Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
specjalność: Rolnictwo integrowane i ekologiczne

Sylabus przedmiotu Fizjologia roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl>, Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,46egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,40,27zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,60,27zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z biologii ogólnej, chemii i fizyki na poziomie ponadgimnazjalnym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesami fiizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie.
C-2Poznanie zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinach a czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi (środowiskowymi)
C-3Wykorzystanie poznanych procesów fizjologicznych w zwiększaniu produktywności roślin
C-4zdobycie umiejętności pracy w grupie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinie.5
T-A-2Rola fizjologiczna i objawy niedoborów niezbędnych makro i mikroelementów u roślin.5
T-A-3Reakcje ruchowe roślin.3
T-A-4Wskaźniki produktywności roślin.2
15
laboratoria
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.6
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych w liściach oraz pomiary intensywności fotosyntezy i oddychania roslin.3
T-L-3Wykrywanie pierwiastków mineralnych w roślinie. Antagonizm jonowy.2
T-L-4Wpływ stymulatorów i inhibitorów na procesy wzrostu i rozwoju roślin4
15
wykłady
T-W-1Gospodarka wodna komórek roślinnych3
T-W-2Gospodarka wodna roślin. Transpiracja4
T-W-3Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie)4
T-W-4Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne wpływajace na natężenie transpiracji, fotosyntey i oddychania roślin2
T-W-5Fizjologia mineralnego żywienia roślin5
T-W-6Wzrost i różnicowanie się roślin4
T-W-7Regulatory wzrostu i rozwoju roślin. Klasyfikacja, właściwości i funkcje fizjologiczne4
T-W-8Klasyfikacja i znaczenie ruchów roślin2
T-W-9Pisemne zaliczenie wykładów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych6
A-A-3Opracowanie konspektów z ćwiczeń audytoryjnych6
A-A-4studiowanie fachowej literatury6
A-A-5konsultacje2
35
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć laboratoryjnych9
A-L-3przygotowanie konspektów (sprawozdań) z ćwiczeń laboratoryjnych8
A-L-4Studiowanie literatury6
A-L-5konsultacje2
40
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do egzaminu10
A-W-3konsultacje2
A-W-4przygotowanie pracy pisemnej na wybrany temat6
A-W-5Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ojaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Pokaz, prezentacja.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemna praca na wybrany temat
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B10_W01
Definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach.
ROL_1A_W01C-1T-L-1M-1, M-2, M-3S-2
ROL_1A_B10_W02
Charakteryzuje czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach.
ROL_1A_W01C-2T-A-3, T-L-1M-1, M-2, M-3S-2
ROL_1A_B10_W03
Zna niezbędne dla roślin składniki chemiczne oraz objaśnia ich rolę fizjologiczną.
ROL_1A_W01C-3T-A-2, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-5S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B10_U01
Wykonuje pomiary podstawowych procesów fizjologicznych u roślin, interpretuje wyniki tych pomiarów i wyciąga wnioski
ROL_1A_U11C-4, C-2, C-3T-A-1, T-L-2, T-L-3, T-L-1M-1, M-2, M-4S-1
ROL_1A_B10_U02
Potrafi opisać rolę czynników zewnętrznych (środowiskowych) i endogennych (wewnętrznych) w regulacji podstawowych procesów wzrostu i rozwoju roślin
ROL_1A_U11C-4, C-2, C-3T-A-2, T-A-4, T-L-4M-1, M-4, M-5S-1, S-2
ROL_1A_C13_U03
Korzysta z różnych źródeł informacji i wyszukuje z nuch dane do opracowania konkretnego zadania z zakresu fizjologii roslin ogrodniczych
ROL_1A_U11C-4, C-2, C-3T-A-2, T-A-3M-1, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C05_K01
Student rozumie potrzebę samodoskonalenia, posiada świadomość ryzyka i właściwie ocenia skutki podejmowanej działalności rolniczej oraz dobrze współpracuje w grupie
ROL_1A_K06, ROL_1A_K01, ROL_1A_K02C-4, C-3T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B10_W01
Definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach.
2,0
3,0student zna, definiuje i rożróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach.
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_B10_W02
Charakteryzuje czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach.
2,0
3,0student w stopniu zadawalającym zna czynniki zwenętrzne i wewnętrzne oraz ich wpływ na procesy fizjologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_B10_W03
Zna niezbędne dla roślin składniki chemiczne oraz objaśnia ich rolę fizjologiczną.
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym zna i wyjaśnia rolę składników niezbędnych dla roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B10_U01
Wykonuje pomiary podstawowych procesów fizjologicznych u roślin, interpretuje wyniki tych pomiarów i wyciąga wnioski
2,0
3,0student poprawnie przeprowadza pomiary podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_B10_U02
Potrafi opisać rolę czynników zewnętrznych (środowiskowych) i endogennych (wewnętrznych) w regulacji podstawowych procesów wzrostu i rozwoju roślin
2,0
3,0student poprawnie przeprowadza pomiary podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_C13_U03
Korzysta z różnych źródeł informacji i wyszukuje z nuch dane do opracowania konkretnego zadania z zakresu fizjologii roslin ogrodniczych
2,0
3,0potrafi poprawnie dobrać podstawowe źródła informacji w celu opracowania konkretnego zadania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C05_K01
Student rozumie potrzebę samodoskonalenia, posiada świadomość ryzyka i właściwie ocenia skutki podejmowanej działalności rolniczej oraz dobrze współpracuje w grupie
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym rozumie potrzebę samodoskonalenia się oraz w stopniu dostatecznym współpracuje w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2007
  2. Gregorczyk A., Marska E., Mikiciuk M., Wróbel J., Fizjologia roślin. Przewodnik do ćwiczeń., Wydawnictwo Naukowe AR, Szczecin, 2002
  3. Piskornik Z., Fizjologia roślin dla wydziałów ogrodniczych. Cz. I i II, Wydawnictwo AR, Kraków, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Szweykowska A., Fizjologia roślin., Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinie.5
T-A-2Rola fizjologiczna i objawy niedoborów niezbędnych makro i mikroelementów u roślin.5
T-A-3Reakcje ruchowe roślin.3
T-A-4Wskaźniki produktywności roślin.2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.6
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych w liściach oraz pomiary intensywności fotosyntezy i oddychania roslin.3
T-L-3Wykrywanie pierwiastków mineralnych w roślinie. Antagonizm jonowy.2
T-L-4Wpływ stymulatorów i inhibitorów na procesy wzrostu i rozwoju roślin4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Gospodarka wodna komórek roślinnych3
T-W-2Gospodarka wodna roślin. Transpiracja4
T-W-3Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie)4
T-W-4Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne wpływajace na natężenie transpiracji, fotosyntey i oddychania roślin2
T-W-5Fizjologia mineralnego żywienia roślin5
T-W-6Wzrost i różnicowanie się roślin4
T-W-7Regulatory wzrostu i rozwoju roślin. Klasyfikacja, właściwości i funkcje fizjologiczne4
T-W-8Klasyfikacja i znaczenie ruchów roślin2
T-W-9Pisemne zaliczenie wykładów2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych6
A-A-3Opracowanie konspektów z ćwiczeń audytoryjnych6
A-A-4studiowanie fachowej literatury6
A-A-5konsultacje2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć laboratoryjnych9
A-L-3przygotowanie konspektów (sprawozdań) z ćwiczeń laboratoryjnych8
A-L-4Studiowanie literatury6
A-L-5konsultacje2
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do egzaminu10
A-W-3konsultacje2
A-W-4przygotowanie pracy pisemnej na wybrany temat6
A-W-5Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_B10_W01Definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami fiizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie.
Treści programoweT-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ojaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemna praca na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna, definiuje i rożróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_B10_W02Charakteryzuje czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-2Poznanie zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinach a czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi (środowiskowymi)
Treści programoweT-A-3Reakcje ruchowe roślin.
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ojaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemna praca na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu zadawalającym zna czynniki zwenętrzne i wewnętrzne oraz ich wpływ na procesy fizjologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_B10_W03Zna niezbędne dla roślin składniki chemiczne oraz objaśnia ich rolę fizjologiczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-3Wykorzystanie poznanych procesów fizjologicznych w zwiększaniu produktywności roślin
Treści programoweT-A-2Rola fizjologiczna i objawy niedoborów niezbędnych makro i mikroelementów u roślin.
T-L-3Wykrywanie pierwiastków mineralnych w roślinie. Antagonizm jonowy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ojaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-5Pokaz, prezentacja.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemna praca na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym zna i wyjaśnia rolę składników niezbędnych dla roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_B10_U01Wykonuje pomiary podstawowych procesów fizjologicznych u roślin, interpretuje wyniki tych pomiarów i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U11Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników abiotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
Cel przedmiotuC-4zdobycie umiejętności pracy w grupie
C-2Poznanie zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinach a czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi (środowiskowymi)
C-3Wykorzystanie poznanych procesów fizjologicznych w zwiększaniu produktywności roślin
Treści programoweT-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinie.
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych w liściach oraz pomiary intensywności fotosyntezy i oddychania roslin.
T-L-3Wykrywanie pierwiastków mineralnych w roślinie. Antagonizm jonowy.
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ojaśnienie lub wyjaśnienie.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student poprawnie przeprowadza pomiary podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_B10_U02Potrafi opisać rolę czynników zewnętrznych (środowiskowych) i endogennych (wewnętrznych) w regulacji podstawowych procesów wzrostu i rozwoju roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U11Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników abiotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
Cel przedmiotuC-4zdobycie umiejętności pracy w grupie
C-2Poznanie zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinach a czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi (środowiskowymi)
C-3Wykorzystanie poznanych procesów fizjologicznych w zwiększaniu produktywności roślin
Treści programoweT-A-2Rola fizjologiczna i objawy niedoborów niezbędnych makro i mikroelementów u roślin.
T-A-4Wskaźniki produktywności roślin.
T-L-4Wpływ stymulatorów i inhibitorów na procesy wzrostu i rozwoju roślin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Pokaz, prezentacja.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemna praca na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student poprawnie przeprowadza pomiary podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C13_U03Korzysta z różnych źródeł informacji i wyszukuje z nuch dane do opracowania konkretnego zadania z zakresu fizjologii roslin ogrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U11Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników abiotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
Cel przedmiotuC-4zdobycie umiejętności pracy w grupie
C-2Poznanie zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinach a czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi (środowiskowymi)
C-3Wykorzystanie poznanych procesów fizjologicznych w zwiększaniu produktywności roślin
Treści programoweT-A-2Rola fizjologiczna i objawy niedoborów niezbędnych makro i mikroelementów u roślin.
T-A-3Reakcje ruchowe roślin.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Pokaz, prezentacja.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemna praca na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi poprawnie dobrać podstawowe źródła informacji w celu opracowania konkretnego zadania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C05_K01Student rozumie potrzebę samodoskonalenia, posiada świadomość ryzyka i właściwie ocenia skutki podejmowanej działalności rolniczej oraz dobrze współpracuje w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
ROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-4zdobycie umiejętności pracy w grupie
C-3Wykorzystanie poznanych procesów fizjologicznych w zwiększaniu produktywności roślin
Treści programoweT-A-2Rola fizjologiczna i objawy niedoborów niezbędnych makro i mikroelementów u roślin.
T-A-4Wskaźniki produktywności roślin.
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinie.
T-A-3Reakcje ruchowe roślin.
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych w liściach oraz pomiary intensywności fotosyntezy i oddychania roslin.
T-L-3Wykrywanie pierwiastków mineralnych w roślinie. Antagonizm jonowy.
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.
T-L-4Wpływ stymulatorów i inhibitorów na procesy wzrostu i rozwoju roślin
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemna praca na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym rozumie potrzebę samodoskonalenia się oraz w stopniu dostatecznym współpracuje w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0