Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
specjalność: Produkcja roślinna i usługi agrotechniczne

Sylabus przedmiotu Rolnicze surowce energetyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rolnicze surowce energetyczne
Specjalność Produkcja roślinna i usługi agrotechniczne
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 10 1,00,30zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu uprawy roślin przeznaczonych na cele energetyczne oraz / lub wykorzystanie ich części, w tym zapoznanie studentów z biologią najważniejszych gatunków roślin rolniczych uprawianych w Polsce, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów
C-2Przedstawienie studentom podstawowej technologii zakładania plantacji, uprawy, nawożenia, pielęgnacji plantacji oraz zbioru

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rozpoznawanie i charakterystyka gatunków roślin energetycznych i ich materiału siewnego oraz rozmnożeniowego. Zboża, rośliny okopowe, rośliny oleiste jako biopaliwa pierwszej generacji:3
T-L-2Rozpoznawanie i charakterystyka gatunków roślin energetycznych i ich materiału siewnego oraz rozmnożeniowego. Wieloletnie gatunki roślin energetycznych jako biopaliw drugiej generacji (miskant i in.)4
T-L-3Rozpoznawanie i charakterystyka gatunków roślin energetycznych i ich materiału siewnego oraz rozmnożeniowego. Szybkorosnące gatunki drzew energetycznych (wierzba, topola)3
10
wykłady
T-W-1Odnawialne źródła energii a energetyka konwencjonalna i jej źródła. Zapotrzebowanie na energię jako pochodna rozwoju gospodarczego i wzrostu liczby ludności. Skażenie środowiska, energia biomasy: źródła biomasy, wartość opałowa i energetyczna, konwersja energii biomasy2
T-W-2Zasoby energetyczne biomasy. Drewno i słoma. Potencjalne i praktyczne wykorzystanie słomy, potencjalne zasoby. Wartość energetyczna i opałowa.2
T-W-3Siedlisko roślin energetycznych. Pochodzenie i wymagania w stosunku do siedliska, w tym w szczególności do gleby, wody (opadów) i temperatury. Wpływ czynników na roślinę oraz możliwości ich regulowania przez człowieka.2
T-W-4Uprawa wieloletnich roślin energetycznych. Ogólne warunki przyrodnicze do uprawy. Agrotechnika topoli, wierzby, robinii, ślazowca, topinamburu, rdestu, traw i zbiorowisk trawiastych: zakładanie plantacji, sadzenie lub siew, zabiegi pielęgnacyjne, nawożenie, zbiór.4
T-W-5Uprawa jednorocznych roślin energetycznych. Ogólne warunki przyrodnicze do uprawy. Uprawa kukurydzy, sorgo, trawy sudańskiej, zboża (ziarno): zakładanie uprawy, siew, nawożenie, zabiegi pielęgnacyjne, zbiór.4
T-W-6Rolnicze surowce do produkcji biopaliw płynnych i gazowych. Oleje roślinne, biodiesel, bioalkohole, biogaz.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia13
A-L-3Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Dyskusja, objaśnienia lub wyjaśnienia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć za aktywność i zaangażowanie studenta
S-2Ocena podsumowująca: Prezentacja / projekt

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D16_W01
W zakresie wiedzy student zna podstawowe technologie uprawy roślin przeznaczonych do produkcji biomasy, potrafi wykorzystać ich potencjał prowadząc zrównoważoną gospodarkę środkami produkcji
ROL_1A_W10C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D16_U01
Student umie dobierać gatunki roślin energetycznych do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować produkcję określonej biomasy
ROL_1A_U04C-2T-W-6, T-L-2, T-L-1, T-W-5, T-W-4, T-L-3M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D16_K01
Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin energetycznych i rolniczych surowców
ROL_1A_K06C-2T-W-6, T-W-5, T-W-4M-3, M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D16_W01
W zakresie wiedzy student zna podstawowe technologie uprawy roślin przeznaczonych do produkcji biomasy, potrafi wykorzystać ich potencjał prowadząc zrównoważoną gospodarkę środkami produkcji
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia, lecz nie w pełni wykazuje zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać podstawowe gatunki roślin energetycznych i ich części użytkowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D16_U01
Student umie dobierać gatunki roślin energetycznych do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować produkcję określonej biomasy
2,0
3,0Student potrafi dobrać niektóre gatunki roślin rolniczych przeznaczonych do produkcji biomasy do warunków siedliskowych i zna ogólny schemat technologii uprawy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D16_K01
Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin energetycznych i rolniczych surowców
2,0
3,0Student wykazuje zrozumienia niektórych z podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin do produkcji biomasy lub do wykorzystania produktów ubocznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bury M., Kitczak T. (red.), Uprawa ślazowca pensylwańskiego (Sida hermaphrodita Rusby). Wyniki produkcyjne, agrotechnika i wykorzystanie, Wyd. Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2019
  2. Bury M., Jäger F., Sorgo – nowa roślina pastewna i źródło energii odnawialnej w Europie Środkowej, Wyd. Intro-Druk Koszalin, Koszalin, 2011
  3. Boelcke B., Bury M., Produkcja drewna energetycznego na gruntach ornych – wyniki badań z terenu północno-wschodnich Niemiec, Wyd. Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2006
  4. Kościk B., Rośliny energetyczne, Wyd. AR Lublin, Lublin, 2003
  5. Gradziuk P., Biopaliwa, Wyd. Wieś Jutra, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Nahm Michael, Christopher Morhart, Virginia mallow (Sida hermaphrodita (L.) Rusby) as perennial multipurpose crop: biomass yields, energetic valorization, utilization potentials, and management perspectives, GCB Bioenergy, 2018, Volume10, Issue 6, 393-404
  2. Rafał Baum, Karol Wajszczuk , Benedykt Pepliński, Jacek Wawrzynowicz, Potential for agricultural biomass production for energy purposes in Poland: a Review, CONTEMPORARY ECONOMICS, 2013, Vol. 7 (1), 63-74

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozpoznawanie i charakterystyka gatunków roślin energetycznych i ich materiału siewnego oraz rozmnożeniowego. Zboża, rośliny okopowe, rośliny oleiste jako biopaliwa pierwszej generacji:3
T-L-2Rozpoznawanie i charakterystyka gatunków roślin energetycznych i ich materiału siewnego oraz rozmnożeniowego. Wieloletnie gatunki roślin energetycznych jako biopaliw drugiej generacji (miskant i in.)4
T-L-3Rozpoznawanie i charakterystyka gatunków roślin energetycznych i ich materiału siewnego oraz rozmnożeniowego. Szybkorosnące gatunki drzew energetycznych (wierzba, topola)3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Odnawialne źródła energii a energetyka konwencjonalna i jej źródła. Zapotrzebowanie na energię jako pochodna rozwoju gospodarczego i wzrostu liczby ludności. Skażenie środowiska, energia biomasy: źródła biomasy, wartość opałowa i energetyczna, konwersja energii biomasy2
T-W-2Zasoby energetyczne biomasy. Drewno i słoma. Potencjalne i praktyczne wykorzystanie słomy, potencjalne zasoby. Wartość energetyczna i opałowa.2
T-W-3Siedlisko roślin energetycznych. Pochodzenie i wymagania w stosunku do siedliska, w tym w szczególności do gleby, wody (opadów) i temperatury. Wpływ czynników na roślinę oraz możliwości ich regulowania przez człowieka.2
T-W-4Uprawa wieloletnich roślin energetycznych. Ogólne warunki przyrodnicze do uprawy. Agrotechnika topoli, wierzby, robinii, ślazowca, topinamburu, rdestu, traw i zbiorowisk trawiastych: zakładanie plantacji, sadzenie lub siew, zabiegi pielęgnacyjne, nawożenie, zbiór.4
T-W-5Uprawa jednorocznych roślin energetycznych. Ogólne warunki przyrodnicze do uprawy. Uprawa kukurydzy, sorgo, trawy sudańskiej, zboża (ziarno): zakładanie uprawy, siew, nawożenie, zabiegi pielęgnacyjne, zbiór.4
T-W-6Rolnicze surowce do produkcji biopaliw płynnych i gazowych. Oleje roślinne, biodiesel, bioalkohole, biogaz.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia13
A-L-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D16_W01W zakresie wiedzy student zna podstawowe technologie uprawy roślin przeznaczonych do produkcji biomasy, potrafi wykorzystać ich potencjał prowadząc zrównoważoną gospodarkę środkami produkcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W10Ma szczegółową wiedzę z zakresu produkcji roślin rolniczych i stosowanych technologii
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu uprawy roślin przeznaczonych na cele energetyczne oraz / lub wykorzystanie ich części, w tym zapoznanie studentów z biologią najważniejszych gatunków roślin rolniczych uprawianych w Polsce, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów
Treści programoweT-W-2Zasoby energetyczne biomasy. Drewno i słoma. Potencjalne i praktyczne wykorzystanie słomy, potencjalne zasoby. Wartość energetyczna i opałowa.
T-W-1Odnawialne źródła energii a energetyka konwencjonalna i jej źródła. Zapotrzebowanie na energię jako pochodna rozwoju gospodarczego i wzrostu liczby ludności. Skażenie środowiska, energia biomasy: źródła biomasy, wartość opałowa i energetyczna, konwersja energii biomasy
T-W-3Siedlisko roślin energetycznych. Pochodzenie i wymagania w stosunku do siedliska, w tym w szczególności do gleby, wody (opadów) i temperatury. Wpływ czynników na roślinę oraz możliwości ich regulowania przez człowieka.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Dyskusja, objaśnienia lub wyjaśnienia
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Prezentacja / projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia, lecz nie w pełni wykazuje zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać podstawowe gatunki roślin energetycznych i ich części użytkowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D16_U01Student umie dobierać gatunki roślin energetycznych do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować produkcję określonej biomasy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U04Potrafi zaprojektować technologię produkcji podstawowych roślin rolniczych i ocenić jej uwarunkowania ekonomiczne
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie studentom podstawowej technologii zakładania plantacji, uprawy, nawożenia, pielęgnacji plantacji oraz zbioru
Treści programoweT-W-6Rolnicze surowce do produkcji biopaliw płynnych i gazowych. Oleje roślinne, biodiesel, bioalkohole, biogaz.
T-L-2Rozpoznawanie i charakterystyka gatunków roślin energetycznych i ich materiału siewnego oraz rozmnożeniowego. Wieloletnie gatunki roślin energetycznych jako biopaliw drugiej generacji (miskant i in.)
T-L-1Rozpoznawanie i charakterystyka gatunków roślin energetycznych i ich materiału siewnego oraz rozmnożeniowego. Zboża, rośliny okopowe, rośliny oleiste jako biopaliwa pierwszej generacji:
T-W-5Uprawa jednorocznych roślin energetycznych. Ogólne warunki przyrodnicze do uprawy. Uprawa kukurydzy, sorgo, trawy sudańskiej, zboża (ziarno): zakładanie uprawy, siew, nawożenie, zabiegi pielęgnacyjne, zbiór.
T-W-4Uprawa wieloletnich roślin energetycznych. Ogólne warunki przyrodnicze do uprawy. Agrotechnika topoli, wierzby, robinii, ślazowca, topinamburu, rdestu, traw i zbiorowisk trawiastych: zakładanie plantacji, sadzenie lub siew, zabiegi pielęgnacyjne, nawożenie, zbiór.
T-L-3Rozpoznawanie i charakterystyka gatunków roślin energetycznych i ich materiału siewnego oraz rozmnożeniowego. Szybkorosnące gatunki drzew energetycznych (wierzba, topola)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Dyskusja, objaśnienia lub wyjaśnienia
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Prezentacja / projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dobrać niektóre gatunki roślin rolniczych przeznaczonych do produkcji biomasy do warunków siedliskowych i zna ogólny schemat technologii uprawy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D16_K01Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin energetycznych i rolniczych surowców
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie studentom podstawowej technologii zakładania plantacji, uprawy, nawożenia, pielęgnacji plantacji oraz zbioru
Treści programoweT-W-6Rolnicze surowce do produkcji biopaliw płynnych i gazowych. Oleje roślinne, biodiesel, bioalkohole, biogaz.
T-W-5Uprawa jednorocznych roślin energetycznych. Ogólne warunki przyrodnicze do uprawy. Uprawa kukurydzy, sorgo, trawy sudańskiej, zboża (ziarno): zakładanie uprawy, siew, nawożenie, zabiegi pielęgnacyjne, zbiór.
T-W-4Uprawa wieloletnich roślin energetycznych. Ogólne warunki przyrodnicze do uprawy. Agrotechnika topoli, wierzby, robinii, ślazowca, topinamburu, rdestu, traw i zbiorowisk trawiastych: zakładanie plantacji, sadzenie lub siew, zabiegi pielęgnacyjne, nawożenie, zbiór.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja, objaśnienia lub wyjaśnienia
M-2Prezentacje multimedialne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Prezentacja / projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje zrozumienia niektórych z podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin do produkcji biomasy lub do wykorzystania produktów ubocznych
3,5
4,0
4,5
5,0