Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Historia uprawy warzyw:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia uprawy warzyw
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Paweł Słodkowski <Pawel.Slodkowski@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 20 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu uprawy roślin warzywnych na polu i pod osłonami.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z historycznymi podwalinami współczesnego ogrodnictwa, genezą roślin warzywnych oraz chronologicznym rozwojem metod ich uprawy na polu i w szklarni.
C-2Poznanie i rozróżnianie kulturowych roślin jadalnych: krajowych i zagranicznych, udomowionych i dzikorosnących.
C-3Uświadomienie potrzeby ochrony zapomnianego potencjału przyrody poprzez tworzenie banków genowych, kolekcji roślin ogrodniczych i ogrodów botanicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pochodzenie i rozwój uprawy poszczególnych gatunków roślin warzywnych.10
T-A-2Zachowanie potencjału genetycznego gatunków i odmian roślin warzywnych - banki genów i ogrody botaniczne.10
20
wykłady
T-W-1Rys historyczny uprawy roślin ogrodniczych w Polsce i na świecie. Rozwój ogrodnictwa szklarniowego. Rozwój metod produkcji warzyw w uprawie polowej i szklarniowej. Ogrodnictwo ekstensywne i intensywne.7
T-W-2Historyczne i kulturowe rośliny warzywne z różnych stref klimatycznych. Krajowe kulturowe rośliny jadalne. Znane i zapomniane rośliny warzywne w uprawie polowej i pod osłonami. Dzikorosnące rośliny jadalne.8
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach20
A-A-2Przygotowanie prezentacji i wystąpienia ustnego2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń2
A-A-4konsultacje2
26
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów4
A-W-4Studiowanie literatury przedmiotu4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody aktywizujące - dyskusja związana z tematyką zajęć.
M-2Metody eksponujące - prezentacja multimedialna, fotografie roślin.
M-3Metoda podająca - wykład.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian wiadomości.
S-2Ocena formująca: Student w ramach ćwiczeń przygotowuje prezentację multimedialną i wystąpienie ustne.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium z wykładów i ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_O02-H_W01
Student wymienia w ujęciu chronologicznym okresy rozwoju upraw warzywnych, potrafi wyjaśnić wprowadzenie do uprawy nowych gatunków i odmian oraz metod uprawy.
OG_2A_W10C-1T-A-1, T-W-1M-3, M-2S-1
OG_2A_O02-H_W02
Rozróżnia historyczne i kulturowe rośliny warzywne udomowione i dzikorosnące. Jest zaznajomiony z problemem genotypów zagrożonych wyginięciem.
OG_2A_W04, OG_2A_W10C-2T-A-1, T-W-2M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_O02-H_U01
Nakreśla i analizuje historyczne uwarunkowania uprawy roślin warzywnych.
OG_2A_U06C-1T-A-1, T-W-1M-3S-3, S-1
OG_2A_O02-H_U02
Dobiera gatunki i odmiany znanych i zapomnianych roślin jadalnych i dostrzega związek pomiędzy ich genezą a wymaganiami uprawowymi.
OG_2A_U06C-1, C-2T-A-1, T-W-1, T-W-2M-3, M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_O02-H_K01
Ma świadomość zachowania dziedzictwa kulturowego, ochrony gatunków i odmian regionalnych i miejscowych.
OG_2A_K03C-3T-A-2, T-W-1M-3, M-1S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_2A_O02-H_W01
Student wymienia w ujęciu chronologicznym okresy rozwoju upraw warzywnych, potrafi wyjaśnić wprowadzenie do uprawy nowych gatunków i odmian oraz metod uprawy.
2,0Student nie zna okresów historycznych rozwoju upraw warzywnych.
3,0Student posiada podstawową wiedzę o okresach rozwoju upraw warzywnych. Potrafi je nazwać i wymienić w porządku chronologicznym.
3,5Student wymienia w ujęciu chronologicznym historyczne okresy rozwoju uprawy warzyw i krótko je charakteryzuje. Posiada wiedzę o wprowadzeniu do uprawy nowych gatunków i odmian oraz metod uprawy.
4,0Student dobrze opanował i wymienia w ujęciu chronologicznym historyczne okresy rozwoju uprawy warzyw. Przedstawia ich szerszą charakterystykę. Posiada wiedzę o wprowadzeniu do uprawy nowych gatunków i odmian oraz metod uprawy.
4,5Student posiada ugruntowaną wiedzę o historycznych okresach rozwoju upraw polowych warzyw i pod osłonami, w Polsce i na świecie. Posługuje się datami, szeroko opisuje te okresy, porównuje je i ocenia. Posiada wiedzę o wprowadzeniu do uprawy nowych gatunków i odmian oraz metod uprawy.
5,0Student dociera do dodatkowych źródeł literatury przedmiotu i uzupełnia swoją wiedzę na temat okresów rozwoju upraw warzywnych w kraju i na świecie. Biegle wymienia okresy historyczne i wyczerpująco je opisuje, podając nowe informacje z innych źródeł. Posiada wiedzę o wprowadzeniu do uprawy nowych gatunków i odmian oraz metod uprawy.
OG_2A_O02-H_W02
Rozróżnia historyczne i kulturowe rośliny warzywne udomowione i dzikorosnące. Jest zaznajomiony z problemem genotypów zagrożonych wyginięciem.
2,0Student nie potrafi wymienić historycznych i kulturowych roślin warzywnych.
3,0Student zna w stopniu podstawowym ważniejsze historyczne i kulturowe rośliny warzywne. Potrafi wymienić niektóre z nich i je opisać
3,5Student zna większość historycznych i kulturowych roślin warzywnych. Potrafi zakwalifikować je do grupy udomowionych i dzikorosnących.
4,0Student jest dobrze zorientowany, wymienia i charakteryzuje wszystkie, omawiane w ramach zajęć, historyczne i kulturowe rośliny warzywne, udomowione i dzikorosnące. Podaje ich znaczenie w żywieniu człowieka w danym okresie historycznym. Zna problem gatunków i odmian zagrożonych wyginięciem.
4,5Student biegle rozpoznaje i nazywa gatunki historycznych i kulturowych roślin warzywnych. Podaje ich szczegółowy opis. Dokonuje podziału na udomowione i dzikorosnące. Zna ich wartość odżywczą i określa ich znaczenie w żywieniu człowieka. Zna problem gatunków i odmian zagrożonych wyginięciem.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę o omawianych, w ramach zajęć, gatunkach warzyw historycznych i kulturowych. Samodzielnie wyszukuje dodatkowe informacje z tego zakresu, posługując się literaturą uzupełniającą. Zna problem gatunków i odmian zagrożonych wyginięciem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_2A_O02-H_U01
Nakreśla i analizuje historyczne uwarunkowania uprawy roślin warzywnych.
2,0Student nie jest zorientowany w tematyce historycznego podłoża uprawy warzyw.
3,0Student ogólnikowo nakreśla historyczne uwarunkowania uprawy warzyw.
3,5Student wykorzystuje historyczne wydarzenia i fakty w celu prześledzenia ich wpływu na uprawę gatunków i odmian warzyw, rozwój metod uprawy i kształtowanie się nowoczesnego ogrodnictwa.
4,0Student umiejętnie nakreśla i analizuje historyczne uwarunkowania uprawy roślin warzywnych. Wyciąga wnioski na temat przyczyn i skutków wprowadzenia nowych metod uprawy.
4,5Student biegle rysuje tło historyczne, nakreślając na tym tle rozwój metod uprawy warzyw polowych i szklarniowych. Porównuje dawne metody uprawy i współczesne, poddaje je ocenie i wyciąga wnioski.
5,0Student samodzielnie dokonuje analizy historycznych uwarunkowań rozwoju uprawy roślin warzywnych. W oparciu o dodatkowe dane źródłowe, przytacza nowe fakty, które wpłynęły na rozwój ogrodnictwa polowego i szklarniowego.
OG_2A_O02-H_U02
Dobiera gatunki i odmiany znanych i zapomnianych roślin jadalnych i dostrzega związek pomiędzy ich genezą a wymaganiami uprawowymi.
2,0Nie potrafi dobrać gatunków i odmian omawianych na zajęciach znanych i zapomnianych roślin jadalnych.
3,0Dobiera gatunki i odmiany znanych i zapomnianych roślin jadalnych.
3,5Dobiera gatunki i odmiany znanych i zapomnianych roślin jadalnych. Dokonuje krótkiego opisu tych roślin. Upatruje związków pomiędzy ich pochodzeniem a wymaganiami uprawowymi. Planuje ich uprawę.
4,0Poprawnie dobiera gatunki i odmiany znanych i zapomnianych roślin warzywnych. Szczegółowo je charakteryzuje. Wyciąga wnioski na temat ich wymagań uprawowych na bazie wiedzy o ich pochodzeniu, kojarzy również informacje z literatury przedmiotu. Opracowuje plan ich uprawy.
4,5Biegle dobiera gatunki i odmiany znanych i zapomnianych roślin warzywnych. Przedstawia ich pochodzenie, szczegółową charakterystykę botaniczną i wymagania uprawowe. Dobiera metody uprawy i opracowuje plan ich uprawy.
5,0Biegle dobiera gatunki i odmiany znanych i zapomnianych roślin warzywnych. Samodzielnie wyszukuje dodatkowye informacje o tych roślinach w literaturze krajowej i obcojęzycznej i je prezentuje na forum grupy. Trafnie dobiera metody uprawy i opracowuje plan uprawy tych gatunków.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_2A_O02-H_K01
Ma świadomość zachowania dziedzictwa kulturowego, ochrony gatunków i odmian regionalnych i miejscowych.
2,0Nie widzi potrzeby objęcia ochroną gatunków i odmian miejscowych i regionalnych.
3,0Dostrzega potrzebę ochrony dziedzictwa kulturowego, zachowania zapomnianych i rzadko występujących gatunków i odmian.
3,5Ma świadomość zachowania dziedzictwa kulturowego, ochrony gatunków i odmian regionalnych i miejscowych. Widzi potrzebę istnienia banków genów, wskazuje ich główne siedziby.
4,0Ma dużą świadomość zachowania dziedzictwa kulturowego, ochrony gatunków i odmian regionalnych i miejscowych. Wyraża to w swoich wypowiedziach. Wspiera zakładanie banków genów.
4,5W dyskusjach i w trakcie prezentacji wyraża pogląd o konieczności zachowania dziedzictwa kulturowego oraz objęcia ochroną gatunków i odmian regionalnych i miejscowych. Zgłasza propozycje takich roślin, które należałoby objąć ochroną.
5,0Wykazuje się szczególną troską o zachowanie dziedzictwa kulturowego i ochronę gatunków i odmian regionalnych i miejscowych. Gromadzi dodatkowe informacje o tych roślinach i przedstawia je innym. Wskazuje na korzyści płynące z uprawy gatunków zapomnianych i miejscowych.

Literatura podstawowa

  1. Durau B., Uprawa mało znanych roślin warzywnych, Wydaw. Uczelniane UT-P w Bydgoszczy, 2013
  2. Gapiński M., Warzywa mało znane i zapomniane, PWRiL, Warszawa, 1993
  3. Łuczaj Ł., Dzikie rośliny jadalne Polski. Przewodnik survivalowy., Chemigrafia, Krosno, 2004
  4. Łuczaj Ł. (red.), Dzikie rośliny jadalne. Zapomniany potencjał przyrody., Arboretum i Zakład Fizjografii, Bolestraszyce, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Jankowski E., Dzieje ogrodnictwa w Polsce w zarysie. Tom 1, Cyfrowa Biblioteka Narodowa, Kraków, 1938
  2. Kuźmiński B., Warzywa wędrują za człowiekiem, LSW, Warszawa, 1975
  3. Podbielkowski Z., Sudnik - Wójcikowska B., Słownik roślin użytkowych., PWRiL, Warszawa, 2003
  4. Nowiński M., Dzieje roślin i upraw ogrodniczych, PWRiL, Warszawa, 1977

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pochodzenie i rozwój uprawy poszczególnych gatunków roślin warzywnych.10
T-A-2Zachowanie potencjału genetycznego gatunków i odmian roślin warzywnych - banki genów i ogrody botaniczne.10
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rys historyczny uprawy roślin ogrodniczych w Polsce i na świecie. Rozwój ogrodnictwa szklarniowego. Rozwój metod produkcji warzyw w uprawie polowej i szklarniowej. Ogrodnictwo ekstensywne i intensywne.7
T-W-2Historyczne i kulturowe rośliny warzywne z różnych stref klimatycznych. Krajowe kulturowe rośliny jadalne. Znane i zapomniane rośliny warzywne w uprawie polowej i pod osłonami. Dzikorosnące rośliny jadalne.8
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach20
A-A-2Przygotowanie prezentacji i wystąpienia ustnego2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń2
A-A-4konsultacje2
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów4
A-W-4Studiowanie literatury przedmiotu4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_2A_O02-H_W01Student wymienia w ujęciu chronologicznym okresy rozwoju upraw warzywnych, potrafi wyjaśnić wprowadzenie do uprawy nowych gatunków i odmian oraz metod uprawy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_W10student posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu produkcji i znajomości roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z historycznymi podwalinami współczesnego ogrodnictwa, genezą roślin warzywnych oraz chronologicznym rozwojem metod ich uprawy na polu i w szklarni.
Treści programoweT-A-1Pochodzenie i rozwój uprawy poszczególnych gatunków roślin warzywnych.
T-W-1Rys historyczny uprawy roślin ogrodniczych w Polsce i na świecie. Rozwój ogrodnictwa szklarniowego. Rozwój metod produkcji warzyw w uprawie polowej i szklarniowej. Ogrodnictwo ekstensywne i intensywne.
Metody nauczaniaM-3Metoda podająca - wykład.
M-2Metody eksponujące - prezentacja multimedialna, fotografie roślin.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian wiadomości.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna okresów historycznych rozwoju upraw warzywnych.
3,0Student posiada podstawową wiedzę o okresach rozwoju upraw warzywnych. Potrafi je nazwać i wymienić w porządku chronologicznym.
3,5Student wymienia w ujęciu chronologicznym historyczne okresy rozwoju uprawy warzyw i krótko je charakteryzuje. Posiada wiedzę o wprowadzeniu do uprawy nowych gatunków i odmian oraz metod uprawy.
4,0Student dobrze opanował i wymienia w ujęciu chronologicznym historyczne okresy rozwoju uprawy warzyw. Przedstawia ich szerszą charakterystykę. Posiada wiedzę o wprowadzeniu do uprawy nowych gatunków i odmian oraz metod uprawy.
4,5Student posiada ugruntowaną wiedzę o historycznych okresach rozwoju upraw polowych warzyw i pod osłonami, w Polsce i na świecie. Posługuje się datami, szeroko opisuje te okresy, porównuje je i ocenia. Posiada wiedzę o wprowadzeniu do uprawy nowych gatunków i odmian oraz metod uprawy.
5,0Student dociera do dodatkowych źródeł literatury przedmiotu i uzupełnia swoją wiedzę na temat okresów rozwoju upraw warzywnych w kraju i na świecie. Biegle wymienia okresy historyczne i wyczerpująco je opisuje, podając nowe informacje z innych źródeł. Posiada wiedzę o wprowadzeniu do uprawy nowych gatunków i odmian oraz metod uprawy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_2A_O02-H_W02Rozróżnia historyczne i kulturowe rośliny warzywne udomowione i dzikorosnące. Jest zaznajomiony z problemem genotypów zagrożonych wyginięciem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_W04student ma rozszerzoną wiedzę w zakresie prawnych aspektów ochrony środowiska w Polsce, umożliwiającą planowanie i wykorzystywanie użytków przyrodniczych dla wzmocnienia ekologicznej stabilności biocenoz
OG_2A_W10student posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu produkcji i znajomości roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-2Poznanie i rozróżnianie kulturowych roślin jadalnych: krajowych i zagranicznych, udomowionych i dzikorosnących.
Treści programoweT-A-1Pochodzenie i rozwój uprawy poszczególnych gatunków roślin warzywnych.
T-W-2Historyczne i kulturowe rośliny warzywne z różnych stref klimatycznych. Krajowe kulturowe rośliny jadalne. Znane i zapomniane rośliny warzywne w uprawie polowej i pod osłonami. Dzikorosnące rośliny jadalne.
Metody nauczaniaM-1Metody aktywizujące - dyskusja związana z tematyką zajęć.
M-2Metody eksponujące - prezentacja multimedialna, fotografie roślin.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium z wykładów i ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Sprawdzian wiadomości.
S-2Ocena formująca: Student w ramach ćwiczeń przygotowuje prezentację multimedialną i wystąpienie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić historycznych i kulturowych roślin warzywnych.
3,0Student zna w stopniu podstawowym ważniejsze historyczne i kulturowe rośliny warzywne. Potrafi wymienić niektóre z nich i je opisać
3,5Student zna większość historycznych i kulturowych roślin warzywnych. Potrafi zakwalifikować je do grupy udomowionych i dzikorosnących.
4,0Student jest dobrze zorientowany, wymienia i charakteryzuje wszystkie, omawiane w ramach zajęć, historyczne i kulturowe rośliny warzywne, udomowione i dzikorosnące. Podaje ich znaczenie w żywieniu człowieka w danym okresie historycznym. Zna problem gatunków i odmian zagrożonych wyginięciem.
4,5Student biegle rozpoznaje i nazywa gatunki historycznych i kulturowych roślin warzywnych. Podaje ich szczegółowy opis. Dokonuje podziału na udomowione i dzikorosnące. Zna ich wartość odżywczą i określa ich znaczenie w żywieniu człowieka. Zna problem gatunków i odmian zagrożonych wyginięciem.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę o omawianych, w ramach zajęć, gatunkach warzyw historycznych i kulturowych. Samodzielnie wyszukuje dodatkowe informacje z tego zakresu, posługując się literaturą uzupełniającą. Zna problem gatunków i odmian zagrożonych wyginięciem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_2A_O02-H_U01Nakreśla i analizuje historyczne uwarunkowania uprawy roślin warzywnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_U06student samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia zadania z zakresu szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski oraz rozwija te umiejętności przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z historycznymi podwalinami współczesnego ogrodnictwa, genezą roślin warzywnych oraz chronologicznym rozwojem metod ich uprawy na polu i w szklarni.
Treści programoweT-A-1Pochodzenie i rozwój uprawy poszczególnych gatunków roślin warzywnych.
T-W-1Rys historyczny uprawy roślin ogrodniczych w Polsce i na świecie. Rozwój ogrodnictwa szklarniowego. Rozwój metod produkcji warzyw w uprawie polowej i szklarniowej. Ogrodnictwo ekstensywne i intensywne.
Metody nauczaniaM-3Metoda podająca - wykład.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium z wykładów i ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Sprawdzian wiadomości.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zorientowany w tematyce historycznego podłoża uprawy warzyw.
3,0Student ogólnikowo nakreśla historyczne uwarunkowania uprawy warzyw.
3,5Student wykorzystuje historyczne wydarzenia i fakty w celu prześledzenia ich wpływu na uprawę gatunków i odmian warzyw, rozwój metod uprawy i kształtowanie się nowoczesnego ogrodnictwa.
4,0Student umiejętnie nakreśla i analizuje historyczne uwarunkowania uprawy roślin warzywnych. Wyciąga wnioski na temat przyczyn i skutków wprowadzenia nowych metod uprawy.
4,5Student biegle rysuje tło historyczne, nakreślając na tym tle rozwój metod uprawy warzyw polowych i szklarniowych. Porównuje dawne metody uprawy i współczesne, poddaje je ocenie i wyciąga wnioski.
5,0Student samodzielnie dokonuje analizy historycznych uwarunkowań rozwoju uprawy roślin warzywnych. W oparciu o dodatkowe dane źródłowe, przytacza nowe fakty, które wpłynęły na rozwój ogrodnictwa polowego i szklarniowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_2A_O02-H_U02Dobiera gatunki i odmiany znanych i zapomnianych roślin jadalnych i dostrzega związek pomiędzy ich genezą a wymaganiami uprawowymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_U06student samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia zadania z zakresu szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski oraz rozwija te umiejętności przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z historycznymi podwalinami współczesnego ogrodnictwa, genezą roślin warzywnych oraz chronologicznym rozwojem metod ich uprawy na polu i w szklarni.
C-2Poznanie i rozróżnianie kulturowych roślin jadalnych: krajowych i zagranicznych, udomowionych i dzikorosnących.
Treści programoweT-A-1Pochodzenie i rozwój uprawy poszczególnych gatunków roślin warzywnych.
T-W-1Rys historyczny uprawy roślin ogrodniczych w Polsce i na świecie. Rozwój ogrodnictwa szklarniowego. Rozwój metod produkcji warzyw w uprawie polowej i szklarniowej. Ogrodnictwo ekstensywne i intensywne.
T-W-2Historyczne i kulturowe rośliny warzywne z różnych stref klimatycznych. Krajowe kulturowe rośliny jadalne. Znane i zapomniane rośliny warzywne w uprawie polowej i pod osłonami. Dzikorosnące rośliny jadalne.
Metody nauczaniaM-3Metoda podająca - wykład.
M-1Metody aktywizujące - dyskusja związana z tematyką zajęć.
M-2Metody eksponujące - prezentacja multimedialna, fotografie roślin.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium z wykładów i ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Sprawdzian wiadomości.
S-2Ocena formująca: Student w ramach ćwiczeń przygotowuje prezentację multimedialną i wystąpienie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi dobrać gatunków i odmian omawianych na zajęciach znanych i zapomnianych roślin jadalnych.
3,0Dobiera gatunki i odmiany znanych i zapomnianych roślin jadalnych.
3,5Dobiera gatunki i odmiany znanych i zapomnianych roślin jadalnych. Dokonuje krótkiego opisu tych roślin. Upatruje związków pomiędzy ich pochodzeniem a wymaganiami uprawowymi. Planuje ich uprawę.
4,0Poprawnie dobiera gatunki i odmiany znanych i zapomnianych roślin warzywnych. Szczegółowo je charakteryzuje. Wyciąga wnioski na temat ich wymagań uprawowych na bazie wiedzy o ich pochodzeniu, kojarzy również informacje z literatury przedmiotu. Opracowuje plan ich uprawy.
4,5Biegle dobiera gatunki i odmiany znanych i zapomnianych roślin warzywnych. Przedstawia ich pochodzenie, szczegółową charakterystykę botaniczną i wymagania uprawowe. Dobiera metody uprawy i opracowuje plan ich uprawy.
5,0Biegle dobiera gatunki i odmiany znanych i zapomnianych roślin warzywnych. Samodzielnie wyszukuje dodatkowye informacje o tych roślinach w literaturze krajowej i obcojęzycznej i je prezentuje na forum grupy. Trafnie dobiera metody uprawy i opracowuje plan uprawy tych gatunków.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_2A_O02-H_K01Ma świadomość zachowania dziedzictwa kulturowego, ochrony gatunków i odmian regionalnych i miejscowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości z uwzględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie potrzeby ochrony zapomnianego potencjału przyrody poprzez tworzenie banków genowych, kolekcji roślin ogrodniczych i ogrodów botanicznych.
Treści programoweT-A-2Zachowanie potencjału genetycznego gatunków i odmian roślin warzywnych - banki genów i ogrody botaniczne.
T-W-1Rys historyczny uprawy roślin ogrodniczych w Polsce i na świecie. Rozwój ogrodnictwa szklarniowego. Rozwój metod produkcji warzyw w uprawie polowej i szklarniowej. Ogrodnictwo ekstensywne i intensywne.
Metody nauczaniaM-3Metoda podająca - wykład.
M-1Metody aktywizujące - dyskusja związana z tematyką zajęć.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium z wykładów i ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Sprawdzian wiadomości.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie widzi potrzeby objęcia ochroną gatunków i odmian miejscowych i regionalnych.
3,0Dostrzega potrzebę ochrony dziedzictwa kulturowego, zachowania zapomnianych i rzadko występujących gatunków i odmian.
3,5Ma świadomość zachowania dziedzictwa kulturowego, ochrony gatunków i odmian regionalnych i miejscowych. Widzi potrzebę istnienia banków genów, wskazuje ich główne siedziby.
4,0Ma dużą świadomość zachowania dziedzictwa kulturowego, ochrony gatunków i odmian regionalnych i miejscowych. Wyraża to w swoich wypowiedziach. Wspiera zakładanie banków genów.
4,5W dyskusjach i w trakcie prezentacji wyraża pogląd o konieczności zachowania dziedzictwa kulturowego oraz objęcia ochroną gatunków i odmian regionalnych i miejscowych. Zgłasza propozycje takich roślin, które należałoby objąć ochroną.
5,0Wykazuje się szczególną troską o zachowanie dziedzictwa kulturowego i ochronę gatunków i odmian regionalnych i miejscowych. Gromadzi dodatkowe informacje o tych roślinach i przedstawia je innym. Wskazuje na korzyści płynące z uprawy gatunków zapomnianych i miejscowych.