Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
specjalność: Rośliny i surowce zielarskie
Sylabus przedmiotu Hortiterapia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hortiterapia | ||
Specjalność | Rośliny i surowce zielarskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o morfologii, anatomii i systematyce roślin. Znajomość regulacji procesów życiowych roślin, reakcji na stresy środowiskowe oraz fizjologii wzrostu i rozwoju roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie ze znaczeniem i wykorzystaniem roślin ogrodniczych w hortiterapii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Asortyment roślin ozdobnych dla hortiterapiij. Dobór drzew i krzewów owocowych dla celów hortiterapii. Dobór roślin leczniczych i warzywnych dla potrzeb hortiterapii. | 30 |
30 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Analiza ogrodów terapeutycznych. Rozpoznawanie roślin ogrodniczych stosowanych w hortiterapii. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie i wykorzystanie ozdobnych roślin w terapii ogrodniczej. Rola i znaczenie drzew i krzewów owocowych w hortiterapii. Wykorzystanie roślin leczniczych i warzywnych w hortiterapii. | 20 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 8 |
A-L-3 | konsultacje | 2 |
40 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcja roślin) Metody praktyczne (pokaz) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: projekt |
S-2 | Ocena podsumowująca: test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_RZS2_W01 Dobiera gatunki i zabiegi pielęgnacyjne nadające się do zastosowania w programach terapii ogrodniczej | OG_1A_W14 | — | — | C-1 | T-L-1, T-T-1, T-W-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_RZS2_U01 Rozpoznaje podstawowe gatunki roślin ogrodniczych stosowanych w terapii ogrodniczej | OG_1A_U03 | — | — | C-1 | T-T-1, T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_RZS2_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie terapii ogrodniczej | OG_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-T-1, T-L-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_RZS2_W01 Dobiera gatunki i zabiegi pielęgnacyjne nadające się do zastosowania w programach terapii ogrodniczej | 2,0 | |
3,0 | Dobiera podstawowe gatunki i zabiegi pielęgnacyjne nadające się do zastosowania w programach terapii ogrodniczej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_RZS2_U01 Rozpoznaje podstawowe gatunki roślin ogrodniczych stosowanych w terapii ogrodniczej | 2,0 | |
3,0 | Rozpoznaje w stopniu podstawowym gatunki roślin ogrodniczych stosowanych w terapii ogrodniczej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_RZS2_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie terapii ogrodniczej | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu podstawowym ma świadomość potrzeby samodoskonalenia w zakresie hortiterapii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Płoszaj-Witkowska Beata, Hortiterapia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko- -Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2017
- Agnieszka Krzymińska, Hortiterapia jako element wspomagający leczenie tradycyjne, RHYTMOS, 2017
- Wolfgang Kawollek, Wielka księga ogrodnika i działkowca : praktyczny poradnik, Wydawnictwo Publicat, Poznań, 2017
- Grzyb Zygmunt Stanisław, Ogrodnictwo : wybrane zagadnienia : praca zbiorowa, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Humanistycznej im. prof. Szczepana Aleksandra Pieniążka, 2016
- Augustyn Mika, ABC sadownictwa, Hortpress, Warszawa, 2015
Literatura dodatkowa
- Maria Kuleczka-Raszewska, Ogrodoterapia. Scenariusze zajęć i zabaw dla przedszkolaków, w tym dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną i autyzmem, Difin, 2019
- Anna Staniewska, Obłędne ogrody : idea krajobrazu terapeutycznego w kompozycji zespołów szpitali psychiatrycznych XIX i początku XX wieku, Wydawnictwo PK, Kraków, 2020
- Piet Oudolf, Noël Kingsbury, Landscapes, Thames and Hudson, London, 2021
- Steffen Guido Fleischhauer, Astrid Süßmuth, Roland Spiegelberger, Claudia Gassner, Viola Nehrbaß, 50 najpopularniejszch jadalnych roślin dziko rosnących : sposób korzystania z różnych części roślin, przepisy kulinarne, właściwości lecznicze i kalendarz zbiorów, Vital Gwarancja Zdrowia, Białystok, 2021