Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Kwarantanna i nadzór fitosanitarny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kwarantanna i nadzór fitosanitarny | ||
Specjalność | Rolnictwo integrowane i ekologiczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość obsługi mikroskopu świetlnego. |
W-2 | Znajomość anatomii, fizjologii i taksonomii roślin. |
W-3 | Umiejętność rozpoznawania gatunków roślin uprawnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z wiedzą o warunkach sprzyjających występowaniu obiektów kwarantannowych. |
C-2 | Poznanie biologii, ekologii i szkodliwości najgroźniejszych obiektów kwarantannowych. |
C-3 | Poznanie skutecznych i bezpiecznych dla środowiska metod ochrony roślin przed obiektami kwarantannowymi oraz metod ich zwalczania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Charakterystyka najgroźniejszych obiektów kwarantannowych. Diagnozowanie obiektów kwarantannowych. Metody zapobiegania i zwalczania chorób i szkodników kwarantannowych. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja kwarantanny. Znaczenie kwarantanny jako metody ochrony roślin przed chorobami i szkodnikami. Rodzaje kwarantanny. Zasady sporządzania list kwarantannowych. Przepisy prawne w kwarantannie ochrony roślin. Cele, zasady i rodzaje nadzoru fitosanitarnego. | 20 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 23 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Pokaz. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D07_W01 Ma wiedzę z zakresu biologii i ekologii najgroźniejszych obiektów kwarantannowych roślin. | ROL_1A_W01, ROL_1A_W11, ROL_1A_W07 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D07_U01 Ma wiedzę z zakresu biologii i ekologii najgroźniejszych obiektów kwarantannowych roślin. | ROL_1A_U03 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-A-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D07_K01 Zna obiekty kwarantannowe i wie, jak z nimi postępować. | ROL_1A_K06, ROL_1A_K07 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D07_W01 Ma wiedzę z zakresu biologii i ekologii najgroźniejszych obiektów kwarantannowych roślin. | 2,0 | Nie potrafi zdefiniować pojęcia „kwarantanna roślin”, omówić celów kwarantanny i metod ochrony roślin przed obiektami kwarantannowymi. |
3,0 | Potrafi zdefiniować pojęcie „kwarantanna roślin”, omówić cele kwarantanny i metody ochrony roślin przed obiektami kwarantannowymi. Potrafi scharakteryzować cykl życiowy najgroźniejszych obiektów kwarantannowych i na tej podstawie zdefiniować metody ochrony roślin przed tymi obiektami i metody ich zwalczania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D07_U01 Ma wiedzę z zakresu biologii i ekologii najgroźniejszych obiektów kwarantannowych roślin. | 2,0 | Nie potrafi zdefiniować pojęcia „kwarantanna roślin”, omówić celów kwarantanny i metod ochrony roślin przed obiektami kwarantannowymi. |
3,0 | Potrafi zdefiniować pojęcie „kwarantanna roślin”, omówić cele kwarantanny i metody ochrony roślin przed obiektami kwarantannowymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D07_K01 Zna obiekty kwarantannowe i wie, jak z nimi postępować. | 2,0 | Nie potrafi zdefiniować pojęcia „kwarantanna roślin”, omówić celów kwarantanny i metod ochrony roślin przed obiektami kwarantannowymi. |
3,0 | Potrafi zdefiniować pojęcie „kwarantanna roślin”, omówić cele kwarantanny i metody ochrony roślin przed obiektami kwarantannowymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 1., PWRiL, Poznań, 2011
- Błaszkowski J., Adamska I., Czerniawska B., Madej T., Zioło E., Przewodnik do zajęć z fitopatologii, http://www.zor.zut.edu.pl/Skrypt-web/Home.html, 2011
- Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 2., PWRiL, Warszawa, 2010
- Kochman J., Węgorek W., Ochrona roślin, PWRiL, Warszawa, 1997