Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
specjalność: Rośliny i surowce zielarskie

Sylabus przedmiotu Dekoracje roślinne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dekoracje roślinne
Specjalność Sztuka ogrodowa
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,30zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw botaniki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadmi tworzenia dekoracji roślinnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Materiałoznawstwo florystyczne. Asostyment kwiatów cięteych, zieleni ciętej i dodatków florystycznych. Techniki florystyczne. Dobór techniki do wyrobu dekoracji roślinnych.30
30
wykłady
T-W-1Historia dekroacji roślinnych w Europie. Ikebana. Zasady kompozycji florystycznej. Barwa,linia, punkt, bryła. Rodzaje dekoracji roślinnych (bukiet, kompozycja w naczyniu, florystyka okolicznościowa). Style i trendy florystyczne. Ekologiczne dekoracje roślinne.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia18
A-L-3konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury - przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające/wykład Metody praktyczne/pokaz, ćwiczenia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: test
S-2Ocena podsumowująca: projekt dekoracji

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_SO4_W01
Student zna rodzaje kompozycji florystycznych. Opisuje techniki wykonania dekoracji florystycznych. Ocenia przydatność materiałów do wykonania określonych kompozycji, wskazuje na cechy roślin decydujące o przydatności do wykonania określonych dekoracji.
OG_1A_W20C-1T-L-1, T-W-1M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_SO4_U01
Student umie zastosować różnorodne techniki florystyczne. Potrafi dobrać adekwatne techniki do wykonania prac. Wykonuje bukiety, dekoracje w naczyniu, wiązanki ślubne, wieńce i dekoracje okolicznościowe. Projektuje dekoracje florystyczne do okoliczności.
OG_1A_U03C-1T-W-1, T-L-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_SO4_K01
student ma świadomość szukania inspiracji i bycia kreatywnym w realizacji zadań. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
OG_1A_K05C-1T-L-1, T-W-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_SO4_W01
Student zna rodzaje kompozycji florystycznych. Opisuje techniki wykonania dekoracji florystycznych. Ocenia przydatność materiałów do wykonania określonych kompozycji, wskazuje na cechy roślin decydujące o przydatności do wykonania określonych dekoracji.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna rodzaje kompozycji florystycznych i techniki wykonania dekoracji florystycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_SO4_U01
Student umie zastosować różnorodne techniki florystyczne. Potrafi dobrać adekwatne techniki do wykonania prac. Wykonuje bukiety, dekoracje w naczyniu, wiązanki ślubne, wieńce i dekoracje okolicznościowe. Projektuje dekoracje florystyczne do okoliczności.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym umie wykonać bukiety, dekoracje w naczyniu, wiązanki ślubne, wieńce i dekoracje okolicznościowe.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_SO4_K01
student ma świadomość szukania inspiracji i bycia kreatywnym w realizacji zadań. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym ma świadomość szukania inspiracji i bycia kreatywnym w realizacji zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Nizińska A., Miklaszewska M., Salachna P., ABC Florystyki, Hortpress, 2019
  2. Agnieszka Bojrakowska-Przeniosło, Układanie kwiatów : kompozycje na każdą okazję, Wydawnictwo RM, Warszawa, 2015
  3. Hubert Lamański, Kwiatowe dekoracje : inspiracje, porady, instrukcje, Wydawnictwo SBM, Warszawa, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Łukasz Mracinkowski, Radosław Berent, Elementarz kwiatowy, MIUT, 2022

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Materiałoznawstwo florystyczne. Asostyment kwiatów cięteych, zieleni ciętej i dodatków florystycznych. Techniki florystyczne. Dobór techniki do wyrobu dekoracji roślinnych.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia dekroacji roślinnych w Europie. Ikebana. Zasady kompozycji florystycznej. Barwa,linia, punkt, bryła. Rodzaje dekoracji roślinnych (bukiet, kompozycja w naczyniu, florystyka okolicznościowa). Style i trendy florystyczne. Ekologiczne dekoracje roślinne.15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia18
A-L-3konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury - przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_SO4_W01Student zna rodzaje kompozycji florystycznych. Opisuje techniki wykonania dekoracji florystycznych. Ocenia przydatność materiałów do wykonania określonych kompozycji, wskazuje na cechy roślin decydujące o przydatności do wykonania określonych dekoracji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W20student posiada wiedzę związaną z wyborem i wykorzystaniem roślin w kompozycjach służących do dekoracji wnętrz, tarasów, balkonów i werand
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadmi tworzenia dekoracji roślinnych
Treści programoweT-L-1Materiałoznawstwo florystyczne. Asostyment kwiatów cięteych, zieleni ciętej i dodatków florystycznych. Techniki florystyczne. Dobór techniki do wyrobu dekoracji roślinnych.
T-W-1Historia dekroacji roślinnych w Europie. Ikebana. Zasady kompozycji florystycznej. Barwa,linia, punkt, bryła. Rodzaje dekoracji roślinnych (bukiet, kompozycja w naczyniu, florystyka okolicznościowa). Style i trendy florystyczne. Ekologiczne dekoracje roślinne.
Metody nauczaniaM-1Metody podające/wykład Metody praktyczne/pokaz, ćwiczenia
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: projekt dekoracji
S-1Ocena formująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna rodzaje kompozycji florystycznych i techniki wykonania dekoracji florystycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_SO4_U01Student umie zastosować różnorodne techniki florystyczne. Potrafi dobrać adekwatne techniki do wykonania prac. Wykonuje bukiety, dekoracje w naczyniu, wiązanki ślubne, wieńce i dekoracje okolicznościowe. Projektuje dekoracje florystyczne do okoliczności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadmi tworzenia dekoracji roślinnych
Treści programoweT-W-1Historia dekroacji roślinnych w Europie. Ikebana. Zasady kompozycji florystycznej. Barwa,linia, punkt, bryła. Rodzaje dekoracji roślinnych (bukiet, kompozycja w naczyniu, florystyka okolicznościowa). Style i trendy florystyczne. Ekologiczne dekoracje roślinne.
T-L-1Materiałoznawstwo florystyczne. Asostyment kwiatów cięteych, zieleni ciętej i dodatków florystycznych. Techniki florystyczne. Dobór techniki do wyrobu dekoracji roślinnych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające/wykład Metody praktyczne/pokaz, ćwiczenia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test
S-2Ocena podsumowująca: projekt dekoracji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym umie wykonać bukiety, dekoracje w naczyniu, wiązanki ślubne, wieńce i dekoracje okolicznościowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_SO4_K01student ma świadomość szukania inspiracji i bycia kreatywnym w realizacji zadań. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadmi tworzenia dekoracji roślinnych
Treści programoweT-L-1Materiałoznawstwo florystyczne. Asostyment kwiatów cięteych, zieleni ciętej i dodatków florystycznych. Techniki florystyczne. Dobór techniki do wyrobu dekoracji roślinnych.
T-W-1Historia dekroacji roślinnych w Europie. Ikebana. Zasady kompozycji florystycznej. Barwa,linia, punkt, bryła. Rodzaje dekoracji roślinnych (bukiet, kompozycja w naczyniu, florystyka okolicznościowa). Style i trendy florystyczne. Ekologiczne dekoracje roślinne.
Metody nauczaniaM-1Metody podające/wykład Metody praktyczne/pokaz, ćwiczenia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test
S-2Ocena podsumowująca: projekt dekoracji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym ma świadomość szukania inspiracji i bycia kreatywnym w realizacji zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0