Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo rolnicze

Sylabus przedmiotu Precyzyjne nawodnienia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Precyzyjne nawodnienia
Specjalność Rolnictwo precyzyjne
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 11 0,60,70zaliczenie
zajęcia terenoweT4 3 0,40,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa i chemii środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami przyrodniczymi oddziaływującymi na plonowanie roślin, wymaganiami wodnymi i potrzebami nawadniania roślin rolniczych
C-2Poznanie zasad i kryteriów stosowania oraz przykładów precyzyjnego nawadniania w uprawach rolniczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1zapoznanie się studentów z systemem precyzyjnego nawadniania w wybranym gospodarstwie rolnym2
T-T-2Zaliczenie na podstawie opracowanego sprawozdanie z ćwiczeń terenowych1
3
wykłady
T-W-1Charakterystyka czynników przyrodniczych w aspekcie plonowania roślin2
T-W-2Programy wsparcia dla rolników dotyczące nawadniania. Zrównoważone gospodarowanie wodą w obliczu zjawiska suszy2
T-W-3Rolnictwo precyzyjne a systemy nawadniania - kryteria ich wyboru. Metody sterowania nawadnianiem3
T-W-4Precyzyjne nawadnianie – zasady, kryteria oraz przykłady stosowania w wybranych grupach roślin rolniczych4
11

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach3
A-T-2Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń7
10
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach11
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów2
A-W-3Konsultacje2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia terenowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: sprawozdanie z odbytych ćwiczeń terenowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D16_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie precyzyjnego nawadniania oraz efektów jego stosowania w zależności od uwarunkowań klimatycznych produkcji roślinnj.
ROL_2A_W07C-2, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-T-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D16_U01
Posiada umiejętność wyboru i wprowadzenia do praktyki rolniczej nowoczesnych rozwiazań w zakresie precyzyjnego nawadniania w celu zrównoważonego gospodarowania zasobami wody.
ROL_2A_U02C-2, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-T-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D16_K01
Ma świadomość poszerzania swojej wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii nawadniania precyzyjnego.
ROL_2A_K01C-2, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-T-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D16_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie precyzyjnego nawadniania oraz efektów jego stosowania w zależności od uwarunkowań klimatycznych produkcji roślinnj.
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu rozumie znaczenie precyzyjnego nawadniania oraz efekty jego stosowania w zależności od uwarunkowań klimatycznych produkcji roślinnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D16_U01
Posiada umiejętność wyboru i wprowadzenia do praktyki rolniczej nowoczesnych rozwiazań w zakresie precyzyjnego nawadniania w celu zrównoważonego gospodarowania zasobami wody.
2,0
3,0Posiada umiejętność wyboru i wprowadzenia do praktyki rolniczej nowoczesnych rozwiazań w zakresie precyzyjnego nawadniania w celu zrównoważonego gospodarowania zasobami wody.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D16_K01
Ma świadomość poszerzania swojej wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii nawadniania precyzyjnego.
2,0
3,0Ma świadomość poszerzania swojej wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii nawadniania precyzyjnego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Stanisław Karczmarczyk i Lech Nowak, Nawadnianie roślin, PWRIL, Poznań, 2006
  2. Stanisław Samborski, Rolnictwo precyzyjne, 2020
  3. Piotr Łysoń i Rafał Wawer, Adaptacja gospodarki wodnej w rolnictwie do zmieniającego się klimatu, IUNG, Puławy, 2020
  4. Józef Dzieżyc, Czynniki plonotwórcze - plonowanie roślin, PWN, Warszawa - Wrocław, 1993

Literatura dodatkowa

  1. Józef Dzieżyc, Potrzeby wodne roślin uprawnych, PWN, Warszawa, 1989
  2. Nina Dobrzyńska i Wiesław Dembek, Gospodarowanie wodą w rolnictwie w obliczu susz, MRIRW, Warszawa, 2020
  3. Ustawa Prawo Wodne, Warszawa, 2018

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1zapoznanie się studentów z systemem precyzyjnego nawadniania w wybranym gospodarstwie rolnym2
T-T-2Zaliczenie na podstawie opracowanego sprawozdanie z ćwiczeń terenowych1
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka czynników przyrodniczych w aspekcie plonowania roślin2
T-W-2Programy wsparcia dla rolników dotyczące nawadniania. Zrównoważone gospodarowanie wodą w obliczu zjawiska suszy2
T-W-3Rolnictwo precyzyjne a systemy nawadniania - kryteria ich wyboru. Metody sterowania nawadnianiem3
T-W-4Precyzyjne nawadnianie – zasady, kryteria oraz przykłady stosowania w wybranych grupach roślin rolniczych4
11

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach3
A-T-2Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń7
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach11
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów2
A-W-3Konsultacje2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_D16_W01Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie precyzyjnego nawadniania oraz efektów jego stosowania w zależności od uwarunkowań klimatycznych produkcji roślinnj.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W07ma rozszerzoną wiedzę z zakresu klimatycznych uwarunkowań produkcji roślinnej, wykorzystania klimatu w celach leczniczych i rekreacyjnych oraz prognozowania optymalnych warunków bioklimatu dla potrzeb projektowania miejscowego
Cel przedmiotuC-2Poznanie zasad i kryteriów stosowania oraz przykładów precyzyjnego nawadniania w uprawach rolniczych
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami przyrodniczymi oddziaływującymi na plonowanie roślin, wymaganiami wodnymi i potrzebami nawadniania roślin rolniczych
Treści programoweT-W-1Charakterystyka czynników przyrodniczych w aspekcie plonowania roślin
T-W-3Rolnictwo precyzyjne a systemy nawadniania - kryteria ich wyboru. Metody sterowania nawadnianiem
T-W-4Precyzyjne nawadnianie – zasady, kryteria oraz przykłady stosowania w wybranych grupach roślin rolniczych
T-W-2Programy wsparcia dla rolników dotyczące nawadniania. Zrównoważone gospodarowanie wodą w obliczu zjawiska suszy
T-T-1zapoznanie się studentów z systemem precyzyjnego nawadniania w wybranym gospodarstwie rolnym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: sprawozdanie z odbytych ćwiczeń terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu rozumie znaczenie precyzyjnego nawadniania oraz efekty jego stosowania w zależności od uwarunkowań klimatycznych produkcji roślinnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_D16_U01Posiada umiejętność wyboru i wprowadzenia do praktyki rolniczej nowoczesnych rozwiazań w zakresie precyzyjnego nawadniania w celu zrównoważonego gospodarowania zasobami wody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U02Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Cel przedmiotuC-2Poznanie zasad i kryteriów stosowania oraz przykładów precyzyjnego nawadniania w uprawach rolniczych
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami przyrodniczymi oddziaływującymi na plonowanie roślin, wymaganiami wodnymi i potrzebami nawadniania roślin rolniczych
Treści programoweT-W-1Charakterystyka czynników przyrodniczych w aspekcie plonowania roślin
T-W-3Rolnictwo precyzyjne a systemy nawadniania - kryteria ich wyboru. Metody sterowania nawadnianiem
T-W-4Precyzyjne nawadnianie – zasady, kryteria oraz przykłady stosowania w wybranych grupach roślin rolniczych
T-W-2Programy wsparcia dla rolników dotyczące nawadniania. Zrównoważone gospodarowanie wodą w obliczu zjawiska suszy
T-T-1zapoznanie się studentów z systemem precyzyjnego nawadniania w wybranym gospodarstwie rolnym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: sprawozdanie z odbytych ćwiczeń terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada umiejętność wyboru i wprowadzenia do praktyki rolniczej nowoczesnych rozwiazań w zakresie precyzyjnego nawadniania w celu zrównoważonego gospodarowania zasobami wody.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_D16_K01Ma świadomość poszerzania swojej wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii nawadniania precyzyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K01Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w rolnictwie oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2Poznanie zasad i kryteriów stosowania oraz przykładów precyzyjnego nawadniania w uprawach rolniczych
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami przyrodniczymi oddziaływującymi na plonowanie roślin, wymaganiami wodnymi i potrzebami nawadniania roślin rolniczych
Treści programoweT-W-1Charakterystyka czynników przyrodniczych w aspekcie plonowania roślin
T-W-3Rolnictwo precyzyjne a systemy nawadniania - kryteria ich wyboru. Metody sterowania nawadnianiem
T-W-4Precyzyjne nawadnianie – zasady, kryteria oraz przykłady stosowania w wybranych grupach roślin rolniczych
T-W-2Programy wsparcia dla rolników dotyczące nawadniania. Zrównoważone gospodarowanie wodą w obliczu zjawiska suszy
T-T-1zapoznanie się studentów z systemem precyzyjnego nawadniania w wybranym gospodarstwie rolnym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: sprawozdanie z odbytych ćwiczeń terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość poszerzania swojej wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii nawadniania precyzyjnego.
3,5
4,0
4,5
5,0