Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Nawadnianie roślin rolniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nawadnianie roślin rolniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL5 10 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa i chemii środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze stanem ilościowym i jakościowym zasobów wodnych Polski oraz ich zrównoważonym zagospodarowaniem.
C-2Umiejętność charakterystyki systemów nawadniania pod kątem ich budowy, eksploatacji oraz kryteriów ich stosowania w uprawach rolniczych.
C-3Poznanie potrzeb wodnych i zasad nawadniania roślin rolniczych.
C-4Umiejętnośc sterowania nawadnianiem.
C-5Umiejętność zaprojektowania systemu nawadniania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Projekt systemu nawadniania wybranej rośliny uprawnej.10
10
wykłady
T-W-1Rozwój nawodnień w Polsce i na świecie.2
T-W-2Uwarunkowania prawne gospodarki wodnej i stosowania nawodnień.2
T-W-3Gospodarka wodna gleby.3
T-W-4Gospodarka wodna roślin.3
T-W-5Charakterrystyka wymagań wodnych roślin uprawnych.4
T-W-6Potrzeby nawadniania w Polsce.3
T-W-7Zastosowanie nawodnień.3
T-W-8Budowa i eksploatacja systemów nawadniających.5
T-W-9Źródła wody do nawodnień.2
T-W-10Przyrodnicze i ekonomiczne skutki nawadniania3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.10
A-L-2Konsultacje projektowe2
A-L-3studiowanie wskazanej literatury13
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.8
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem.2
A-W-4studiowanie wskazanej literatury9
49

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Metody eksponujące-prezentacja multimedialna.
M-3Metody problemowe- dyskusja problemowa.
M-4Zajęcia projektowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny-częściowy.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy.
S-3Ocena formująca: Projekt systemu nawadniającego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C20_W01
l
ROL_1A_W09C-1, C-2, C-3, C-4T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C20_U01
l
ROL_1A_U11C-1, C-2, C-3, C-4T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C20_K01
l
ROL_1A_K06, ROL_1A_K01C-1, C-2, C-3, C-4T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C20_W01
l
2,0
3,0Student potrafi wymienić rodzaje systemów nawadniania.Nie posiada wiedzy dotyczącej budowy i funkcjonowania systemów nawadniających.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C20_U01
l
2,0
3,0Zna zasady sterowania nawadnianiem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C20_K01
l
2,0
3,0Ma częściową świadomość efektów ekonomicznych i przyrodniczych skutków nawadniania .
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. S.Karczmarczyk, L.Nowak, Nawadnianie roślin, PWRIL, Poznań, 2006
  2. J.Dzieżyc, Rolnictwo w warunkach nawadniania, PWN, Warszawa, 1988

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa Prawo wodne-tekst jednolity z uwzględnieniem ustawy zmieniającej z 2022 roku, 2022
  2. Poradniki metodyczne dotyczące zasad, kryteriów i systemów nawadniania roślin, 2022

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Projekt systemu nawadniania wybranej rośliny uprawnej.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój nawodnień w Polsce i na świecie.2
T-W-2Uwarunkowania prawne gospodarki wodnej i stosowania nawodnień.2
T-W-3Gospodarka wodna gleby.3
T-W-4Gospodarka wodna roślin.3
T-W-5Charakterrystyka wymagań wodnych roślin uprawnych.4
T-W-6Potrzeby nawadniania w Polsce.3
T-W-7Zastosowanie nawodnień.3
T-W-8Budowa i eksploatacja systemów nawadniających.5
T-W-9Źródła wody do nawodnień.2
T-W-10Przyrodnicze i ekonomiczne skutki nawadniania3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.10
A-L-2Konsultacje projektowe2
A-L-3studiowanie wskazanej literatury13
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.8
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem.2
A-W-4studiowanie wskazanej literatury9
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C20_W01l
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W09Zna rolę i rozumie potrzebę optymalnego wykorzystania zasobów wodnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze stanem ilościowym i jakościowym zasobów wodnych Polski oraz ich zrównoważonym zagospodarowaniem.
C-2Umiejętność charakterystyki systemów nawadniania pod kątem ich budowy, eksploatacji oraz kryteriów ich stosowania w uprawach rolniczych.
C-3Poznanie potrzeb wodnych i zasad nawadniania roślin rolniczych.
C-4Umiejętnośc sterowania nawadnianiem.
Treści programoweT-W-9Źródła wody do nawodnień.
T-W-3Gospodarka wodna gleby.
T-W-1Rozwój nawodnień w Polsce i na świecie.
T-W-2Uwarunkowania prawne gospodarki wodnej i stosowania nawodnień.
T-W-4Gospodarka wodna roślin.
T-W-6Potrzeby nawadniania w Polsce.
T-W-8Budowa i eksploatacja systemów nawadniających.
T-W-7Zastosowanie nawodnień.
T-W-10Przyrodnicze i ekonomiczne skutki nawadniania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Metody eksponujące-prezentacja multimedialna.
M-3Metody problemowe- dyskusja problemowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny-częściowy.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić rodzaje systemów nawadniania.Nie posiada wiedzy dotyczącej budowy i funkcjonowania systemów nawadniających.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C20_U01l
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U11Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników abiotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze stanem ilościowym i jakościowym zasobów wodnych Polski oraz ich zrównoważonym zagospodarowaniem.
C-2Umiejętność charakterystyki systemów nawadniania pod kątem ich budowy, eksploatacji oraz kryteriów ich stosowania w uprawach rolniczych.
C-3Poznanie potrzeb wodnych i zasad nawadniania roślin rolniczych.
C-4Umiejętnośc sterowania nawadnianiem.
Treści programoweT-W-9Źródła wody do nawodnień.
T-W-3Gospodarka wodna gleby.
T-W-1Rozwój nawodnień w Polsce i na świecie.
T-W-2Uwarunkowania prawne gospodarki wodnej i stosowania nawodnień.
T-W-4Gospodarka wodna roślin.
T-W-6Potrzeby nawadniania w Polsce.
T-W-8Budowa i eksploatacja systemów nawadniających.
T-W-7Zastosowanie nawodnień.
T-W-10Przyrodnicze i ekonomiczne skutki nawadniania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Metody eksponujące-prezentacja multimedialna.
M-3Metody problemowe- dyskusja problemowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny-częściowy.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna zasady sterowania nawadnianiem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C20_K01l
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
ROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze stanem ilościowym i jakościowym zasobów wodnych Polski oraz ich zrównoważonym zagospodarowaniem.
C-2Umiejętność charakterystyki systemów nawadniania pod kątem ich budowy, eksploatacji oraz kryteriów ich stosowania w uprawach rolniczych.
C-3Poznanie potrzeb wodnych i zasad nawadniania roślin rolniczych.
C-4Umiejętnośc sterowania nawadnianiem.
Treści programoweT-W-9Źródła wody do nawodnień.
T-W-3Gospodarka wodna gleby.
T-W-1Rozwój nawodnień w Polsce i na świecie.
T-W-2Uwarunkowania prawne gospodarki wodnej i stosowania nawodnień.
T-W-4Gospodarka wodna roślin.
T-W-6Potrzeby nawadniania w Polsce.
T-W-8Budowa i eksploatacja systemów nawadniających.
T-W-7Zastosowanie nawodnień.
T-W-10Przyrodnicze i ekonomiczne skutki nawadniania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Metody eksponujące-prezentacja multimedialna.
M-3Metody problemowe- dyskusja problemowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny-częściowy.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma częściową świadomość efektów ekonomicznych i przyrodniczych skutków nawadniania .
3,5
4,0
4,5
5,0