Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
specjalność: Rośliny ozdobne i kształtowanie terenów zieleni
Sylabus przedmiotu Doświadczalnictwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Doświadczalnictwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe widomości z matematyki – szkoła średnia Zaliczony kurs statystyki matematycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z metodologią badań ogrodniczych |
C-2 | Przekazanie wiedzy z zakresu opracowania statystycznego wyników badań ogrodniczych |
C-3 | Nabycie umiejętności wykonywania analiz w pakiecie statystycznym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zastosowanie analizy wariancji i półprzedziałów ufności do wyceny doświadczeń jednoczynnikowych | 2 |
T-L-2 | Zastosowanie analizy wariancji i połprzedziałow ufności do wyceny doświadczeń 2 czynnikowych | 4 |
T-L-3 | Zastosowanie analizy wariancji i półprzedziałów ufnosci do wyceny doświadczeń 3 czynnikowych | 2 |
T-L-4 | Analiza wariancji w formie syntezy wieloletniej | 2 |
T-L-5 | Przykłady wyników wymagających transformacji do analizy wariancji; rodzaje transformacji; przebieg transformacji i analizy wariancji na wynikach przekształconych | 2 |
T-L-6 | Przykłady zastosowań testów nieparametrycznych : chi-kwadrat, współczynnik korelacji kolejności, test znaku, testy serii | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia w doświadczalnictwie | 2 |
T-W-2 | Układy doświadczeń jednoczynnikowych | 2 |
T-W-3 | Porównania wielokrotne średnich | 2 |
T-W-4 | Układy doświadczeń wieloczynnikowych | 2 |
T-W-5 | Syntezy doświadczeń | 2 |
T-W-6 | Analiza korelacji i regresji | 2 |
T-W-7 | Analiza danych niejednorodnych - testy nieparametryczne | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-L-2 | Wykonanie prac kontrolnych | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć | 8 |
A-L-4 | konsultacje | 2 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Zapoznawanie się z literaturą | 21 |
A-W-3 | Udział w egzaminie | 2 |
A-W-4 | konsultacje | 2 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Prace kontrolne |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_B01_W01 Posiada wiedzę na temat planowania i wykonywania doświadczeń ogrodniczych | OG_2A_W02 | — | — | C-2 | T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_B01_U01 student samodzielnie planuje, analizuje i ocenia doswiadczenia z zakresu szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski | OG_2A_U02, OG_2A_U05, OG_2A_U06 | — | — | C-3 | T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_B01_K01 Student potrafi kreatywnie pracować w grupie | OG_2A_K05 | — | — | C-3 | T-L-6 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_B01_W01 Posiada wiedzę na temat planowania i wykonywania doświadczeń ogrodniczych | 2,0 | Student nie posiada wiedzy w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń ogrodniczych |
3,0 | Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń ogrodniczych w ograniczonym zakresie | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń ogrodniczych w szerszym zakresie | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń ogrodniczych w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń ogrodniczych w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod, umie wskazać najlepsze rozwiązania | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń ogrodniczych w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod, umie wskazać najlepsze rozwiązania i uzasadnic ich wybór |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_B01_U01 student samodzielnie planuje, analizuje i ocenia doswiadczenia z zakresu szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski | 2,0 | Student nie potrafi planować i analizować wyników badan |
3,0 | Student potrafi analizować wyniki w ograniczonym zakresie | |
3,5 | Student potrafi zaplanować doświadczenie i zinterpretować wyniki | |
4,0 | Student potrafi dobrać odpowiednia metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretowac wyniki | |
4,5 | Student potrafi dobrać odpowiednia metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretowac wyniki, potrafi ocenić ich wiarygodność i przydatność | |
5,0 | Student potrafi dobrać odpowiednia metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretowac wyniki, potrafi ocenić ich wiarygodność i przydatność oraz możliwość ich wykorzystania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_B01_K01 Student potrafi kreatywnie pracować w grupie | 2,0 | Student nie potrafi pracować w grupie |
3,0 | Student pracuje z niewielkim zaangazowaniem | |
3,5 | Student wykazuje sie aktywnością w organizacji pracy | |
4,0 | Student wykazuje się aktywnością w oganizacji pracy, wnosi elementy usprawniajace pracę | |
4,5 | Student wykazuje się aktywnością w oganizacji pracy, wnosi elementy usprawniajace pracę, nadzoruje pracę grupy | |
5,0 | Student wykazuje się aktywnością w oganizacji pracy, wnosi elementy usprawniajace pracę, nadzoruje pracę grupy, przedstawia uzyskane wyniki |
Literatura podstawowa
- Rudnicki F., Doświadczalnictwo rolnicze, Wydawnictwo ATR w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 1991
- J. Trętowski J., Wójcik A.R., 1991, Metodyka doświadczeń rolniczych, Wydawnictwo WSRP Siedlce, Siedlce, 1991
- Stanisz A., : Przystępny kurs statystyki z wykorzystaniem programu STATISTICA PL na przykładach z medycyny tom I i II. Stasoft Polska Sp. z o.o., Kraków, Przystępny kurs statystyki z wykorzystaniem programu STATISTICA PL na przykładach z medycyny tom I i II, Stasoft Polska Sp. z o.o, Kraków, 2000
Literatura dodatkowa
- Kala R., Statystyka dla przyrodników, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego, Poznań, 2002