Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
specjalność: Rolnictwo integrowane i ekologiczne

Sylabus przedmiotu Podstawy obsługi obiektów technicznych w rolnictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy obsługi obiektów technicznych w rolnictwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL8 6 1,00,30zaliczenie
wykładyW8 9 1,00,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy matematyki, fizyki, chemii, grafiki inżynierskiej, wytrzymałości materiałów, mechaniki, materiałoznawstwa, części maszyn, konstrukcji maszyn, maszynoznawstwa.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu użytkowania oraz obsługiwania obiektów technicznych w rolnictwie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych zasad wykonywania napraw w zależności od rodzaju części oraz rodzaju uszkodzenia
C-2Prawidłowe zabezpieczanie oraz przechowywanie maszyn rolniczych, znajomość procesów destrukcyjnych wpływających na trwałość i niezawodność obiektów technicznych
C-3Kształcenie umiejętności poprawnego planowania procesów obsługowo-naprawczych w zależności od stopnia zmechanizowania oraz wielkości gospodarstwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawy demontażu i montażu2
T-L-2Podstawy mycia i czyszczenie maszyn (metody mechaniczne i chemiczne).2
T-L-3Podsdtawowe zasady weryfikacji części maszyn1
T-L-4Badanie wybranych cech tribologicznych środków smarnych1
6
wykłady
T-W-1Użytkowanie i obsługiwanie maszyn - eksplatacja2
T-W-2Korozja jako proces destrukcji materiałów konstrukcyjnych. Podstawowe metody ochrony przed korozją. Podstawy mycia, konserwacji i przechowywania maszyn. Ochrona trwała i ochrona czasowa.2
T-W-3Obsługa maszyn i obiektów technicznych. Podstawowe fazy procesu technologicznego naprawy. Rodzaje obsługi i napraw.1
T-W-4Podstawowe technologie w procesach naprawy oraz regeneracji części maszyn.2
T-W-5Materiały eksploatacyjne w obsłudze technicznej maszyn i urządzeń2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia19
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-3Studiowanie dostępnej bibliografi.8
A-W-4Udział w konsultacjach2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Wykład informacyjny
M-4Wykład problemowy
M-5Pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Wykonanie sprawozdania na podstwie wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena formująca: Pisemne sprawdziany kontrolne w czasie trwania zajęć

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C35_W01
Student na podstawie znajomości budowy oraz eksplatacji maszyn w rolnictwie powinien identyfikować przyczyny utraty potencjału eksploatycyjnego maszyn oraz wskazać optymalne sposoby jej przywracania
ROL_1A_W13, ROL_1A_W14C-3, C-2, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C35_U01
Student potrafi analizować przyczyny zwiększonego zapotrzebowania na procesy obsługowe wynikajace z utraty potencjału eksploatacyjnego. Potrafi planować proces obsługi zgodnie z wymaganiami dotyczącymi dotrzymania terminów agrotechnicznych uprawy i hodowli.
ROL_1A_U08C-3, C-2, C-1T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C35_K01
Student będzie wykazywał się postawą odpowiedzialną za utrzymanie maszyn i urządzeń w dobrym stanie technicznym i stosował praktyki zgodne z ustalonymi normami postępowania. Świadomy jest konieczności doskonalenia swoich umijetności oraz zdobywania nowych wynikajacych z postępu technicznego.
ROL_1A_K04, ROL_1A_K01, ROL_1A_K06C-3, C-2, C-1T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-3, M-2, M-1, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C35_W01
Student na podstawie znajomości budowy oraz eksplatacji maszyn w rolnictwie powinien identyfikować przyczyny utraty potencjału eksploatycyjnego maszyn oraz wskazać optymalne sposoby jej przywracania
2,0
3,0Student potrafi w sposób podstawowy identyfikowć potrzeby przeprowadzenia obsługi technicznej, wskazać jej zakres oraz sposób wykonania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C35_U01
Student potrafi analizować przyczyny zwiększonego zapotrzebowania na procesy obsługowe wynikajace z utraty potencjału eksploatacyjnego. Potrafi planować proces obsługi zgodnie z wymaganiami dotyczącymi dotrzymania terminów agrotechnicznych uprawy i hodowli.
2,0
3,0Stedent ma podstawowe umiejetności z zakresu analizowania przyczyn konieczności przeprowadzania obsługi technicznej oraz potrafi wskazać oraz zaplanować proces obsługi wybranych obiektów technicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C35_K01
Student będzie wykazywał się postawą odpowiedzialną za utrzymanie maszyn i urządzeń w dobrym stanie technicznym i stosował praktyki zgodne z ustalonymi normami postępowania. Świadomy jest konieczności doskonalenia swoich umijetności oraz zdobywania nowych wynikajacych z postępu technicznego.
2,0
3,0Student w zakresie podstawowym udowadnia znajomość zagadnień zwiazanych z obsługą techniczną oraz postępuje zgodnbie z ustalonymi zasadami
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mirosław Uzdowski, Karol F. Abramek, Podstawy obsługiwania i napraw. Pojazdy samochodowe, WKŁ, Warszawa, 2009
  2. Dobrzański L.A, Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo - materiały inżynierskie z podstawami projektowania materiałowego, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002
  3. Czesław Rzeźnik, Podstawy obsługi technicznej maszyn rolniczych, Wydawnictwo Akademi Rolniczej, Poznań, 2008
  4. Wojdak J, Naprawa sprzętu rolniczego – poradnik, PWRiL, Warszawa, 1987

Literatura dodatkowa

  1. Blicharski M, Inżynieria powierzchni, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa, 2009
  2. Hebda M, Procesy tarcia, smarowania i zużywania maszyn, Warszawa-Radom, 2007
  3. Rudnik S, Metaloznawstwo, PWN, Warszawa, 1998
  4. Jakubiec Wł., Malinowski J, Metrologia wielkości geometrycznych, WNT, Warszawa, 1999
  5. Zbigniew Lawrowski, Tribologia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2008
  6. Czesław Rzeźnik, Piotr Rybacki, Zarys technologii maszyn rolniczych, Wydawnictwo Uniwerytetu Przyrodniczego, Poznań, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawy demontażu i montażu2
T-L-2Podstawy mycia i czyszczenie maszyn (metody mechaniczne i chemiczne).2
T-L-3Podsdtawowe zasady weryfikacji części maszyn1
T-L-4Badanie wybranych cech tribologicznych środków smarnych1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Użytkowanie i obsługiwanie maszyn - eksplatacja2
T-W-2Korozja jako proces destrukcji materiałów konstrukcyjnych. Podstawowe metody ochrony przed korozją. Podstawy mycia, konserwacji i przechowywania maszyn. Ochrona trwała i ochrona czasowa.2
T-W-3Obsługa maszyn i obiektów technicznych. Podstawowe fazy procesu technologicznego naprawy. Rodzaje obsługi i napraw.1
T-W-4Podstawowe technologie w procesach naprawy oraz regeneracji części maszyn.2
T-W-5Materiały eksploatacyjne w obsłudze technicznej maszyn i urządzeń2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia19
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-3Studiowanie dostępnej bibliografi.8
A-W-4Udział w konsultacjach2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C35_W01Student na podstawie znajomości budowy oraz eksplatacji maszyn w rolnictwie powinien identyfikować przyczyny utraty potencjału eksploatycyjnego maszyn oraz wskazać optymalne sposoby jej przywracania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W13Ma podstawową wiedzę o budowie maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji roślinnej
ROL_1A_W14Ma podstawową wiedzę z zakresu eksploatacji maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji roślinnej
Cel przedmiotuC-3Kształcenie umiejętności poprawnego planowania procesów obsługowo-naprawczych w zależności od stopnia zmechanizowania oraz wielkości gospodarstwa
C-2Prawidłowe zabezpieczanie oraz przechowywanie maszyn rolniczych, znajomość procesów destrukcyjnych wpływających na trwałość i niezawodność obiektów technicznych
C-1Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych zasad wykonywania napraw w zależności od rodzaju części oraz rodzaju uszkodzenia
Treści programoweT-W-2Korozja jako proces destrukcji materiałów konstrukcyjnych. Podstawowe metody ochrony przed korozją. Podstawy mycia, konserwacji i przechowywania maszyn. Ochrona trwała i ochrona czasowa.
T-W-3Obsługa maszyn i obiektów technicznych. Podstawowe fazy procesu technologicznego naprawy. Rodzaje obsługi i napraw.
T-W-1Użytkowanie i obsługiwanie maszyn - eksplatacja
T-W-4Podstawowe technologie w procesach naprawy oraz regeneracji części maszyn.
T-W-5Materiały eksploatacyjne w obsłudze technicznej maszyn i urządzeń
Metody nauczaniaM-3Wykład informacyjny
M-4Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w sposób podstawowy identyfikowć potrzeby przeprowadzenia obsługi technicznej, wskazać jej zakres oraz sposób wykonania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C35_U01Student potrafi analizować przyczyny zwiększonego zapotrzebowania na procesy obsługowe wynikajace z utraty potencjału eksploatacyjnego. Potrafi planować proces obsługi zgodnie z wymaganiami dotyczącymi dotrzymania terminów agrotechnicznych uprawy i hodowli.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U08Ma podstawowe umiejętności w zakresie eksploatacji pojazdów, maszyn i narzędzi wykorzystywanych w produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-3Kształcenie umiejętności poprawnego planowania procesów obsługowo-naprawczych w zależności od stopnia zmechanizowania oraz wielkości gospodarstwa
C-2Prawidłowe zabezpieczanie oraz przechowywanie maszyn rolniczych, znajomość procesów destrukcyjnych wpływających na trwałość i niezawodność obiektów technicznych
C-1Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych zasad wykonywania napraw w zależności od rodzaju części oraz rodzaju uszkodzenia
Treści programoweT-L-4Badanie wybranych cech tribologicznych środków smarnych
T-L-3Podsdtawowe zasady weryfikacji części maszyn
T-L-2Podstawy mycia i czyszczenie maszyn (metody mechaniczne i chemiczne).
T-L-1Podstawy demontażu i montażu
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Wykonanie sprawozdania na podstwie wykonanego ćwiczenia
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Stedent ma podstawowe umiejetności z zakresu analizowania przyczyn konieczności przeprowadzania obsługi technicznej oraz potrafi wskazać oraz zaplanować proces obsługi wybranych obiektów technicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C35_K01Student będzie wykazywał się postawą odpowiedzialną za utrzymanie maszyn i urządzeń w dobrym stanie technicznym i stosował praktyki zgodne z ustalonymi normami postępowania. Świadomy jest konieczności doskonalenia swoich umijetności oraz zdobywania nowych wynikajacych z postępu technicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K04Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
ROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-3Kształcenie umiejętności poprawnego planowania procesów obsługowo-naprawczych w zależności od stopnia zmechanizowania oraz wielkości gospodarstwa
C-2Prawidłowe zabezpieczanie oraz przechowywanie maszyn rolniczych, znajomość procesów destrukcyjnych wpływających na trwałość i niezawodność obiektów technicznych
C-1Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych zasad wykonywania napraw w zależności od rodzaju części oraz rodzaju uszkodzenia
Treści programoweT-L-4Badanie wybranych cech tribologicznych środków smarnych
T-L-3Podsdtawowe zasady weryfikacji części maszyn
T-L-2Podstawy mycia i czyszczenie maszyn (metody mechaniczne i chemiczne).
T-L-1Podstawy demontażu i montażu
T-W-2Korozja jako proces destrukcji materiałów konstrukcyjnych. Podstawowe metody ochrony przed korozją. Podstawy mycia, konserwacji i przechowywania maszyn. Ochrona trwała i ochrona czasowa.
T-W-3Obsługa maszyn i obiektów technicznych. Podstawowe fazy procesu technologicznego naprawy. Rodzaje obsługi i napraw.
T-W-1Użytkowanie i obsługiwanie maszyn - eksplatacja
T-W-4Podstawowe technologie w procesach naprawy oraz regeneracji części maszyn.
T-W-5Materiały eksploatacyjne w obsłudze technicznej maszyn i urządzeń
Metody nauczaniaM-3Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie podstawowym udowadnia znajomość zagadnień zwiazanych z obsługą techniczną oraz postępuje zgodnbie z ustalonymi zasadami
3,5
4,0
4,5
5,0