Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Przemysłowy chów zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przemysłowy chów zwierząt
Specjalność Produkcja roślinna i usługi agrotechniczne
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Wójcik <Jerzy.Wojcik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 3,00,70zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 2,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z budowy oraz funkcjonowania organizmu zwierząt gospodarskich.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat znaczenia gospodarczego bydła, owiec i kóz, drobiu oraz trzody chlewnej, typów użytkowych oraz ras hodowanych w Polsce i na świecie, żywienia i użytkowania zwierząt gospodarskich w warunkach chowu intensywnego oraz technologii chowu różnych grup produkcyjnych, a także wpływu różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1System Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt. Charakterystyka typów użytkowych bydła.2
T-A-2Zootechniczny opis ciała bydła. Ocena pokroju bydła. Wady budowy występujące u różnych typów użytkowych.2
T-A-3Rozród bydła. Wychów i żywienie cieląt oraz młodego bydła.2
T-A-4Techniki pozyskiwania mleka. Metody oceny użytkowości mlecznej bydła. Wymagania jakościowe mleka surowego.2
T-A-5Metody oceny użytkowości mięsnej bydła. Kategorie bydła opasanego. Ocena umięśnienia i otłuszczenia tuszy według systemu EUROP.1
T-A-6Rozród owiec i kóz. Użytkowanie mleczne, mięsne i wełniste owiec i kóz.3
T-A-7Mięsne i nieśne użytkowanie drobiu.2
T-A-8Czynniki decydujące o efektywności produkcji świń. Żywienie tuczników.2
T-A-9Ogólna charakterystyka pasz stosowanych w żywieniu świń.2
T-A-10Określanie zapotrzebowania i układanie dawek dla różnych grup produkcyjnych świń.4
T-A-11Mikroklimat w pomieszczeniach inwentarskich.4
T-A-12Czynniki mikroklimatogenne – sposoby optymalizacji.2
T-A-13Higiena wody i pojenia zwierząt.2
30
wykłady
T-W-1Znaczenie chowu zwierząt. Znaczenie gospodarcze bydła. Rozmieszczenie i stan hodowli bydła w Polsce i na świecie. Kierunki produkcji.2
T-W-2Rasy bydła hodowane w Polsce. Rasy bydła mlecznego oraz mięsnego i ich przydatność w przemysłowym chowie zwierząt.2
T-W-3Żywienie bydła. Najczęściej stosowane technologie żywienia bydła.2
T-W-4Użytkowanie mleczne bydła. Czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanego mleka.2
T-W-5Użytkowanie mięsna bydła. Systemy i rodzaje opasu. Czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanego mięsa wołowego.2
T-W-6Znaczenie gospodarcze owiec i kóz. Typy użytkowe i najważniejsze rasy owiec i kóz w Polsce i na świecie.2
T-W-7Przemysłowy chów drobiu. Systemy utrzymania i produkcji.2
T-W-8Produkcja świń w Polsce na tle pozostałych krajów Europy i świata. Cechy związane z użytkowaniem świń.2
T-W-9Rasy świń hodowane w kraju. Charakterystyka ras matecznych i ojcowskich.2
T-W-10Organizacja hodowli i chowu świń w Polsce. Krzyżowanie towarowe świń.2
T-W-11Podstawy żywienia świń.2
T-W-12Wpływ warunków środowiskowych na zdrowotność i produkcyjność zwierząt w chowie przemysłowym.4
T-W-13Bioasekuracja ferm zwierzęcych.2
T-W-14Dobrostan zwierząt w chowie przemysłowym.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia18
A-A-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia43
A-W-3Konsultacje2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad infomacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Opis i objaśnienia za pomocą prezentacji multimedialnej przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Filmy tematyczne.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-5Praca w grupach.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenia w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów - kolokwia cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Zaliczenia w formie pisemnej z przeprowadzonych ćwiczeń - kolokwia cząstkowe.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowa ocena z wykładów - średnia z ocen z zaliczeń cząstkowych z poszczególnych bloków tematycznych.
S-4Ocena podsumowująca: Końcowa ocena z ćwiczeń - średnia z ocen z zaliczeń cząstkowych z poszczególnych bloków tematycznych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D11_W12
Student zna i umie scharakteryzować kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy bydła, owiec i kóz oraz świń hodowanych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem ich przydatności w przemysłowym chowie zwierząt. Umie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość mleka oraz mięsa produkowanego przez zwierzęta gospodarskie. Zna i potrafi opisać najcześciej stosowane technologie w intensywnej produkcji zwierzęcej. Zna metody oceny użytkowości różnych gatunków zwierząt gospodarskich. Umie opisać wpływ różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
ROL_1A_W12C-1T-A-12, T-A-9, T-A-8, T-W-7, T-W-14, T-W-12, T-A-3, T-W-5, T-W-1, T-A-7, T-A-6, T-W-2, T-W-13, T-A-1, T-W-8, T-A-2, T-A-13, T-W-9, T-W-11, T-W-10, T-A-10, T-W-4, T-A-5, T-W-3, T-A-4, T-W-6, T-A-11M-1, M-3, M-2, M-4S-4, S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D11_U06
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobrać najczęściej utrzymywane rasy zwierząt gospodarskich do stosowanej technologii produkcji, prawidłowo żywić i użytkować zwierzęta gospodarskie oraz ocenić ich wyniki produkcyjne. Student potrafi opisać wpływ czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
ROL_1A_U06C-1T-W-3, T-A-9, T-A-13, T-W-13, T-W-4, T-A-12, T-A-5, T-W-2, T-W-11, T-A-8, T-W-10, T-A-3, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-W-6, T-W-5, T-A-6, T-W-7, T-A-11, T-A-4, T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-W-14, T-A-10, T-W-12M-2, M-5, M-3, M-4, M-1S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D11_K05
Student jest świadomy znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w produkcji żywności oraz znaczenia etycznego postępowania w prawidłowym użytkowaniu zwierząt gospodarskich zgodnie z dobrostanem zwierząt.
ROL_1A_K05C-1T-A-7, T-W-11, T-W-9, T-W-14, T-A-10, T-W-3, T-W-13, T-A-5, T-A-6, T-W-7, T-W-10, T-W-4, T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-A-11, T-A-9, T-W-8, T-A-2, T-W-12, T-A-13, T-A-12, T-A-3, T-A-4, T-A-8M-4, M-3, M-1, M-5S-3, S-4, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D11_W12
Student zna i umie scharakteryzować kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy bydła, owiec i kóz oraz świń hodowanych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem ich przydatności w przemysłowym chowie zwierząt. Umie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość mleka oraz mięsa produkowanego przez zwierzęta gospodarskie. Zna i potrafi opisać najcześciej stosowane technologie w intensywnej produkcji zwierzęcej. Zna metody oceny użytkowości różnych gatunków zwierząt gospodarskich. Umie opisać wpływ różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
2,0
3,0Student zna kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy bydła, owiec i kóz oraz świń hodowanych w Polsce i na świecie, ale nie potrafi ich opisać. Umie ogólnie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość mleka oraz mięsa produkowanego przez zwierzęta gospodarskie. Zna najcześciej stosowane technologie w intensywnej produkcji zwierzęcej, ale nie umie ich opisać. Zna metody oceny użytkowości różnych gatunków zwierząt gospodarskich i potrafi je ogólnie scharakteryzować. Umie ogólnie opisać wpływ różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D11_U06
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobrać najczęściej utrzymywane rasy zwierząt gospodarskich do stosowanej technologii produkcji, prawidłowo żywić i użytkować zwierzęta gospodarskie oraz ocenić ich wyniki produkcyjne. Student potrafi opisać wpływ czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi dobrać najczęściej utrzymywane rasy zwierząt gospodarskich do stosowanej technologii produkcji, prawidłowo żywić i użytkować zwierzęta gospodarskie, ocenić wyniki produkcyjne zwierząt, opisać wpływ czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D11_K05
Student jest świadomy znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w produkcji żywności oraz znaczenia etycznego postępowania w prawidłowym użytkowaniu zwierząt gospodarskich zgodnie z dobrostanem zwierząt.
2,0
3,0Student jest umiarkowanie zainteresowany i świadomy znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w produkcji żywności oraz znaczenia etycznego postępowania w prawidłowym użytkowaniu zwierząt gospodarskich zgodnie z dobrostanem zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szulc T. (red.), Hodowla zwierząt, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2019, 1

Literatura dodatkowa

  1. Babicz M. (red.), Hodowla i chów świń, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Lublin, 2014, 1
  2. Kołacz R., Dobrzański Z., Higiena i dobrostan zwierząt., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2019

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1System Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt. Charakterystyka typów użytkowych bydła.2
T-A-2Zootechniczny opis ciała bydła. Ocena pokroju bydła. Wady budowy występujące u różnych typów użytkowych.2
T-A-3Rozród bydła. Wychów i żywienie cieląt oraz młodego bydła.2
T-A-4Techniki pozyskiwania mleka. Metody oceny użytkowości mlecznej bydła. Wymagania jakościowe mleka surowego.2
T-A-5Metody oceny użytkowości mięsnej bydła. Kategorie bydła opasanego. Ocena umięśnienia i otłuszczenia tuszy według systemu EUROP.1
T-A-6Rozród owiec i kóz. Użytkowanie mleczne, mięsne i wełniste owiec i kóz.3
T-A-7Mięsne i nieśne użytkowanie drobiu.2
T-A-8Czynniki decydujące o efektywności produkcji świń. Żywienie tuczników.2
T-A-9Ogólna charakterystyka pasz stosowanych w żywieniu świń.2
T-A-10Określanie zapotrzebowania i układanie dawek dla różnych grup produkcyjnych świń.4
T-A-11Mikroklimat w pomieszczeniach inwentarskich.4
T-A-12Czynniki mikroklimatogenne – sposoby optymalizacji.2
T-A-13Higiena wody i pojenia zwierząt.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie chowu zwierząt. Znaczenie gospodarcze bydła. Rozmieszczenie i stan hodowli bydła w Polsce i na świecie. Kierunki produkcji.2
T-W-2Rasy bydła hodowane w Polsce. Rasy bydła mlecznego oraz mięsnego i ich przydatność w przemysłowym chowie zwierząt.2
T-W-3Żywienie bydła. Najczęściej stosowane technologie żywienia bydła.2
T-W-4Użytkowanie mleczne bydła. Czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanego mleka.2
T-W-5Użytkowanie mięsna bydła. Systemy i rodzaje opasu. Czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanego mięsa wołowego.2
T-W-6Znaczenie gospodarcze owiec i kóz. Typy użytkowe i najważniejsze rasy owiec i kóz w Polsce i na świecie.2
T-W-7Przemysłowy chów drobiu. Systemy utrzymania i produkcji.2
T-W-8Produkcja świń w Polsce na tle pozostałych krajów Europy i świata. Cechy związane z użytkowaniem świń.2
T-W-9Rasy świń hodowane w kraju. Charakterystyka ras matecznych i ojcowskich.2
T-W-10Organizacja hodowli i chowu świń w Polsce. Krzyżowanie towarowe świń.2
T-W-11Podstawy żywienia świń.2
T-W-12Wpływ warunków środowiskowych na zdrowotność i produkcyjność zwierząt w chowie przemysłowym.4
T-W-13Bioasekuracja ferm zwierzęcych.2
T-W-14Dobrostan zwierząt w chowie przemysłowym.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia18
A-A-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia43
A-W-3Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D11_W12Student zna i umie scharakteryzować kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy bydła, owiec i kóz oraz świń hodowanych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem ich przydatności w przemysłowym chowie zwierząt. Umie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość mleka oraz mięsa produkowanego przez zwierzęta gospodarskie. Zna i potrafi opisać najcześciej stosowane technologie w intensywnej produkcji zwierzęcej. Zna metody oceny użytkowości różnych gatunków zwierząt gospodarskich. Umie opisać wpływ różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W12Ma podstawową wiedzę z zakresu produkcji zwierzęcej i stosowanych technologii
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat znaczenia gospodarczego bydła, owiec i kóz, drobiu oraz trzody chlewnej, typów użytkowych oraz ras hodowanych w Polsce i na świecie, żywienia i użytkowania zwierząt gospodarskich w warunkach chowu intensywnego oraz technologii chowu różnych grup produkcyjnych, a także wpływu różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
Treści programoweT-A-12Czynniki mikroklimatogenne – sposoby optymalizacji.
T-A-9Ogólna charakterystyka pasz stosowanych w żywieniu świń.
T-A-8Czynniki decydujące o efektywności produkcji świń. Żywienie tuczników.
T-W-7Przemysłowy chów drobiu. Systemy utrzymania i produkcji.
T-W-14Dobrostan zwierząt w chowie przemysłowym.
T-W-12Wpływ warunków środowiskowych na zdrowotność i produkcyjność zwierząt w chowie przemysłowym.
T-A-3Rozród bydła. Wychów i żywienie cieląt oraz młodego bydła.
T-W-5Użytkowanie mięsna bydła. Systemy i rodzaje opasu. Czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanego mięsa wołowego.
T-W-1Znaczenie chowu zwierząt. Znaczenie gospodarcze bydła. Rozmieszczenie i stan hodowli bydła w Polsce i na świecie. Kierunki produkcji.
T-A-7Mięsne i nieśne użytkowanie drobiu.
T-A-6Rozród owiec i kóz. Użytkowanie mleczne, mięsne i wełniste owiec i kóz.
T-W-2Rasy bydła hodowane w Polsce. Rasy bydła mlecznego oraz mięsnego i ich przydatność w przemysłowym chowie zwierząt.
T-W-13Bioasekuracja ferm zwierzęcych.
T-A-1System Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt. Charakterystyka typów użytkowych bydła.
T-W-8Produkcja świń w Polsce na tle pozostałych krajów Europy i świata. Cechy związane z użytkowaniem świń.
T-A-2Zootechniczny opis ciała bydła. Ocena pokroju bydła. Wady budowy występujące u różnych typów użytkowych.
T-A-13Higiena wody i pojenia zwierząt.
T-W-9Rasy świń hodowane w kraju. Charakterystyka ras matecznych i ojcowskich.
T-W-11Podstawy żywienia świń.
T-W-10Organizacja hodowli i chowu świń w Polsce. Krzyżowanie towarowe świń.
T-A-10Określanie zapotrzebowania i układanie dawek dla różnych grup produkcyjnych świń.
T-W-4Użytkowanie mleczne bydła. Czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanego mleka.
T-A-5Metody oceny użytkowości mięsnej bydła. Kategorie bydła opasanego. Ocena umięśnienia i otłuszczenia tuszy według systemu EUROP.
T-W-3Żywienie bydła. Najczęściej stosowane technologie żywienia bydła.
T-A-4Techniki pozyskiwania mleka. Metody oceny użytkowości mlecznej bydła. Wymagania jakościowe mleka surowego.
T-W-6Znaczenie gospodarcze owiec i kóz. Typy użytkowe i najważniejsze rasy owiec i kóz w Polsce i na świecie.
T-A-11Mikroklimat w pomieszczeniach inwentarskich.
Metody nauczaniaM-1Wyklad infomacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-3Filmy tematyczne.
M-2Opis i objaśnienia za pomocą prezentacji multimedialnej przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Końcowa ocena z ćwiczeń - średnia z ocen z zaliczeń cząstkowych z poszczególnych bloków tematycznych.
S-1Ocena formująca: Zaliczenia w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów - kolokwia cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Zaliczenia w formie pisemnej z przeprowadzonych ćwiczeń - kolokwia cząstkowe.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowa ocena z wykładów - średnia z ocen z zaliczeń cząstkowych z poszczególnych bloków tematycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy bydła, owiec i kóz oraz świń hodowanych w Polsce i na świecie, ale nie potrafi ich opisać. Umie ogólnie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość mleka oraz mięsa produkowanego przez zwierzęta gospodarskie. Zna najcześciej stosowane technologie w intensywnej produkcji zwierzęcej, ale nie umie ich opisać. Zna metody oceny użytkowości różnych gatunków zwierząt gospodarskich i potrafi je ogólnie scharakteryzować. Umie ogólnie opisać wpływ różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D11_U06W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobrać najczęściej utrzymywane rasy zwierząt gospodarskich do stosowanej technologii produkcji, prawidłowo żywić i użytkować zwierzęta gospodarskie oraz ocenić ich wyniki produkcyjne. Student potrafi opisać wpływ czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U06Potrafi opisać wymagania stawiane przy chowie podstawowych zwierząt z uwzględnieniem ich dobrostanu
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat znaczenia gospodarczego bydła, owiec i kóz, drobiu oraz trzody chlewnej, typów użytkowych oraz ras hodowanych w Polsce i na świecie, żywienia i użytkowania zwierząt gospodarskich w warunkach chowu intensywnego oraz technologii chowu różnych grup produkcyjnych, a także wpływu różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
Treści programoweT-W-3Żywienie bydła. Najczęściej stosowane technologie żywienia bydła.
T-A-9Ogólna charakterystyka pasz stosowanych w żywieniu świń.
T-A-13Higiena wody i pojenia zwierząt.
T-W-13Bioasekuracja ferm zwierzęcych.
T-W-4Użytkowanie mleczne bydła. Czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanego mleka.
T-A-12Czynniki mikroklimatogenne – sposoby optymalizacji.
T-A-5Metody oceny użytkowości mięsnej bydła. Kategorie bydła opasanego. Ocena umięśnienia i otłuszczenia tuszy według systemu EUROP.
T-W-2Rasy bydła hodowane w Polsce. Rasy bydła mlecznego oraz mięsnego i ich przydatność w przemysłowym chowie zwierząt.
T-W-11Podstawy żywienia świń.
T-A-8Czynniki decydujące o efektywności produkcji świń. Żywienie tuczników.
T-W-10Organizacja hodowli i chowu świń w Polsce. Krzyżowanie towarowe świń.
T-A-3Rozród bydła. Wychów i żywienie cieląt oraz młodego bydła.
T-A-7Mięsne i nieśne użytkowanie drobiu.
T-A-1System Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt. Charakterystyka typów użytkowych bydła.
T-A-2Zootechniczny opis ciała bydła. Ocena pokroju bydła. Wady budowy występujące u różnych typów użytkowych.
T-W-6Znaczenie gospodarcze owiec i kóz. Typy użytkowe i najważniejsze rasy owiec i kóz w Polsce i na świecie.
T-W-5Użytkowanie mięsna bydła. Systemy i rodzaje opasu. Czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanego mięsa wołowego.
T-A-6Rozród owiec i kóz. Użytkowanie mleczne, mięsne i wełniste owiec i kóz.
T-W-7Przemysłowy chów drobiu. Systemy utrzymania i produkcji.
T-A-11Mikroklimat w pomieszczeniach inwentarskich.
T-A-4Techniki pozyskiwania mleka. Metody oceny użytkowości mlecznej bydła. Wymagania jakościowe mleka surowego.
T-W-9Rasy świń hodowane w kraju. Charakterystyka ras matecznych i ojcowskich.
T-W-1Znaczenie chowu zwierząt. Znaczenie gospodarcze bydła. Rozmieszczenie i stan hodowli bydła w Polsce i na świecie. Kierunki produkcji.
T-W-8Produkcja świń w Polsce na tle pozostałych krajów Europy i świata. Cechy związane z użytkowaniem świń.
T-W-14Dobrostan zwierząt w chowie przemysłowym.
T-A-10Określanie zapotrzebowania i układanie dawek dla różnych grup produkcyjnych świń.
T-W-12Wpływ warunków środowiskowych na zdrowotność i produkcyjność zwierząt w chowie przemysłowym.
Metody nauczaniaM-2Opis i objaśnienia za pomocą prezentacji multimedialnej przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-5Praca w grupach.
M-3Filmy tematyczne.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wyklad infomacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenia w formie pisemnej z przeprowadzonych ćwiczeń - kolokwia cząstkowe.
S-4Ocena podsumowująca: Końcowa ocena z ćwiczeń - średnia z ocen z zaliczeń cząstkowych z poszczególnych bloków tematycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi dobrać najczęściej utrzymywane rasy zwierząt gospodarskich do stosowanej technologii produkcji, prawidłowo żywić i użytkować zwierzęta gospodarskie, ocenić wyniki produkcyjne zwierząt, opisać wpływ czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D11_K05Student jest świadomy znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w produkcji żywności oraz znaczenia etycznego postępowania w prawidłowym użytkowaniu zwierząt gospodarskich zgodnie z dobrostanem zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat znaczenia gospodarczego bydła, owiec i kóz, drobiu oraz trzody chlewnej, typów użytkowych oraz ras hodowanych w Polsce i na świecie, żywienia i użytkowania zwierząt gospodarskich w warunkach chowu intensywnego oraz technologii chowu różnych grup produkcyjnych, a także wpływu różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
Treści programoweT-A-7Mięsne i nieśne użytkowanie drobiu.
T-W-11Podstawy żywienia świń.
T-W-9Rasy świń hodowane w kraju. Charakterystyka ras matecznych i ojcowskich.
T-W-14Dobrostan zwierząt w chowie przemysłowym.
T-A-10Określanie zapotrzebowania i układanie dawek dla różnych grup produkcyjnych świń.
T-W-3Żywienie bydła. Najczęściej stosowane technologie żywienia bydła.
T-W-13Bioasekuracja ferm zwierzęcych.
T-A-5Metody oceny użytkowości mięsnej bydła. Kategorie bydła opasanego. Ocena umięśnienia i otłuszczenia tuszy według systemu EUROP.
T-A-6Rozród owiec i kóz. Użytkowanie mleczne, mięsne i wełniste owiec i kóz.
T-W-7Przemysłowy chów drobiu. Systemy utrzymania i produkcji.
T-W-10Organizacja hodowli i chowu świń w Polsce. Krzyżowanie towarowe świń.
T-W-4Użytkowanie mleczne bydła. Czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanego mleka.
T-W-1Znaczenie chowu zwierząt. Znaczenie gospodarcze bydła. Rozmieszczenie i stan hodowli bydła w Polsce i na świecie. Kierunki produkcji.
T-A-1System Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt. Charakterystyka typów użytkowych bydła.
T-W-2Rasy bydła hodowane w Polsce. Rasy bydła mlecznego oraz mięsnego i ich przydatność w przemysłowym chowie zwierząt.
T-W-5Użytkowanie mięsna bydła. Systemy i rodzaje opasu. Czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanego mięsa wołowego.
T-W-6Znaczenie gospodarcze owiec i kóz. Typy użytkowe i najważniejsze rasy owiec i kóz w Polsce i na świecie.
T-A-11Mikroklimat w pomieszczeniach inwentarskich.
T-A-9Ogólna charakterystyka pasz stosowanych w żywieniu świń.
T-W-8Produkcja świń w Polsce na tle pozostałych krajów Europy i świata. Cechy związane z użytkowaniem świń.
T-A-2Zootechniczny opis ciała bydła. Ocena pokroju bydła. Wady budowy występujące u różnych typów użytkowych.
T-W-12Wpływ warunków środowiskowych na zdrowotność i produkcyjność zwierząt w chowie przemysłowym.
T-A-13Higiena wody i pojenia zwierząt.
T-A-12Czynniki mikroklimatogenne – sposoby optymalizacji.
T-A-3Rozród bydła. Wychów i żywienie cieląt oraz młodego bydła.
T-A-4Techniki pozyskiwania mleka. Metody oceny użytkowości mlecznej bydła. Wymagania jakościowe mleka surowego.
T-A-8Czynniki decydujące o efektywności produkcji świń. Żywienie tuczników.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna.
M-3Filmy tematyczne.
M-1Wyklad infomacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-5Praca w grupach.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Końcowa ocena z wykładów - średnia z ocen z zaliczeń cząstkowych z poszczególnych bloków tematycznych.
S-4Ocena podsumowująca: Końcowa ocena z ćwiczeń - średnia z ocen z zaliczeń cząstkowych z poszczególnych bloków tematycznych.
S-2Ocena formująca: Zaliczenia w formie pisemnej z przeprowadzonych ćwiczeń - kolokwia cząstkowe.
S-1Ocena formująca: Zaliczenia w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów - kolokwia cząstkowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest umiarkowanie zainteresowany i świadomy znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w produkcji żywności oraz znaczenia etycznego postępowania w prawidłowym użytkowaniu zwierząt gospodarskich zgodnie z dobrostanem zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0