Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
specjalność: Doradztwo rolnicze

Sylabus przedmiotu Ochrona bioróżnorodności w rolnictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona bioróżnorodności w rolnictwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 20 1,20,30zaliczenie
wykładyW1 30 1,80,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu student powinien posiadać podstawową wiedzę o rolnictwie oraz o środowisku przyrodniczym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajęć jest poznanie różnorodności w różnych dziedzinach gospodarki rolniczej; rozpoznanie zagrożeń jakie stwarza intensywna produkcja rolnicza dla różnorodności krajobrazu rolniczego oraz poznanie metod jej zapobiegania lub ograniczania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Różnorodność gatunków segetalnych współwystępujących w różnych uprawach rolniczych oraz ich funkcje przyrodnicze4
T-A-2Uprawy rolne oraz występujące w krajobrazie rolniczym użytki przyrodnicze stanowiące pożytki dla owadów zapylających4
T-A-3Zasady gospodarowania na trwałych użytkach zielonych dostosowane do warunków środowiskowych, potrzeb człowieka przy zachowaniu fitoróżnorodności4
T-A-4Zwierzęta sprzyjające człowiekowi ich obecność na terenie rolniczym - utrzymanie bazy naturalnych drapieżników dla szkodników upraw4
T-A-5Uprawy wielkopowierzchniowe oraz hodowle fermowe a bioróżnorodność środowiska rolniczego4
20
wykłady
T-W-1Poznanie różnorodności biologicznej w różnych dziedzinach gospodarki rolniczej. Znaczenie bioróżnorodności dla funkcjonowania produkcji rolniczej4
T-W-2Zagrożenia dla bioróżnorodności środowiska oraz obniżanie walorów krajobrazowych ze strony rolnictwa. Krajobraz kulturowy4
T-W-3Wpływ nawożenia mineralnego w intensywnym sposobie gospodarowania na przekształcanie czynników biotycznych i biotycznych związanych ze środowiskiem rolniczym2
T-W-4Wpływ środków ochrony roślin na glebę, wodę, powietrze oraz zubażanie składu gatunkowego roślin i zwierząt towarzyszącym uprawom. Zmiany we florze segetalnej towarzyszącej uprawom4
T-W-5Fabryka życia. Dlaczego różnorodność biologiczna gleby jest tak istotna. Rolnicze i pozarolnicze czynniki przyczyniające się do obniżania jakości biologicznej gleb4
T-W-6Zarządzanie trwałymi użytkami zielonymi w celu zapewnieniu stanu równowagi ekologicznej łąk i pastwisk. Wpływ gospodarki intensywnej i ekstensywnej TUZ na bioróżnorodność4
T-W-7Wpływ środowiskowy produkcji rolnej prowadzonej z zastosowaniem organizmów genetycznie zmodyfikowanych. Zdrowa naturalna żywność i produkty tradycyjne - poszukiwanie smaku, jakości i regionalności4
T-W-8Znaczenie wysp środowiskowych w ochronie bioróżnorodności krajobrazu rolniczego2
T-W-9Metody ochrony bioróżnorodności w rolnictwie – studium przypadków2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział studenta w zajęciach20
A-A-2Samodzielne opracowanie projektów ćwiczeniowych8
A-A-3Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1udział studenta w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury (materiałów źródłowych) przedstawianej treści związane z przedmiotem4
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów6
A-W-4Przygotowanie do aktywnej dyskusji na zajęciach3
A-W-5Konsultacje2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Dyskusja problemowa – studium przypadku
M-2Opracowanie materiałów źródłowych – analiza i interpretacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawozdania z analizy materiału źródłowego
S-2Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C03_W03
Student posiada posiada rozszerzona wiedze z zakresu kształtowania i ochrony krajobrazu oraz wykorzystania uzytków ekologicznych dla wzmocnienia stabilności biocenoz
ROL_2A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-1, S-2, S-3
ROL_2A_C03_W06
student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników
ROL_2A_W06C-1T-W-2, T-W-4, T-A-4, T-A-5M-2S-1, S-2, S-3
ROL_2A_C03_W09
student posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu kształtowania terenów rekreacyjnych, inwentaryzacji i waloryzacji przyrodniczej oraz funkcjonowania i kształtowania krajobrazu rolniczego
ROL_2A_W09C-1T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-3, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C03_U02
ROL_2A_U02 Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
ROL_2A_U02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3
ROL_2A_C03_U03
ROL_2A_U03 Samodzielnie analizuje problemy związane z produkcją roślinną, jakością żywności oraz stanem i przydatnością agroturystyczną środowiska naturalnego, prawidłowo interpretując rezultaty i wyciągając wnioski
ROL_2A_U03C-1T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C03_K04
ROL_2A_K04 Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
ROL_2A_K04C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-4, T-A-5M-1, M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C03_W03
Student posiada posiada rozszerzona wiedze z zakresu kształtowania i ochrony krajobrazu oraz wykorzystania uzytków ekologicznych dla wzmocnienia stabilności biocenoz
2,0
3,0Student zna podstawowy zakres oddziaływania rolnictwa na środowisko oraz wpływu użytkow przyrodniczych na poprawe stabilności biocenoz rolniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_2A_C03_W06
student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników
2,0
3,0student posiada podstawowa wiedzę z zakresu metod dobrej praktyki rolniczej
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_2A_C03_W09
student posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu kształtowania terenów rekreacyjnych, inwentaryzacji i waloryzacji przyrodniczej oraz funkcjonowania i kształtowania krajobrazu rolniczego
2,0
3,0student posiada podstawową wiedzę z zakresu ksztaltowania krajobrazu rolniczego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C03_U02
ROL_2A_U02 Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
2,0
3,0Student potrafi wykorzystywać nowoczesne technologie w celu poprawy jakości życia człowieka oraz ochrony zasobow przyrody
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_2A_C03_U03
ROL_2A_U03 Samodzielnie analizuje problemy związane z produkcją roślinną, jakością żywności oraz stanem i przydatnością agroturystyczną środowiska naturalnego, prawidłowo interpretując rezultaty i wyciągając wnioski
2,0
3,0Student potrafi prawidłowo analizować problemy jakości żywności i wyciągać wnioski w celu poprawy jakości tych produktów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C03_K04
ROL_2A_K04 Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
2,0
3,0Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wynikające z działalności rolniczej na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hieronim Andrzejewski, Wojciech Frątczak, Aleksandra Góralczyk, Aleksander Góralczyk, Katarzyna Izydorczyk, Szymon Kielan, Katarzyna Krakowska, Marek Rudzińskil Grzegorz Siebielec, Anna Tupin, Piotr Wypych, Zrównoważone rolnictwo w służbie bioróżnorodności - poradnik, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, -, 2019, -, -
  2. Wrzaszcz, W., Zieliński, M., Sustainable Development of Agriculture in Poland – Towards Organization and Biodiversity Improvement?, European Journal of Sustainable Development, 11(1), 87. https://doi.org/10.14207/ejsd.2022.v11n1p87, -, 2022, -, -
  3. Aishwarya, Kumar, P, Introduction to Agro-Biodiversity and Agri-Ecosystem in the Twenty-First Century., Springer, https://doi.org/10.1007/978-981-19-0928-3_1, Singapore, 2022, -, In: Kumar, P., Tomar, R.S., Bhat, J.A., Dobriyal, M., Rani, M. (eds) Agro-biodiversity and Agri-ecosystem Management.
  4. Doruchowski G., Hurej M., Twardowski J., Rolnictwo i przyroda, ochrona różnorodności biologicznej dobrą praktyką rolniczą, Wydawca: Centrum UNEP/GRID-Warszawa, ISBN: 978-83-932916-5-6., Warszawa, 2017, str. 1-44
  5. Symonides E., Różnorodność biologiczna Polski - jej stan, zagrożenia i prawno-organizacyjne aspekty ochrony., Przyszłość. Świat-Europa-Polska, Warszawa, 2014, 2/30, 12-35.

Literatura dodatkowa

  1. Góral J., Rembisz Wł., Produkcja w rolnictwie w kontekście ochrony środowiska, 1. Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa I Rozwoju Obszarów Wiejskich. DOI: 10.22630/RNR.2017.104.1.1, 2017, 104, 1. DOI: 10.22630/RNR.2017.104.1.1
  2. Kajdan-Zysnarska I., Matuszak E., Nowak D., Matuszewski J., Oryś A., Raczkowska E., Ratajczak J., Ochrona środowiska w gospodarstwie rolnym. Poradnik dla doradcy., Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Poznaniu, 2014, str. 1-125
  3. Kokoszka K., Ochrona środowiska na terenach wiejskich w świetle nowej perspektywy wspólnej polityki rolnej Unii Europejskiej 2014-2020, Uniwersytet Rolniczy im. H. Kołłątaja w Krakowie, Kraków, 2014, str. 139-149
  4. Joanna Jaroszewska, Konrad Prandecki, Znaczenie "zazielenienia" w zapewnieniu różnorodności biologicznej, Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie Problemy Rolnictwa Światowego tom 16 (XXXI), zeszyt 3, 110–120, Warszawa, 2016, -, -

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Różnorodność gatunków segetalnych współwystępujących w różnych uprawach rolniczych oraz ich funkcje przyrodnicze4
T-A-2Uprawy rolne oraz występujące w krajobrazie rolniczym użytki przyrodnicze stanowiące pożytki dla owadów zapylających4
T-A-3Zasady gospodarowania na trwałych użytkach zielonych dostosowane do warunków środowiskowych, potrzeb człowieka przy zachowaniu fitoróżnorodności4
T-A-4Zwierzęta sprzyjające człowiekowi ich obecność na terenie rolniczym - utrzymanie bazy naturalnych drapieżników dla szkodników upraw4
T-A-5Uprawy wielkopowierzchniowe oraz hodowle fermowe a bioróżnorodność środowiska rolniczego4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Poznanie różnorodności biologicznej w różnych dziedzinach gospodarki rolniczej. Znaczenie bioróżnorodności dla funkcjonowania produkcji rolniczej4
T-W-2Zagrożenia dla bioróżnorodności środowiska oraz obniżanie walorów krajobrazowych ze strony rolnictwa. Krajobraz kulturowy4
T-W-3Wpływ nawożenia mineralnego w intensywnym sposobie gospodarowania na przekształcanie czynników biotycznych i biotycznych związanych ze środowiskiem rolniczym2
T-W-4Wpływ środków ochrony roślin na glebę, wodę, powietrze oraz zubażanie składu gatunkowego roślin i zwierząt towarzyszącym uprawom. Zmiany we florze segetalnej towarzyszącej uprawom4
T-W-5Fabryka życia. Dlaczego różnorodność biologiczna gleby jest tak istotna. Rolnicze i pozarolnicze czynniki przyczyniające się do obniżania jakości biologicznej gleb4
T-W-6Zarządzanie trwałymi użytkami zielonymi w celu zapewnieniu stanu równowagi ekologicznej łąk i pastwisk. Wpływ gospodarki intensywnej i ekstensywnej TUZ na bioróżnorodność4
T-W-7Wpływ środowiskowy produkcji rolnej prowadzonej z zastosowaniem organizmów genetycznie zmodyfikowanych. Zdrowa naturalna żywność i produkty tradycyjne - poszukiwanie smaku, jakości i regionalności4
T-W-8Znaczenie wysp środowiskowych w ochronie bioróżnorodności krajobrazu rolniczego2
T-W-9Metody ochrony bioróżnorodności w rolnictwie – studium przypadków2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział studenta w zajęciach20
A-A-2Samodzielne opracowanie projektów ćwiczeniowych8
A-A-3Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział studenta w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury (materiałów źródłowych) przedstawianej treści związane z przedmiotem4
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów6
A-W-4Przygotowanie do aktywnej dyskusji na zajęciach3
A-W-5Konsultacje2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_C03_W03Student posiada posiada rozszerzona wiedze z zakresu kształtowania i ochrony krajobrazu oraz wykorzystania uzytków ekologicznych dla wzmocnienia stabilności biocenoz
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W03ma pogłębioną wiedzę w zakresie kształtowania i ochrony krajobrazu oraz planowania i wykorzystania użytków ekologicznych dla wzmocnienia stabilności biocenoz
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest poznanie różnorodności w różnych dziedzinach gospodarki rolniczej; rozpoznanie zagrożeń jakie stwarza intensywna produkcja rolnicza dla różnorodności krajobrazu rolniczego oraz poznanie metod jej zapobiegania lub ograniczania
Treści programoweT-W-1Poznanie różnorodności biologicznej w różnych dziedzinach gospodarki rolniczej. Znaczenie bioróżnorodności dla funkcjonowania produkcji rolniczej
T-W-2Zagrożenia dla bioróżnorodności środowiska oraz obniżanie walorów krajobrazowych ze strony rolnictwa. Krajobraz kulturowy
T-W-9Metody ochrony bioróżnorodności w rolnictwie – studium przypadków
T-A-1Różnorodność gatunków segetalnych współwystępujących w różnych uprawach rolniczych oraz ich funkcje przyrodnicze
T-A-2Uprawy rolne oraz występujące w krajobrazie rolniczym użytki przyrodnicze stanowiące pożytki dla owadów zapylających
Metody nauczaniaM-1Dyskusja problemowa – studium przypadku
M-2Opracowanie materiałów źródłowych – analiza i interpretacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdania z analizy materiału źródłowego
S-2Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowy zakres oddziaływania rolnictwa na środowisko oraz wpływu użytkow przyrodniczych na poprawe stabilności biocenoz rolniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_C03_W06student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W06posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest poznanie różnorodności w różnych dziedzinach gospodarki rolniczej; rozpoznanie zagrożeń jakie stwarza intensywna produkcja rolnicza dla różnorodności krajobrazu rolniczego oraz poznanie metod jej zapobiegania lub ograniczania
Treści programoweT-W-2Zagrożenia dla bioróżnorodności środowiska oraz obniżanie walorów krajobrazowych ze strony rolnictwa. Krajobraz kulturowy
T-W-4Wpływ środków ochrony roślin na glebę, wodę, powietrze oraz zubażanie składu gatunkowego roślin i zwierząt towarzyszącym uprawom. Zmiany we florze segetalnej towarzyszącej uprawom
T-A-4Zwierzęta sprzyjające człowiekowi ich obecność na terenie rolniczym - utrzymanie bazy naturalnych drapieżników dla szkodników upraw
T-A-5Uprawy wielkopowierzchniowe oraz hodowle fermowe a bioróżnorodność środowiska rolniczego
Metody nauczaniaM-2Opracowanie materiałów źródłowych – analiza i interpretacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdania z analizy materiału źródłowego
S-2Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada podstawowa wiedzę z zakresu metod dobrej praktyki rolniczej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_C03_W09student posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu kształtowania terenów rekreacyjnych, inwentaryzacji i waloryzacji przyrodniczej oraz funkcjonowania i kształtowania krajobrazu rolniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W09posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu kształtowania terenów rekreacyjnych, inwentaryzacji i waloryzacji przyrodniczej oraz funkcjonowania i kształtowania krajobrazu rolniczego
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest poznanie różnorodności w różnych dziedzinach gospodarki rolniczej; rozpoznanie zagrożeń jakie stwarza intensywna produkcja rolnicza dla różnorodności krajobrazu rolniczego oraz poznanie metod jej zapobiegania lub ograniczania
Treści programoweT-W-1Poznanie różnorodności biologicznej w różnych dziedzinach gospodarki rolniczej. Znaczenie bioróżnorodności dla funkcjonowania produkcji rolniczej
T-W-3Wpływ nawożenia mineralnego w intensywnym sposobie gospodarowania na przekształcanie czynników biotycznych i biotycznych związanych ze środowiskiem rolniczym
T-W-6Zarządzanie trwałymi użytkami zielonymi w celu zapewnieniu stanu równowagi ekologicznej łąk i pastwisk. Wpływ gospodarki intensywnej i ekstensywnej TUZ na bioróżnorodność
T-W-7Wpływ środowiskowy produkcji rolnej prowadzonej z zastosowaniem organizmów genetycznie zmodyfikowanych. Zdrowa naturalna żywność i produkty tradycyjne - poszukiwanie smaku, jakości i regionalności
T-W-8Znaczenie wysp środowiskowych w ochronie bioróżnorodności krajobrazu rolniczego
T-A-3Zasady gospodarowania na trwałych użytkach zielonych dostosowane do warunków środowiskowych, potrzeb człowieka przy zachowaniu fitoróżnorodności
T-A-5Uprawy wielkopowierzchniowe oraz hodowle fermowe a bioróżnorodność środowiska rolniczego
Metody nauczaniaM-1Dyskusja problemowa – studium przypadku
M-2Opracowanie materiałów źródłowych – analiza i interpretacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdania z analizy materiału źródłowego
S-2Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada podstawową wiedzę z zakresu ksztaltowania krajobrazu rolniczego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_C03_U02ROL_2A_U02 Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U02Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest poznanie różnorodności w różnych dziedzinach gospodarki rolniczej; rozpoznanie zagrożeń jakie stwarza intensywna produkcja rolnicza dla różnorodności krajobrazu rolniczego oraz poznanie metod jej zapobiegania lub ograniczania
Treści programoweT-W-1Poznanie różnorodności biologicznej w różnych dziedzinach gospodarki rolniczej. Znaczenie bioróżnorodności dla funkcjonowania produkcji rolniczej
T-W-2Zagrożenia dla bioróżnorodności środowiska oraz obniżanie walorów krajobrazowych ze strony rolnictwa. Krajobraz kulturowy
T-W-3Wpływ nawożenia mineralnego w intensywnym sposobie gospodarowania na przekształcanie czynników biotycznych i biotycznych związanych ze środowiskiem rolniczym
T-W-4Wpływ środków ochrony roślin na glebę, wodę, powietrze oraz zubażanie składu gatunkowego roślin i zwierząt towarzyszącym uprawom. Zmiany we florze segetalnej towarzyszącej uprawom
T-W-5Fabryka życia. Dlaczego różnorodność biologiczna gleby jest tak istotna. Rolnicze i pozarolnicze czynniki przyczyniające się do obniżania jakości biologicznej gleb
T-W-6Zarządzanie trwałymi użytkami zielonymi w celu zapewnieniu stanu równowagi ekologicznej łąk i pastwisk. Wpływ gospodarki intensywnej i ekstensywnej TUZ na bioróżnorodność
T-W-7Wpływ środowiskowy produkcji rolnej prowadzonej z zastosowaniem organizmów genetycznie zmodyfikowanych. Zdrowa naturalna żywność i produkty tradycyjne - poszukiwanie smaku, jakości i regionalności
T-W-8Znaczenie wysp środowiskowych w ochronie bioróżnorodności krajobrazu rolniczego
T-W-9Metody ochrony bioróżnorodności w rolnictwie – studium przypadków
T-A-1Różnorodność gatunków segetalnych współwystępujących w różnych uprawach rolniczych oraz ich funkcje przyrodnicze
T-A-2Uprawy rolne oraz występujące w krajobrazie rolniczym użytki przyrodnicze stanowiące pożytki dla owadów zapylających
T-A-3Zasady gospodarowania na trwałych użytkach zielonych dostosowane do warunków środowiskowych, potrzeb człowieka przy zachowaniu fitoróżnorodności
T-A-4Zwierzęta sprzyjające człowiekowi ich obecność na terenie rolniczym - utrzymanie bazy naturalnych drapieżników dla szkodników upraw
T-A-5Uprawy wielkopowierzchniowe oraz hodowle fermowe a bioróżnorodność środowiska rolniczego
Metody nauczaniaM-1Dyskusja problemowa – studium przypadku
M-2Opracowanie materiałów źródłowych – analiza i interpretacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdania z analizy materiału źródłowego
S-2Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystywać nowoczesne technologie w celu poprawy jakości życia człowieka oraz ochrony zasobow przyrody
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_C03_U03ROL_2A_U03 Samodzielnie analizuje problemy związane z produkcją roślinną, jakością żywności oraz stanem i przydatnością agroturystyczną środowiska naturalnego, prawidłowo interpretując rezultaty i wyciągając wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U03Samodzielnie analizuje problemy związane z produkcją roślinną, jakością żywności oraz stanem i przydatnością agroturystyczną środowiska naturalnego, prawidłowo interpretując rezultaty i wyciągając wnioski
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest poznanie różnorodności w różnych dziedzinach gospodarki rolniczej; rozpoznanie zagrożeń jakie stwarza intensywna produkcja rolnicza dla różnorodności krajobrazu rolniczego oraz poznanie metod jej zapobiegania lub ograniczania
Treści programoweT-W-3Wpływ nawożenia mineralnego w intensywnym sposobie gospodarowania na przekształcanie czynników biotycznych i biotycznych związanych ze środowiskiem rolniczym
T-W-5Fabryka życia. Dlaczego różnorodność biologiczna gleby jest tak istotna. Rolnicze i pozarolnicze czynniki przyczyniające się do obniżania jakości biologicznej gleb
T-W-6Zarządzanie trwałymi użytkami zielonymi w celu zapewnieniu stanu równowagi ekologicznej łąk i pastwisk. Wpływ gospodarki intensywnej i ekstensywnej TUZ na bioróżnorodność
T-W-7Wpływ środowiskowy produkcji rolnej prowadzonej z zastosowaniem organizmów genetycznie zmodyfikowanych. Zdrowa naturalna żywność i produkty tradycyjne - poszukiwanie smaku, jakości i regionalności
T-W-8Znaczenie wysp środowiskowych w ochronie bioróżnorodności krajobrazu rolniczego
T-A-3Zasady gospodarowania na trwałych użytkach zielonych dostosowane do warunków środowiskowych, potrzeb człowieka przy zachowaniu fitoróżnorodności
Metody nauczaniaM-1Dyskusja problemowa – studium przypadku
M-2Opracowanie materiałów źródłowych – analiza i interpretacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdania z analizy materiału źródłowego
S-2Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi prawidłowo analizować problemy jakości żywności i wyciągać wnioski w celu poprawy jakości tych produktów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_C03_K04ROL_2A_K04 Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest poznanie różnorodności w różnych dziedzinach gospodarki rolniczej; rozpoznanie zagrożeń jakie stwarza intensywna produkcja rolnicza dla różnorodności krajobrazu rolniczego oraz poznanie metod jej zapobiegania lub ograniczania
Treści programoweT-W-2Zagrożenia dla bioróżnorodności środowiska oraz obniżanie walorów krajobrazowych ze strony rolnictwa. Krajobraz kulturowy
T-W-3Wpływ nawożenia mineralnego w intensywnym sposobie gospodarowania na przekształcanie czynników biotycznych i biotycznych związanych ze środowiskiem rolniczym
T-W-4Wpływ środków ochrony roślin na glebę, wodę, powietrze oraz zubażanie składu gatunkowego roślin i zwierząt towarzyszącym uprawom. Zmiany we florze segetalnej towarzyszącej uprawom
T-W-5Fabryka życia. Dlaczego różnorodność biologiczna gleby jest tak istotna. Rolnicze i pozarolnicze czynniki przyczyniające się do obniżania jakości biologicznej gleb
T-W-6Zarządzanie trwałymi użytkami zielonymi w celu zapewnieniu stanu równowagi ekologicznej łąk i pastwisk. Wpływ gospodarki intensywnej i ekstensywnej TUZ na bioróżnorodność
T-W-7Wpływ środowiskowy produkcji rolnej prowadzonej z zastosowaniem organizmów genetycznie zmodyfikowanych. Zdrowa naturalna żywność i produkty tradycyjne - poszukiwanie smaku, jakości i regionalności
T-W-8Znaczenie wysp środowiskowych w ochronie bioróżnorodności krajobrazu rolniczego
T-A-4Zwierzęta sprzyjające człowiekowi ich obecność na terenie rolniczym - utrzymanie bazy naturalnych drapieżników dla szkodników upraw
T-A-5Uprawy wielkopowierzchniowe oraz hodowle fermowe a bioróżnorodność środowiska rolniczego
Metody nauczaniaM-1Dyskusja problemowa – studium przypadku
M-2Opracowanie materiałów źródłowych – analiza i interpretacja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wynikające z działalności rolniczej na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0