Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
specjalność: Rolnictwo integrowane i ekologiczne

Sylabus przedmiotu Fizyka z elementami biofizyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka z elementami biofizyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 20 1,60,41zaliczenie
wykładyW2 20 1,40,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu matematyki i fizyki i biologii na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zwięzłe przedstawienie najważniejszych pojęć, zasad, praw oraz teorii fizycznych w zakresie niezbędnym do prawidłowego rozumienia i interpretacji procesów występujących w przyrodzie.
C-2Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy, w szczególności pod kątem wykorzystania jej do samodzielnej interpretacji obserwowanych zjawisk i procesów a także rozumienia zagadnień i problemów wchodzących w zakres tematyczny przedmiotów kierunkowych wykładanych na dalszych latach studiów.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności prawidłowego wykonywania pomiarów wielkości fizycznych prostych i złożonych, stosowania jednostek miar zgodnych z SI oraz oobliczeń wyniku końcowego łącznie z określeniem jego wiarygodności, przydatności i rzetelności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady bezpiecznej pracy w pracowni fizycznej, użytkowania analogowych i cyfrowych przyrządów pomiarowych.2
T-L-2Wprowadzenie do oceny niepewności wyników pomiarów. Formalne i merytoryczne wymogi dotyczące przygotowywania sprawozdań z ćwiczeń.2
T-L-3Ćwiczenia z zakresu fizyki cząsteczkowej i mechaniki płynów.4
T-L-4Pomiary kalorymetryczne.2
T-L-5Pomiary refraktometryczne i polarymetryczne.4
T-L-6Ćwiczenia z zakres fotometrii2
T-L-7Omówienie, interpretacja i podsumowanie uzyskanych rezultatów podczas wykonanych ćwiczeń. Zaliczenie z ćwiczeń laboratoryjnych.2
T-L-8Cwiczenia z elektryczności2
20
wykłady
T-W-1Elementy biofizyki molekularnej. Oddziaływania wewnątrzcząsteczkowe i międzycząsteczkowe. Rola oddziaływań w kształtowaniu struktur biologicznych. Woda w układach biologicznych.1
T-W-2Podstawowe oddziaływania w przyrodzie. Ppole grawitacyjne, prawo powszechnego ciążenia. Wpływ pola grwitacyjnego na organizmy żywe.1
T-W-3Elementy mechaniki płynów. Płyne, gęstość i ciśnienie. Podstawowe praw statyki i dynamiki płynów. Lepkość i turbulencje.2
T-W-4Fizyka cząsteczkowa - kinetyczno-molekularna teoria budowy materii. Zjawiska powierzchniowe w cieczach. Zjawisko włoskowatości. Kapiilarność2
T-W-5Elementy termodynamiki. Podstawowe pojęcia dotyczące układów i procesów termodynamicznych. Zasady termodynamiki. Funkcje termodynamiczne. Termodynamika procesów nieodwracalnych.2
T-W-6Wymiana energii na sposób ciepła. Przewodnictwo cieplne, konwekcja, promieniowanie.Rozszerzalnośc termiczna ciał. Termograwimetra.2
T-W-7Procesy transportu. Transport masy - dyfuzja, osmoza. Błona półprzepuszczalna. Komórka (roślinna) jako układ osmotyczny.2
T-W-8Fale elektromagnetyczne i ich zastosowanie. Dualizm korpuskularno-falowy. Elementy optyki geometrycznej - odbicie, załamanie, absorpcja, transmisja, rozproszenie. Oddziaływanie światła na materię2
T-W-9Energia słoneczna i jej wykorzystanie przez rośliny. Zjawisko cieplarniane.2
T-W-10Własciwości elektryczne i magnetyczne materii - właściwości powietrza, wody i gleby. Wpływ pola elektromagnetycznego na organizmy żywe. Zjawiska elektrokinetyczne. Elektroosmoza. Skanowanie elektromagnetyczne gleby2
T-W-11Oddziaływanie promieniowania jonizującego na rośliny. Źródła promieniowania jonizującego Reakcje radiobiologiczne u roślin. Następstwa napromieniowania komórki.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.3
A-L-3Konsultacje związane z korektą sprawozdań.2
A-L-4Sporządzanie sprawozdań z ćwiczeń.5
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.10
40
wykłady
A-W-1uczestnictwo studenta w wykładach20
A-W-2Konsultacje związane z tematyką wykładów.2
A-W-3Samodzielne studiowanie oraz poszerzanie wiadomości dotyczących tematyki realizowanej na wykładach.8
A-W-4Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.5
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Końcowa ocena skorygowanych sprawozdań i zaliczenie ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B04_W01
Student opisuje i wyjaśnia naturę zjawisk przebiegających w przyrodzie, szczególnie zjawisk zachodzących w glebie i roślinie, w oparciu o prawa fizyczne.
ROL_1A_W01C-1, C-2T-W-1, T-W-10, T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-W-11, T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-1, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B04_U01
Student prawidłowo stosuje jednostki miar i wielkości fizyczne. Posługuje sie przyrządami pomiaroymi. Student stosuje właściwe wzory i formuły prowadzące do otrzymania wyniku pomiaru pośredniego. Interpretuje uzyskane wyniki doświadczeń w oparciu o dane zaczerpnięte z wiarygodnego źródła.
ROL_1A_U14C-1, C-2, C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B04_K01
Student wykazuje umiejętność pracy w zespole realizującym wyznaczone zadanie. Dba o bezpieczeństwo podczas pracy w pracowni, dba o sprzet, którym posługuje sie podczas wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych.
ROL_1A_K01C-2, C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-2, M-3S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B04_W01
Student opisuje i wyjaśnia naturę zjawisk przebiegających w przyrodzie, szczególnie zjawisk zachodzących w glebie i roślinie, w oparciu o prawa fizyczne.
2,0Student nie zna większości wielkości fizycznych, praw oraz omawianych zjawisk fizycznych.
3,0Student na poziomie dostatecznym opisuje i wyjaśnia zjawiska przebiegająceh w przyrodzie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B04_U01
Student prawidłowo stosuje jednostki miar i wielkości fizyczne. Posługuje sie przyrządami pomiaroymi. Student stosuje właściwe wzory i formuły prowadzące do otrzymania wyniku pomiaru pośredniego. Interpretuje uzyskane wyniki doświadczeń w oparciu o dane zaczerpnięte z wiarygodnego źródła.
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczeń laboratoryjnych z wykorzystaniem prostych przyrządów pomiarowych. W żaden sposób nie uczestniczy w pracy zespołowej. Nie posiada umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń fizycznych.
3,0tudent nie potrafi samodzielnie wykonać ćwiczenia, wymaga pomocy innej osoby - biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, jednak prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy,. Potrafi bardzo dobrze opracować sprawozdanie. Potrafi dobrać odpowiednią metodę oceny niepewności wyników pomiarów.. Efektywnie prezentuje, analizuje oraz dyskutuje uzyskane wynik. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania wszystkich wymaganych zadań problemowych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B04_K01
Student wykazuje umiejętność pracy w zespole realizującym wyznaczone zadanie. Dba o bezpieczeństwo podczas pracy w pracowni, dba o sprzet, którym posługuje sie podczas wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych.
2,0Student nie potrafi pracować w zespole. Nie szanuje pracy własnej i innych. Stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa swojego i innych.
3,0Student w stopniu dostatecznym wykazuje zanagażowanie w pracę zespołową. Zazwyczaj szanuje pracę własną i innych.
3,5Student potrafi pracować w zespole. Szanuje pracę własną i innych.
4,0Student chętnie pracuje w zespołe. Szanuje pracę własną i innych.
4,5Student wykazuje zangażowanie w pracę zespołową. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0Student kieruje pracą zespołu, wykazuje kreatywność i zangażowanie. Szanuje pracę swoją i innych. Jest świadom odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.

Literatura podstawowa

  1. Przestalski S., Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki., Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 2009
  2. Brzóstowicz A. i in., Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki., Pod redakcją E. Skórskiej, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, 2009
  3. Płochocki Zbigniew, Fizyka dla ogrodników, Warszawa, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Hewitt P.G., Fizyka wokół nas, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2003
  2. Bobrowski Cz., Fizyka – krótki kurs, WN-T, Warszawa, 1998, wyd. 6 (lub następne wydania - wznowienia)

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady bezpiecznej pracy w pracowni fizycznej, użytkowania analogowych i cyfrowych przyrządów pomiarowych.2
T-L-2Wprowadzenie do oceny niepewności wyników pomiarów. Formalne i merytoryczne wymogi dotyczące przygotowywania sprawozdań z ćwiczeń.2
T-L-3Ćwiczenia z zakresu fizyki cząsteczkowej i mechaniki płynów.4
T-L-4Pomiary kalorymetryczne.2
T-L-5Pomiary refraktometryczne i polarymetryczne.4
T-L-6Ćwiczenia z zakres fotometrii2
T-L-7Omówienie, interpretacja i podsumowanie uzyskanych rezultatów podczas wykonanych ćwiczeń. Zaliczenie z ćwiczeń laboratoryjnych.2
T-L-8Cwiczenia z elektryczności2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy biofizyki molekularnej. Oddziaływania wewnątrzcząsteczkowe i międzycząsteczkowe. Rola oddziaływań w kształtowaniu struktur biologicznych. Woda w układach biologicznych.1
T-W-2Podstawowe oddziaływania w przyrodzie. Ppole grawitacyjne, prawo powszechnego ciążenia. Wpływ pola grwitacyjnego na organizmy żywe.1
T-W-3Elementy mechaniki płynów. Płyne, gęstość i ciśnienie. Podstawowe praw statyki i dynamiki płynów. Lepkość i turbulencje.2
T-W-4Fizyka cząsteczkowa - kinetyczno-molekularna teoria budowy materii. Zjawiska powierzchniowe w cieczach. Zjawisko włoskowatości. Kapiilarność2
T-W-5Elementy termodynamiki. Podstawowe pojęcia dotyczące układów i procesów termodynamicznych. Zasady termodynamiki. Funkcje termodynamiczne. Termodynamika procesów nieodwracalnych.2
T-W-6Wymiana energii na sposób ciepła. Przewodnictwo cieplne, konwekcja, promieniowanie.Rozszerzalnośc termiczna ciał. Termograwimetra.2
T-W-7Procesy transportu. Transport masy - dyfuzja, osmoza. Błona półprzepuszczalna. Komórka (roślinna) jako układ osmotyczny.2
T-W-8Fale elektromagnetyczne i ich zastosowanie. Dualizm korpuskularno-falowy. Elementy optyki geometrycznej - odbicie, załamanie, absorpcja, transmisja, rozproszenie. Oddziaływanie światła na materię2
T-W-9Energia słoneczna i jej wykorzystanie przez rośliny. Zjawisko cieplarniane.2
T-W-10Własciwości elektryczne i magnetyczne materii - właściwości powietrza, wody i gleby. Wpływ pola elektromagnetycznego na organizmy żywe. Zjawiska elektrokinetyczne. Elektroosmoza. Skanowanie elektromagnetyczne gleby2
T-W-11Oddziaływanie promieniowania jonizującego na rośliny. Źródła promieniowania jonizującego Reakcje radiobiologiczne u roślin. Następstwa napromieniowania komórki.2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.3
A-L-3Konsultacje związane z korektą sprawozdań.2
A-L-4Sporządzanie sprawozdań z ćwiczeń.5
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.10
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo studenta w wykładach20
A-W-2Konsultacje związane z tematyką wykładów.2
A-W-3Samodzielne studiowanie oraz poszerzanie wiadomości dotyczących tematyki realizowanej na wykładach.8
A-W-4Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.5
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_B04_W01Student opisuje i wyjaśnia naturę zjawisk przebiegających w przyrodzie, szczególnie zjawisk zachodzących w glebie i roślinie, w oparciu o prawa fizyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-1Zwięzłe przedstawienie najważniejszych pojęć, zasad, praw oraz teorii fizycznych w zakresie niezbędnym do prawidłowego rozumienia i interpretacji procesów występujących w przyrodzie.
C-2Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy, w szczególności pod kątem wykorzystania jej do samodzielnej interpretacji obserwowanych zjawisk i procesów a także rozumienia zagadnień i problemów wchodzących w zakres tematyczny przedmiotów kierunkowych wykładanych na dalszych latach studiów.
Treści programoweT-W-1Elementy biofizyki molekularnej. Oddziaływania wewnątrzcząsteczkowe i międzycząsteczkowe. Rola oddziaływań w kształtowaniu struktur biologicznych. Woda w układach biologicznych.
T-W-10Własciwości elektryczne i magnetyczne materii - właściwości powietrza, wody i gleby. Wpływ pola elektromagnetycznego na organizmy żywe. Zjawiska elektrokinetyczne. Elektroosmoza. Skanowanie elektromagnetyczne gleby
T-W-9Energia słoneczna i jej wykorzystanie przez rośliny. Zjawisko cieplarniane.
T-W-6Wymiana energii na sposób ciepła. Przewodnictwo cieplne, konwekcja, promieniowanie.Rozszerzalnośc termiczna ciał. Termograwimetra.
T-W-7Procesy transportu. Transport masy - dyfuzja, osmoza. Błona półprzepuszczalna. Komórka (roślinna) jako układ osmotyczny.
T-W-11Oddziaływanie promieniowania jonizującego na rośliny. Źródła promieniowania jonizującego Reakcje radiobiologiczne u roślin. Następstwa napromieniowania komórki.
T-W-5Elementy termodynamiki. Podstawowe pojęcia dotyczące układów i procesów termodynamicznych. Zasady termodynamiki. Funkcje termodynamiczne. Termodynamika procesów nieodwracalnych.
T-W-8Fale elektromagnetyczne i ich zastosowanie. Dualizm korpuskularno-falowy. Elementy optyki geometrycznej - odbicie, załamanie, absorpcja, transmisja, rozproszenie. Oddziaływanie światła na materię
T-W-4Fizyka cząsteczkowa - kinetyczno-molekularna teoria budowy materii. Zjawiska powierzchniowe w cieczach. Zjawisko włoskowatości. Kapiilarność
T-W-3Elementy mechaniki płynów. Płyne, gęstość i ciśnienie. Podstawowe praw statyki i dynamiki płynów. Lepkość i turbulencje.
T-W-2Podstawowe oddziaływania w przyrodzie. Ppole grawitacyjne, prawo powszechnego ciążenia. Wpływ pola grwitacyjnego na organizmy żywe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna większości wielkości fizycznych, praw oraz omawianych zjawisk fizycznych.
3,0Student na poziomie dostatecznym opisuje i wyjaśnia zjawiska przebiegająceh w przyrodzie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_B04_U01Student prawidłowo stosuje jednostki miar i wielkości fizyczne. Posługuje sie przyrządami pomiaroymi. Student stosuje właściwe wzory i formuły prowadzące do otrzymania wyniku pomiaru pośredniego. Interpretuje uzyskane wyniki doświadczeń w oparciu o dane zaczerpnięte z wiarygodnego źródła.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U14Posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych i pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu nauk rolniczych
Cel przedmiotuC-1Zwięzłe przedstawienie najważniejszych pojęć, zasad, praw oraz teorii fizycznych w zakresie niezbędnym do prawidłowego rozumienia i interpretacji procesów występujących w przyrodzie.
C-2Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy, w szczególności pod kątem wykorzystania jej do samodzielnej interpretacji obserwowanych zjawisk i procesów a także rozumienia zagadnień i problemów wchodzących w zakres tematyczny przedmiotów kierunkowych wykładanych na dalszych latach studiów.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności prawidłowego wykonywania pomiarów wielkości fizycznych prostych i złożonych, stosowania jednostek miar zgodnych z SI oraz oobliczeń wyniku końcowego łącznie z określeniem jego wiarygodności, przydatności i rzetelności.
Treści programoweT-L-2Wprowadzenie do oceny niepewności wyników pomiarów. Formalne i merytoryczne wymogi dotyczące przygotowywania sprawozdań z ćwiczeń.
T-L-3Ćwiczenia z zakresu fizyki cząsteczkowej i mechaniki płynów.
T-L-4Pomiary kalorymetryczne.
T-L-5Pomiary refraktometryczne i polarymetryczne.
T-L-6Ćwiczenia z zakres fotometrii
T-L-8Cwiczenia z elektryczności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Końcowa ocena skorygowanych sprawozdań i zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczeń laboratoryjnych z wykorzystaniem prostych przyrządów pomiarowych. W żaden sposób nie uczestniczy w pracy zespołowej. Nie posiada umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń fizycznych.
3,0tudent nie potrafi samodzielnie wykonać ćwiczenia, wymaga pomocy innej osoby - biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, jednak prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy,. Potrafi bardzo dobrze opracować sprawozdanie. Potrafi dobrać odpowiednią metodę oceny niepewności wyników pomiarów.. Efektywnie prezentuje, analizuje oraz dyskutuje uzyskane wynik. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania wszystkich wymaganych zadań problemowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_B04_K01Student wykazuje umiejętność pracy w zespole realizującym wyznaczone zadanie. Dba o bezpieczeństwo podczas pracy w pracowni, dba o sprzet, którym posługuje sie podczas wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy, w szczególności pod kątem wykorzystania jej do samodzielnej interpretacji obserwowanych zjawisk i procesów a także rozumienia zagadnień i problemów wchodzących w zakres tematyczny przedmiotów kierunkowych wykładanych na dalszych latach studiów.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności prawidłowego wykonywania pomiarów wielkości fizycznych prostych i złożonych, stosowania jednostek miar zgodnych z SI oraz oobliczeń wyniku końcowego łącznie z określeniem jego wiarygodności, przydatności i rzetelności.
Treści programoweT-L-2Wprowadzenie do oceny niepewności wyników pomiarów. Formalne i merytoryczne wymogi dotyczące przygotowywania sprawozdań z ćwiczeń.
T-L-3Ćwiczenia z zakresu fizyki cząsteczkowej i mechaniki płynów.
T-L-4Pomiary kalorymetryczne.
T-L-5Pomiary refraktometryczne i polarymetryczne.
T-L-6Ćwiczenia z zakres fotometrii
T-L-7Omówienie, interpretacja i podsumowanie uzyskanych rezultatów podczas wykonanych ćwiczeń. Zaliczenie z ćwiczeń laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Końcowa ocena skorygowanych sprawozdań i zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w zespole. Nie szanuje pracy własnej i innych. Stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa swojego i innych.
3,0Student w stopniu dostatecznym wykazuje zanagażowanie w pracę zespołową. Zazwyczaj szanuje pracę własną i innych.
3,5Student potrafi pracować w zespole. Szanuje pracę własną i innych.
4,0Student chętnie pracuje w zespołe. Szanuje pracę własną i innych.
4,5Student wykazuje zangażowanie w pracę zespołową. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0Student kieruje pracą zespołu, wykazuje kreatywność i zangażowanie. Szanuje pracę swoją i innych. Jest świadom odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.