Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
specjalność: Rośliny i surowce zielarskie
Sylabus przedmiotu Ogrody specjalne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ogrody specjalne | ||
Specjalność | Sztuka ogrodowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien znać rośliny ozdobne pod kątem ich wymagań siedliskowych oraz walorów dekoracyjnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z możliwością wielostronnego i wielofunkcyjnego zastosowania roślin ozdobnych w ogrodach tematycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Projektowanie kwietników i rabat do ogrodów tematycznych. Zabiegi pielęgnacyjne w ogrodach bylinowych, sezonowych, pojemnikowych, różanym, skalnym. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział i funkcje ogrodów specjalnego przeznaczenia. Dobór roślin ozdobnych do ogrodów tematycznych. Ogrody monokulturowe i różane. Ogrody o charakterze naturalistycznym - ogrody leśne i wrzosowiska. Ogrody sklane i wodne. Ogrody wiejskie oraz ich funkcja w agroturystyce. Ogrody zmysłów i ogrody dla niepełnosprawnych. Ogrody dydaktyczne. Ogrody wertykalne. Łąki kwiatowe. Ogrody biblijne. Ogrody we wnętrzach. | 20 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 8 |
A-L-3 | konsultacje | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 6 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca - wykład informacyjny metoda problemowa - wykład problemowy, wykład konwersatoryjny metoda praktyczna- metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: praca zaliczeniowa podsumowująca osiągnięte efekty kształcenia |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_SO6_W01 Student ma wiedzę na temat możliwości zastosowania oraz uprawy i pielęgnacji roślin ozdobnych w różnych ogrodach specjalnych | OG_1A_W23, OG_1A_W15, OG_1A_W16 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_SO6_U01 student potrafi rozpoznać rośliny ozdobne a także dobrać odpowiednie gatunki i odmiany uwzględniając ich wymagania siedliskowe i cechy plastyczne do poszczególnych ogrodów specjalnych | OG_1A_U03, OG_1A_U12 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_SO6_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru roślin do ogrodów i ich pielęgnacji | OG_1A_K07 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_SO6_W01 Student ma wiedzę na temat możliwości zastosowania oraz uprawy i pielęgnacji roślin ozdobnych w różnych ogrodach specjalnych | 2,0 | |
3,0 | Student zna w stopniu dostatecznym gatunki z asortymentu roślin ozdobnych stosowanych do ogrodów specjalnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_SO6_U01 student potrafi rozpoznać rośliny ozdobne a także dobrać odpowiednie gatunki i odmiany uwzględniając ich wymagania siedliskowe i cechy plastyczne do poszczególnych ogrodów specjalnych | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym potrafi rozpoznać rośliny ozdobne a także dobrać gatunki do poszczególnych ogrodów specjalnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_SO6_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru roślin do ogrodów i ich pielęgnacji | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość w stopniu dostatecznym potrzeby dokształcania i samodoskonalenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Robert Klanten, Andrea Servert, Abbye Churchill, The gardens of eden : new residential garden concepts & architecture for a greener planet, Gestalten, Berlin, 2020
- Janusz Dubin, Rośliny skalne : uprawa, Drukarnia Cyfrowa OSDW Azymut, 2020
- Agnieszka Stec, Daniel Słyś, Zielone dachy i ściany : projektowanie, wykonawstwo, użytkowanie, Wydawnictwo i Handel Książkami "KaBe", Krosno, 2019
- Brunhilde Bross-Burkhardt, Bioogród : uprawa roślin w zgodzie z naturą, Publicat, Poznań, 2020
- Arkadiusz Iwaniuk, Elżbieta Kowalik, Polski ogród wiejski, Bellona, Warszawa, 2014
- Elżbieta Guzikowska-Konopińska, Ogród japoński, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2013
Literatura dodatkowa
- Régine Pernoud i Georges Herscher, Ogrody klasztorne, Fundacja Św. Benedykta, Dębogóra, 2021
- Tong, Jialin, Eco China : urban vertical greening, Design Media Publishing (UK) Limited, London, 2019
- Monika Trojanowska, Parki i ogrody terapeutyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
- Shawna Coronado, Wiszące ogrody : tworzenie użytecznych żywych ścian w celu ozdobienia posesji, uprawy warzyw i ziół, aromaterapii i wielu innych, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2016