Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
specjalność: Rośliny i surowce zielarskie
Sylabus przedmiotu Ogrody zimowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ogrody zimowe | ||
Specjalność | Sztuka ogrodowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o morfologii, anatomii, systematyce roślin. |
W-2 | Znajomość podstawowych gatunków roślin ozdobnych uprawianych we wnętrzach. |
W-3 | Znajomość regulacji procesów życiowych roślin oraz reakcji roślin na stresy środowiskowe. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z budową i wyposażeniem ogrodu zimowego. |
C-2 | Rozpoznawanie najważniejszych gatunków stosowanych w ogrodach zimowych. |
C-3 | Wskazanie i dobieranie właściwych zabiegów pielęgnacyjnych wykorzystywanych w ogrodach zimowych. |
C-4 | Planowanie i komponowanie roślin w ogrodzie zimowym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rośliny ozdobne w ogrodzie zimowym - dobór i rozmieszczenie. | 8 |
T-A-2 | Zabiegi pielęgnacyjne w ogrodzie zimowym. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogrody zimowe wczoraj i dziś (rozwój budownictwa szklarniowego, oranżerie i pomarańczarnie, „upadek i odrodzenie” ogrodu zimowego). | 2 |
T-W-2 | Budowa i wyposażenie ogrodu zimowego (lokalizacja, wielkość, forma oraz materiały i technika wykonania). | 4 |
T-W-3 | Wpływ roślin pojemnikowych na zdrowie i samopoczucie człowieka. | 4 |
T-W-4 | Wymagania podstawowych grup roślin pojemnikowych stosowanych w ogrodach zimowych. | 4 |
T-W-5 | Rośliny ozdobne w ogrodzie zimowym (asortyment). | 4 |
T-W-6 | Plan rozmieszczenia i przykłady komponowania roślin. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 8 |
A-A-3 | konsultacje | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające – wykład informacyjny, konwersatoryjny |
M-2 | Metody eksponujące – ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych |
M-3 | Metody praktyczne – prezentacja, pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Rozpoznawanie roślin |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_SO7_W01 Rozpoznaje podstawowe gatunki roślin pojemnikowych stosowanych w ogrodach zimowych. | OG_1A_W23 | — | — | C-2 | T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_SO7_U01 Dobiera gatunki nadające się do zastosowania w ogrodzie zimowym. | OG_1A_U03 | — | — | C-4 | T-W-5, T-A-1, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_SO7_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w budowie i wyposażeniu ogrodu zimowego. | OG_1A_K01 | — | — | C-3, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-2 | M-1, M-3, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_SO7_W01 Rozpoznaje podstawowe gatunki roślin pojemnikowych stosowanych w ogrodach zimowych. | 2,0 | |
3,0 | Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje podstawowe rodzaje i gatunki roślin ozdobnych stosowanych w ogrodzie zimowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_SO7_U01 Dobiera gatunki nadające się do zastosowania w ogrodzie zimowym. | 2,0 | |
3,0 | Student dobiera gatunki nadające się do stosowania w ogrodzie zimowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_SO7_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w budowie i wyposażeniu ogrodu zimowego. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w budowie i wyposażeniu ogrodu zimowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Frantz J., Hanke S., Krampen M., Schempp D., Bliżej natury. Ogród zimowy. Przykłady projektów architektonicznych i rozmieszczenia roślin., Arkady, Warszawa, 2000
- Kawollek W., Mierswa D., Ogród zimowy w domu., Multico, Warszawa, 1996
- Longman D., Pielęgnowanie roślin pokojowych, Multico i PWRiL, Warszawa, 1992
- Bürki M., Fuchs M., Leksykon roślin doniczkowych i balkonowych., Świat Książki, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Wolverton B.C., Rośliny przyjazne dla domu. 50 roślin doniczkowych, które pomogą oczyścić powietrze w domu i biurze., Korporint – Elew, Warszawa, 1996