Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
specjalność: Sztuka ogrodowa
Sylabus przedmiotu Zielarstwo szczegółowe 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zielarstwo szczegółowe 2 | ||
Specjalność | Rośliny i surowce zielarskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych związków chemicznych, zagadnień dotyczących klasyfikacji roślin, metod rozmnażania roślin, zasad ochrony i nawożenia roślin ogrodniczych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z biologią roślin zielarskich: alkaloidowych, śluzowych, saponinowych, goryczowych, antrachinonowych itp., ich właściwościami leczniczymi i zastosowaniem w fitoterapii i gospodarstwie domowym. |
C-2 | Zapoznanie z metodami uprawy roślin zielarskich, zasadami zbioru, suszenia i przechowywania surowców. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Opis botaniczny, właściwości lecznicze roślin i surowców zielarskich: alkaloidowych, śluzowych, goryczowych, saponinowych, antrachinonowych i in. Identyfikacja i rozpoznawanie surowców. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody uprawy wybranych roślin: alkaloidowych, śluzowych, saponinowych, goryczowych, antrachinonowych i in. - wymagania klimatyczne i glebowe, uprawa gleby i zakładaniie plantacji, nawożenie i pielęgnacja plantacji, zbiór i suszenie surowca. | 16 |
T-W-2 | Rośliny trujące i ich wykorzystanie. | 4 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 8 |
A-A-3 | konsultacje | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 6 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
A-W-4 | egzamin | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające i problemowe - wykład informacyjny, konwersatoryjny |
M-2 | Metody aktywujące - dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian obejmujący zakres tematyki wykładowej |
S-2 | Ocena formująca: sprawdzian obejmujący zakres tematyki ćwiczeniowej |
S-3 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_RSZ10_W01 Student posiada wiedzę na temat metod uprawy najważniejszych roślin zielarskichoraz czynników środowiska mających wpływ na plon i jakość surowców: alkaloidowych goryczowych, śluzowych, saponinowych, antrachinonowych i in. | OG_1A_W14, OG_1A_W23 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_RSZ10_U01 Studen praktycznie ocenia i dobiera odpowiednie stanowisko i metodę uprawy poszczególnych gatunków roślinzielarskich, właściwie ocenia wpływ czynników środowiskowych na plon i jakość surowców. | OG_1A_U10, OG_1A_U05 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-A-1, T-W-2 | M-3, M-2, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_RSZ10_K01 Student ma świadonmość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności, w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje związane z ogólnie pojętym zagadnieniem zielarstwa i ziołolecznictwa. | OG_1A_K03, OG_1A_K07 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-A-1 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_RSZ10_W01 Student posiada wiedzę na temat metod uprawy najważniejszych roślin zielarskichoraz czynników środowiska mających wpływ na plon i jakość surowców: alkaloidowych goryczowych, śluzowych, saponinowych, antrachinonowych i in. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat uprawy oraz wpływu czynników środowiska na plon i jakość omawianych surowców zielarskich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_RSZ10_U01 Studen praktycznie ocenia i dobiera odpowiednie stanowisko i metodę uprawy poszczególnych gatunków roślinzielarskich, właściwie ocenia wpływ czynników środowiskowych na plon i jakość surowców. | 2,0 | |
3,0 | Student posiadł podstawowe umiejętności z zakresu uprawy omawianych gatunków roślin zielarskich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_RSZ10_K01 Student ma świadonmość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności, w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje związane z ogólnie pojętym zagadnieniem zielarstwa i ziołolecznictwa. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi ocenić podstawowe skutki społeczne wykonywanego w przyszłości zawodu, związanego z produkcją surowców zielarskich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kołodziej B., Uprawa ziół - poradnik dla plantatorów, PWRiL, Poznań, 2010
Literatura dodatkowa
- Antkowiak L., Rośliny lecznicze, AR Poznań, Poznań, 1998