Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Nawadnianie roślin rolniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nawadnianie roślin rolniczych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa i chemii środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze stanem ilościowym i jakościowym zasobów wodnych Polski oraz ich zrównoważonym zagospodarowaniem. |
C-2 | Umiejętność charakterystyki systemów nawadniania pod kątem ich budowy, eksploatacji oraz kryteriów ich stosowania w uprawach rolniczych. |
C-3 | Poznanie potrzeb wodnych i zasad nawadniania roślin rolniczych. |
C-4 | Umiejętnośc sterowania nawadnianiem. |
C-5 | Umiejętność zaprojektowania systemu nawadniania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Projekt systemu nawadniania wybranej rośliny uprawnej. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój nawodnień w Polsce i na świecie. | 2 |
T-W-2 | Uwarunkowania prawne gospodarki wodnej i stosowania nawodnień. | 2 |
T-W-3 | Gospodarka wodna gleby. | 3 |
T-W-4 | Gospodarka wodna roślin. | 3 |
T-W-5 | Charakterrystyka wymagań wodnych roślin uprawnych. | 4 |
T-W-6 | Potrzeby nawadniania w Polsce. | 3 |
T-W-7 | Zastosowanie nawodnień. | 3 |
T-W-8 | Budowa i eksploatacja systemów nawadniających. | 5 |
T-W-9 | Źródła wody do nawodnień. | 2 |
T-W-10 | Przyrodnicze i ekonomiczne skutki nawadniania | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach. | 10 |
A-L-2 | Konsultacje projektowe | 2 |
A-L-3 | studiowanie wskazanej literatury | 13 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 8 |
A-W-3 | Godziny kontaktowe z nauczycielem. | 2 |
A-W-4 | studiowanie wskazanej literatury | 9 |
49 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Metody eksponujące-prezentacja multimedialna. |
M-3 | Metody problemowe- dyskusja problemowa. |
M-4 | Zajęcia projektowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny-częściowy. |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy. |
S-3 | Ocena formująca: Projekt systemu nawadniającego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C20_W01 l | ROL_1A_W09 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C20_U01 l | ROL_1A_U11 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C20_K01 l | ROL_1A_K06, ROL_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C20_W01 l | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić rodzaje systemów nawadniania.Nie posiada wiedzy dotyczącej budowy i funkcjonowania systemów nawadniających. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C20_U01 l | 2,0 | |
3,0 | Zna zasady sterowania nawadnianiem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C20_K01 l | 2,0 | |
3,0 | Ma częściową świadomość efektów ekonomicznych i przyrodniczych skutków nawadniania . | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- S.Karczmarczyk, L.Nowak, Nawadnianie roślin, PWRIL, Poznań, 2006
- J.Dzieżyc, Rolnictwo w warunkach nawadniania, PWN, Warszawa, 1988
Literatura dodatkowa
- Ustawa Prawo wodne-tekst jednolity z uwzględnieniem ustawy zmieniającej z 2022 roku, 2022
- Poradniki metodyczne dotyczące zasad, kryteriów i systemów nawadniania roślin, 2022