Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Konfekcjonowanie i sprzedaż płodów rolnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Konfekcjonowanie i sprzedaż płodów rolnych | ||
Specjalność | Rolnictwo integrowane i ekologiczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Kamila Bojko <kamila-bojko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student zna zagadnienia z zakresu przechowalnictwa płodów rolnych |
W-2 | Student ma podstawową wiedzę o procesach zachodzących w surowcach i produktach żywnościowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentowi wiedzy dotyczącej zasad konfekcjonowania i sprzedaży płodów rolnych, obejmujących dobór surowca, metod przetwarzania i utrwalania oraz pakowania i przechowywania |
C-2 | Przekazanie studentowi wiedzy o rodzajach opakowań i ich funkcjach oraz wymaganiach jakim powinny odpowiadać w świetle regulacji prawnych i przeznaczenia |
C-3 | Zaznajomienie studenta ze wskaźnikami jakości opakowań oraz oceną skuteczności w pełnieniu funkcji ochronnej dla zawartego w nim produktu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza informacji zawartych na opakowaniach różnych produktów dostępnych w handlu w świetle wymagań zawartych w przepisach | 3 |
T-A-2 | Ocena wybranych właściwości opakowań i ich wpływu na cechy opakowanego produktu | 3 |
T-A-3 | Opakowania o aktywności antymikrobiologicznej | 1 |
T-A-4 | Analiza wpływu naturalnych składników roślinnych na cechy przechowywanych surowców | 2 |
T-A-5 | Gospodarka opakowaniami a ochrona środowiska | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cele i zadania konfekcjonowania i sprzedaży płodów rolnych. Wybrane zagadnienia dotyczące pakowania płodów rolnych | 5 |
T-W-2 | Stan aktualny i perspektywy wykorzystania środków naturalnych, zamiast substancji chemicznych syntetycznych, w produkcji surowców oraz przetwarzaniu i przechowywaniu płodów rolnych | 4 |
T-W-3 | Ekologiczne opakowania płodów rolnych | 2 |
T-W-4 | Drobne rolnictwo i agrobiznez | 2 |
T-W-5 | Sprzedaż bezpośrednia z gospodarstw rolnych | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 8 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury i przygotowanie do zaliczenia | 13 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | praktyczna ocena niektórych właściwości opakowań i formułowanie wniosków |
M-3 | dyskusja dydaktyczna związna z omawianym zagadnieniem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena wykonania poleconych zadań |
S-3 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D10_W01 Student ma wiedzę o rodzajach, funkcjach i wymaganiach jakim powinny odpowiadać opakowania przeznaczone do konfekcjonowania i sprzedaży płodów rolnych | ROL_1A_W01, ROL_1A_W02, ROL_1A_W03, ROL_1A_W07, ROL_1A_W10, ROL_1A_W11, ROL_1A_W13, ROL_1A_W17 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-A-2, T-A-1, T-W-2, T-A-4, T-A-5, T-W-1 | M-2, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D10_U01 Student potrafi analizować jakość opakowań oraz ich zgodność z wymaganiami i przeznaczeniem | ROL_1A_U01, ROL_1A_U16 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-W-3, T-A-2, T-A-4 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D10_K01 Student ma świadomość opowiedzialności za właściwy dobór opakowań do sprzedawanych płodów rolnych, ich wpływu na jakość opakowanych produktów oraz znaczenia odpadów opakowaniowych dla środowiska naturalnego | ROL_1A_K01, ROL_1A_K06, ROL_1A_K07 | — | — | C-2, C-3 | T-W-2, T-W-1, T-A-5, T-W-3 | M-3, M-2, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
ROL_1A_D10_K02 Student wie o znaczeniu właściwości opakowań dla bezpieczeństwa produktu, uzytkownika i środowiska | ROL_1A_K04, ROL_1A_K06, ROL_1A_K01 | — | — | C-3, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-A-5, T-W-1, T-W-5, T-A-3, T-W-2, T-A-4 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D10_W01 Student ma wiedzę o rodzajach, funkcjach i wymaganiach jakim powinny odpowiadać opakowania przeznaczone do konfekcjonowania i sprzedaży płodów rolnych | 2,0 | |
3,0 | student ma podstawową wiedzę o rodzajach, funkcjach i wymaganiach jakim powinny odpowiadać opakowania przeznaczonedo konfekcjonowania i sprzedaży płodów rolnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D10_U01 Student potrafi analizować jakość opakowań oraz ich zgodność z wymaganiami i przeznaczeniem | 2,0 | |
3,0 | student dostatecznie potrafi analizować jakość opakowań oraz ich zgodność z wymaganiami i przeznaczeniem | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D10_K01 Student ma świadomość opowiedzialności za właściwy dobór opakowań do sprzedawanych płodów rolnych, ich wpływu na jakość opakowanych produktów oraz znaczenia odpadów opakowaniowych dla środowiska naturalnego | 2,0 | |
3,0 | student ma dostateczną świadomość odpowiedzialności za właściwy dobór opakowań do sprzedawanych płodów rolnych, ich wpływu na jakość opakowanego produktu oraz znaczenia odpadów opakowaniowych dla stanu środowiska naturalnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_D10_K02 Student wie o znaczeniu właściwości opakowań dla bezpieczeństwa produktu, uzytkownika i środowiska | 2,0 | |
3,0 | student wykazuje dostateczną świadomość znaczenia właściwości opakowań dla bezpieczeństwa żywności, użytkownika i środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wioleta Wasil-Rusecka, Dorota Stankiewicz, Zasady sprzedaży produktów wytworzonych w gospodarstwach rolnych1, 2021, https://doi.org/10.31268/ZPBAS.2021.17
- Barbara Sałata, SPRZEDAŻ BEZPOŚREDNIA Z GOSPODARSTW ROLNYCH, CDR, Radom, 2011
- Lada E. H., Podstawy przetwórstwa spożywczego, WSiP, 2013
- Leszczyński K, Żbikowska A, Opakowania i pakowanie żywnosci, SGGW, Warszawa, 2016, I
Literatura dodatkowa
- R.Sasi Kumar, Agri-Food Crops: Processing,Value Addition,Packaging and Storage, 2012
- Cichoń Z, Towaroznawstwo żywnosci, WUE, Kraków, 2009, II