Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
specjalność: Rośliny i surowce zielarskie

Sylabus przedmiotu Ogrody zrównoważone:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ogrody zrównoważone
Specjalność Sztuka ogrodowa
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 40 2,60,70zaliczenie
laboratoriaL7 20 1,40,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych gatunków roślin ogrodniczych
W-2Wiedza na temat zasad uprawy roślin ogrodniczych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie studentom potrzeby wprowadzenia koncepcji miast ogrodów i zapoznanie z zasadami zrównoważonego ogrodnictwa w ogrodach miejskich i w ogrodach rodzinnych
C-2Poznanie elementów składowych i zasad funkcjonowania zrównoważonego ogrodu
C-3Zapoznanie studentów z gatunkami roślin ogrodniczych szczególnie przydatnych do ogrodów zrównoważonych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Uprawa warzyw liściowych w glebie nawożonej nawozem organicznycm i naturalnym, ocena porównanwcza plonu( organoleptyczna, laboratoryjna)5
T-L-2Uprawa roślin ozdobnych w podłożach alternatywnych z wykorzystaniem nawozów mineralnych i organicznych, analiza porównawcza plonu.5
T-L-3Założenie poletek z warzyami i roślinami ozdobnymi wykorzystując zjawisko allelopatii5
T-L-4Założenie pryzmy kompostowej z materiałów organicznych dostępnych w ogrodzie i w kuchni (liście, tociny, słoma, odpadki owocowo-warzywne, fusy z kawy). Zasady tworzenia kompostów i procesy zachodzące w pryzmie.5
20
wykłady
T-W-1Zasada zrównoważonego rozwoju (ang. sustainable development), koncepcja miast ogrodów i współczesne przykłady. Nowe rozwiązania w kształtowaniu elementów środowiska naturalnego w przestrzeni miejskiej polskich miast.10
T-W-2Koncepcja ogrodu miejskiego i ogrodu rodzinnego opierająca się o zasady zrównoważonego rozwoju: bioróżnorodność, wykorzystanie roślin miododajnych, roślin odpornych na niesprzyjające warunki środowiska m.in. susza i zasolenie gleby, Rodzaje ogrodów zrównoważonych: ogrody retencyjne, ogrody wertykalne, ogrody na dachu. Ogród ekologiczny, biodynamiczny i permacultura - zasady uprawy roślin. Uprawa gleby w ogrodach zrównoważonych. Podłoża alternatywne i kompostowanie, wykorzystanie nawozów organicznych (obornik, kompost, nawozy zielone). Allelopatia. Zastosowanie preparatów naturalnych i wyciągów roślinnych w ochronie roślin.20
T-W-3Wykorzystanie nowoczesnych materiałów i nawierzchni przepuszczalnych (materiały drewnopochodne, ażurowe, kruszywa) w trosce o wodę. Łąki kwietne. Zwierzęta w ogrodach zrównoważonych. Zastosowanie nowoczesnych technik nawadniających, precyzyjnie dostarczających wodę (nawodnienie kropelkowe, linie kroplujące), retencja wody.10
40

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia13
A-L-3konsultacje2
35
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach40
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia23
A-W-3konsultacje2
65

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3wykład konwersatoryjny
M-4ćwiczenia laboratoryjne
M-5metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
S-3Ocena formująca: test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_SO8_W01
Zna rodzaje i zasady funkcjonowania ogrodów zrównoważonych, sposoby uprawy gleby, pielęgnacji roślin, możliwości zastosowania materiałów i elementów wyposażenia ogrodów.
OG_1A_W20, OG_1A_W15, OG_1A_W08, OG_1A_W09, OG_1A_W10C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_SO8_U01
Planuje i organizuje uprawę roślin ozdobnych, warzyw i roślin sadowniczych zgodnie z zasadami ogrodnictwa zrównoważonego
OG_1A_U03, OG_1A_U05, OG_1A_U08C-1, C-2, C-3T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3M-4, M-1, M-5S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_SO8_K01
Ma świadomość i potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykorzystania metod ogrodnictwa zrównoważonego w aranżacji i użytkowaniu ogrodów.
OG_1A_K04C-2, C-1, C-3T-L-4, T-W-1, T-L-2, T-W-3, T-L-3, T-W-2, T-L-1M-3, M-1, M-2, M-4, M-5S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_SO8_W01
Zna rodzaje i zasady funkcjonowania ogrodów zrównoważonych, sposoby uprawy gleby, pielęgnacji roślin, możliwości zastosowania materiałów i elementów wyposażenia ogrodów.
2,0
3,0Student wymienia rodzaje i zasady funkcjonowania ogrodów zrównoważonych, orientuje się w sposobach uprawy gleby, pielęgnacji roślin, możliwości zastosowania materiałów i elementów wyposażenia ogrodów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_SO8_U01
Planuje i organizuje uprawę roślin ozdobnych, warzyw i roślin sadowniczych zgodnie z zasadami ogrodnictwa zrównoważonego
2,0
3,0Student tworzy plan uprawy niektórych roślin ogrodniczych dobierając proste metody uprawy zgodne z charakterem ogrodu zrównoważonego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_SO8_K01
Ma świadomość i potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykorzystania metod ogrodnictwa zrównoważonego w aranżacji i użytkowaniu ogrodów.
2,0
3,0Ma małą świadomość i potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykorzystania metod ogrodnictwa zrównoważonego w planowaniu i użytkowaniu ogrodów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hobhause P., Historia ogrodów, Arkady, Warszawa, 2005
  2. Szymona J., Podstawy rolnictwa ekologicznego., FAPA, Warszawa, 1997
  3. Beata Studzińska, Dariusz Paszko, Ekologiczna produkcja owoców jagodowych, Plantpress Sp. z o.o., Kraków, 2011
  4. Kosiński, W., Pionowe ogrody-idea, technologia i estetyka na nowy wiek., Czasopismo Techniczne. Architektura, 108(2-A/2), 105-125., 2011
  5. Zielona infrastruktura, Ogród Innowacji – zrównoważone ogrodnictwo z myślą o przyszłości, http://zielonainfrastruktura.pl/ogrod-innowacji-ogrodnictwo-z-mysla-o-przyslosci/, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Legutowska H., Preparaty roślinne w ochronie i nawożeniu roślin, Wydawnictwo „działkowiec”, Warszawa, 2004
  2. Shawna Coronado, Wiszące ogrody, Arkady, Warszawa, 2016
  3. Pawlikowska-Piechotka A., Ogrody działkowe w rozwoju zrównoważonym współczesnego miasta., Problemy ekologii, 13, 106-109., 2009
  4. Palej, A., Farmy miejskie-przedsięwzięcia wspomagające strategie zrównoważonego rozwoju miast., http://hdl.handle.net/11315/28879, 2010
  5. Małuszyńska, I., Gawryszewska, B. J., & Kaczor, A., „BIELANY-CO-NIEDZIELA”-–zrównoważony ogród łączący pokolenia. Ogród za oknem, 110., Monografia, Sztuka ogrodu, sztuka krajobrazu, 2015
  6. sztuka Krajobrazu, Zrównoważone trawniki, sztuka-krajobrazu.pl/1565/artykul/zrownowazone-trawniki, 2014
  7. System rolnictwa ekologicznego – podstawowe informacje, http://www.minrol.gov.pl/Jakosc-zywnosci/Rolnictwo-ekologiczne, 2020

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Uprawa warzyw liściowych w glebie nawożonej nawozem organicznycm i naturalnym, ocena porównanwcza plonu( organoleptyczna, laboratoryjna)5
T-L-2Uprawa roślin ozdobnych w podłożach alternatywnych z wykorzystaniem nawozów mineralnych i organicznych, analiza porównawcza plonu.5
T-L-3Założenie poletek z warzyami i roślinami ozdobnymi wykorzystując zjawisko allelopatii5
T-L-4Założenie pryzmy kompostowej z materiałów organicznych dostępnych w ogrodzie i w kuchni (liście, tociny, słoma, odpadki owocowo-warzywne, fusy z kawy). Zasady tworzenia kompostów i procesy zachodzące w pryzmie.5
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasada zrównoważonego rozwoju (ang. sustainable development), koncepcja miast ogrodów i współczesne przykłady. Nowe rozwiązania w kształtowaniu elementów środowiska naturalnego w przestrzeni miejskiej polskich miast.10
T-W-2Koncepcja ogrodu miejskiego i ogrodu rodzinnego opierająca się o zasady zrównoważonego rozwoju: bioróżnorodność, wykorzystanie roślin miododajnych, roślin odpornych na niesprzyjające warunki środowiska m.in. susza i zasolenie gleby, Rodzaje ogrodów zrównoważonych: ogrody retencyjne, ogrody wertykalne, ogrody na dachu. Ogród ekologiczny, biodynamiczny i permacultura - zasady uprawy roślin. Uprawa gleby w ogrodach zrównoważonych. Podłoża alternatywne i kompostowanie, wykorzystanie nawozów organicznych (obornik, kompost, nawozy zielone). Allelopatia. Zastosowanie preparatów naturalnych i wyciągów roślinnych w ochronie roślin.20
T-W-3Wykorzystanie nowoczesnych materiałów i nawierzchni przepuszczalnych (materiały drewnopochodne, ażurowe, kruszywa) w trosce o wodę. Łąki kwietne. Zwierzęta w ogrodach zrównoważonych. Zastosowanie nowoczesnych technik nawadniających, precyzyjnie dostarczających wodę (nawodnienie kropelkowe, linie kroplujące), retencja wody.10
40

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia13
A-L-3konsultacje2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach40
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia23
A-W-3konsultacje2
65
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_SO8_W01Zna rodzaje i zasady funkcjonowania ogrodów zrównoważonych, sposoby uprawy gleby, pielęgnacji roślin, możliwości zastosowania materiałów i elementów wyposażenia ogrodów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W20student posiada wiedzę związaną z wyborem i wykorzystaniem roślin w kompozycjach służących do dekoracji wnętrz, tarasów, balkonów i werand
OG_1A_W15student posiada wiedzę z zakresu dendrologii i zagospodarowania terenów zieleni niezbędną do ich projektowania i eksploatacji
OG_1A_W08student ma wiedzę z zakresu gleboznawstwa obejmującą mechanizmy powstawania gleb, właściwości fizyczne i chemiczne gleb, znaczenie próchnicy i minerałów ilastych w glebach, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia wpływu właściwości gleb na ich żyzność
OG_1A_W09student ma wiedzę z zakresu żywienia roślin ogrodniczych, wpływu nawożenia organicznego i mineralnego na glebę i środowisko naturalne
OG_1A_W10student ma elementarną wiedzę z zakresu ekologii, ochrony środowiska i przyrody, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia funkcjonowania naturalnych układów ekologicznych
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentom potrzeby wprowadzenia koncepcji miast ogrodów i zapoznanie z zasadami zrównoważonego ogrodnictwa w ogrodach miejskich i w ogrodach rodzinnych
C-2Poznanie elementów składowych i zasad funkcjonowania zrównoważonego ogrodu
C-3Zapoznanie studentów z gatunkami roślin ogrodniczych szczególnie przydatnych do ogrodów zrównoważonych
Treści programoweT-W-2Koncepcja ogrodu miejskiego i ogrodu rodzinnego opierająca się o zasady zrównoważonego rozwoju: bioróżnorodność, wykorzystanie roślin miododajnych, roślin odpornych na niesprzyjające warunki środowiska m.in. susza i zasolenie gleby, Rodzaje ogrodów zrównoważonych: ogrody retencyjne, ogrody wertykalne, ogrody na dachu. Ogród ekologiczny, biodynamiczny i permacultura - zasady uprawy roślin. Uprawa gleby w ogrodach zrównoważonych. Podłoża alternatywne i kompostowanie, wykorzystanie nawozów organicznych (obornik, kompost, nawozy zielone). Allelopatia. Zastosowanie preparatów naturalnych i wyciągów roślinnych w ochronie roślin.
T-W-3Wykorzystanie nowoczesnych materiałów i nawierzchni przepuszczalnych (materiały drewnopochodne, ażurowe, kruszywa) w trosce o wodę. Łąki kwietne. Zwierzęta w ogrodach zrównoważonych. Zastosowanie nowoczesnych technik nawadniających, precyzyjnie dostarczających wodę (nawodnienie kropelkowe, linie kroplujące), retencja wody.
T-W-1Zasada zrównoważonego rozwoju (ang. sustainable development), koncepcja miast ogrodów i współczesne przykłady. Nowe rozwiązania w kształtowaniu elementów środowiska naturalnego w przestrzeni miejskiej polskich miast.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian
S-3Ocena formująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia rodzaje i zasady funkcjonowania ogrodów zrównoważonych, orientuje się w sposobach uprawy gleby, pielęgnacji roślin, możliwości zastosowania materiałów i elementów wyposażenia ogrodów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_SO8_U01Planuje i organizuje uprawę roślin ozdobnych, warzyw i roślin sadowniczych zgodnie z zasadami ogrodnictwa zrównoważonego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
OG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
OG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentom potrzeby wprowadzenia koncepcji miast ogrodów i zapoznanie z zasadami zrównoważonego ogrodnictwa w ogrodach miejskich i w ogrodach rodzinnych
C-2Poznanie elementów składowych i zasad funkcjonowania zrównoważonego ogrodu
C-3Zapoznanie studentów z gatunkami roślin ogrodniczych szczególnie przydatnych do ogrodów zrównoważonych
Treści programoweT-L-2Uprawa roślin ozdobnych w podłożach alternatywnych z wykorzystaniem nawozów mineralnych i organicznych, analiza porównawcza plonu.
T-L-4Założenie pryzmy kompostowej z materiałów organicznych dostępnych w ogrodzie i w kuchni (liście, tociny, słoma, odpadki owocowo-warzywne, fusy z kawy). Zasady tworzenia kompostów i procesy zachodzące w pryzmie.
T-L-1Uprawa warzyw liściowych w glebie nawożonej nawozem organicznycm i naturalnym, ocena porównanwcza plonu( organoleptyczna, laboratoryjna)
T-L-3Założenie poletek z warzyami i roślinami ozdobnymi wykorzystując zjawisko allelopatii
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny
M-5metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student tworzy plan uprawy niektórych roślin ogrodniczych dobierając proste metody uprawy zgodne z charakterem ogrodu zrównoważonego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_SO8_K01Ma świadomość i potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykorzystania metod ogrodnictwa zrównoważonego w aranżacji i użytkowaniu ogrodów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Poznanie elementów składowych i zasad funkcjonowania zrównoważonego ogrodu
C-1Uświadomienie studentom potrzeby wprowadzenia koncepcji miast ogrodów i zapoznanie z zasadami zrównoważonego ogrodnictwa w ogrodach miejskich i w ogrodach rodzinnych
C-3Zapoznanie studentów z gatunkami roślin ogrodniczych szczególnie przydatnych do ogrodów zrównoważonych
Treści programoweT-L-4Założenie pryzmy kompostowej z materiałów organicznych dostępnych w ogrodzie i w kuchni (liście, tociny, słoma, odpadki owocowo-warzywne, fusy z kawy). Zasady tworzenia kompostów i procesy zachodzące w pryzmie.
T-W-1Zasada zrównoważonego rozwoju (ang. sustainable development), koncepcja miast ogrodów i współczesne przykłady. Nowe rozwiązania w kształtowaniu elementów środowiska naturalnego w przestrzeni miejskiej polskich miast.
T-L-2Uprawa roślin ozdobnych w podłożach alternatywnych z wykorzystaniem nawozów mineralnych i organicznych, analiza porównawcza plonu.
T-W-3Wykorzystanie nowoczesnych materiałów i nawierzchni przepuszczalnych (materiały drewnopochodne, ażurowe, kruszywa) w trosce o wodę. Łąki kwietne. Zwierzęta w ogrodach zrównoważonych. Zastosowanie nowoczesnych technik nawadniających, precyzyjnie dostarczających wodę (nawodnienie kropelkowe, linie kroplujące), retencja wody.
T-L-3Założenie poletek z warzyami i roślinami ozdobnymi wykorzystując zjawisko allelopatii
T-W-2Koncepcja ogrodu miejskiego i ogrodu rodzinnego opierająca się o zasady zrównoważonego rozwoju: bioróżnorodność, wykorzystanie roślin miododajnych, roślin odpornych na niesprzyjające warunki środowiska m.in. susza i zasolenie gleby, Rodzaje ogrodów zrównoważonych: ogrody retencyjne, ogrody wertykalne, ogrody na dachu. Ogród ekologiczny, biodynamiczny i permacultura - zasady uprawy roślin. Uprawa gleby w ogrodach zrównoważonych. Podłoża alternatywne i kompostowanie, wykorzystanie nawozów organicznych (obornik, kompost, nawozy zielone). Allelopatia. Zastosowanie preparatów naturalnych i wyciągów roślinnych w ochronie roślin.
T-L-1Uprawa warzyw liściowych w glebie nawożonej nawozem organicznycm i naturalnym, ocena porównanwcza plonu( organoleptyczna, laboratoryjna)
Metody nauczaniaM-3wykład konwersatoryjny
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-4ćwiczenia laboratoryjne
M-5metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: test
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma małą świadomość i potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykorzystania metod ogrodnictwa zrównoważonego w planowaniu i użytkowaniu ogrodów.
3,5
4,0
4,5
5,0