Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Agrobiotechnologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Agrobiotechnologia
Specjalność Produkcja roślinna i usługi agrotechniczne
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 25 2,00,70zaliczenie
laboratoriaL7 10 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu genetyki, fizjologii roślin, biochemii oraz hodowli roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studenta z możliwościami biotechnologii jako narzędzia do intensyfikacji produkcji rolniczej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Sporządzanie pożywek i roztworów macierzystych do kultur tkankowych in vitro3
T-L-2Namnażanie roślin z wybranych organów/tkanek5
T-L-3Ocena wyników kultur in vitro - obserwacja sterylności kultury oraz wpływu różnych czynników na efektywność. Prezentacja wyników przez studentów i podsumowanie ćwiczeń2
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu - agrobiotechnologia jako specjalność biotechnologii. Kolory biotechnologii1
T-W-2Kultury in vitro roślin: etapy mikrorozmnażania, roślinne regulatory wzrostu, somatyczna embriogenza, uwalnianie roślin od wirusów i patogenów metodą kultur merystemów wierzchołkowych.6
T-W-3Wykorzystanie kultur in vitro w nauce i praktyce rolniczej. Przykłady wykorzystania kultur in vitro w hodowli twórczej roślin rolniczych.4
T-W-4Metody otrzymywania roślin transgenicznych. Odmiany transgeniczne roślin uprawnych i ich wykorzystanie w rolnictwie światowym4
T-W-5Metody identyfikowania odmian modyfikowanych genetycznie2
T-W-6Edytowanie genów vs indukowana mutageneza2
T-W-7Diagnostyka molekularna roślin uprawnych - zasady i przykłady zastosowań. Identyfikacja odmian i ocena bioróżnorodności testami molekularnymi4
T-W-8Społeczne i prawne aspekty agrobiotechnologii. Zasady koegzystencji rolnictwa opartego na GMO i na odmianach konwencjonalnych2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia13
A-L-3Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2Praca własna studenta. Przygotowanie do zaliczenia23
A-W-3Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne - nauczanie umiejętności praktycznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Pisemna praca zaliczeniowa - esej
S-3Ocena formująca: Interpretacja i prezentacja na forum wyników prac laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D18_W01
student zna metody otrzymywania odmian roślin uprawnych przy użyciu metod kultur in vitro i transgenezy oraz ich zastosowania dla potrzeb rolnictwa
ROL_1A_W10, ROL_1A_W11C-1T-L-2, T-W-7, T-L-3, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-L-1, T-W-8, T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D18_U01
Student potrafi scharakteryzować metody biotechnologiczne stosowane w rolnictwie i ocenić ich przydatność oraz potencjalne zagrożenia
ROL_1A_U12C-1T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2, S-3
ROL_1A_D18_U02
Student potrafi przygotować podłoża wzrostowe oraz zakładać i prowadzić rozmnożenia wybranych roślin w kulturach in vitro
ROL_1A_U12C-1T-L-3, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-L-2, T-L-1, T-W-8M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D18_K01
Student potrafi ocenić korzyści i zagrożenia wynikające z wdrażania metod biotechnologicznych w rolnictwie
ROL_1A_K04C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D18_W01
student zna metody otrzymywania odmian roślin uprawnych przy użyciu metod kultur in vitro i transgenezy oraz ich zastosowania dla potrzeb rolnictwa
2,0
3,0Student zna na pooziomie podstawowym metody biotechnologiczne stosowane w rolnictwie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D18_U01
Student potrafi scharakteryzować metody biotechnologiczne stosowane w rolnictwie i ocenić ich przydatność oraz potencjalne zagrożenia
2,0
3,0Student na poziomie podstawowym potrafi ocenić przydatność i potencjalne zagrożenia związane ze stosowaniem metod biotechnologicznych w rolnictwie. Student ma podstawowe umiejętności wymagane do pracy w laboratorium kultur tkankowych
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_D18_U02
Student potrafi przygotować podłoża wzrostowe oraz zakładać i prowadzić rozmnożenia wybranych roślin w kulturach in vitro
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu agrobiotechnologii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D18_K01
Student potrafi ocenić korzyści i zagrożenia wynikające z wdrażania metod biotechnologicznych w rolnictwie
2,0
3,0Student ma podstawowe kompetencje z zakresu agrobiotechnologii
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Malepszy S. (red.), Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2009, 2

Literatura dodatkowa

  1. Twardowski T.,Michalska A. (red.), KOD: Korzyści, oczekiwania, dylematy biotechnologii, Agencja Edytor, Poznań, 2001
  2. Stokłosowa E., Hodowla komórek i tkanek, PWN, Warszawa, 2008
  3. Querzi M., Maretti M., Mazzara M., Badanie próbek żywności na obecność na obecność Genetycznie Zmodyfikowanych Organizmów, World Health Organization, 2011, Rozdział 9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Sporządzanie pożywek i roztworów macierzystych do kultur tkankowych in vitro3
T-L-2Namnażanie roślin z wybranych organów/tkanek5
T-L-3Ocena wyników kultur in vitro - obserwacja sterylności kultury oraz wpływu różnych czynników na efektywność. Prezentacja wyników przez studentów i podsumowanie ćwiczeń2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu - agrobiotechnologia jako specjalność biotechnologii. Kolory biotechnologii1
T-W-2Kultury in vitro roślin: etapy mikrorozmnażania, roślinne regulatory wzrostu, somatyczna embriogenza, uwalnianie roślin od wirusów i patogenów metodą kultur merystemów wierzchołkowych.6
T-W-3Wykorzystanie kultur in vitro w nauce i praktyce rolniczej. Przykłady wykorzystania kultur in vitro w hodowli twórczej roślin rolniczych.4
T-W-4Metody otrzymywania roślin transgenicznych. Odmiany transgeniczne roślin uprawnych i ich wykorzystanie w rolnictwie światowym4
T-W-5Metody identyfikowania odmian modyfikowanych genetycznie2
T-W-6Edytowanie genów vs indukowana mutageneza2
T-W-7Diagnostyka molekularna roślin uprawnych - zasady i przykłady zastosowań. Identyfikacja odmian i ocena bioróżnorodności testami molekularnymi4
T-W-8Społeczne i prawne aspekty agrobiotechnologii. Zasady koegzystencji rolnictwa opartego na GMO i na odmianach konwencjonalnych2
25

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia13
A-L-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2Praca własna studenta. Przygotowanie do zaliczenia23
A-W-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D18_W01student zna metody otrzymywania odmian roślin uprawnych przy użyciu metod kultur in vitro i transgenezy oraz ich zastosowania dla potrzeb rolnictwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W10Ma szczegółową wiedzę z zakresu produkcji roślin rolniczych i stosowanych technologii
ROL_1A_W11Ma podstawową wiedzę z zakresu produkcji roślin ogrodniczych i stosowanych technologii
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z możliwościami biotechnologii jako narzędzia do intensyfikacji produkcji rolniczej
Treści programoweT-L-2Namnażanie roślin z wybranych organów/tkanek
T-W-7Diagnostyka molekularna roślin uprawnych - zasady i przykłady zastosowań. Identyfikacja odmian i ocena bioróżnorodności testami molekularnymi
T-L-3Ocena wyników kultur in vitro - obserwacja sterylności kultury oraz wpływu różnych czynników na efektywność. Prezentacja wyników przez studentów i podsumowanie ćwiczeń
T-W-6Edytowanie genów vs indukowana mutageneza
T-W-5Metody identyfikowania odmian modyfikowanych genetycznie
T-W-4Metody otrzymywania roślin transgenicznych. Odmiany transgeniczne roślin uprawnych i ich wykorzystanie w rolnictwie światowym
T-L-1Sporządzanie pożywek i roztworów macierzystych do kultur tkankowych in vitro
T-W-8Społeczne i prawne aspekty agrobiotechnologii. Zasady koegzystencji rolnictwa opartego na GMO i na odmianach konwencjonalnych
T-W-2Kultury in vitro roślin: etapy mikrorozmnażania, roślinne regulatory wzrostu, somatyczna embriogenza, uwalnianie roślin od wirusów i patogenów metodą kultur merystemów wierzchołkowych.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu - agrobiotechnologia jako specjalność biotechnologii. Kolory biotechnologii
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne - nauczanie umiejętności praktycznych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Pisemna praca zaliczeniowa - esej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna na pooziomie podstawowym metody biotechnologiczne stosowane w rolnictwie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D18_U01Student potrafi scharakteryzować metody biotechnologiczne stosowane w rolnictwie i ocenić ich przydatność oraz potencjalne zagrożenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U12Potrafi planować, przeprowadzać eksperymenty oraz wykonywać pomiary i symulacje komputerowe oraz wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z możliwościami biotechnologii jako narzędzia do intensyfikacji produkcji rolniczej
Treści programoweT-W-6Edytowanie genów vs indukowana mutageneza
T-W-8Społeczne i prawne aspekty agrobiotechnologii. Zasady koegzystencji rolnictwa opartego na GMO i na odmianach konwencjonalnych
T-W-7Diagnostyka molekularna roślin uprawnych - zasady i przykłady zastosowań. Identyfikacja odmian i ocena bioróżnorodności testami molekularnymi
T-W-3Wykorzystanie kultur in vitro w nauce i praktyce rolniczej. Przykłady wykorzystania kultur in vitro w hodowli twórczej roślin rolniczych.
T-W-4Metody otrzymywania roślin transgenicznych. Odmiany transgeniczne roślin uprawnych i ich wykorzystanie w rolnictwie światowym
T-W-5Metody identyfikowania odmian modyfikowanych genetycznie
T-W-2Kultury in vitro roślin: etapy mikrorozmnażania, roślinne regulatory wzrostu, somatyczna embriogenza, uwalnianie roślin od wirusów i patogenów metodą kultur merystemów wierzchołkowych.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu - agrobiotechnologia jako specjalność biotechnologii. Kolory biotechnologii
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne - nauczanie umiejętności praktycznych
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Pisemna praca zaliczeniowa - esej
S-3Ocena formująca: Interpretacja i prezentacja na forum wyników prac laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student na poziomie podstawowym potrafi ocenić przydatność i potencjalne zagrożenia związane ze stosowaniem metod biotechnologicznych w rolnictwie. Student ma podstawowe umiejętności wymagane do pracy w laboratorium kultur tkankowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D18_U02Student potrafi przygotować podłoża wzrostowe oraz zakładać i prowadzić rozmnożenia wybranych roślin w kulturach in vitro
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U12Potrafi planować, przeprowadzać eksperymenty oraz wykonywać pomiary i symulacje komputerowe oraz wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z możliwościami biotechnologii jako narzędzia do intensyfikacji produkcji rolniczej
Treści programoweT-L-3Ocena wyników kultur in vitro - obserwacja sterylności kultury oraz wpływu różnych czynników na efektywność. Prezentacja wyników przez studentów i podsumowanie ćwiczeń
T-W-4Metody otrzymywania roślin transgenicznych. Odmiany transgeniczne roślin uprawnych i ich wykorzystanie w rolnictwie światowym
T-W-7Diagnostyka molekularna roślin uprawnych - zasady i przykłady zastosowań. Identyfikacja odmian i ocena bioróżnorodności testami molekularnymi
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu - agrobiotechnologia jako specjalność biotechnologii. Kolory biotechnologii
T-L-2Namnażanie roślin z wybranych organów/tkanek
T-L-1Sporządzanie pożywek i roztworów macierzystych do kultur tkankowych in vitro
T-W-8Społeczne i prawne aspekty agrobiotechnologii. Zasady koegzystencji rolnictwa opartego na GMO i na odmianach konwencjonalnych
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne - nauczanie umiejętności praktycznych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Interpretacja i prezentacja na forum wyników prac laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu agrobiotechnologii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D18_K01Student potrafi ocenić korzyści i zagrożenia wynikające z wdrażania metod biotechnologicznych w rolnictwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K04Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z możliwościami biotechnologii jako narzędzia do intensyfikacji produkcji rolniczej
Treści programoweT-L-2Namnażanie roślin z wybranych organów/tkanek
T-L-1Sporządzanie pożywek i roztworów macierzystych do kultur tkankowych in vitro
T-L-3Ocena wyników kultur in vitro - obserwacja sterylności kultury oraz wpływu różnych czynników na efektywność. Prezentacja wyników przez studentów i podsumowanie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne - nauczanie umiejętności praktycznych
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Interpretacja i prezentacja na forum wyników prac laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Pisemna praca zaliczeniowa - esej
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowe kompetencje z zakresu agrobiotechnologii
3,5
4,0
4,5
5,0