Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Szczegółowa uprawa roślin 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Szczegółowa uprawa roślin 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 9 1,00,19zaliczenie
laboratoriaL5 6 1,00,23zaliczenie
zajęcia terenoweT5 4 1,00,19zaliczenie
wykładyW5 18 1,00,39zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa, chemii rolnej, fito- i entomologii, uprawy roli i techniki rolniczej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy w zakresie podstawowych gatunków roślin uprawnych, w tym zapoznanie z biologią tych gatunków, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów oraz przedstawienie podstawowej technologii uprawy, nawożenia, pielęgnacji plantacji, przygotowania do zbioru i zbiór oraz znaczenia gospodarczego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zależność rozwoju fazowego od czynników siedliska, modyfikacje w rozwoju fazowym pod wpływem czynników agrotechnicznych, np. terminu siewu, nawożenia itp. Charakterystyka stadiów rozwojowych.1
T-A-2Znaczenie i charakterystyka gatunków i podgatunków pszenicy. Specyficzne cechy morfologiczne ważne przy identyfikacji gatunków/odmian. Charakterystyka i porównanie odmian hodowlanych pszenicy ozimej i jarej pod względem plenności, jakości ziarna i innych cech użytkowych.1
T-A-3Znaczenie i charakterystyka gatunków i podgatunków żyta. Specyficzne cechy morfologiczne ważne przy identyfikacji gatunków/odmian. Charakterystyka i porównanie odmian hodowlanych żyta.1
T-A-4Znaczenie i charakterystyka gatunków i podgatunków pszenżyta. Specyficzne cechy morfologiczne ważne przy identyfikacji gatunków/odmian. Charakterystyka i porównanie odmian hodowlanych pszenżyta.1
T-A-5Znaczenie i charakterystyka gatunków i podgatunków jęczmienia i owsa. Specyficzne cechy morfologiczne ważne przy identyfikacji gatunków/odmian. Charakterystyka i porównanie odmian hodowlanych jęczmienia i owsa.1
T-A-6Kukurydza: charakterystyka botaniczna, wzrost i rozwój, kierunki użytkowe, charakterystyka i dobór odmian hodowlanych do warunków siedliskowych i kierunku użytkowego.1
T-A-7Gryka, proso – znaczenie gospodarcze i charakterystyka botaniczna. Repetytorium i zaliczenie ćwiczeń z roślin zbożowych.1
T-A-8Groch i bobik: wzrost i rozwój – modyfikacje w przebiegu poszczególnych jego etapów oraz kształtowaniu organów wegetatywnych i generatywnych w zależności od czynników siedliska i zabiegów agrotechnicznych. Kierunki w hodowli i charakterystyka aktualnie uprawianych odmian.1
T-A-9Łubin biały, wąskolistny i żółty - wzrost i rozwój – modyfikacje w przebiegu poszczególnych jego etapów oraz kształtowaniu organów wegetatywnych i generatywnych w zależności od czynników siedliska i zabiegów agrotechnicznych. Kierunki w hodowli i charakterystyka aktualnie uprawianych odmian.1
9
laboratoria
T-L-1Stadia i fazy rozwojowe zbóż: cechy określające początek i koniec danej fazy w nawiązaniu do zabiegów agrotechnicznych wykonywanych w tych fazach. Fazy wegetatywne i generatywne, wzrost i rozwój. Kształtowanie poszczególnych elementów struktury plonu.1
T-L-2Zaliczenie rozpoznawania materiału siewnego i organów generatywnych zbóż podstawowych (pszenicy, żyta, pszenżyta i owsa)1
T-L-3Ćwiczenia umiejętności rozpoznania gatunków i podgatunków zbóż na podstawie cech organów wegetatywnych i generatywnych: jęczmienia dwu-, cztero- i sześciorzędowego, kukurydzy, sorgo, prosa, gryki, szarłatu. Materiał siewny, różnice odmianowe.1
T-L-4Sprawdzenie umiejętności rozpoznania gatunków zbóż na podstawie cech organów wegetatywnych i generatywnych (jęczmienia, kukurydzy, proso, sorgo, szarłatu i gryki).1
T-L-5Ćwiczenia umiejętności rozpoznania gatunków roślin bobowatych grubonasiennych (strączkowych) i drobnonasiennych na podstawie cech organów wegetatywnych i generatywnych. Fazy rozwojowe bobowatych: łubinu, bobiku, grochu, wyki, soi, lucerny, koniczyny i in. Odmiany botaniczne i hodowlane. Materiał siewny1
T-L-6Sprawdzenie umiejętności rozpoznania gatunków roślin motylkowatych grubonasiennych i drobnonasiennych na podstawie cech organów wegetatywnych i generatywnych (łubinów, bobiku, grochu, soi, wyki, seradeli)1
6
zajęcia terenowe
T-T-1Praktyczne rozpoznawanie gatunków roślin uprawy polowej (RSD Lipnik), ocena struktury i architektury zbóż, roślin strączkowych, okopowych i przemysłowych4
4
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Elementy strukturalne plonu ziarna zbóż. Czynniki siedliska i agrotechniczne decydujące o ich kształtowaniu.1
T-W-2Aktualna i perspektywiczna technologia uprawy pszenicy ozimej i jarej w aspekcie kształtowania wielkości i jakości plonu ziarna (paszowe, chlebowe). Główne elementy tych technologii: stanowisko w zmianowaniu: uwarunkowania biologiczne, gospodarcze i ekonomiczne, przedsiewna uprawa gleby po różnych przedplonach.1
T-W-3C.d. technologia uprawy pszenicy: siew – ustalanie norm wysiewu w zależności od wymagań odmiany, warunków siedliska, jakości materiału siewnego, techniki siewu, itp.; termin siewu w różnych rejonach Polski i w różnych warunkach polowych, ujemne skutki opóźnienia siewu i praktyczne przeciwdziałanie ich wystąpieniu.2
T-W-4C.d. technologia uprawy pszenicy: nawożenie oraz pielęgnacjia (ochrona pszenicy przed chwastami, wyleganiem, chorobami i szkodnikam).1
T-W-5Technologia uprawy żyta w zakresie jak w przypadku pszenicy ozimej. Możliwe uproszczenia w uprawie.2
T-W-6Technologia uprawy pszenżyta w zakresie jak w przypadku pszenicy ozimej i jarej. Możliwe uproszczenia w uprawie.2
T-W-7Technologia uprawy jęczmienia i owsa w zakresie jak w przypadku pszenicy ozimej i jarej. Możliwe uproszczenia w uprawie zbóż i skutki tych uproszczeń.2
T-W-8Znaczenie gospodarcze gatunków roślin bobowatych w różnych systemach gospodarowania. Wymagania siedliskowe i główne elementy agrotechniki grochu i bobiku w uprawie na nasiona.1
T-W-9Wymagania siedliskowe i główne elementy agrotechniki łubinu (żółtego, wąskolistnego i białego) bobiku i grochu w uprawie na nasiona.3
T-W-10Wymagania siedliskowe i główne elementy agrotechniki pozostałych gatunków roślin bobowatych w uprawie na nasiona. Technika uprawy wybranych gatunków z przeznaczeniem na zielonkę.1
T-W-11Znaczenie gospodarcze gatunków roślin bobowatych drobnonasiennych. Walory ekologiczne, wymagania siedliskowe, rejonizacja uprawy.1
T-W-12Elementy agrotechniki koniczyny czerwonej i lucerny mieszańcowe: miejsce w zmianowaniu, sposoby siewu i dobór roślin ochronnych, nawożenie i zasady użytkowania w roku siewu i w kolejnych latach użytkowania.1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeeniach audytoryjnych9
A-A-2Udział w konsultacjach przedmiotowych2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia treści programowych ćwiczeń8
A-A-4Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych6
25
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych6
A-L-2Udział w konsultacjach przedmiotowych2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia treści programowych ćwiczeń laboratoryjnych18
26
zajęcia terenowe
A-T-1Udział studenta w zajęciach terenowych4
A-T-2Samodzielne przygotowanie tematyki zajęć terenowych16
A-T-3Udział w konsultacjach2
A-T-4Przygotowanie do zaliczenia zajęć terenowych4
26
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów8
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3wykład problemowy
M-4pokaz
M-5ćwiczenia laboratoryjne
M-6ćwiczenia terenowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: test
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C21_W01
W zakresie wiedzy student zna podstawowe technologie uprawy roślin przeznaczonych do produkcji żywności i paszy, potrafi wykorzystać ich potencjał produkcyjny prowadząc intensywną i zrównoważoną gospodarkę środkami produkcji
ROL_1A_W10C-1T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-2M-3, M-5, M-6, M-1, M-4, M-2S-2, S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C21_U01
Student umie dobierać gatunki roślin rolniczych do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować i ocenić technologię produkcji określonego surowca
ROL_1A_U03, ROL_1A_U04C-1T-A-8, T-A-4, T-A-7, T-A-3, T-A-9, T-A-6, T-A-5, T-A-2M-3, M-5, M-6, M-1, M-4, M-2S-2, S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C21_K01
Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na wielkość i jakość uzyskiwanych plonów roślin rolniczych
ROL_1A_K02, ROL_1A_K01, ROL_1A_K05, ROL_1A_K06C-1T-A-7, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-11, T-W-12, T-W-2M-3, M-5, M-6, M-1, M-4, M-2S-2, S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C21_W01
W zakresie wiedzy student zna podstawowe technologie uprawy roślin przeznaczonych do produkcji żywności i paszy, potrafi wykorzystać ich potencjał produkcyjny prowadząc intensywną i zrównoważoną gospodarkę środkami produkcji
2,0Student nie zna podstawowych pojęć podanych na wykładach i ćwiczeniach
3,0Student zna niektóre podstawowe pojęcia, poprawne definiuje niektóre z nich
3,5Student zna podstawowe pojęcia, lecz nie w pełni wykazuje zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać podstawowe gatunki roślin polowych
4,0Student zna podstawowe pojęcia i potrafi w analityczny sposób je porównać, potrafi rozpoznać większość omawianych gatunków roślin polowych
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie podane na wykładach pojęcia i potrafi wskazać zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać wszystkie gatunki roślin polowych
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie podane pojęcia, wskazać zależności pomiędzy nimi oraz podać uzasadnienie wyboru, potrafi rozpoznać wszystkie gatunki roślin polowych i wskazać główne różnice w technologii uprawy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C21_U01
Student umie dobierać gatunki roślin rolniczych do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować i ocenić technologię produkcji określonego surowca
2,0Student nie potrafi dobrać gatunków roślin rolniczych przeznaczonych do produkcji biomasy do warunków siedliskowych
3,0Student potrafi dobrać niektóre gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych
3,5Student potrafi dobrać niektóre gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna ogólny schemat technologii uprawy
4,0Student potrafi dobrać gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna zasady poprawnej agrotechniki wybranych gatunków
4,5Student potrafi dobrać gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna zasady poprawnej agrotechniki większości poznanych gatunków
5,0Student potrafi dobrać gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna zasady poprawnej agrotechniki wszystkich poznanych gatunków

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C21_K01
Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na wielkość i jakość uzyskiwanych plonów roślin rolniczych
2,0Student nie wykazuje zrozumienia podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych
3,0Student wykazuje zrozumienie niektórych z podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych
3,5Student wykazuje zrozumienie większości podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych
4,0Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych i zna podstawy agrotechniki
4,5Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych i zna agrotechnikę głównych gatunków roślin rolniczych
5,0wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych i zna agrotechnikę większości gatunków roślin produkcji polowej i jej wpływ na wielkość i jakość plonu

Literatura podstawowa

  1. Jasińska Z., Kotecki A., Szczegółowa uprawa roślin, Wyd. AR Wrocław, Wrocław, 2003, Tom 1 i 2
  2. A. Dubas i S. Gładysiak (red.), Ćwiczenia ze Szczegółowej uprawy roślin, Wyd. AR Poznań, Poznań, 1990

Literatura dodatkowa

  1. Chodkowski J. (red.), Produkcja ziemniaków, Wyd. Instytutu Ziemniaka, Bonin, 1993
  2. Kościelniak W. Dreczka M., Nowoczesna uprawa zbóż, Wyd. Apra Poznań, Poznań, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zależność rozwoju fazowego od czynników siedliska, modyfikacje w rozwoju fazowym pod wpływem czynników agrotechnicznych, np. terminu siewu, nawożenia itp. Charakterystyka stadiów rozwojowych.1
T-A-2Znaczenie i charakterystyka gatunków i podgatunków pszenicy. Specyficzne cechy morfologiczne ważne przy identyfikacji gatunków/odmian. Charakterystyka i porównanie odmian hodowlanych pszenicy ozimej i jarej pod względem plenności, jakości ziarna i innych cech użytkowych.1
T-A-3Znaczenie i charakterystyka gatunków i podgatunków żyta. Specyficzne cechy morfologiczne ważne przy identyfikacji gatunków/odmian. Charakterystyka i porównanie odmian hodowlanych żyta.1
T-A-4Znaczenie i charakterystyka gatunków i podgatunków pszenżyta. Specyficzne cechy morfologiczne ważne przy identyfikacji gatunków/odmian. Charakterystyka i porównanie odmian hodowlanych pszenżyta.1
T-A-5Znaczenie i charakterystyka gatunków i podgatunków jęczmienia i owsa. Specyficzne cechy morfologiczne ważne przy identyfikacji gatunków/odmian. Charakterystyka i porównanie odmian hodowlanych jęczmienia i owsa.1
T-A-6Kukurydza: charakterystyka botaniczna, wzrost i rozwój, kierunki użytkowe, charakterystyka i dobór odmian hodowlanych do warunków siedliskowych i kierunku użytkowego.1
T-A-7Gryka, proso – znaczenie gospodarcze i charakterystyka botaniczna. Repetytorium i zaliczenie ćwiczeń z roślin zbożowych.1
T-A-8Groch i bobik: wzrost i rozwój – modyfikacje w przebiegu poszczególnych jego etapów oraz kształtowaniu organów wegetatywnych i generatywnych w zależności od czynników siedliska i zabiegów agrotechnicznych. Kierunki w hodowli i charakterystyka aktualnie uprawianych odmian.1
T-A-9Łubin biały, wąskolistny i żółty - wzrost i rozwój – modyfikacje w przebiegu poszczególnych jego etapów oraz kształtowaniu organów wegetatywnych i generatywnych w zależności od czynników siedliska i zabiegów agrotechnicznych. Kierunki w hodowli i charakterystyka aktualnie uprawianych odmian.1
9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Stadia i fazy rozwojowe zbóż: cechy określające początek i koniec danej fazy w nawiązaniu do zabiegów agrotechnicznych wykonywanych w tych fazach. Fazy wegetatywne i generatywne, wzrost i rozwój. Kształtowanie poszczególnych elementów struktury plonu.1
T-L-2Zaliczenie rozpoznawania materiału siewnego i organów generatywnych zbóż podstawowych (pszenicy, żyta, pszenżyta i owsa)1
T-L-3Ćwiczenia umiejętności rozpoznania gatunków i podgatunków zbóż na podstawie cech organów wegetatywnych i generatywnych: jęczmienia dwu-, cztero- i sześciorzędowego, kukurydzy, sorgo, prosa, gryki, szarłatu. Materiał siewny, różnice odmianowe.1
T-L-4Sprawdzenie umiejętności rozpoznania gatunków zbóż na podstawie cech organów wegetatywnych i generatywnych (jęczmienia, kukurydzy, proso, sorgo, szarłatu i gryki).1
T-L-5Ćwiczenia umiejętności rozpoznania gatunków roślin bobowatych grubonasiennych (strączkowych) i drobnonasiennych na podstawie cech organów wegetatywnych i generatywnych. Fazy rozwojowe bobowatych: łubinu, bobiku, grochu, wyki, soi, lucerny, koniczyny i in. Odmiany botaniczne i hodowlane. Materiał siewny1
T-L-6Sprawdzenie umiejętności rozpoznania gatunków roślin motylkowatych grubonasiennych i drobnonasiennych na podstawie cech organów wegetatywnych i generatywnych (łubinów, bobiku, grochu, soi, wyki, seradeli)1
6

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Praktyczne rozpoznawanie gatunków roślin uprawy polowej (RSD Lipnik), ocena struktury i architektury zbóż, roślin strączkowych, okopowych i przemysłowych4
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Elementy strukturalne plonu ziarna zbóż. Czynniki siedliska i agrotechniczne decydujące o ich kształtowaniu.1
T-W-2Aktualna i perspektywiczna technologia uprawy pszenicy ozimej i jarej w aspekcie kształtowania wielkości i jakości plonu ziarna (paszowe, chlebowe). Główne elementy tych technologii: stanowisko w zmianowaniu: uwarunkowania biologiczne, gospodarcze i ekonomiczne, przedsiewna uprawa gleby po różnych przedplonach.1
T-W-3C.d. technologia uprawy pszenicy: siew – ustalanie norm wysiewu w zależności od wymagań odmiany, warunków siedliska, jakości materiału siewnego, techniki siewu, itp.; termin siewu w różnych rejonach Polski i w różnych warunkach polowych, ujemne skutki opóźnienia siewu i praktyczne przeciwdziałanie ich wystąpieniu.2
T-W-4C.d. technologia uprawy pszenicy: nawożenie oraz pielęgnacjia (ochrona pszenicy przed chwastami, wyleganiem, chorobami i szkodnikam).1
T-W-5Technologia uprawy żyta w zakresie jak w przypadku pszenicy ozimej. Możliwe uproszczenia w uprawie.2
T-W-6Technologia uprawy pszenżyta w zakresie jak w przypadku pszenicy ozimej i jarej. Możliwe uproszczenia w uprawie.2
T-W-7Technologia uprawy jęczmienia i owsa w zakresie jak w przypadku pszenicy ozimej i jarej. Możliwe uproszczenia w uprawie zbóż i skutki tych uproszczeń.2
T-W-8Znaczenie gospodarcze gatunków roślin bobowatych w różnych systemach gospodarowania. Wymagania siedliskowe i główne elementy agrotechniki grochu i bobiku w uprawie na nasiona.1
T-W-9Wymagania siedliskowe i główne elementy agrotechniki łubinu (żółtego, wąskolistnego i białego) bobiku i grochu w uprawie na nasiona.3
T-W-10Wymagania siedliskowe i główne elementy agrotechniki pozostałych gatunków roślin bobowatych w uprawie na nasiona. Technika uprawy wybranych gatunków z przeznaczeniem na zielonkę.1
T-W-11Znaczenie gospodarcze gatunków roślin bobowatych drobnonasiennych. Walory ekologiczne, wymagania siedliskowe, rejonizacja uprawy.1
T-W-12Elementy agrotechniki koniczyny czerwonej i lucerny mieszańcowe: miejsce w zmianowaniu, sposoby siewu i dobór roślin ochronnych, nawożenie i zasady użytkowania w roku siewu i w kolejnych latach użytkowania.1
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeeniach audytoryjnych9
A-A-2Udział w konsultacjach przedmiotowych2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia treści programowych ćwiczeń8
A-A-4Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych6
A-L-2Udział w konsultacjach przedmiotowych2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia treści programowych ćwiczeń laboratoryjnych18
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Udział studenta w zajęciach terenowych4
A-T-2Samodzielne przygotowanie tematyki zajęć terenowych16
A-T-3Udział w konsultacjach2
A-T-4Przygotowanie do zaliczenia zajęć terenowych4
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów8
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C21_W01W zakresie wiedzy student zna podstawowe technologie uprawy roślin przeznaczonych do produkcji żywności i paszy, potrafi wykorzystać ich potencjał produkcyjny prowadząc intensywną i zrównoważoną gospodarkę środkami produkcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W10Ma szczegółową wiedzę z zakresu produkcji roślin rolniczych i stosowanych technologii
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy w zakresie podstawowych gatunków roślin uprawnych, w tym zapoznanie z biologią tych gatunków, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów oraz przedstawienie podstawowej technologii uprawy, nawożenia, pielęgnacji plantacji, przygotowania do zbioru i zbiór oraz znaczenia gospodarczego
Treści programoweT-W-5Technologia uprawy żyta w zakresie jak w przypadku pszenicy ozimej. Możliwe uproszczenia w uprawie.
T-W-6Technologia uprawy pszenżyta w zakresie jak w przypadku pszenicy ozimej i jarej. Możliwe uproszczenia w uprawie.
T-W-7Technologia uprawy jęczmienia i owsa w zakresie jak w przypadku pszenicy ozimej i jarej. Możliwe uproszczenia w uprawie zbóż i skutki tych uproszczeń.
T-W-8Znaczenie gospodarcze gatunków roślin bobowatych w różnych systemach gospodarowania. Wymagania siedliskowe i główne elementy agrotechniki grochu i bobiku w uprawie na nasiona.
T-W-11Znaczenie gospodarcze gatunków roślin bobowatych drobnonasiennych. Walory ekologiczne, wymagania siedliskowe, rejonizacja uprawy.
T-W-2Aktualna i perspektywiczna technologia uprawy pszenicy ozimej i jarej w aspekcie kształtowania wielkości i jakości plonu ziarna (paszowe, chlebowe). Główne elementy tych technologii: stanowisko w zmianowaniu: uwarunkowania biologiczne, gospodarcze i ekonomiczne, przedsiewna uprawa gleby po różnych przedplonach.
Metody nauczaniaM-3wykład problemowy
M-5ćwiczenia laboratoryjne
M-6ćwiczenia terenowe
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4pokaz
M-2Prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: test
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć podanych na wykładach i ćwiczeniach
3,0Student zna niektóre podstawowe pojęcia, poprawne definiuje niektóre z nich
3,5Student zna podstawowe pojęcia, lecz nie w pełni wykazuje zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać podstawowe gatunki roślin polowych
4,0Student zna podstawowe pojęcia i potrafi w analityczny sposób je porównać, potrafi rozpoznać większość omawianych gatunków roślin polowych
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie podane na wykładach pojęcia i potrafi wskazać zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać wszystkie gatunki roślin polowych
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie podane pojęcia, wskazać zależności pomiędzy nimi oraz podać uzasadnienie wyboru, potrafi rozpoznać wszystkie gatunki roślin polowych i wskazać główne różnice w technologii uprawy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C21_U01Student umie dobierać gatunki roślin rolniczych do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować i ocenić technologię produkcji określonego surowca
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U03Potrafi dokonać identyfikacji gatunków roślin uprawnych, chwastów i roślin chronionych
ROL_1A_U04Potrafi zaprojektować technologię produkcji podstawowych roślin rolniczych i ocenić jej uwarunkowania ekonomiczne
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy w zakresie podstawowych gatunków roślin uprawnych, w tym zapoznanie z biologią tych gatunków, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów oraz przedstawienie podstawowej technologii uprawy, nawożenia, pielęgnacji plantacji, przygotowania do zbioru i zbiór oraz znaczenia gospodarczego
Treści programoweT-A-8Groch i bobik: wzrost i rozwój – modyfikacje w przebiegu poszczególnych jego etapów oraz kształtowaniu organów wegetatywnych i generatywnych w zależności od czynników siedliska i zabiegów agrotechnicznych. Kierunki w hodowli i charakterystyka aktualnie uprawianych odmian.
T-A-4Znaczenie i charakterystyka gatunków i podgatunków pszenżyta. Specyficzne cechy morfologiczne ważne przy identyfikacji gatunków/odmian. Charakterystyka i porównanie odmian hodowlanych pszenżyta.
T-A-7Gryka, proso – znaczenie gospodarcze i charakterystyka botaniczna. Repetytorium i zaliczenie ćwiczeń z roślin zbożowych.
T-A-3Znaczenie i charakterystyka gatunków i podgatunków żyta. Specyficzne cechy morfologiczne ważne przy identyfikacji gatunków/odmian. Charakterystyka i porównanie odmian hodowlanych żyta.
T-A-9Łubin biały, wąskolistny i żółty - wzrost i rozwój – modyfikacje w przebiegu poszczególnych jego etapów oraz kształtowaniu organów wegetatywnych i generatywnych w zależności od czynników siedliska i zabiegów agrotechnicznych. Kierunki w hodowli i charakterystyka aktualnie uprawianych odmian.
T-A-6Kukurydza: charakterystyka botaniczna, wzrost i rozwój, kierunki użytkowe, charakterystyka i dobór odmian hodowlanych do warunków siedliskowych i kierunku użytkowego.
T-A-5Znaczenie i charakterystyka gatunków i podgatunków jęczmienia i owsa. Specyficzne cechy morfologiczne ważne przy identyfikacji gatunków/odmian. Charakterystyka i porównanie odmian hodowlanych jęczmienia i owsa.
T-A-2Znaczenie i charakterystyka gatunków i podgatunków pszenicy. Specyficzne cechy morfologiczne ważne przy identyfikacji gatunków/odmian. Charakterystyka i porównanie odmian hodowlanych pszenicy ozimej i jarej pod względem plenności, jakości ziarna i innych cech użytkowych.
Metody nauczaniaM-3wykład problemowy
M-5ćwiczenia laboratoryjne
M-6ćwiczenia terenowe
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4pokaz
M-2Prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: test
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać gatunków roślin rolniczych przeznaczonych do produkcji biomasy do warunków siedliskowych
3,0Student potrafi dobrać niektóre gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych
3,5Student potrafi dobrać niektóre gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna ogólny schemat technologii uprawy
4,0Student potrafi dobrać gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna zasady poprawnej agrotechniki wybranych gatunków
4,5Student potrafi dobrać gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna zasady poprawnej agrotechniki większości poznanych gatunków
5,0Student potrafi dobrać gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna zasady poprawnej agrotechniki wszystkich poznanych gatunków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C21_K01Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na wielkość i jakość uzyskiwanych plonów roślin rolniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
ROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy w zakresie podstawowych gatunków roślin uprawnych, w tym zapoznanie z biologią tych gatunków, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów oraz przedstawienie podstawowej technologii uprawy, nawożenia, pielęgnacji plantacji, przygotowania do zbioru i zbiór oraz znaczenia gospodarczego
Treści programoweT-A-7Gryka, proso – znaczenie gospodarcze i charakterystyka botaniczna. Repetytorium i zaliczenie ćwiczeń z roślin zbożowych.
T-W-5Technologia uprawy żyta w zakresie jak w przypadku pszenicy ozimej. Możliwe uproszczenia w uprawie.
T-W-6Technologia uprawy pszenżyta w zakresie jak w przypadku pszenicy ozimej i jarej. Możliwe uproszczenia w uprawie.
T-W-9Wymagania siedliskowe i główne elementy agrotechniki łubinu (żółtego, wąskolistnego i białego) bobiku i grochu w uprawie na nasiona.
T-W-7Technologia uprawy jęczmienia i owsa w zakresie jak w przypadku pszenicy ozimej i jarej. Możliwe uproszczenia w uprawie zbóż i skutki tych uproszczeń.
T-W-11Znaczenie gospodarcze gatunków roślin bobowatych drobnonasiennych. Walory ekologiczne, wymagania siedliskowe, rejonizacja uprawy.
T-W-12Elementy agrotechniki koniczyny czerwonej i lucerny mieszańcowe: miejsce w zmianowaniu, sposoby siewu i dobór roślin ochronnych, nawożenie i zasady użytkowania w roku siewu i w kolejnych latach użytkowania.
T-W-2Aktualna i perspektywiczna technologia uprawy pszenicy ozimej i jarej w aspekcie kształtowania wielkości i jakości plonu ziarna (paszowe, chlebowe). Główne elementy tych technologii: stanowisko w zmianowaniu: uwarunkowania biologiczne, gospodarcze i ekonomiczne, przedsiewna uprawa gleby po różnych przedplonach.
Metody nauczaniaM-3wykład problemowy
M-5ćwiczenia laboratoryjne
M-6ćwiczenia terenowe
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4pokaz
M-2Prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: test
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zrozumienia podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych
3,0Student wykazuje zrozumienie niektórych z podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych
3,5Student wykazuje zrozumienie większości podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych
4,0Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych i zna podstawy agrotechniki
4,5Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych i zna agrotechnikę głównych gatunków roślin rolniczych
5,0wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych i zna agrotechnikę większości gatunków roślin produkcji polowej i jej wpływ na wielkość i jakość plonu