Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
specjalność: Rośliny ozdobne i kształtowanie terenów zieleni
Sylabus przedmiotu Właściwości dietetyczne i lecznicze roślin warzywnych i zielarskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Właściwości dietetyczne i lecznicze roślin warzywnych i zielarskich | ||
Specjalność | Produkcja owoców, warzyw i ziół | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień z warzywnictwa i zielarstwa, fizjologii roślin i biochemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uświadomienie potrzeby regularnego spożywania warzyw oraz kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych |
C-2 | Charakterystyka ważniejszych związków biologicznie czynnych występujących w warzywach. |
C-3 | Zwrócenie uwagi na właściwości lecznicze przypraw tropikalnych i możliwośc ich wykorzystania w fitoterapii. |
C-4 | Zapoznanie z biologią i występowaniem znanych i mniej znanych przypraw tropikalnych. |
C-5 | Zapoznanie studentów z właściwościami leczniczymi i dietetycznymi wybranych gatunków warzyw i ziół |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zastosowanie kulinarne warzyw w róznych krajach i kulturach. | 8 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie warzyw i ziół w żywieniu człowieka. Spożycie warzyw i ziół w kraju i na świecie. Związki biologicznie czynne występujące w warzywach i przyprawach o znaczeniu prozdrowornym. | 7 |
T-W-2 | Wykorzystanie specyficznych dla regionu roślin przyprawowych i przypraw tropikalnych w kuchniach świata. | 5 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 8 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia przedmiotu. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 12 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć | 2 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
16 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Metody eksponujące - zdjęcia, prezentacja multimedialna, materiał roślinny, przyprawy egzotyczne |
M-3 | Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z tematyką przedmiotu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawozdanie |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C16_W01 Student ma wiedzę na temat związków biologicznie czynnych występujących w warzywach. | OG_2A_W07 | — | — | C-2 | T-W-1 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C16_U01 Student posiada umiejętność komponowania zestawów żywieniowych z wykorzystaniem warzyw i przypraw stosowanych w różnych krajach świata, zwłaszcza znanych i mniej znanych przypraw egzotycznych. Potrafi wskazać ich właściwości lecznicze wpływające na jakość pożywienia. | OG_2A_U06 | — | — | C-2, C-5, C-3, C-4 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C16_K01 Student ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie prozdrowotnych właściwości roślin warzywnych i zielarskich | OG_2A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C16_W01 Student ma wiedzę na temat związków biologicznie czynnych występujących w warzywach. | 2,0 | Student nie opanował wiedzy w stopniu podstawowym. |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat związków biologicznie czynnych występujących w warzywach. | |
3,5 | Student ma wiedzę dotyczącą występowania związków biologicznie czynnych w warzywach oraz ich roli w organizmie człowieka. | |
4,0 | Student dobrze opanował wiedzę z zakresu występowania związków biologicznie czynnych w warzywach oraz ich roli w organizmie człowieka. | |
4,5 | Student na dobrym poziomie opanował wiedzę z zakresu powiązań pomiędzy występowaniem związków biologicznie czynnych a zdrowiem człowieka. | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę na temat związków biologicznie czynnych występujących w warzywach oraz ich roli w utrzymaniu zdrowia człowieka. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C16_U01 Student posiada umiejętność komponowania zestawów żywieniowych z wykorzystaniem warzyw i przypraw stosowanych w różnych krajach świata, zwłaszcza znanych i mniej znanych przypraw egzotycznych. Potrafi wskazać ich właściwości lecznicze wpływające na jakość pożywienia. | 2,0 | Student nie posiadł wymaganej umiejętności. |
3,0 | Student ma ograniczoną umiejętnośc właściwego doboru warzyw i przypraw w codziennej diecie, nie potrafi wskazać ch wpływu na jakośc pożywienia. | |
3,5 | Student posiadł umiejętność właściwego wykorzystania warzyw i przypraw w codziennej diecie, ma pojęcie odnośnie ich wpływu na jakość pożywienia. | |
4,0 | Student potrafi skomponować zestawy żywieniowe z wykorzystaniem warzyw i przypraw , wskazuje ich właściwości lecznicze i wpływ na poprawę jakości pożywienia. | |
4,5 | Student swobodnie komponuje zestawy żywieniowe z wykorzystaniem warzyw i przypraw, wskazuje ich właściwości lecznicze i wpływ na poprawę jakości pożywienia. | |
5,0 | Student eksperymentuje w komponowaniu zestawów żywieniowych z wykorzystaniem warzyw i praypraw, bardzo dobrze zna ich właściwości lecznicze i wpływ na poprawę jakości pożywienia. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C16_K01 Student ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie prozdrowotnych właściwości roślin warzywnych i zielarskich | 2,0 | Student nie jest świadomy potrzeby ukierunkowanego dokształcania się |
3,0 | Student ma małą świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania się | |
3,5 | Student ma świadomość ukierunkowanego dokształcania się i samodoskonalenia się w zakresie prozdrowotnych właściwości roślin warzywnych i zielarskich | |
4,0 | Student dobrze rozumie potrzebę dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie prozdrowotnych właściwości roślin warzywnych i zielarskich | |
4,5 | Student ma wysoka świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie prozdrowotnych właściwości roślin warzywnych i zielarskich | |
5,0 | Student ma bardzo wysoką świadomość ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie prozdrowotnych właściwości roślin warzywnych i zielarskich |
Literatura podstawowa
- Kozłowski J., Buchwald U., Forycka A., Szczyglewska D., Rośliny i surowce lecznicze, Instytut Włókien Sztucznych i Roślin Zielarskich, Poznań, 2009
- Rejewski M., Rośliny przyprawowe i używki roślinne., Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i leśne, Warszawa, 1998
- Kunachowicz H., Nadolna I., Iwanow K., Przygoda B., Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw., PZWL, Warszawa, 2012
- Wilska-Jeszka J. (red. Sikorski Z.), Polifenole, glukozynolany i inne związki prozdrowotne i antyżywieniowe. Chemia żywności t.1. Składniki żywności., Wydaw. Nauk.-Tech., Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Pitchford P., Odżywianie dla zdrowia, Wydaw. Galaktyka Sp. z o.o., 2013
- Aszkiewicz E., Warzywa źródło witamin, PWRiL, Poznań, 2002