Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Rolnictwo precyzyjne

Sylabus przedmiotu Ochrona bioróżnorodności w rolnictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona bioróżnorodności w rolnictwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 2,00,70zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 12 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu student powinien posiadać podstawową wiedzę o rolnictwie oraz o środowisku przyrodniczym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajęć jest poznanie różnorodności w różnych dziedzinach gospodarki rolniczej; rozpoznanie zagrożeń jakie stwarza intensywna produkcja rolnicza dla różnorodności krajobrazu rolniczego oraz poznanie metod jej zapobiegania lub ograniczania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Różnorodność gatunków segetalnych współwystępujących w różnych uprawach rolniczych oraz ich funkcje przyrodnicze3
T-A-2Uprawy rolne oraz występujące w krajobrazie rolniczym użytki przyrodnicze stanowiące pożytki dla owadów zapylających2
T-A-3Zasady gospodarowania na trwałych użytkach zielonych dostosowane do warunków środowiskowych, potrzeb człowieka przy zachowaniu fitoróżnorodności2
T-A-4Uprawy wielkopowierzchniowe oraz hodowle fermowe a bioróżnorodność środowiska rolniczego2
T-A-5Zwierzęta sprzyjające człowiekowi ich obecność na terenie rolniczym - utrzymanie bazy naturalnych drapieżników dla szkodników upraw. Zaliczenie części ćwiczeniowej3
12
wykłady
T-W-1Poznanie różnorodności biologicznej w różnych dziedzinach gospodarki rolniczej. Zagrożenia dla bioróżnorodności środowiska oraz obniżanie walorów krajobrazowych ze strony rolnictwa2
T-W-2Wpływ nawożenia mineralnego w intensywnym sposobie gospodarowania na przekształcanie czynników biotycznych i biotycznych związanych ze środowiskiem rolniczym2
T-W-3Wpływ środków ochrony roślin na glebę, wodę, powietrze oraz zubażanie składu gatunkowego roślin i zwierząt towarzyszącym uprawom. Wpływ środowiskowy produkcji rolnej prowadzonej z zastosowaniem organizmów genetycznie zmodyfikowanych2
T-W-4Zarządzanie trwałymi użytkami zielonymi w celu zapewnieniu stanu równowagi ekologicznej łąk i pastwisk. Wysoka jakość pasz oraz właściwych warunków chowu i pielęgnacji zwierząt odpowiedzią na zapotrzebowanie żywności o wysokiej jakości2
T-W-5Metody ochrony bioróżnorodności w rolnictwie – studium przypadków2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział studenta w zajęciach12
A-A-2Samodzielne opracowanie projektów ćwiczeniowych8
A-A-3Konsultacje6
26
wykłady
A-W-1udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury (materiałów źródłowych) przedstawianej treści związane z przedmiotem6
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów17
A-W-4Konsultacje11
A-W-5Przedstawienie opracowanej części literaturowej5
49

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Dyskusja problemowa – studium przypadku
M-2Opracowanie materiałów źródłowych – analiza i interpretacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawozdania z analizy materiału źródłowego
S-2Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C03_W03
student ma pogłębioną wiedzę w zakresie kształtowania i ochrony krajobrazu oraz planowania i wykorzystania użytków ekologicznych dla wzmocnienia stabilności biocenoz związanych z rolnictwem
ROL_2A_W03C-1T-W-1, T-A-2, T-A-1, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3
ROL_2A_C03_W06
student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej, w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników
ROL_2A_W06C-1T-W-1, T-W-4, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3
ROL_2A_C03_W09
Student posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu kształtowania oraz funkcjonowania i kształtowania krajobrazu rolniczego
ROL_2A_W09C-1T-W-1, T-A-2M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C03_U02
student posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
ROL_2A_U02C-1T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3
ROL_2A_C03_U03
student samodzielnie analizuje problemy związane z produkcją roślinną, jakością żywności oraz prawidłowo interpretując rezultaty i wyciągając wnioski
ROL_2A_U03C-1T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C03_K04
student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
ROL_2A_K04C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C03_W03
student ma pogłębioną wiedzę w zakresie kształtowania i ochrony krajobrazu oraz planowania i wykorzystania użytków ekologicznych dla wzmocnienia stabilności biocenoz związanych z rolnictwem
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystywać wiedzę z zakresu funkcji pro-środowiskowej śródpolnych użytków ekologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_2A_C03_W06
student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej, w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników
2,0
3,0Student ma podstwową wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_2A_C03_W09
Student posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu kształtowania oraz funkcjonowania i kształtowania krajobrazu rolniczego
2,0
3,0Student posiada w stopniu podstawowym wiedzę z zakresu funkcjonowania krajobrazu rolniczego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C03_U02
student posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym dostosować zabiegi technologii rolniczej do utrzymania zasobów przyrody
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_2A_C03_U03
student samodzielnie analizuje problemy związane z produkcją roślinną, jakością żywności oraz prawidłowo interpretując rezultaty i wyciągając wnioski
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym przeanalizować problemy związane z produkcją rolniczą i wyciagnąć z nich wnioski
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C03_K04
student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
2,0
3,0Student ma świadomość zagrożeń związanych z działalnością rolniczą na środowisko przyrodnicze
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ilnicki P., Polskie rolnictwo a ochrona środowiska, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 2004, Wyd. 1, 1-485. ISBN 83-7160-369-X, brak
  2. Doruchowski G., Hurej M., Twardowski J., Rolnictwo i przyroda, ochrona różnorodności biologicznej dobrą praktyką rolniczą, Wydawca: Centrum UNEP/GRID-Warszawa, Warszawa, 2017, 1-44. ISBN: 978-83-932916-5-6., brak
  3. Kruk H., Krzyżanowski J.T., Kwasek M., Obiedzińska A., Bezpieczeństwo żywnościowe i ochrona różnorodności biologicznej - kluczowe wyzwania XXI wieku, Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Państwowy Instytut Badawczy, 2017, 63, 1-123. https://depot.ceon.pl/handle/123456789/15196., brak
  4. Symonides E., Różnorodność biologiczna Polski - jej stan, zagrożenia i prawno-organizacyjne aspekty ochrony, Przyszłość. Świat-Europa-Polska, 2014, 2/30, 12-35, brak

Literatura dodatkowa

  1. Góral J., Rembisz Wł., Produkcja w rolnictwie w kontekście ochrony środowiska, Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa I Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2017, 104, 1. DOI: 10.22630/RNR.2017.104.1.1, brak
  2. Kajdan-Zysnarska I., Matuszak E., Nowak D., Matuszewski J., Oryś A., Raczkowska E., Ratajczak J., Ochrona środowiska w gospodarstwie rolnym. Poradnik dla doradcy, Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Poznaniu, Poznań, 2014, 1-125., brak
  3. Kokoszka K., Ochrona środowiska na terenach wiejskich w świetle nowej perspektywy wspólnej polityki rolnej Unii Europejskiej 2014-2020, Uniwersytet Rolniczy im. H. Kołłątaja w Krakowie, Kraków, 2014, 139-149., brak

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Różnorodność gatunków segetalnych współwystępujących w różnych uprawach rolniczych oraz ich funkcje przyrodnicze3
T-A-2Uprawy rolne oraz występujące w krajobrazie rolniczym użytki przyrodnicze stanowiące pożytki dla owadów zapylających2
T-A-3Zasady gospodarowania na trwałych użytkach zielonych dostosowane do warunków środowiskowych, potrzeb człowieka przy zachowaniu fitoróżnorodności2
T-A-4Uprawy wielkopowierzchniowe oraz hodowle fermowe a bioróżnorodność środowiska rolniczego2
T-A-5Zwierzęta sprzyjające człowiekowi ich obecność na terenie rolniczym - utrzymanie bazy naturalnych drapieżników dla szkodników upraw. Zaliczenie części ćwiczeniowej3
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Poznanie różnorodności biologicznej w różnych dziedzinach gospodarki rolniczej. Zagrożenia dla bioróżnorodności środowiska oraz obniżanie walorów krajobrazowych ze strony rolnictwa2
T-W-2Wpływ nawożenia mineralnego w intensywnym sposobie gospodarowania na przekształcanie czynników biotycznych i biotycznych związanych ze środowiskiem rolniczym2
T-W-3Wpływ środków ochrony roślin na glebę, wodę, powietrze oraz zubażanie składu gatunkowego roślin i zwierząt towarzyszącym uprawom. Wpływ środowiskowy produkcji rolnej prowadzonej z zastosowaniem organizmów genetycznie zmodyfikowanych2
T-W-4Zarządzanie trwałymi użytkami zielonymi w celu zapewnieniu stanu równowagi ekologicznej łąk i pastwisk. Wysoka jakość pasz oraz właściwych warunków chowu i pielęgnacji zwierząt odpowiedzią na zapotrzebowanie żywności o wysokiej jakości2
T-W-5Metody ochrony bioróżnorodności w rolnictwie – studium przypadków2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział studenta w zajęciach12
A-A-2Samodzielne opracowanie projektów ćwiczeniowych8
A-A-3Konsultacje6
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury (materiałów źródłowych) przedstawianej treści związane z przedmiotem6
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów17
A-W-4Konsultacje11
A-W-5Przedstawienie opracowanej części literaturowej5
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_C03_W03student ma pogłębioną wiedzę w zakresie kształtowania i ochrony krajobrazu oraz planowania i wykorzystania użytków ekologicznych dla wzmocnienia stabilności biocenoz związanych z rolnictwem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W03ma pogłębioną wiedzę w zakresie kształtowania i ochrony krajobrazu oraz planowania i wykorzystania użytków ekologicznych dla wzmocnienia stabilności biocenoz
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest poznanie różnorodności w różnych dziedzinach gospodarki rolniczej; rozpoznanie zagrożeń jakie stwarza intensywna produkcja rolnicza dla różnorodności krajobrazu rolniczego oraz poznanie metod jej zapobiegania lub ograniczania
Treści programoweT-W-1Poznanie różnorodności biologicznej w różnych dziedzinach gospodarki rolniczej. Zagrożenia dla bioróżnorodności środowiska oraz obniżanie walorów krajobrazowych ze strony rolnictwa
T-A-2Uprawy rolne oraz występujące w krajobrazie rolniczym użytki przyrodnicze stanowiące pożytki dla owadów zapylających
T-A-1Różnorodność gatunków segetalnych współwystępujących w różnych uprawach rolniczych oraz ich funkcje przyrodnicze
T-A-3Zasady gospodarowania na trwałych użytkach zielonych dostosowane do warunków środowiskowych, potrzeb człowieka przy zachowaniu fitoróżnorodności
Metody nauczaniaM-1Dyskusja problemowa – studium przypadku
M-2Opracowanie materiałów źródłowych – analiza i interpretacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdania z analizy materiału źródłowego
S-2Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystywać wiedzę z zakresu funkcji pro-środowiskowej śródpolnych użytków ekologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_C03_W06student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej, w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W06posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest poznanie różnorodności w różnych dziedzinach gospodarki rolniczej; rozpoznanie zagrożeń jakie stwarza intensywna produkcja rolnicza dla różnorodności krajobrazu rolniczego oraz poznanie metod jej zapobiegania lub ograniczania
Treści programoweT-W-1Poznanie różnorodności biologicznej w różnych dziedzinach gospodarki rolniczej. Zagrożenia dla bioróżnorodności środowiska oraz obniżanie walorów krajobrazowych ze strony rolnictwa
T-W-4Zarządzanie trwałymi użytkami zielonymi w celu zapewnieniu stanu równowagi ekologicznej łąk i pastwisk. Wysoka jakość pasz oraz właściwych warunków chowu i pielęgnacji zwierząt odpowiedzią na zapotrzebowanie żywności o wysokiej jakości
T-A-3Zasady gospodarowania na trwałych użytkach zielonych dostosowane do warunków środowiskowych, potrzeb człowieka przy zachowaniu fitoróżnorodności
T-A-4Uprawy wielkopowierzchniowe oraz hodowle fermowe a bioróżnorodność środowiska rolniczego
T-A-5Zwierzęta sprzyjające człowiekowi ich obecność na terenie rolniczym - utrzymanie bazy naturalnych drapieżników dla szkodników upraw. Zaliczenie części ćwiczeniowej
Metody nauczaniaM-1Dyskusja problemowa – studium przypadku
M-2Opracowanie materiałów źródłowych – analiza i interpretacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdania z analizy materiału źródłowego
S-2Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstwową wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_C03_W09Student posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu kształtowania oraz funkcjonowania i kształtowania krajobrazu rolniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W09posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu kształtowania terenów rekreacyjnych, inwentaryzacji i waloryzacji przyrodniczej oraz funkcjonowania i kształtowania krajobrazu rolniczego
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest poznanie różnorodności w różnych dziedzinach gospodarki rolniczej; rozpoznanie zagrożeń jakie stwarza intensywna produkcja rolnicza dla różnorodności krajobrazu rolniczego oraz poznanie metod jej zapobiegania lub ograniczania
Treści programoweT-W-1Poznanie różnorodności biologicznej w różnych dziedzinach gospodarki rolniczej. Zagrożenia dla bioróżnorodności środowiska oraz obniżanie walorów krajobrazowych ze strony rolnictwa
T-A-2Uprawy rolne oraz występujące w krajobrazie rolniczym użytki przyrodnicze stanowiące pożytki dla owadów zapylających
Metody nauczaniaM-1Dyskusja problemowa – studium przypadku
M-2Opracowanie materiałów źródłowych – analiza i interpretacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdania z analizy materiału źródłowego
S-2Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada w stopniu podstawowym wiedzę z zakresu funkcjonowania krajobrazu rolniczego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_C03_U02student posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U02Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest poznanie różnorodności w różnych dziedzinach gospodarki rolniczej; rozpoznanie zagrożeń jakie stwarza intensywna produkcja rolnicza dla różnorodności krajobrazu rolniczego oraz poznanie metod jej zapobiegania lub ograniczania
Treści programoweT-W-2Wpływ nawożenia mineralnego w intensywnym sposobie gospodarowania na przekształcanie czynników biotycznych i biotycznych związanych ze środowiskiem rolniczym
T-W-5Metody ochrony bioróżnorodności w rolnictwie – studium przypadków
T-W-3Wpływ środków ochrony roślin na glebę, wodę, powietrze oraz zubażanie składu gatunkowego roślin i zwierząt towarzyszącym uprawom. Wpływ środowiskowy produkcji rolnej prowadzonej z zastosowaniem organizmów genetycznie zmodyfikowanych
T-W-4Zarządzanie trwałymi użytkami zielonymi w celu zapewnieniu stanu równowagi ekologicznej łąk i pastwisk. Wysoka jakość pasz oraz właściwych warunków chowu i pielęgnacji zwierząt odpowiedzią na zapotrzebowanie żywności o wysokiej jakości
Metody nauczaniaM-1Dyskusja problemowa – studium przypadku
M-2Opracowanie materiałów źródłowych – analiza i interpretacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdania z analizy materiału źródłowego
S-2Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym dostosować zabiegi technologii rolniczej do utrzymania zasobów przyrody
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_C03_U03student samodzielnie analizuje problemy związane z produkcją roślinną, jakością żywności oraz prawidłowo interpretując rezultaty i wyciągając wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U03Samodzielnie analizuje problemy związane z produkcją roślinną, jakością żywności oraz stanem i przydatnością agroturystyczną środowiska naturalnego, prawidłowo interpretując rezultaty i wyciągając wnioski
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest poznanie różnorodności w różnych dziedzinach gospodarki rolniczej; rozpoznanie zagrożeń jakie stwarza intensywna produkcja rolnicza dla różnorodności krajobrazu rolniczego oraz poznanie metod jej zapobiegania lub ograniczania
Treści programoweT-W-2Wpływ nawożenia mineralnego w intensywnym sposobie gospodarowania na przekształcanie czynników biotycznych i biotycznych związanych ze środowiskiem rolniczym
T-W-5Metody ochrony bioróżnorodności w rolnictwie – studium przypadków
T-W-1Poznanie różnorodności biologicznej w różnych dziedzinach gospodarki rolniczej. Zagrożenia dla bioróżnorodności środowiska oraz obniżanie walorów krajobrazowych ze strony rolnictwa
T-W-3Wpływ środków ochrony roślin na glebę, wodę, powietrze oraz zubażanie składu gatunkowego roślin i zwierząt towarzyszącym uprawom. Wpływ środowiskowy produkcji rolnej prowadzonej z zastosowaniem organizmów genetycznie zmodyfikowanych
T-W-4Zarządzanie trwałymi użytkami zielonymi w celu zapewnieniu stanu równowagi ekologicznej łąk i pastwisk. Wysoka jakość pasz oraz właściwych warunków chowu i pielęgnacji zwierząt odpowiedzią na zapotrzebowanie żywności o wysokiej jakości
T-A-4Uprawy wielkopowierzchniowe oraz hodowle fermowe a bioróżnorodność środowiska rolniczego
Metody nauczaniaM-1Dyskusja problemowa – studium przypadku
M-2Opracowanie materiałów źródłowych – analiza i interpretacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdania z analizy materiału źródłowego
S-2Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym przeanalizować problemy związane z produkcją rolniczą i wyciagnąć z nich wnioski
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_C03_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest poznanie różnorodności w różnych dziedzinach gospodarki rolniczej; rozpoznanie zagrożeń jakie stwarza intensywna produkcja rolnicza dla różnorodności krajobrazu rolniczego oraz poznanie metod jej zapobiegania lub ograniczania
Treści programoweT-W-2Wpływ nawożenia mineralnego w intensywnym sposobie gospodarowania na przekształcanie czynników biotycznych i biotycznych związanych ze środowiskiem rolniczym
T-W-1Poznanie różnorodności biologicznej w różnych dziedzinach gospodarki rolniczej. Zagrożenia dla bioróżnorodności środowiska oraz obniżanie walorów krajobrazowych ze strony rolnictwa
T-W-3Wpływ środków ochrony roślin na glebę, wodę, powietrze oraz zubażanie składu gatunkowego roślin i zwierząt towarzyszącym uprawom. Wpływ środowiskowy produkcji rolnej prowadzonej z zastosowaniem organizmów genetycznie zmodyfikowanych
T-W-4Zarządzanie trwałymi użytkami zielonymi w celu zapewnieniu stanu równowagi ekologicznej łąk i pastwisk. Wysoka jakość pasz oraz właściwych warunków chowu i pielęgnacji zwierząt odpowiedzią na zapotrzebowanie żywności o wysokiej jakości
Metody nauczaniaM-1Dyskusja problemowa – studium przypadku
M-2Opracowanie materiałów źródłowych – analiza i interpretacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdania z analizy materiału źródłowego
S-2Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość zagrożeń związanych z działalnością rolniczą na środowisko przyrodnicze
3,5
4,0
4,5
5,0