Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Ogólna uprawa roli i roślin 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ogólna uprawa roli i roślin 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT4 5 0,40,10zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 0,80,20zaliczenie
laboratoriaL4 15 1,20,20zaliczenie
wykładyW4 55 2,60,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstawową wiedzę z botaniki, fizjologii roślin, chemii rolnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z rodzajami i specyfiką produkcji roślinnej, wpływem czynników siedliskowych na wielkość i jakość plonów.
C-2Zapoznanie studenta z biologią, wymaganiami siedliskowymi, oddziaływaniem na środowisko i agrotechniką roślin uprawy polowej.
C-3Nabycie umiejętności odpowiedniego doboru gatunków roślin rolniczych i systemu uprawy roli do warunków siedliskowych oraz metody pielęgnacji roślin zgodnie z zasadami rolnictwa zrównoważonego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Znaczenie gospodarcze, wymagania siedliskowe i przedplonowe, wpływ na środowisko poszczególnych grup użytkowych roślin uprawnych (zboża, okopowe, przemysłowe, bobowate grubonasiennne, bobowate drobnonasienne).4
T-A-2Charakterystyka grup biologicznych chwastów (jare, zimujące i ozime, trwałe)4
T-A-3Ocena materiału siewnego2
10
laboratoria
T-L-1Rozpoznawanie nasion i owoców, charakterystyka morfologiczna, fazy rozwojowe najważniejszych gospodarczo gatunków roślin rolniczych.4
T-L-2Rozpoznawanie gatunków chwastów na materiale zielnikowym z określeniem szkodliwości dla roślin rolniczych.4
T-L-3Klasyfikacja herbicydów wg mechanizmu działania.3
T-L-4Projekt płodozmianu dla określonych warunków siedliskowych; dobór gatunków roślin rolniczych i ich następstwo, bilans substancji organicznej, uprawa roli i pielęgnacja roślin.4
15
zajęcia terenowe
T-T-1Ocena podstawowych zabiegów uprawy roli wykonanych przy użyciu maszyn i narzędzi rolniczych w RSD Lipnik5
5
wykłady
T-W-1Rolnictwo jako dział gospodarki, czynniki jego rozwoju, struktura agrarna - tendencje zmian. Rolnictwo polskie na tle rolnictwa w Unii Europejskiej.4
T-W-2Rodzaje i specyfika produkcji roślinnej3
T-W-3Waloryzacja rolniczej przestrzeni produkcyjnej i rejonizacja produkcji roślinnej.4
T-W-4Optymalizacja fizycznych właściwości gleby (pierwotnych i wtórnych). Agronomiczne właściwości gleby.3
T-W-5Zadania uprawy roli. Agrotechniczna ocena narzędzi uprawowych.5
T-W-6Współczesne systemy uprawy roli (płużny, bezorkowy i siew bezpośredni), ich wpływ na środowisko glebowe, wielkość i jakość plonów; czynniki wpływające na wybór systemu uprawy roli.3
T-W-7Siew, sadzenie i pielęgnacja roślin rolniczych.5
T-W-8Ekologia i biologia chwastów - szkodliwość gospodarcza, potencjalne korzyści, konkurencyjność wobec roślin uprawnych, progi szkodliwości, przyczyny wzrostu zachwaszczenia, wpływ czynników agrotechnicznych na zachwaszczenie, metody określania stanu i stopnia zachwaszczenia łanu i gleby.6
T-W-9Metody ograniczania zachwaszczenia we współczesnym rolnictwie (zapobiegawcza, agrotechniczno-mechaniczna, ściółkowanie i niekonwencjonalne metody fizyczne, biologiczna i chemiczna).3
T-W-10Chemiczne zwalczanie chwastów w roślinach uprawnych; korzyści i wady, nazewnictwo i klasyfikacja herbicydów, formy użytkowe, szkodliwość dla organizmów stałocieplnych i pszczół.5
T-W-11Funkcje zmianowania we współczesnym rolnictwie -biologiczna, chemiczna, fizyczna, gospodarcza i krajobrazowa.4
T-W-12Uprawa roli w płodozmianie w różnych warunkach glebowych i topograficznych.3
T-W-13Rola masy organicznej ze szczególnym uwzględnieniem międzyplonów w ochronie potencjału produkcyjnego gleby i środowiska.3
T-W-14Charakterystyka współczesnych systemów gospodarowania (konwencjonalny, integrowany, ekologiczny). Koncepcja rolnictwa zrównoważonego.4
55

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia8
A-A-3Konsultacje2
20
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia13
A-L-3Konsultacje2
30
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2Przygotowanie do zajęć terenowych5
10
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach55
A-W-2Przygotowanie do egzaminu8
A-W-3Egzamin2
65

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-3Prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję
S-2Ocena formująca: Sprawdzian wiadomości z ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru – egzamin, projekt

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C16_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu celu i zadań produkcji roślin rolniczych i stosowanych technologii uprawy roli
ROL_1A_W10C-1T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6M-1, M-3, M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C16_U01
Student potrafi identyfikować gatunki roślin uprawnych i chwastów, zna ich wymagania siedliskowe, umie zaprojektować zmianowanie roślin i dostosować technologię produkcji z zachowaniem potencjału produkcyjnego gleby
ROL_1A_U03, ROL_1A_U04C-3T-W-12, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-7M-1, M-3, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C16_K01
Posiadana wiedza daje studentowi świadomość, w jak dużej mierze poprzez podejmowaną działalność rolniczą wpływa na wielkość i jakość plonów roślin rolniczych oraz na stan środowiska przyrodniczego, jak również, na ile poziom gospodarowania zależy od najnowszych technologii
ROL_1A_K06C-2T-T-1, T-W-14, T-W-13, T-W-11, T-A-1M-1, M-3, M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C16_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu celu i zadań produkcji roślin rolniczych i stosowanych technologii uprawy roli
2,0
3,0Student zna niektóre zagadnienia z zakresu celu i zadań produkcji roślin rolniczych i stosowanych technologii uprawy roli oraz ich wpływu na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C16_U01
Student potrafi identyfikować gatunki roślin uprawnych i chwastów, zna ich wymagania siedliskowe, umie zaprojektować zmianowanie roślin i dostosować technologię produkcji z zachowaniem potencjału produkcyjnego gleby
2,0
3,0Student potrafi identyfikować większość gatunków roślin uprawnych i chwastów, zna ich wymagania siedliskowe, ale nie umie prawidłowo zaprojektować zmianowania roślin i dostosować technologię produkcji z zachowaniem potencjału produkcyjnego gleby
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C16_K01
Posiadana wiedza daje studentowi świadomość, w jak dużej mierze poprzez podejmowaną działalność rolniczą wpływa na wielkość i jakość plonów roślin rolniczych oraz na stan środowiska przyrodniczego, jak również, na ile poziom gospodarowania zależy od najnowszych technologii
2,0
3,0Student ma świadomości wpływu podejmowanej działalności rolniczej na plonowanie roślin, lecz nie czuje się odpowiedzialny za kształtowanie środowiska i nie widzi potrzeby uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Starczewski J. (red.), Uprawa roli i roślin, Akademia Podlaska, Warszawa, 2008, Tom 1 i 2
  2. Dzienia S., Romek B., Wrzesińska E., Agroekologiczne podstawy produkcji roślinnej, AR Szczecin, Szczecin, 1999
  3. Woźnica Z., Herbologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów, PWRiL, Poznań, 2008
  4. Krężęl R., Parylak D., Zimny L., Zagadnienia uprawy roli i roślin, AR Wrocław, Wrocław, 1999
  5. Błażewicz-Woźniak M., Kęsik T., Konopiński M., Uprawa roli i roślin z elementami herbologii, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, Lublin, 2014
  6. praca zbiorowa, Zalecenia ochrony roślin, IOR-PIB Poznań, Poznań, 2022

Literatura dodatkowa

  1. Dzienia S., Współczesne systemy uprawy roli, AR Szczecin, Szczecin, 1995
  2. Dzienia S., Dojss D., Szarek P., Teoretyczne podstawy uprawy roli, AR Szczecin, Szczecin, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Znaczenie gospodarcze, wymagania siedliskowe i przedplonowe, wpływ na środowisko poszczególnych grup użytkowych roślin uprawnych (zboża, okopowe, przemysłowe, bobowate grubonasiennne, bobowate drobnonasienne).4
T-A-2Charakterystyka grup biologicznych chwastów (jare, zimujące i ozime, trwałe)4
T-A-3Ocena materiału siewnego2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozpoznawanie nasion i owoców, charakterystyka morfologiczna, fazy rozwojowe najważniejszych gospodarczo gatunków roślin rolniczych.4
T-L-2Rozpoznawanie gatunków chwastów na materiale zielnikowym z określeniem szkodliwości dla roślin rolniczych.4
T-L-3Klasyfikacja herbicydów wg mechanizmu działania.3
T-L-4Projekt płodozmianu dla określonych warunków siedliskowych; dobór gatunków roślin rolniczych i ich następstwo, bilans substancji organicznej, uprawa roli i pielęgnacja roślin.4
15

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Ocena podstawowych zabiegów uprawy roli wykonanych przy użyciu maszyn i narzędzi rolniczych w RSD Lipnik5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rolnictwo jako dział gospodarki, czynniki jego rozwoju, struktura agrarna - tendencje zmian. Rolnictwo polskie na tle rolnictwa w Unii Europejskiej.4
T-W-2Rodzaje i specyfika produkcji roślinnej3
T-W-3Waloryzacja rolniczej przestrzeni produkcyjnej i rejonizacja produkcji roślinnej.4
T-W-4Optymalizacja fizycznych właściwości gleby (pierwotnych i wtórnych). Agronomiczne właściwości gleby.3
T-W-5Zadania uprawy roli. Agrotechniczna ocena narzędzi uprawowych.5
T-W-6Współczesne systemy uprawy roli (płużny, bezorkowy i siew bezpośredni), ich wpływ na środowisko glebowe, wielkość i jakość plonów; czynniki wpływające na wybór systemu uprawy roli.3
T-W-7Siew, sadzenie i pielęgnacja roślin rolniczych.5
T-W-8Ekologia i biologia chwastów - szkodliwość gospodarcza, potencjalne korzyści, konkurencyjność wobec roślin uprawnych, progi szkodliwości, przyczyny wzrostu zachwaszczenia, wpływ czynników agrotechnicznych na zachwaszczenie, metody określania stanu i stopnia zachwaszczenia łanu i gleby.6
T-W-9Metody ograniczania zachwaszczenia we współczesnym rolnictwie (zapobiegawcza, agrotechniczno-mechaniczna, ściółkowanie i niekonwencjonalne metody fizyczne, biologiczna i chemiczna).3
T-W-10Chemiczne zwalczanie chwastów w roślinach uprawnych; korzyści i wady, nazewnictwo i klasyfikacja herbicydów, formy użytkowe, szkodliwość dla organizmów stałocieplnych i pszczół.5
T-W-11Funkcje zmianowania we współczesnym rolnictwie -biologiczna, chemiczna, fizyczna, gospodarcza i krajobrazowa.4
T-W-12Uprawa roli w płodozmianie w różnych warunkach glebowych i topograficznych.3
T-W-13Rola masy organicznej ze szczególnym uwzględnieniem międzyplonów w ochronie potencjału produkcyjnego gleby i środowiska.3
T-W-14Charakterystyka współczesnych systemów gospodarowania (konwencjonalny, integrowany, ekologiczny). Koncepcja rolnictwa zrównoważonego.4
55

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia8
A-A-3Konsultacje2
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia13
A-L-3Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2Przygotowanie do zajęć terenowych5
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach55
A-W-2Przygotowanie do egzaminu8
A-W-3Egzamin2
65
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C16_W01Student ma podstawową wiedzę z zakresu celu i zadań produkcji roślin rolniczych i stosowanych technologii uprawy roli
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W10Ma szczegółową wiedzę z zakresu produkcji roślin rolniczych i stosowanych technologii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z rodzajami i specyfiką produkcji roślinnej, wpływem czynników siedliskowych na wielkość i jakość plonów.
Treści programoweT-W-4Optymalizacja fizycznych właściwości gleby (pierwotnych i wtórnych). Agronomiczne właściwości gleby.
T-W-2Rodzaje i specyfika produkcji roślinnej
T-W-1Rolnictwo jako dział gospodarki, czynniki jego rozwoju, struktura agrarna - tendencje zmian. Rolnictwo polskie na tle rolnictwa w Unii Europejskiej.
T-W-5Zadania uprawy roli. Agrotechniczna ocena narzędzi uprawowych.
T-W-6Współczesne systemy uprawy roli (płużny, bezorkowy i siew bezpośredni), ich wpływ na środowisko glebowe, wielkość i jakość plonów; czynniki wpływające na wybór systemu uprawy roli.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Prezentacja multimedialna
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru – egzamin, projekt
S-2Ocena formująca: Sprawdzian wiadomości z ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna niektóre zagadnienia z zakresu celu i zadań produkcji roślin rolniczych i stosowanych technologii uprawy roli oraz ich wpływu na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C16_U01Student potrafi identyfikować gatunki roślin uprawnych i chwastów, zna ich wymagania siedliskowe, umie zaprojektować zmianowanie roślin i dostosować technologię produkcji z zachowaniem potencjału produkcyjnego gleby
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U03Potrafi dokonać identyfikacji gatunków roślin uprawnych, chwastów i roślin chronionych
ROL_1A_U04Potrafi zaprojektować technologię produkcji podstawowych roślin rolniczych i ocenić jej uwarunkowania ekonomiczne
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności odpowiedniego doboru gatunków roślin rolniczych i systemu uprawy roli do warunków siedliskowych oraz metody pielęgnacji roślin zgodnie z zasadami rolnictwa zrównoważonego.
Treści programoweT-W-12Uprawa roli w płodozmianie w różnych warunkach glebowych i topograficznych.
T-W-8Ekologia i biologia chwastów - szkodliwość gospodarcza, potencjalne korzyści, konkurencyjność wobec roślin uprawnych, progi szkodliwości, przyczyny wzrostu zachwaszczenia, wpływ czynników agrotechnicznych na zachwaszczenie, metody określania stanu i stopnia zachwaszczenia łanu i gleby.
T-W-9Metody ograniczania zachwaszczenia we współczesnym rolnictwie (zapobiegawcza, agrotechniczno-mechaniczna, ściółkowanie i niekonwencjonalne metody fizyczne, biologiczna i chemiczna).
T-W-3Waloryzacja rolniczej przestrzeni produkcyjnej i rejonizacja produkcji roślinnej.
T-W-7Siew, sadzenie i pielęgnacja roślin rolniczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Prezentacja multimedialna
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian wiadomości z ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi identyfikować większość gatunków roślin uprawnych i chwastów, zna ich wymagania siedliskowe, ale nie umie prawidłowo zaprojektować zmianowania roślin i dostosować technologię produkcji z zachowaniem potencjału produkcyjnego gleby
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C16_K01Posiadana wiedza daje studentowi świadomość, w jak dużej mierze poprzez podejmowaną działalność rolniczą wpływa na wielkość i jakość plonów roślin rolniczych oraz na stan środowiska przyrodniczego, jak również, na ile poziom gospodarowania zależy od najnowszych technologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z biologią, wymaganiami siedliskowymi, oddziaływaniem na środowisko i agrotechniką roślin uprawy polowej.
Treści programoweT-T-1Ocena podstawowych zabiegów uprawy roli wykonanych przy użyciu maszyn i narzędzi rolniczych w RSD Lipnik
T-W-14Charakterystyka współczesnych systemów gospodarowania (konwencjonalny, integrowany, ekologiczny). Koncepcja rolnictwa zrównoważonego.
T-W-13Rola masy organicznej ze szczególnym uwzględnieniem międzyplonów w ochronie potencjału produkcyjnego gleby i środowiska.
T-W-11Funkcje zmianowania we współczesnym rolnictwie -biologiczna, chemiczna, fizyczna, gospodarcza i krajobrazowa.
T-A-1Znaczenie gospodarcze, wymagania siedliskowe i przedplonowe, wpływ na środowisko poszczególnych grup użytkowych roślin uprawnych (zboża, okopowe, przemysłowe, bobowate grubonasiennne, bobowate drobnonasienne).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Prezentacja multimedialna
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian wiadomości z ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru – egzamin, projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomości wpływu podejmowanej działalności rolniczej na plonowanie roślin, lecz nie czuje się odpowiedzialny za kształtowanie środowiska i nie widzi potrzeby uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0