Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
specjalność: Rolnictwo integrowane i ekologiczne

Sylabus przedmiotu Podstawy techniki rolniczej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy techniki rolniczej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 6 0,50,30zaliczenie
wykładyW4 6 0,50,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw grafiki inżynierskiej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie budowy, zastosowania i zasad działania wybranych środków technicznych i energetycznych stosowanych w gospodarstwie rolnym
C-2Nabycie umiejętności rozpoznawania i wstępnego doboru oraz rozumienia wybranych zagadnień eksploatacji wybranych środków technicznych i energetycznych, stosowanych w gospodarstwie rolnym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rodzaje, budowa i zastosowanie części maszyn. Budowa, zasada działania i zastosowanie urządzeń elektrycznych, hydraulicznych i pneumatycznych. Budowa i zasada działania ciągnika rolniczego. Budowa i zasada działania wybranych urządzeń do pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych. Budowa i zasada działania systemów rolnictwa precyzyjnego.6
6
wykłady
T-W-1Podstawy budowy maszyn i urządzeń. Części maszyn w napędach. Urządzenia pneumatyczne i hydrauliczne w gospodarstwie i maszynach rolniczych. Energia elektryczna i urządzenia elektryczne. Ciągniki rolnicze - podział, przeznaczenie, wymagania agrotechniczne, ogólna budowa, silnik i układ napędowy. Urządzenia do pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych. Podstawy rolnictwa precyzyjnego.6
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie do zajeć6
12
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Przygotowanie do zajęć6
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C13_W01
Ma podstawową wiedzę o budowie maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji roślinnej oraz technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
ROL_1A_W19C-1T-A-1, T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C13_U01
Ma ogólną umiejętność rozpoznawania i wstępnego doboru oraz eksploatacji wybranych środków technicznych i energetycznych, stosowanych w produkcji rolniczej
ROL_1A_U07, ROL_1A_U08C-2T-A-1, T-W-1M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C13_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K01C-1, C-2T-A-1M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C13_W01
Ma podstawową wiedzę o budowie maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji roślinnej oraz technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
2,0
3,0Potrafi nazwać większość omawianych środków technicznych i zna ich ogólną zasadę działania oraz ich zastosowanie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C13_U01
Ma ogólną umiejętność rozpoznawania i wstępnego doboru oraz eksploatacji wybranych środków technicznych i energetycznych, stosowanych w produkcji rolniczej
2,0
3,0Umie zaproponować i racjonalnie uzasadnić zastosowanie większość omawianych na zajęciach środków technicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C13_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
2,0
3,0Student wykazuje chec do zdobywania wiedzy i umiejetnosci, co miedzy innymi przejawia sie w sytematycznym uczeszczaniu na zajecia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Błaszkiewicz Z., Technika rolnicza. Środki techniczne i energetyczne., Wyd. UP Poznań, Poznań, 2012
  2. Rutkowski A., Części maszyn, WSiP, Warszawa, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Samborski S. (red.), Rolnictwo precyzyjne, PWN, Warszawa, 2018
  2. Tytko R., Urządzenia i systemy energetyki odnawialnej, Wydawnictwo i Drukarnia Towarzystwa Słowaków w Polsce, Kraków, 2019

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rodzaje, budowa i zastosowanie części maszyn. Budowa, zasada działania i zastosowanie urządzeń elektrycznych, hydraulicznych i pneumatycznych. Budowa i zasada działania ciągnika rolniczego. Budowa i zasada działania wybranych urządzeń do pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych. Budowa i zasada działania systemów rolnictwa precyzyjnego.6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy budowy maszyn i urządzeń. Części maszyn w napędach. Urządzenia pneumatyczne i hydrauliczne w gospodarstwie i maszynach rolniczych. Energia elektryczna i urządzenia elektryczne. Ciągniki rolnicze - podział, przeznaczenie, wymagania agrotechniczne, ogólna budowa, silnik i układ napędowy. Urządzenia do pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych. Podstawy rolnictwa precyzyjnego.6
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie do zajeć6
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Przygotowanie do zajęć6
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C13_W01Ma podstawową wiedzę o budowie maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji roślinnej oraz technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W19Ma podstawową wiedzę z zakresu technicznych, informatycznych i inżynieryjnych uwarunkowań produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy, zastosowania i zasad działania wybranych środków technicznych i energetycznych stosowanych w gospodarstwie rolnym
Treści programoweT-A-1Rodzaje, budowa i zastosowanie części maszyn. Budowa, zasada działania i zastosowanie urządzeń elektrycznych, hydraulicznych i pneumatycznych. Budowa i zasada działania ciągnika rolniczego. Budowa i zasada działania wybranych urządzeń do pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych. Budowa i zasada działania systemów rolnictwa precyzyjnego.
T-W-1Podstawy budowy maszyn i urządzeń. Części maszyn w napędach. Urządzenia pneumatyczne i hydrauliczne w gospodarstwie i maszynach rolniczych. Energia elektryczna i urządzenia elektryczne. Ciągniki rolnicze - podział, przeznaczenie, wymagania agrotechniczne, ogólna budowa, silnik i układ napędowy. Urządzenia do pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych. Podstawy rolnictwa precyzyjnego.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi nazwać większość omawianych środków technicznych i zna ich ogólną zasadę działania oraz ich zastosowanie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C13_U01Ma ogólną umiejętność rozpoznawania i wstępnego doboru oraz eksploatacji wybranych środków technicznych i energetycznych, stosowanych w produkcji rolniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U07Ma umiejętność doboru pojazdów, maszyn i narzędzi do określonej technologii produkcji roślin rolniczych z uwzględnieniem analizy kosztów
ROL_1A_U08Ma podstawowe umiejętności w zakresie eksploatacji pojazdów, maszyn i narzędzi wykorzystywanych w produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności rozpoznawania i wstępnego doboru oraz rozumienia wybranych zagadnień eksploatacji wybranych środków technicznych i energetycznych, stosowanych w gospodarstwie rolnym
Treści programoweT-A-1Rodzaje, budowa i zastosowanie części maszyn. Budowa, zasada działania i zastosowanie urządzeń elektrycznych, hydraulicznych i pneumatycznych. Budowa i zasada działania ciągnika rolniczego. Budowa i zasada działania wybranych urządzeń do pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych. Budowa i zasada działania systemów rolnictwa precyzyjnego.
T-W-1Podstawy budowy maszyn i urządzeń. Części maszyn w napędach. Urządzenia pneumatyczne i hydrauliczne w gospodarstwie i maszynach rolniczych. Energia elektryczna i urządzenia elektryczne. Ciągniki rolnicze - podział, przeznaczenie, wymagania agrotechniczne, ogólna budowa, silnik i układ napędowy. Urządzenia do pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych. Podstawy rolnictwa precyzyjnego.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie zaproponować i racjonalnie uzasadnić zastosowanie większość omawianych na zajęciach środków technicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C13_K01Rozumie potrzebę uczenia się i ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy, zastosowania i zasad działania wybranych środków technicznych i energetycznych stosowanych w gospodarstwie rolnym
C-2Nabycie umiejętności rozpoznawania i wstępnego doboru oraz rozumienia wybranych zagadnień eksploatacji wybranych środków technicznych i energetycznych, stosowanych w gospodarstwie rolnym
Treści programoweT-A-1Rodzaje, budowa i zastosowanie części maszyn. Budowa, zasada działania i zastosowanie urządzeń elektrycznych, hydraulicznych i pneumatycznych. Budowa i zasada działania ciągnika rolniczego. Budowa i zasada działania wybranych urządzeń do pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych. Budowa i zasada działania systemów rolnictwa precyzyjnego.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
S-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje chec do zdobywania wiedzy i umiejetnosci, co miedzy innymi przejawia sie w sytematycznym uczeszczaniu na zajecia
3,5
4,0
4,5
5,0