Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
specjalność: Rośliny i surowce zielarskie
Sylabus przedmiotu Dobór roślin ozdobnych w ogrodach i terenach zieleni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dobór roślin ozdobnych w ogrodach i terenach zieleni | ||
Specjalność | Sztuka ogrodowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o morfologii, anatomii, systematyce roślin. |
W-2 | Znajomość regulacji procesów życiowych roślin, reakcji roślin na stresy środowiskowe, fizjologii wzrostu i rozwoju roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie z zasadami doboru roślin ozdobnych w ogrodach i terenach zieleni. |
C-2 | Rozróżnianie i rozpoznawanie gatunków roślin ozdobnych uprawianych w ogrodach i terenach zieleni. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Dobór gatunków roślin ozdobnych zimujących i niezimujących w gruncie do wybranych typów ogrodów. | 10 |
T-L-2 | Aranżacja roślinami ozdobnymi wybranego typu ogrodu. | 5 |
T-L-3 | Aranżacja roślinami ozdobnymi wybranego terenu zieleni miejskiej | 5 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Dobór gatunków roślin ozdobnych do terenów zieleni miejskiej tolerancyjnych na stres suszy, zasolenia gleb, zanieczyszczenia powietrza metalami ciężkimi, pyłami zawieszonymi i substancjami ropopochodnymi. | 15 |
T-W-2 | Rośliny ozdobne przydatne do stosowania na terenach zdegradowanych i poprzemysłowych. | 5 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 3 |
A-L-3 | konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcja roślin ozdobnych) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Projekt wybranego terenu zieleni |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_SO5_W01 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą doboru roślin ozdobnych do ogrodów i terenów zieleni. | OG_1A_W15, OG_1A_W23 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-L-1 | M-3, M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_SO5_U01 Dobiera i komponuje właściwe gatunki roślin ozdobnych w ogrodach i terenach zieleni, zgodnie z ich wymaganiami. | OG_1A_U03 | — | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
OG_1A_SO5_U02 Rozpoznaje gatunki roślin ozdobnych stosowanych w ogrodach i terenach zieleni. | OG_1A_U12 | — | — | C-2 | T-L-1, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_SO5_K01 Ma świadomość konieczności stosowania najnowszysch aspektów wiedzy i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii, gatunków i odmian roślin ozdobnych w aranżacji ogrodów i terenów zieleni. | OG_1A_K01 | — | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-W-1, T-W-2 | M-3, M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_SO5_W01 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą doboru roślin ozdobnych do ogrodów i terenów zieleni. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe gatunki roślin i możliwości ich zastosowania w ogrodach i terenach zieleni. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_SO5_U01 Dobiera i komponuje właściwe gatunki roślin ozdobnych w ogrodach i terenach zieleni, zgodnie z ich wymaganiami. | 2,0 | |
3,0 | Student dobiera i komponuje podstawowe gatunki roślin ozdobnych w ogrodach i terenach zieleni z uwzględnieniem ich wymagań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_SO5_U02 Rozpoznaje gatunki roślin ozdobnych stosowanych w ogrodach i terenach zieleni. | 2,0 | |
3,0 | Student rozpoznaje podstawowe gatunki roślin ozdobnych stosowanych w ogrodach i terenach zieleni. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_SO5_K01 Ma świadomość konieczności stosowania najnowszysch aspektów wiedzy i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii, gatunków i odmian roślin ozdobnych w aranżacji ogrodów i terenów zieleni. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii, roślin ozdobnych w ogrodach i terenach zieleni. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Herwig R., Riou C., 350 roślin ogrodowych, Agencja ELIPSA, Warszawa, 1995
- Filipczak J., Rośliny do każdego ogrodu, Agencja Promocji Zieleni Sp.z o.o., Warszawa, 2014
Literatura dodatkowa
- Majorowski M., Ogród ozdobny, Bellona, Warszawa, 2011
- Chojnowska E., Chojnowski M., Ogród kwiatowy, Multico, Warszawa, 2010
- Przydróżna I., Wypych H., Ogród w pojemnikach, Multico, Warszawa, 2011