Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
specjalność: Produkcja owoców, warzyw i ziół

Sylabus przedmiotu Znaczenie produktów ogrodniczych w zdrowym odżywianiu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Znaczenie produktów ogrodniczych w zdrowym odżywianiu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Kamila Bojko <kamila-bojko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 12 0,60,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 8 0,40,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawowe zagadnienia z zakresu chemi i biochemii
W-2Student ma wiedzę z zakresu produkcji warzywniczej i sadowniczej oraz przetwórstwa owoców i warzyw

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy o roli produktów ogrodniczych w prawidłowym odżywianiu (wartości odżywczej i energetycznej, zwartości składników prozdrowotnych i potencjalnie szkodliwych)
C-2Zapoznanie studenta z wpływem różnych czynników technologicznych na kształtowanie zawartości składników pożądanych i szkodliwych w żywnościowych produktach ogrodniczych
C-3Zaznajomienie studenta ze sposobami oceny wartości odżywczej produktów ogrodniczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena wpływu różnych zabiegów obróbki wstępnej owoców i warzyw na zawartość wybranych składników odżywczych2
T-A-2Badanie zmian zawartości niektórych składników prozdrowotnych, zachodzących pod wpływem zróżnicowanych zabiegów technologicznych (gotowanie, zamrażanie, suszenie) w wybranych gatunkach owoców i warzyw2
T-A-3Ocena zanieczyszczenia wybranych produktów ogrodniczych przez składniki potencjalnie szkodliwe i możliwości redukcji ich poziomu2
T-A-4Porównanie wartości odżywczej i zdrowotnej produktów ogrodniczych z upraw ekologicznych i konwencjonalnych2
8
wykłady
T-W-1Rola produktów ogrodniczych w modelach prawidłowego odżywiania2
T-W-2Wartość odżywcza i energetyczna produktów ogrodniczych na tle zalecanych norm spożycia2
T-W-3Wpływ zabiegów obróbki wstępnej oraz procesów przetwórczych na zmiany składników odżywczych i prozdrowotnych oraz zanieczyszczeń chemicznych i mikrobiologicznych produktów ogrodniczych5
T-W-4Wartość odżywcza i bezpieczeństwo zdrowotne produktów ogrodniczych z upraw ekologicznych i konwencjonalnych3
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach8
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia1
A-A-3konsultacje1
10
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia2
A-W-3konsultacje1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja sposobu i wyników oceny wartości odżywczej produktów ogrodniczych i kierowanie wyciąganiem wniosków na ich podstawie
M-3Dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonania poleconych zadań

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_O04-Z_W01
Sudent ma wiedzę o aktualnych trendach dotyczących roli i znaczenia żywnościowych produktów ogrodniczych świeżych i przetworzonych, w prawidłowym odżywianiu
OG_2A_W03C-1T-W-1, T-W-2M-3, M-1S-1
OG_2A_O04-Z_W02
Student ma wiedzę z zakresu jakości (wskaźników wartości odżywczej, mikrobiologicznej) żywnościowych produktów ogrodniczych
OG_2A_W07C-2T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3M-3, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_O04-Z_U01
Student potrafi wskazać technologie przydatne w kształtowaniu wysokiej wartości odżywczej i bezpieczeństwa zdrowotnego produktów ogrodniczych
OG_2A_U03C-2T-W-3, T-W-4M-3, M-1S-1
OG_2A_O04-Z_U02
Student wie jak ocenić wartość odżywczą produktów ogrodniczych, potrafi zinterpretować wyniki dotyczące tego zagadnienia
OG_2A_U06C-3T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_O04-Z_K01
Student ma świadomość znaczenia rozwoju nowych technologii w zakresie kształtowania wartości odżywczej produktów ogrodniczych
OG_2A_K01C-2T-W-3M-3, M-1S-1
OG_2A_O04-Z_K02
Student ma świadomość opowiedzialności za wytwarzanie produktów ogrodniczych wysokiej jakości oraz wpływie na ich walory produkcji ekologicznej
OG_2A_K03C-3, C-2T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3M-3, M-2, M-1S-2, S-1
OG_2A_O04-Z_K03
Student ma świadomość znaczenia produktów ogrodniczych w prawidłowym odżywianiu i ich wpływie na stan zdrowia jednostki i społeczeństwa
OG_2A_K04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-A-4, T-A-3M-3, M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_2A_O04-Z_W01
Sudent ma wiedzę o aktualnych trendach dotyczących roli i znaczenia żywnościowych produktów ogrodniczych świeżych i przetworzonych, w prawidłowym odżywianiu
2,0
3,0student ma dostateczną wiedzę o aktualnych trendach dotyczących roli i znaczenia produktów ogrodniczych, świeżych i przetworzonych, w prawidłowym odżywianiu
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_2A_O04-Z_W02
Student ma wiedzę z zakresu jakości (wskaźników wartości odżywczej, mikrobiologicznej) żywnościowych produktów ogrodniczych
2,0
3,0student ma dostaeczną wiedzę z zakresu jakości (wskaźników wartości odźywczej, mikrobiologicznej) żywnościowych produktów ogrodniczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_2A_O04-Z_U01
Student potrafi wskazać technologie przydatne w kształtowaniu wysokiej wartości odżywczej i bezpieczeństwa zdrowotnego produktów ogrodniczych
2,0
3,0student potrafi w dostatecznym stopniu określić technologie przydatne dla zachowania wysokiej wartości odżywczej i bezpieczeństwa zdrowotnego produktów ogrodniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_2A_O04-Z_U02
Student wie jak ocenić wartość odżywczą produktów ogrodniczych, potrafi zinterpretować wyniki dotyczące tego zagadnienia
2,0
3,0student potrafi w stopniu dostatecznym ocenić wartość odżywczą produktów ogrodniczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_2A_O04-Z_K01
Student ma świadomość znaczenia rozwoju nowych technologii w zakresie kształtowania wartości odżywczej produktów ogrodniczych
2,0
3,0student ma dostateczną świadomość znaczenia rozwoju nowych technologii w zakresie kształtowania wartości odżywczej produktów ogrodniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_2A_O04-Z_K02
Student ma świadomość opowiedzialności za wytwarzanie produktów ogrodniczych wysokiej jakości oraz wpływie na ich walory produkcji ekologicznej
2,0
3,0student wykazuje podstawową świadomość odpowiedzialności za wytwarzanie produktów ogrodniczych wysokiej jakości oraz wpływie produkcji ekologicznej na ich walory
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_2A_O04-Z_K03
Student ma świadomość znaczenia produktów ogrodniczych w prawidłowym odżywianiu i ich wpływie na stan zdrowia jednostki i społeczeństwa
2,0
3,0student w stopniu podstawowym wykazuje świadomość znaczenia produktów ogrodniczych w prawidłowym odżywianiu oraz kształtowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sikorski Z. (red.), Chemia żywności, WN-T, Warszawa, 2002
  2. Świetlikowska K. (red.), Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego, SGGW, Warszawa, 2010
  3. Kunachowicz H., Czarnkowska-Misztal E., Turlejska H., Zasady żywienia człowieka, WSiP, Warszawa, 2007
  4. Lada E.H., Podstawy przetwórstwa spożywczego, WSiP, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. wybrane artykuły z czasopism "Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny" oraz "Przemysł spożywczy"

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena wpływu różnych zabiegów obróbki wstępnej owoców i warzyw na zawartość wybranych składników odżywczych2
T-A-2Badanie zmian zawartości niektórych składników prozdrowotnych, zachodzących pod wpływem zróżnicowanych zabiegów technologicznych (gotowanie, zamrażanie, suszenie) w wybranych gatunkach owoców i warzyw2
T-A-3Ocena zanieczyszczenia wybranych produktów ogrodniczych przez składniki potencjalnie szkodliwe i możliwości redukcji ich poziomu2
T-A-4Porównanie wartości odżywczej i zdrowotnej produktów ogrodniczych z upraw ekologicznych i konwencjonalnych2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola produktów ogrodniczych w modelach prawidłowego odżywiania2
T-W-2Wartość odżywcza i energetyczna produktów ogrodniczych na tle zalecanych norm spożycia2
T-W-3Wpływ zabiegów obróbki wstępnej oraz procesów przetwórczych na zmiany składników odżywczych i prozdrowotnych oraz zanieczyszczeń chemicznych i mikrobiologicznych produktów ogrodniczych5
T-W-4Wartość odżywcza i bezpieczeństwo zdrowotne produktów ogrodniczych z upraw ekologicznych i konwencjonalnych3
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach8
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia1
A-A-3konsultacje1
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia2
A-W-3konsultacje1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_2A_O04-Z_W01Sudent ma wiedzę o aktualnych trendach dotyczących roli i znaczenia żywnościowych produktów ogrodniczych świeżych i przetworzonych, w prawidłowym odżywianiu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_W03student ma pogłębioną wiedzę na temat aktualnych trendów w ogrodnictwie ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie ogrodnictwa
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy o roli produktów ogrodniczych w prawidłowym odżywianiu (wartości odżywczej i energetycznej, zwartości składników prozdrowotnych i potencjalnie szkodliwych)
Treści programoweT-W-1Rola produktów ogrodniczych w modelach prawidłowego odżywiania
T-W-2Wartość odżywcza i energetyczna produktów ogrodniczych na tle zalecanych norm spożycia
Metody nauczaniaM-3Dyskusja
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma dostateczną wiedzę o aktualnych trendach dotyczących roli i znaczenia produktów ogrodniczych, świeżych i przetworzonych, w prawidłowym odżywianiu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_2A_O04-Z_W02Student ma wiedzę z zakresu jakości (wskaźników wartości odżywczej, mikrobiologicznej) żywnościowych produktów ogrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_W07student posiada wiedzę z zakresu wymagań jakościowych (fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych) dla owoców, nasion, warzyw, roślin ozdobnych i leczniczych oraz funkcjonowania rynku produktów ogrodniczych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z wpływem różnych czynników technologicznych na kształtowanie zawartości składników pożądanych i szkodliwych w żywnościowych produktach ogrodniczych
Treści programoweT-A-1Ocena wpływu różnych zabiegów obróbki wstępnej owoców i warzyw na zawartość wybranych składników odżywczych
T-A-2Badanie zmian zawartości niektórych składników prozdrowotnych, zachodzących pod wpływem zróżnicowanych zabiegów technologicznych (gotowanie, zamrażanie, suszenie) w wybranych gatunkach owoców i warzyw
T-A-4Porównanie wartości odżywczej i zdrowotnej produktów ogrodniczych z upraw ekologicznych i konwencjonalnych
T-A-3Ocena zanieczyszczenia wybranych produktów ogrodniczych przez składniki potencjalnie szkodliwe i możliwości redukcji ich poziomu
Metody nauczaniaM-3Dyskusja
M-2Prezentacja sposobu i wyników oceny wartości odżywczej produktów ogrodniczych i kierowanie wyciąganiem wniosków na ich podstawie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma dostaeczną wiedzę z zakresu jakości (wskaźników wartości odźywczej, mikrobiologicznej) żywnościowych produktów ogrodniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_2A_O04-Z_U01Student potrafi wskazać technologie przydatne w kształtowaniu wysokiej wartości odżywczej i bezpieczeństwa zdrowotnego produktów ogrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_U03student posiada umiejętność doboru technologii stosowanych w ogrodnictwie oraz ich modyfikacji w odniesieniu do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, ochrony zdrowia ludzi i zwierząt
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z wpływem różnych czynników technologicznych na kształtowanie zawartości składników pożądanych i szkodliwych w żywnościowych produktach ogrodniczych
Treści programoweT-W-3Wpływ zabiegów obróbki wstępnej oraz procesów przetwórczych na zmiany składników odżywczych i prozdrowotnych oraz zanieczyszczeń chemicznych i mikrobiologicznych produktów ogrodniczych
T-W-4Wartość odżywcza i bezpieczeństwo zdrowotne produktów ogrodniczych z upraw ekologicznych i konwencjonalnych
Metody nauczaniaM-3Dyskusja
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi w dostatecznym stopniu określić technologie przydatne dla zachowania wysokiej wartości odżywczej i bezpieczeństwa zdrowotnego produktów ogrodniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_2A_O04-Z_U02Student wie jak ocenić wartość odżywczą produktów ogrodniczych, potrafi zinterpretować wyniki dotyczące tego zagadnienia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_U06student samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia zadania z zakresu szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski oraz rozwija te umiejętności przez całe życie
Cel przedmiotuC-3Zaznajomienie studenta ze sposobami oceny wartości odżywczej produktów ogrodniczych
Treści programoweT-A-1Ocena wpływu różnych zabiegów obróbki wstępnej owoców i warzyw na zawartość wybranych składników odżywczych
T-A-2Badanie zmian zawartości niektórych składników prozdrowotnych, zachodzących pod wpływem zróżnicowanych zabiegów technologicznych (gotowanie, zamrażanie, suszenie) w wybranych gatunkach owoców i warzyw
T-A-4Porównanie wartości odżywczej i zdrowotnej produktów ogrodniczych z upraw ekologicznych i konwencjonalnych
T-A-3Ocena zanieczyszczenia wybranych produktów ogrodniczych przez składniki potencjalnie szkodliwe i możliwości redukcji ich poziomu
Metody nauczaniaM-2Prezentacja sposobu i wyników oceny wartości odżywczej produktów ogrodniczych i kierowanie wyciąganiem wniosków na ich podstawie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonania poleconych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi w stopniu dostatecznym ocenić wartość odżywczą produktów ogrodniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_2A_O04-Z_K01Student ma świadomość znaczenia rozwoju nowych technologii w zakresie kształtowania wartości odżywczej produktów ogrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z wpływem różnych czynników technologicznych na kształtowanie zawartości składników pożądanych i szkodliwych w żywnościowych produktach ogrodniczych
Treści programoweT-W-3Wpływ zabiegów obróbki wstępnej oraz procesów przetwórczych na zmiany składników odżywczych i prozdrowotnych oraz zanieczyszczeń chemicznych i mikrobiologicznych produktów ogrodniczych
Metody nauczaniaM-3Dyskusja
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma dostateczną świadomość znaczenia rozwoju nowych technologii w zakresie kształtowania wartości odżywczej produktów ogrodniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_2A_O04-Z_K02Student ma świadomość opowiedzialności za wytwarzanie produktów ogrodniczych wysokiej jakości oraz wpływie na ich walory produkcji ekologicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości z uwzględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-3Zaznajomienie studenta ze sposobami oceny wartości odżywczej produktów ogrodniczych
C-2Zapoznanie studenta z wpływem różnych czynników technologicznych na kształtowanie zawartości składników pożądanych i szkodliwych w żywnościowych produktach ogrodniczych
Treści programoweT-W-3Wpływ zabiegów obróbki wstępnej oraz procesów przetwórczych na zmiany składników odżywczych i prozdrowotnych oraz zanieczyszczeń chemicznych i mikrobiologicznych produktów ogrodniczych
T-W-4Wartość odżywcza i bezpieczeństwo zdrowotne produktów ogrodniczych z upraw ekologicznych i konwencjonalnych
T-A-1Ocena wpływu różnych zabiegów obróbki wstępnej owoców i warzyw na zawartość wybranych składników odżywczych
T-A-2Badanie zmian zawartości niektórych składników prozdrowotnych, zachodzących pod wpływem zróżnicowanych zabiegów technologicznych (gotowanie, zamrażanie, suszenie) w wybranych gatunkach owoców i warzyw
T-A-4Porównanie wartości odżywczej i zdrowotnej produktów ogrodniczych z upraw ekologicznych i konwencjonalnych
T-A-3Ocena zanieczyszczenia wybranych produktów ogrodniczych przez składniki potencjalnie szkodliwe i możliwości redukcji ich poziomu
Metody nauczaniaM-3Dyskusja
M-2Prezentacja sposobu i wyników oceny wartości odżywczej produktów ogrodniczych i kierowanie wyciąganiem wniosków na ich podstawie
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje podstawową świadomość odpowiedzialności za wytwarzanie produktów ogrodniczych wysokiej jakości oraz wpływie produkcji ekologicznej na ich walory
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_2A_O04-Z_K03Student ma świadomość znaczenia produktów ogrodniczych w prawidłowym odżywianiu i ich wpływie na stan zdrowia jednostki i społeczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy o roli produktów ogrodniczych w prawidłowym odżywianiu (wartości odżywczej i energetycznej, zwartości składników prozdrowotnych i potencjalnie szkodliwych)
Treści programoweT-W-1Rola produktów ogrodniczych w modelach prawidłowego odżywiania
T-W-2Wartość odżywcza i energetyczna produktów ogrodniczych na tle zalecanych norm spożycia
T-W-4Wartość odżywcza i bezpieczeństwo zdrowotne produktów ogrodniczych z upraw ekologicznych i konwencjonalnych
T-A-4Porównanie wartości odżywczej i zdrowotnej produktów ogrodniczych z upraw ekologicznych i konwencjonalnych
T-A-3Ocena zanieczyszczenia wybranych produktów ogrodniczych przez składniki potencjalnie szkodliwe i możliwości redukcji ich poziomu
Metody nauczaniaM-3Dyskusja
M-2Prezentacja sposobu i wyników oceny wartości odżywczej produktów ogrodniczych i kierowanie wyciąganiem wniosków na ich podstawie
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu podstawowym wykazuje świadomość znaczenia produktów ogrodniczych w prawidłowym odżywianiu oraz kształtowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa
3,5
4,0
4,5
5,0