problemów związanych z pozyskiwaniem i przetwarzaniem danych na potrzeby rolnictwa precyzyjnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ekielski A., Wesołowski K., Systemy agrotroniczne, Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych, Gdańsk, 2019
- Borsa M. i inn., Teledetekcja w planowaniu przestrzennym, SmallGis, Warszawa, 2017
- Błaszkiewicz Z., Technika rolnicza, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, Poznań, 2012
Literatura dodatkowa
- Dawidowski J.B., Dobek T., Jurga J., Maszyny i urządzenia w rolnictwie precyzyjnym, Rozdział w monografii pod red. Juliszewski T., Kurpaska S.: Współczesna inżynieria rolnicza – badania i zastosowanie., Kraków, 2011
- Iołkosz A., Olędzki J.R., Trafas K., Ćwiczenia z teledetekcji środowiska, PWN, Warszawa, 1999